Sunday, February 1, 2009

Rancangan Pembelajaran Harian 2009 (Minggu 2-5)




RANCANGAN PEMBELAJARAN
HARIAN 2009
(MINGGU 2 – 5)






MATAPELAJARAN KELAS
BAHASA MALAYSIA 1I, 1G
PENDIDIKAN MORAL 3D, 3J/3I, 3L, 3N



NAMA GURU: ROSNANI BINTI JANERI

MINGGU 2

ISNIN- 5 JANUARI 2009

Tingkatan :3L (Masa: 12.50 – 2.00)
Matapelajaran :Pendidikan Moral
Taklimat Guru Kelas

Tingkatan :1I (Masa: 4.00 – 5.10)
Matapelajaran :Bahasa Malaysia
Program Orientasi

Tingkatan :3N (Masa: 5.45 – 6.20)
Matapelajaran :Pendidikan Moral
Tajuk :Alam Harmoni Manusia Sejahtera
Tajuk Khas :Kepercayaan Kepada Tuhan
Objektif:
Memahami kepentingan menguruskan alam secara bertanggungjawab sebagai tanda kesyukuran terhadap anugerah Tuhan
Prosedur :
1. Perbincangan dan soal jawab
2. Simulasi
3. Refleksi
ABM :Buku Teks, halaman 1

SELASA- 6 JANUARI 2009

Tingkatan :1I (Masa: 12.50 – 2.00)
1G (Masa: 2.00 – 3.10)
Matapelajaran :Bahasa Malaysia
Program Orientasi

Tingkatan :3J/I (Masa: 4.00 – 4.35)
3D (Masa: 5.45 – 6.20)
Matapelajaran :Pendidikan Moral
Tajuk :Alam Harmoni Manusia Sejahtera
Tajuk Khas :Kepercayaan Kepada Tuhan
Objektif:
Memahami kepentingan menguruskan alam secara bertanggungjawab sebagai tanda kesyukuran terhadap anugerah Tuhan
Prosedur:
1. Perbincangan dan soal jawab
2. Simulasi
3. Refleksi
ABM :Buku Teks, halaman 1

RABU- 7 JANUARI 2009

Tingkatan :1G (Masa: 2.00 – 3.10)
Matapelajaran :Bahasa Malaysia
Program Orientasi

Tingkatan :3L (Masa: 4.35 – 5.10)
Matapelajaran :Pendidikan Moral
Tajuk :Alam Harmoni Manusia Sejahtera
Tajuk Khas :Rintihan Sepohon Cengal
Objektif:
1. Memahami kepentingan menguruskan alam secara bertanggungjawab.
2. Bersyukur dengan keindahan alam anugerah Tuhan.
3. Menguruskan alam dengan bijaksana.
Prosedur:
1. Perbincangan dan soal jawab
2. Simulasi
3. Refleksi
ABM :Buku Teks, halaman 1-2
Penerapan Nilai:
Kepentingan menguruskan alam dengan bertanggungjawab sebagai tanda kesyukuran terhadap anugerah Tuhan.
Penilaian:
Pelajar dapat memahami kepentingan menguruskan alam dengan bijaksana.
Refleksi:
Pelajar dapat menyatakan pendapat dan usaha dalam membantu menguruskan alam secara bertanggungjawab.

KHAMIS- 8 JANUARI 2009

Tingkatan :3D (Masa: 12.50 – 2.00)
3N (Masa: 2.00 – 3.10)
3J/I (Masa: 4.00 – 5.10)
Matapelajaran :Pendidikan Moral
Tajuk :Alam Harmoni Manusia Sejahtera
Tajuk Khas :Rintihan Sepohon Cengal/ Tahukah Anda?
Objektif:
1 (i) Memahami kepentingan menguruskan alam secara bertanggungjawab.
(ii) Bersyukur dengan keindahan alam anugerah Tuhan.
(iii) Menguruskan alam dengan bijaksana.
2 (i) Menyedari kepentingan menguruskan Taman Negara secara terkawal.
(ii) Kepentingan mematuhi peraturan dan undang-undang di Taman Negara.
Prosedur:
1. Perbincangan dan soal jawab
2. Simulasi
3. Refleksi
ABM :Buku Teks, halaman 1-4
Penerapan Nilai:
1. Kepentingan menguruskan alam dengan bertanggungjawab sebagai tanda kesyukuran terhadap anugerah Tuhan.
2. Tanggungjawab bersama dalam usaha memelihara kepentingan Taman Negara.
Penilaian:
1. Pelajar dapat memahami kepentingan menguruskan alam dengan bijaksana.
2. Pelajar dapat mengetahui peraturan-peraturan yang ada di Taman Negara serta kepentingan peraturan tersebut diwujudkan.
Refleksi:
Pelajar dapat menyatakan pendapat dan usaha dalam membantu menguruskan alam secara bertanggungjawab serta kepentingan memelihara Taman Negara.

JUMAAT- 9 JANUARI 2009

Tingkatan :1I (Masa: 2.35 – 3.45)
Matapelajaran :Bahasa Malaysia
Unit/ Tema :Unit 10. Mengeratkan Persahabatan
Topik :Biodata Rakan Saya
Fokus Utama:
1.0 Berinteraksi untuk menjalin dan mempereratkan hubungan mesra
Fokus Sampingan:
1.1 Berbual dan berbicara tentang perkara yang berkaitan dengan kehidupan seharian yang menyentuh diri, keluarga, rakan dan masyarakat dengan menggunakan kata, monasi dan nada yang sesuai.
1.2 Mendengar dan memberikan respon secara lisan dan bertulis tentang sesuatu yang diperihalkan oleh orang lain.
Objektif Pembelajaran:
Membantu pelajar mengenali rakan sekelas dan menyelidiki biodata mereka secara am.
Aktiviti P&P :
-Membaca teks
-Membincangkan isu yang disediakan dalam buku teks.
-Memberikan pendapat.
-Pelajar menyiapkan latihan yang diberikan oleh guru.
Sistem Bahasa :Kata ganti nama
Penerapan Nilai :Kasih sayang
Pendekatan Ilmu :Pendidikan moral
BBM/ SPP :Buku Teks halaman 8
Refleksi:
Pelajar dapat memberikan maklumat garis panduan rajah tulang ikan yang terdapat di dalam buku teks.

MINGGU 3

ISNIN- 12 JANUARI 2009

Tingkatan :3L (Masa: 12.50 – 2.00)
Matapelajaran :Pendidikan Moral
Tajuk :Alam Harmoni Manusia Sejahtera
Tajuk Khas :Tahukah Anda?
Objektif:
1 (i) Memahami kepentingan menguruskan alam secara bertanggungjawab.
(ii) Mengenalpasti faktor-faktor yang menyebabkan pencemaran alam.
(iii) Kesan-kesan kegiatan manusia yang tidak diuruskan dengan baik terhadap alam, serta langkah-langkah mengawal pencemaran alam.
2 (i) Menyedari kepentingan menguruskan Taman Negara secara terkawal.
(ii) Kepentingan mematuhi peraturan dan undang-undang di Taman Negara.
Prosedur:
1. Perbincangan dan soal jawab
2. Menyalin nota yang diberikan oleh guru.
3. Simulasi
4. Refleksi
ABM:
Buku Teks, halaman 3-4, Buku Rujukan Masteri Memori Melalui Peta Minda, Tingkatan 1,2 & 3 halaman 135-136
Penerapan Nilai:
1. Kepentingan menguruskan alam dengan bertanggungjawab, mengenalpasti faktor-faktor pencemaran alam dan kesan-kesannya.
2. Tanggungjawab bersama dalam usaha memelihara kepentingan Taman Negara.
Penilaian:
1. Pelajar dapat memahami kepentingan menguruskan alam dengan bijaksana.
2. Pelajar dapat mengetahui peraturan-peraturan yang ada di Taman Negara serta kepentingan peraturan tersebut diwujudkan.
Refleksi:
Pelajar dapat menyatakan pendapat dan usaha dalam membantu menguruskan alam secara bertanggungjawab serta kepentingan memelihara Taman Negara.

Tingkatan :1I (Masa: 4.00 – 5.10)
Matapelajaran :Bahasa Malaysia
Unit/ Tema :Menghuraikan Jadual
Topik :Penggunaan kenderaan dalam kalangan penduduk Taman Pandan (2004)
Fokus Utama:
9.0 Menyampaikan maklumat untuk tujuan tertentu
Fokus Sampingan:
7.1 Mengenal pasti dan menyatakan gambaran keseluruhan, idea utama, isi penting dan isi relevan tentang bahan yang didengar, dibaca dan ditonton.
7.5 Memahami dan meneliti maksud tersurat dan tersirat daripada sesuatu bahan.
Objektif Pembelajaran:
1. Menghasilkan sebuah huraian berdasarkan jadual yang panjangnya lebih kurang 120 patah perkataan.
2. Mengenal pasti dan menyatakan isi-isi penting yang terdapat dalam jadual.
Aktiviti P&P:
1. Perbincangan (dengan guru)
2. Memberikan pendapat/ menyalin nota yang diberikan oleh guru.
3. Mencatat hasil perbincangan.
4. Pelajar menyiapkan latihan yang diberikan oleh guru.
Sistem Bahasa :Kata hubung
Penerapan Nilai :Kasih sayang
Pendekatan Ilmu :Pendidikan Moral, Matematik
BBM/ SPP :Buku Rujukan Esensi Bahasa Malaysia Tingkatan 1, halaman 200
Refleksi:
Pelajar dengan bimbingan guru dapat memahami jadual berdasarkan format karangan yang diberikan oleh guru.


Tingkatan :3N (Masa: 5.45 – 6.10)
Matapelajaran :Pendidikan Moral
Tajuk :Alam Harmoni Manusia Sejahtera
Tajuk Khas

Objektif:
1 (i) Memahami kepentingan menguruskan alam secara bertanggungjawab.
(ii) Mengenalpasti faktor-faktor yang menyebabkan pencemaran alam.
(iii) Kesan-kesan kegiatan manusia yang tidak diuruskan dengan baik terhadap alam, serta langkah-langkah mengawal pencemaran alam.
Prosedur:
1. Perbincangan dan soal jawab
2. Menyalin nota yang diberikan oleh guru.
3. Simulasi
4. Refleksi
ABM :
Buku Rujukan Masteri Memori Melalui Peta Minda, Tingkatan 1,2 & 3 halaman 135-136
Penerapan Nilai:
Kepentingan menguruskan alam dengan bertanggungjawab, mengenalpasti faktor-faktor pencemaran alam dan kesan-kesannya.
Penilaian:
Pelajar dapat memahami kepentingan menguruskan alam dengan bijaksana.
Refleksi:
Pelajar dapat menyatakan pendapat dan usaha dalam membantu menguruskan alam secara bertanggungjawab.

SELASA- 13 JANUARI 2009

Tingkatan :1I (Masa: 12.50 – 2.00)
1G (Masa: 2.00 – 3.10)
Matapelajaran :Bahasa Malaysia
Unit/ Tema :Tatabahasa
Topik :Kata Nama Am, Kata Nama Khas
Fokus Utama:
4.1 A1 (i) Mengesan dan mengemukakan penggunaan kata, ungkapan dan ayat untuk mengenal pasti kecondongan pendapat.
Fokus Sampingan:
2.4 Mengemukakan cadangan yang membina untuk mencapai tujuan perbincangan
12.6 A3(iv) Membetulkan kesalahan pemilihan kata dan binaan ayat dalam teks.
Objektif Pembelajaran:
1. Menerangkan penggunaan kata nama am dan kata nama khas dalam ayat.
2. Membina ayat dengan menggunakan
Aktiviti P&P:
1. Perbincangan (dengan guru)
2. Memberikan pendapat/ menyalin nota yang diberikan oleh guru.
3. Mencatat hasil perbincangan.
4. Pelajar menyiapkan latihan yang diberikan oleh guru.
Sistem Bahasa :Kata hubung
Penerapan Nilai :Kasih sayang
Pendekatan Ilmu :Pendidikan Moral, Matematik
BBM/ SPP :Buku Teks halaman 6-7, Buku Rujukan Esensi Bahasa Malaysia Tingkatan 1, halaman 200
Refleksi :
Pelajar dengan bimbingan guru dapat memahami jadual berdasarkan format karangan yang diberikan oleh guru.

Tingkatan :3J/I (Masa: 4.00 - 4.35)
3D (Masa: 5.45 - 6.20)
Matapelajaran :Pendidikan Moral
Tajuk :Alam Harmoni Manusia Sejahtera
Tajuk Khas

Objektif:
1 (i) Memahami kepentingan menguruskan alam secara bertanggungjawab.
(ii) Mengenalpasti faktor-faktor yang menyebabkan pencemaran alam.
(iii) Kesan-kesan kegiatan manusia yang tidak diuruskan dengan baik terhadap alam, serta langkah-langkah mengawal pencemaran alam.
Prosedur:
1. Perbincangan dan soal jawab
2. Menyalin nota yang diberikan oleh guru.
3. Simulasi
4. Refleksi
ABM :
Buku Rujukan Masteri Memori Melalui Peta Minda, Tingkatan 1,2 & 3 halaman 135-136
Penerapan Nilai:
Kepentingan menguruskan alam dengan bertanggungjawab, mengenalpasti faktor-faktor pencemaran alam dan kesan-kesannya.
Penilaian:
Pelajar dapat memahami kepentingan menguruskan alam dengan bijaksana.
Refleksi:
Pelajar dapat menyatakan pendapat dan usaha dalam membantu menguruskan alam secara bertanggungjawab.

RABU – 14 JANUARI 2009

Tingkatan :1G (Masa: 2.00 – 3.10)
Matapelajaran :Bahasa Malaysia
Unit/ Tema :Unit 10. Mengeratkan Persahabatan
Topik :Biodata Rakan Saya
Fokus Utama:
1.0 Berinteraksi untuk menjalin dan mempereratkan hubungan mesra
Fokus Sampingan:
1.3 Berbual dan berbicara tentang perkara yang berkaitan dengan kehidupan seharian yang menyentuh diri, keluarga, rakan dan masyarakat dengan menggunakan kata, monasi dan nada yang sesuai.
1.4 Mendengar dan memberikan respon secara lisan dan bertulis tentang sesuatu yang diperihalkan oleh orang lain.
Objektif Pembelajaran:
Membantu pelajar mengenali rakan sekelas dan menyelidiki biodata mereka secara am.
Aktiviti P&P:
1. Membaca teks
2. Membincangkan isu yang disediakan dalam buku teks.
3. Memberikan pendapat.
4. Pelajar menyiapkan latihan yang diberikan oleh guru.
Sistem Bahasa :Kata ganti nama
Penerapan Nilai :Kasih sayang
Pendekatan Ilmu :Pendidikan Moral
BBM/ SPP :Buku Teks halaman 8
Refleksi:
Pelajar dapat memberikan maklumat garis panduan rajah tulang ikan yang terdapat di dalam buku teks.

Tingkatan :3L (Masa: 4.35 – 5.10)
Matapelajaran :Pendidikan Moral
Tajuk :Pekerja Beretika, Negara Gemilang
Tajuk Khas :Keprihatinanmu, Sanjungan Abadi
Objektif:
1. Mengenal pasti ciri-ciri amanah seseorang pekerja.
2. Menyedari kepentingan sikap amanah sewaktu menjalankan tugas.
Prosedur:
1. Perbincangan dan soal jawab
2. Simulasi
3. Refleksi
ABM :Buku teks, halaman 8-9
Penerapan Nilai :Mengenal pasti ciri-ciri seorang jururawat yang amanah.
Penilaian:
Pelajar dapat mengetahui kepentingan sikap amanah sewaktu menjalankan tugas.
Refleksi:
Pelajar dapat menyatakan pendapat dan usaha berhubung kepentingan sikap amanah dalam diri seseorang pekerja.

KHAMIS – 15 JANUARI 2009

Tingkatan :3D (Masa: 12.50 -2.00)
3N (Masa: 2.00 – 3.10)
3J/I (Masa: 4.00 – 5.10)
Matapelajaran :Pendidikan Moral
Tajuk :Pekerja Beretika, Negara Gemilang
Tajuk Khas :Keprihatinanmu, Sanjungan Abadi / Praktikkan Bersama-sama
Objektif:
1. (i)Mengenal pasti ciri-ciri amanah seseorang pekerja.
(ii)Menyedari kepentingan sikap amanah sewaktu menjalankan tugas.
2. (i)Menyedari bahawa sikap amanah akan membawa kebaikan kepada diri.
(ii)Menjelaskan cara manjalankan tugas dengan amanah supaya menjadi pekerja yang cemerlang.
(iii) Melatih diri menjadi pekerja yang amanah.
Prosedur:
1. Perbincangan dan soal jawab
2. Menyalin nota yang diberikan oleh guru
3. Simulasi
4. Refleksi
ABM :Buku teks, halaman 8-9/12
Penerapan Nilai :
1. Mengenal pasti ciri-ciri seorang jururawat yang amanah.
2. Mengetahui ciri-ciri seorang pekerja yang cemerlang
Penilaian:
Pelajar dapat mengetahui kepentingan sikap amanah sewaktu menjalankan tugas.
Refleksi:
Pelajar dapat menyatakan pendapat dan usaha berhubung kepentingan sikap amanah dalam diri seseorang pekerja dan ciri-ciri pekerja yang cemerlang.

JUMAAT – 16 JANUARI 2009

Tingkatan :1I (Masa: 2.35 – 3.45)
1G (Masa: 5.10 – 6.20)
Matapelajaran :Bahasa Malaysia
Unit/ Tema :Pantun Dua Kerat
Topik

Fokus Utama:
10.4 Menyatakan jenis, ciri, tema, bahasa, dan unsur bunyi dalam puisi
Fokus Sampingan:
10.0 Memahami dan memberikan respon peribadi tentang karya sastera.
10.3 Menyatakan bentuk dan nada puisi.
Objektif Pembelajaran:
1. Menyatakan maksud setiap rangkap pantun.
2. Menjelaskan aspek nilai dan pengajaran dalam pantun.
3. Menjawab soalan berkenaan pantun dua kerat.
Aktiviti P&P:
1. Melafazkan pantun dengan rima yang betul.
2. Menyatakan maksud setiap rangkap pantun.
3. Menjawab soalan pemahaman dengan tepat dan gramatis
Sistem Bahasa :Kata nama am
Penerapan Nilai :Kasih sayang, ikhlas, jujur
Pendekatan Ilmu :Pendidikan Moral,
BBM/ SPP:
Antologi Sehijau Warna Daun, Buku Rujukan Esensi Bahasa Malaysia Tingkatan 1, halaman 154-155
Refleksi:
Pelajar dengan bimbingan guru dapat memahami maksud setiap rangkap pantun dengan sempurna.

SABTU – 17 JANUARI 2009

Tingkatan :3D (Masa: 12.50 -2.00)
3N (Masa: 2.00 – 3.10)
3J/I (Masa: 4.00 – 5.10)
Matapelajaran :Pendidikan Moral
Tajuk :Pekerja Beretika, Negara Gemilang
Tajuk Khas :Tahukah anda? / Bincangkan bersama-sama
Objektif:
1. (i)Mengenal pasti etika kerja rakyat Jepun yang boleh dijadikan contoh.
(ii)Menyedari kepentingan nilai amanah dalam usaha meningkatkan produktiviti dalam organisasi.
2. (i)Mengamalkan sikap amanah dalam menjalankan tugas.
(ii) Meramal kesan buruk yang mungkin berlaku sekiranya tidak melaksanakan tugas dengan amanah.
Prosedur:
1. Perbincangan dan soal jawab
2. Menyalin nota yang diberikan oleh guru
3. Simulasi
4. Refleksi
ABM :Buku teks, halaman 8-9/12
Penerapan Nilai :
1. Kepentingan nilai amanah seseorang pekerja dalam organisasi serta mengetahui kesan buruk pekerja yang tidak amanah terhadap organisasi dan dirinya.
Penilaian:
Pelajar dapat mengetahui kepentingan sikap amanah sewaktu menjalankan tugas.
Refleksi:
Pelajar dapat menyatakan pendapat dan usaha berhubung kepentingan sikap amanah dan impak pekerja yang tidak amanah terhadap dirinya dan organisasi

MINGGU 4

ISNIN – 19 JANUARI 2009

Tingkatan :3L (Masa: 12.50 -2.00)
Matapelajaran :Pendidikan Moral
Tajuk :Pekerja Beretika, Negara Gemilang
Tajuk Khas :Tahukah anda? / Bincangkan bersama-sama
Objektif:
1. (i)Mengenal pasti etika kerja rakyat Jepun yang boleh dijadikan contoh.
(ii)Menyedari kepentingan nilai amanah dalam usaha meningkatkan produktiviti dalam organisasi.
2. (i)Mengamalkan sikap amanah dalam menjalankan tugas.
(ii) Meramal kesan buruk yang mungkin berlaku sekiranya tidak melaksanakan tugas dengan amanah.
Prosedur:
1. Perbincangan dan soal jawab
2. Menyalin nota yang diberikan oleh guru
3. Simulasi
4. Refleksi
ABM :Buku Teks, halaman 8-9/12
Penerapan Nilai:
1. Kepentingan nilai amanah seseorang pekerja dalam organisasi serta mengetahui kesan buruk pekerja yang tidak amanah terhadap organisasi dan dirinya.
Penilaian:
Pelajar dapat mengetahui kepentingan sikap amanah sewaktu menjalankan tugas.
Refleksi:
Pelajar dapat menyatakan pendapat dan usaha berhubung kepentingan sikap amanah dan impak pekerja yang tidak amanah terhadap dirinya dan organisasi.

Tingkatan :1I (Masa: 4.00 – 5.10)
Matapelajaran :Bahasa Malaysia
Unit/ Tema :Surat Rasmi
Topik

Fokus Utama:
12.2 Memilih isi yang bernas dan membina krangka penulisan
Fokus Sampingan:
12.4 Menyusun isi dan menggunakan penanda wacana untuk menghasilkan perenggan yang koheren.
Objektif Pembelajaran:
Menulis surat rasmi dengan format yang betul dan ayat yang gramatis.
Aktiviti P&P:
1. Pelajar melihat contoh surat rasmi dalam buku teks dan yang diberikan oleh guru.
2. Perbincangan ( dengan bimbingan guru)
3. Pelajar mencatat hasil perbincangan.
4. Pelajar menyiapkan latihan yang diberikan oleh guru.
Sistem Bahasa :Kata sendi nama
Penerapan Nilai :Kasih sayang, menghormati hak orang lain
Pendekatan Ilmu :Pendidikan Moral
BBM/ SPP :Buku Teks, halaman 109
Refleksi:
Pelajar dengan bimbingan guru dapat memahami cara-cara untuk menulis surat rasmi berdasarkan format penulisan yng diberikan oleh guru.

Tingkatan :3N (Masa: 5.45 – 6.10)
Matapelajaran :Pendidikan Moral
Tajuk :Harga Diriku, Maruah Hidupku
Tajuk Khas :Anugerah Hari Belia Negara
Objektif:
1. mengenal pasti amalan menjaga maruah dan harga diri.
2. Menyedari kepentingan menjaga maruah dan harga diri.
3. Mempraktikkan cara hidup sihat demi maruah dan harga diri.
Prosedur:
1. Perbincangan dan soal jawab.
2. Simulasi
3. Refleksi
ABM :Buku Teks, halaman 14
Penerapan Nilai:
1. Kepentingan menjaga maruah dan harga diri.
2. Memgamalkan nilai-nilai murni demi maruah dan harga diri.
Penilaian:
Pelajar dapat mengenal pasti nilai-nilai murni yang diamalkan oleh penerima Anugerah Hari Belia Negara
Refleksi:
Pelajar dapat menyatakan pendapat dan usaha untuk menjadi belia yang berjaya.

SELASA – 20 JANUARI 2009

Tingkatan :1I (Masa: 12.50 – 2.00)
1G (Masa: 2.00 – 3.10)
Matapelajaran :Bahasa Malaysia
Unit/ Tema :Tatabahasa
Topik :Ayat Penyata / Ayat Perintah
Fokus Utama:
4.1 A1 (i) Mengesan dan mengemukakan penggunaan kata, ungkapan dan ayat untuk mengenal pasti kecondongan pendapat.
Fokus Sampingan:
2.4 Mengemukakan cadangan yang membina untuk mencapai tujuan perbincangan
12.6 A3(iv) Membetulkan kesalahan pemilihan kata dan binaan ayat dalam teks.
Objektif Pembelajaran:
1. Menerangkan penggunaan ayat penyata dan ayat perintah
2. Membina ayat penyata dan ayat perintah.
Aktiviti P&P:
1. Perbincangan (dengan guru)
2. Memberikan pendapat/ menyalin nota yang diberikan oleh guru.
3. Membina ayat penyata dan ayat perintah secara lisan dan bertulis.
4. Mencatat hasil perbincangan.
Sistem Bahasa :Kata hubung
Penerapan Nilai :Kasih sayang
Pendekatan Ilmu :Pendidikan Moral
BBM/ SPP:
Buku Rujukan Esensi Bahasa Malaysia Tingkatan 1, halaman 105-106
Refleksi:
Pelajar dengan bimbingan guru dapat memahami penggunaan ayat penyata dan ayat perintah dalam petikan.

Tingkatan :3J/I (Masa: 4.00 – 4.35)
3D (Masa: 5.45 – 6.20)
Matapelajaran :Pendidikan Moral
Tajuk :Harga Diriku, Maruah Hidupku
Tajuk Khas :Anugerah Hari Belia Negara
Objektif:
1. mengenal pasti amalan menjaga maruah dan harga diri.
2. Menyedari kepentingan menjaga maruah dan harga diri.
3. Mempraktikkan cara hidup sihat demi maruah dan harga diri.
Prosedur:
1. Perbincangan dan soal jawab.
2. Simulasi
3. Refleksi
ABM :Buku Teks, halaman 14
Penerapan Nilai:
1. Kepentingan menjaga maruah dan harga diri.
2. Memgamalkan nilai-nilai murni demi maruah dan harga diri.
Penilaian:
Pelajar dapat mengenal pasti nilai-nilai murni yang diamalkan oleh penerima Anugerah Hari Belia Negara
Refleksi:
Pelajar dapat menyatakan pendapat dan usaha untuk menjadi belia yang berjaya.

RABU- 21 JANUARI 2009

Tingkatan :1G (Masa: 2.00 – 3.10)
Matapelajaran :Bahasa Malaysia
Unit/ Tema :Surat Rasmi
Topik

Fokus Utama:
12.2 Memilih isi yang bernas dan membina krangka penulisan
Fokus Sampingan:
12.4 Menyusun isi dan menggunakan penanda wacana untuk menghasilkan perenggan yang koheren.
Objektif Pembelajaran:
Menulis surat rasmi dengan format yang betul dan ayat yang gramatis.
Aktiviti P&P:
1. Pelajar melihat contoh surat rasmi dalam buku teks dan yang diberikan oleh guru.
2. Perbincangan ( dengan bimbingan guru)
3. Pelajar mencatat hasil perbincangan.
4. Pelajar menyiapkan latihan yang diberikan oleh guru.
Sistem Bahasa :Kata sendi nama
Penerapan Nilai :Kasih sayang, menghormati hak orang lain
Pendekatan Ilmu :Pendidikan Moral
BBM/ SPP :Buku Teks, halaman 109
Refleksi:
Pelajar dengan bimbingan guru dapat memahami cara-cara untuk menulis surat rasmi berdasarkan format penulisan yng diberikan oleh guru.

Tingkatan :3L (Masa: 4.35 – 5.10)
Matapelajaran :Pendidikan Moral
Tajuk :Harga Diriku, Maruah Hidupku
Tajuk Khas :Anugerah Hari Belia Negara
Objektif:
1. mengenal pasti amalan menjaga maruah dan harga diri.
2. Menyedari kepentingan menjaga maruah dan harga diri.
3. Mempraktikkan cara hidup sihat demi maruah dan harga diri.
Prosedur:
1. Perbincangan dan soal jawab.
2. Simulasi
3. Refleksi
ABM :Buku Teks, halaman 14
Penerapan Nilai :
1. Kepentingan menjaga maruah dan harga diri.
2. Memgamalkan nilai-nilai murni demi maruah dan harga diri.
Penilaian:
Pelajar dapat mengenal pasti nilai-nilai murni yang diamalkan oleh penerima Anugerah Hari Belia Negara
Refleksi:
Pelajar dapat menyatakan pendapat dan usaha untuk menjadi belia yang berjaya.

KHAMIS- 22 JANUARI 2009

Tingkatan :3D (Masa: 12.50 – 2.00)
3N (Masa: 2.00 – 3.10)
3J/I (Masa: 4.00 – 5.10)
Matapelajaran :Pendidikan Moral
Tajuk :Harga Diriku, Maruah Hidupku
Tajuk Khas :Tahukah Anda? Refleksi /Panduan Bersama
Objektif:
1. Mengetahui kesan negatif daripada penyalahgunaan pil ecstacy dan cara-cara mengelakkan diri daripada gejala penyalahgunaan pil ecstacy.
2. Mengenal pasti ciri gaya hidup yang sihat dari segi fizikal, mental dan sosial.
3. Mengetahui dan menyedari cara untuk menolak ajakan negatif rakan.
Prosedur:
1. Perbincangan dan soal jawab.
2. Simulasi
3. Refleksi
ABM :Buku Teks, halaman 16 - 18
Penerapan Nilai :
1. Kepentingan mengetahui kesan negatif penyalahgunaan pil ecstacy serta cara-cara untuk mengelakkannya.
2. Mengamalkan nilai-nilai murni demi maruah dan harga diri.
3. Bersikap tegas tentang pendirian diri sendiri yang dianggap baik.
Penilaian:
Pelajar dapat membezakan antara perkara-perkara yang baik untuk diri sendiri dan membenteng ajakan negatif daripada rakan.
Refleksi:
Pelajar dapat menyatakan pendapat dan usaha untuk menjadi belia yang tegas, berani dan berjaya.

JUMAAT- 23 JANUARI 2009

Tingkatan :1I (Masa: 2.35 – 3.45)
1G (Masa: 5.10 – 6.20)
Matapelajaran :Bahasa Malaysia
Unit/ Tema :Pantun Budi
Topik

Fokus Utama:
10.4 Menyatakan jenis, ciri, tema, bahasa, dan unsur bunyi dalam puisi
Fokus Sampingan:
10.0 Memahami dan memberikan respon peribadi tentang karya sastera.
10.3 Menyatakan bentuk dan nada puisi.
Objektif Pembelajaran:
1. Menyatakan maksud setiap rangkap pantun.
2. Menjelaskan aspek nilai dan pengajaran dalam pantun.
3. Menjawab soalan berkenaan pantun budi.
Aktiviti P&P:
1. Melafazkan pantun dengan rima yang betul.
2. Menyatakan maksud setiap rangkap pantun.
3. Menjawab soalan pemahaman dengan tepat dan gramatis
Sistem Bahasa :Kata hubung
Penerapan Nilai :Kasih sayang, berbudi bahasa, baik hati
Pendekatan Ilmu :Pendidikan Moral,
BBM/ SPP:
Antologi Sehijau Warna Daun, Buku Rujukan Esensi Bahasa Malaysia Tingkatan 1, halaman 154-155
Refleksi:
Pelajar dengan bimbingan guru dapat memahami maksud setiap rangkap dan dan ciri-ciri pantun budi.


MINGGU 5

ISNIN – JUMAAT (26 – 30 JANUARI 2009)


CUTI TAHUN BARU CINA

1 comment:

  1. RPH kemaskini
    sila hantar sukatan Pelajaran dan Rancangan pelajaran tahunan kemudian

    ReplyDelete