SEM SEMESTER 1
MINGGU | SASTERA / TAJUK-TAJUK | HASIL PEMBELAJARAN | SISTEM BAHASA | NILAI MURNI | KBT |
Minggu 2 05-09/01/09
Minggu 3 12-16/01/09 Sabtu ganti1
Minggu 4 19-23/01/09
| Tajuk : Hari Pertama Di Sekolah Menengah
Komsas : A. Puisi Tradisional
i) Pantun 2 Kerat ii) Pantun Budi iii) Pantun Kanak-Kanak | BIDANG INTERPERSONAL
1.0 – Berinteraksi untuk menjalin dan mempererat hubungan mesra.
1.1 – Berbual dan berbicara tentang perkara yang berkaitan dengan kehidupan harian yang menyentuh diri, keluarga, rakan dan masyarakat dengan menggunakan kata, intonasi dan nada yang sesuai.
1.2 – mendengar dan memberikan respons secara lisan dan bertulis tentang sesuatu yang diperihalkan oleh orang lain.
1.3 – Menyatakan maksud yang tersurat dan tersirat berdasarkan bahan yang dikemukakan dengan menggunakan kata dan ungkapan yang sesuai.
BIDANG MAKLUMAT
7.0 – Mengenal maklumat daripada pelbagai sumber yang didengar, dibaca dan ditonton.
7.1 – Mengenalpasti dan menyatakan gambaran keseluruhan idea utama, isi penting dan isi relevan tentang bahan yang didengar, ditonton dan dibaca.
BAHAN ESTETIK
10.0 – Memahami dan memberikan respons peribadi tentang karya satera.
10.1 – Menyatakan bentuk dan nada puisi.
10.2 – Menyatakan jenis, ciri, tema dan persoalan, permikiran, nilai dan pengajaran.
10.3 – Menghuraikan maksud, gaya bahasa dan unsur bunyi dalam puisi. | A. JENIS AYAT
B. KATA NAMA
C. KATA HUBUNG
| Kasih sayang
Hormat-menghormati
Kemasyarakatan | Memberi sebab dan akibat
Memberi penerangan berkesan |
Minggu 5 26-30/1/09 Cuti: Ganti 1&2 Peristiwa1
Minggu 6 2-6/2/09
Minggu 7 9-13/2/09 Sabtu ganti2
| Tajuk : Berhemat Semasa Berbelanja
Komsas : A Puisi Tradisional
i) Syair Badrul Zaman ii) Syair Ken Tambunan iii) Syair Menyambut Pelajaran
| BIDANG INTERPERSONAL
1.0 – Berinteraksi untuk menjalin dan mempererat hubungan mesra.
1.4. – Bersoal jawab secara bertatasusila tentang sesuatu perkara dengan menggunakan pelbagai soalan.
1.5 – Berbincang dan membidas hujah dengan sopan dalam pelbagai situasi.
1.6 – Menyatakan perasaan secara berterus terang dan beradab tentang sesuatu perkara untuk mengekalkan hubungan.
BIDANG MAKLUMAT
7.0 – Mendapat maklumat daripada pelbagai sumber yang didengar, dibaca dan ditonton. 7.2 – Memahami dan menyatakan maklumat berdasarkan perkataan yang sukar berdasarkan konteks. 7.3 – Mengemukakan soalan untuk mendapatkan penjelasan lanjut.
BIDANG ESTETIK 10.0 – Memahami dan memberikan respons peribadi tentang karya satera.
10.2 – Mengenalpasti perkara yang menarik dalam karya
10.3 – Menyatakan bentuk dan nada puisi
10.4 – Menyatakan jenis, cirri, tema dan persoalan, pemikiran, nilai dan pengajaran.
10.5 – Menghuraikan maksud, gaya bahasa dan unsur bunyi dalam puisi | A. KATA GANTI NAMA
i) ganti nama diri 1
ii) ganti nama diri 2
iii)ganti nama diri 3
B. PENJODOH BILANGAN | Tanggungjawab
Kerjasama
Kesederhanaan
Kemasyarakatan | Menilai
Membuat kesimpulan
Menyelesaikan masalah |
Minggu 8 16-20/2/09
Minggu 9 23-27/2/09
| Tajuk : Mutiara Hitam Dari Sabah
Komsas : A. Puisi Moden
i) Negeri China ii) Seorang Guru Tua iii) Surat Dari kampus | BIDANG INTERPERSONAL
2.0 – Memberikan pendapat yang berbnas sebagai sumbangan dalam perbincangan.
2.1 – Mencetuskan idea yang bernas semasa memberikan pendapat dalam perbincangan
2.4 – Mengemukakan cadangan yang membina untuk mencapai tujuan perbincangan.
BIDANG MAKLUMAT
7.0 – Mendapat maklumat daripada pelbagai sumber yang didengar, dibaca dan ditonton.
7.2 – Memahami dan menyatakan maksud perkataan sukar berdasarkan konteks.
BIDANG ESTETIK
10.0 – Memahami dan memberikan respons peribadi tentang karya satera.
10.4 – Menyatan jenis, cirri, tema dan persoalan, permikiran, nilai dan pengajaran.
10.6 – Mengulas karya sastera dari aspek watak dan perwatakan, latar, plot, gaya bahasa dan sudut pandangan. | A. MORFOLOGI
i) Golongan Kata
| Kesyukuran
Menghargai
Tanggungjawab
Patriotik | Meramal
Membezakan fakta dan pendapat
Membuat kesimpulan
|
Minggu 10& Minggu11 2-6/3/09 9-13/3/09
Peperiksaan Semester 1
Minggu 12 16-20/3/09
Cuti Pertengahan Penggal | Tajuk : Manisnya Senyumanmu
Komsas : Puisi Moden
i) Puisi Buat Mama
ii) Tasik Biru
iii) Burung Tempua | BIDANG INTERPERSONAL
2.0 – Memberikan pendapat bernas sebagai sumbangan dalam perbincangan.
2.1 – Mencetuskan idea yang bernas semasa memberikan pendapat dalam perbincangan.
2.4 – Mengemukakan cadangan yang membina untuk mencapai tujuan perbincangan.
2.5 – Memberikan rpenjelasan secara spontan tentang sesuatu perkara yang berkaitan dengan isu yang dikemukakan.
BIDANG MAKLUMAT.
7.0 – Mendapat maklumat daripada pelbagai sumber yang didengar, dibaca dan ditonton.
7.5 – Memahami dan meneliti maksud tersurat dan tersirat daripada sesuatu bahan.
7.6 – Membezakan fata dengan pandangan dalam bahan yang dirujuk.
BIDANG ESTETIK
10.0 – Memahami dan memberikan respons peribadi tentang karya sastera.
10.3 – Menyatakan bentuk dan nada
10.4 – Menyatakan jenis, ciri, tema dan persoalan, permikiran, nilai dan pengajaran.
10.5 – menghuraikan maksud, gaya bahasa dan unsur bunyi dalam puisi. | A. GOLONGAN KATA
B. PERUMPAMAAN | Kasih sayang
Hormat-menghormati
Keadilan
Keberanian
Kerjasama | Menilai
Menyelesaikan masalah |
Minggu 13 23-27/3/09
Minggu 14 30/3-3/4/09 | Tajuk : Komputer Dalam Kehidupan
Komsas : A. Cerpen
i) Pak Usu
ii) Sehijau Warna Daun
| BIDANG INTERPERSONAL
3.0 – Berunding secara santun untuk mendapatkan persetujuan dan kata sepakat.
3.3 – Menyatakan pendirian yang jelas dengan mengemukakan maklumat yang relevan.
3.4 – Mempertimbangkan semua aspek yang dikemukakan dalam perundingan secara rasional untuk mencapai kata sepakat supaya diterima oleh semua pihak.
BIDANG MAKLUMAT.
9.0 – Menyampaikan maklumat untuk tujuan tertentu.
9.1 – Menggunakan kata, istilah, frasa, rangkai kata, peribahasa dan ayat yang tepat dan indah untuk menyampaikan maklumat tersusun dan kohensif.
BIDANG ESTETIK
10.0 – Memahami dan memberikan respos peribadi tentang karya satera. 10.4 – Menyatakan jenis, ciri, tema dan persoalan, pemikiran, nilai dan pengajaran.
10.6 – Mengulas karya satera dari aspek watak dan perwatakan, latar, plot, gaya bahasa dan sudut pandangan. | A. KATA ADJEKTIF | Kebebasan
Rasional
Kasih sayang
Berdikari | Mengenalpasti idea utama dan idea sampingan.
Menilai
Membuat kesimpulan
|
Minggu 15 6-10/04/09 Good Friday
Minggu 16 13-17/4/09 Cuti: Peristiwa2 Ester Monday Sabtu ganti3
Minggu 17 20-24/4/09
| Tajuk : Remaja Berwawasan
Konsas : Cerpen
i) Hadiah hari Guru
ii) Gema Menggegar Kota | BIDANG INTERPERSONAL
3.0 – Berunding secara santun untuk mendapat persetujuan dan kata sepakat.
3.3 – Menyatakan pendirian yang jelas dengan mengemukakan maklumat yang relevan.
BIDANG MAKLUMAT.
8.0 – Memproses maklumat mengikut keperluan tertentu.
8.2 – Menyaring maklumat mengikut klasifikasi.
8.2 – Menyusun maklumat mengikut keutamaan.
BIDANG ESTETIK
11.0 – Menguasai gaya bahasa dan dalam karya penulisan kreatif dan bukan kreatif. 11.3 – Membandingkan penggunaan laras bahasa dalam pelbagai genre. | A. KATA HUBUNG
B. PERIBAHASA | Keberanian
Patriotik
Tanggungjawab
Rasional | Mencirikan
Membuat keputusan |
Minggu 18 27/04-01/05/09 Hari Pekerja
Minggu 19 4-8/05/09
Minggu 20 11-15/5/09 | Tajuk : Wira Bangsa
Komsas : Cerpen
i) Diari Seorang Pengawas
ii) Makmal ZNF | BIDANG INTERPERSONAL
3.0 – Berunding secara santun untuk mendapatkan persetuajuan dan kata sepakat
3.2 – Berbincang untuk menerima dan menolak pandangan orang lain secara terbuka untuk mencapai kata sepakat.
3.4 – Mempertimbangkan semua aspek yang dikemukakan dalam perundingan secara rasional untuk mencapai kata sepakat supaya diterima oleh semua pihak.
BIDANG MAKLUMAT
8.0 – Memproses maklumat untuk keperluan tertentu.
8.2 – Menyusun maklumat mengikut ketentuan.
8.3 – Membuat pertimbangan secara teliti terhadap maklumat yang telah disusun.
BIDANG ESTETIK
11.0 – Menguasai gaya bahasa dan laras bahasa dalam karya penulisan kreatif dan bukan kreatif.
11.3 – Membandingkan penggunaan laras bahasa dalam pelbagai genre. | A. KATA HUBUNG
B. PERIBAHASA | Keberanian Patriotik
Tanggungjawab
Rasional
| Mencirikan
Membuat kesimpulan |
Minggu 21 18-22/5/09
Peperiksaan Pertengahan Tahun
Minggu 22 25-29/5/09
Minggu 23 1-5/6/09 Minggu 24 8-12/6/09
Cuti Pertengahan Tahun
| Tajuk : Ibu Negara Malaysia
Komsas : Puisi Tradisional
i) Puteri Turun Ke Dunia | BIDANG INTERPERSONAL
4.0 – Membuat pertimbangan untuk mencapai keputusan.
4.1 – Mengesan kecondongan pendapat dan menimbangkan pelbagai pilihan untuk menyelesaikan masalah dan membuat keputusan.
BIDANG MAKLUMAT 7.0 – Mendapat maklumat daripada pelbagai sumber yang didengar, dibaca dan ditonton.
7.1 – Mengenalpasti dan menyatakan gambaran keseluruhan, idea utama, isi penting dan isi relevan tentang bahan yang didengar, dibaca dan ditonton.
8.0 – Memproses maklumat untuk keperluan tertentu.
8.1 – Menyaring maklumat mengikut klasifikasi.
8.5 – Mentafsirkan maklumat yang telah dipilih secara rasional untuk membuat inferens.
BIDANG ESTETIK
10.0 – Memahami dan memberikan respons peribadi tentang karya satera.
10.5 – Menghuraikan maksud, gaya bahasa dan unsur bunyi dalam puisi.
12.0 – Menghasilkan prosa dan puisi secara terancang, tertib dan kemas dengan menggunakan bahasa yang tepat, indah dan menarik.
12.3 – Membina ayat topik dan ayat huraian untuk membina perenggan yang kohensif. | A. KATA SERU
B. KATA TANYA
C. KATA PERONTAH | Keberanian Patriotik
Tanggungjawab
Rasional
Kasih sayang
Kejujuran
| Membuat analogi
Membandingkan dan membeza
Menilai |
|
SEMESTER 2
MINGGU | SASTERA / TAJUK-TAJUK | HASIL PEMBELAJARAN | SISTEM BAHASA | NILAI MURNI | KBT |
Minggu 25 15-19/6/09
Minggu 26 22-26/6/09
Minggu 27 29/6-3/7/09
| Tajuk : Indahnya Bumi Kenyalang
i) Lima Langkawi
Komsas : Prosa Tradisional
i) Susur galur Asal Usul Negeri Melaka | BIDANG INTERPERSONAL
4.0 – Membuat pertimbangan untuk mencapai keputusan.
4.2 – Menjelaskan dan membuktikan pertimbangan secara rasioanal dan adil bagi meyakinkan pihak yang terlibat.
5.0 – Memujuk untuk mempengaruhi pihal lain yang melakukan sesuatu.
5.1 – Berbicara dan merayu dengan menggunakan kata, ungkapan dan ayat yang dapat memberikan kesan memujuk untuk mendapatkan sesuatu.
BIDANG MAKLUMAT
7.0 – Mendapatkan maklumat daripada pelbagai sumber yang didengar, dibaca dan ditonton.
7.6 – Membezakan fakta dengan pandangan dalam bahan yang dirujuk.
8.0 – Memproses maklumat untuk keperluan tertentu.
8.7 – Menilai secara keseluruhan sesuatu maklumat dengan memberikan alasan yang kukuh.
8.8 – Membuat rumusan dengan alasan yang munasabah.
BIDANG ESTETIK
10.0 – Memahami dan memberikan respons peribadi tentang karya satera.
10.1 – Menceritakan semula sesebuah karya secara keseluruhan.
10.6 – Mengulas karya sastera dari aspek watak dan perwatakan, latar, plot, gaya bahasa dan sudut pandangan.
12.0 – Menghasilkan penulisan kreatif dan bukan kretif.
12.3 – Membina ayat topik dan ayat huraian untuk membina perenggan kohensif.
12.6 – Mengedit dan memurnikan sesuatu karya yang telah dihasilkan. | A. KATA PENGUAT
B. KATA PENEGAS
C. KATA NAFI
D. KATA PEMERI | Kesyukuran
Keberanian
Kasih sayang
Patriotik | Membuat kesimpulan
Menilai
|
Minggu 28 6-10/7/09
Minggu 29 13-17/7/09
Minggu 30 20-24/7/09 | Tajuk :
i) Sukan Memanah
ii) Pahlawan Perkasa | BIDANG INTERPERSONAL
5.0 – Memujuk untuk mempengaruhi pihak lain untuk melakukan sesuatu.
5.2 – Menggunakan hujah yang bebas dan meyakinkan untuk mempengaruhi pihak lain dalam pelbagai situasi.
5.3 – Merayu dengan menggunakan strategi yang berkesan untuk memujuk pihak lain.
BIDANG MAKLUMAT
7.0 – Mendapat maklumat daripada pelbagai sumber yang didengar, dibaca dan ditonton.
7.4 – Membaca pantasa secara imbasan dan luncuran untuk membuat rujukan pelbagai bahan bercetak, dan bahan elektronik.
8.0 – Memproses maklumat untuk keperluan tertentu.
8.8 - Membuat rumusan dengan alasan yang munasabah.
9.0 – Menyampaikan maklumat untuk tujuan tertentu.
9.4 – Menyedikan hujah dan alasan serta menyampaikan maklumat untuk sesuatu pembentangan.
BIDANG ESTETIK
10.0 – Memahami dan memberikan respons peribadi tentang karya satera
10.3 - Menyatakan bentuk dan nada.
12.0 – Menghasilkan penulisan kretif dan bukan kreatif. | Kata Sendi Nama
Kata Arah
Kata Bilangan
Kata Bidalan | Patriotik
Keyakinan
Keberanian
Tanggungjawab | Menjana idea
Menganalisis
Merumus
Meringkas |
Minggu 31 27-31/7/09
Minggu 32 3-7/8/09
Minggu 33 10-14/8/09 Minggu 34 17-21/8/09
Peperiksaan Pertengahan Penggal Dua
Minggu 35 24-28/8/09
Cuti | Tajuk :
i) Internet Jaringan Maklumat
ii) Taman Negara Gading | BIDANG INTERPERSONAL
1.0 – Berinteraksi untuk menjalin dan mempererat hubungan manusia.
1.4 – Bersoal jawab bertatasusila tentang sesuatu perkara dengan menggunakan pelbagai soalan.
1.6 – Menyatakan perasaan secara berterus terang dan beradab tentang sesuatu perkara untuk mengekalkan hubungan.
6.0 – Berurus dengan pihak tertentu untuk mendapatkan barangan dan perkhidmatan.
6.2 – Menggunakan perkataan, ungkapan, ayat dan laras bahasa yang sesuai untuk mendapatkan barangan dan perkhimatan.
6.3 – Mengambil tindakan susulan terhadap pihak tertentu yang berkaitan dengan barangan dan perkhidmatan.
BIDANG MAKLUMAT
9.0 – Menyampaikan maklumat untuk tujuan tertentu.
9.2 – menentukan format penyampaian dan jenis penulisan yang sesuai untuk menyampaikan maklumat.
9.3 – Menyediakan kerangka penyampaian dan bahan edaran untuk membuat pembentangan.
9.4 – Menyediakan hujah dan alasan serta menyampaikan maklumat untuk sesuatu pembentangan.
BIDANG ESTETIK
10.0 - Memahami dan memberikan respons peribadi tentang karya satera.
10.1 – Menceritakan semula sesebuah karya secara keseluruhan.
11.2 – Menganalisis gaya bahasa dan unsur bunyi dalam karya satera serta menggunakannya dalam penulisan kreatif. | Kata Pascakata
Kata Bantu | Kesyukuran
Menghargai
Tanggungjawab
Kerjasama | Menganalisis Meramal
Membuat kesimpulan |
Minggu 36 1-4/9/09
Minggu 37 7-11/9/09 | Tajuk :
i) Belia Harapan Bangsa
ii) Pengembaraan Mesteri | BIDANG INTERPERSONAL
6.0 – Berurus dengan pihak tertentu untuk mendapatkan barangan dan perkhidmatan.
6.2 – Menggunakan perkataan, ungkapan, ayat dan laras bahasa yang sesuai untuk mendapatkan barangan dan perkhimatan.
BIDANG MAKLUMAT
7.0 – Mendapatkan maklumat daripada pelbagai sumber yang didengar, dibaca dan ditonton.
7.3 – Mengemukakan soalan untuk mendapatkan penjelasan lajut.
8.0 – Memproses maklumat untuk keperluan tertentu.
8.7 – Menilai secara keseluruhan sesuatu maklumat dengan memberikan alasan yang kukuh.
BIDANG ESTETIK
10.0 – Memahami dan memberikan respons peribadi tentang karya sastera.
10.4 – Menyatakan jenis, ciri, tema dan persoalan, pemikiran, nilai dan pengajaran.
11.0 – Menguasai gaya bahasa dan laras bahasa dalam karya penulisan kreatif dan bukan kreatif.
11.2 – Menganalisis gaya bahasa dan unsur bunyi dalam karya satera serta menggunakannya dalam penulisan kreatif. | Kata Ganda
Kata Majmuk
Kata-kata Hikmah | Kebersihan Fizikal dan Mental
Semangat Kemasyarakatan
Keberanian
Keyakinan | Menganalisis
Mengenalpasti fakta dan pendapat
Menyatakan idea utama |
Minggu 38 14-18/9/09 | Tajuk :
i) Pulau Percutian
ii) Alam Warisan Kita | BIDANG INTERPERSONAL
1.0 – Berinteraksi untuk menjalin dan mempererat hubungan mesra.
1.1 – Berbual dan berbicara tentang perkara yang berkaitan dengan kehidupan harian yang menyentuh diri, keluarga, rakan dan masyarakat dengan menggunakan kata, intonasi dan nada yang sesuai.
1.6 – Menyatakan perasaan secara berterus terang dan beradab tentang sesuatu perkara untuk mengekalkan hubungan.
BIDANG MAKLUMAT
7.0 – Mendapatkan maklumat daripada pelbagai sumber yang didengar, dibaca dan ditonton.
7.4 – Membaca pantas secara imbasan dan luncuran untuk membuat rujukan pelbagai bahan bercetak dan bahan elektronik.
7.5 – Memahami dan meneliti maksud tersurat dan tersirat daripada sesuatu bahan.
BIDANG ESTETIK
10.0 – Memahami dan memberikan respons peribadi tentang karya satera.
10.5 – Menghuraikan maksud gaya bahasa dan unsur bunyi dalam puisi. 11.0 – Menguasai gaya bahasa dan laras bahasa dalam karya penulisan kreatif dan bukan kreatif.
11.1 – Mengenalpasti gaya bahasa dalam karya bukan sastera menggunakannya dalam penulisan bukan kreatif. | Imbuhan Pinjaman
Frasa
Pola Ayat dasar | Menghargai
Kerjasama
Semangat kemasyarakatan | Merumus
Mengelaskan |
Minggu 39 21-25/9/09 | Tajuk :
i) Belian Kayu Bernilai
ii) Jelapang Padi Kita | BIDANG INTERPERSONAL
1.0 – Berinteraksi untuk menjalin dan mempererat hubungan mesra.
1.2 – Mendengar dan memberikan respons secara lisan dan bertulis tentang sesuatu yang duperihalkan oleh orang lain.
1.4 – Bersoal jawab secara bertatsusila tentang sesuatu perkara denhan menggunakan pelbagai soalan.
1.6 – Menyatakan perasaan secara berterus terang dan beradab tentang sesuatu perkara untuk mengekalkan hubungan.
BIDANG MAKLUMAT
7.0 – Mendapatkan maklumat untuk keperluan tertentu.
7.6 – Membezakan fakta dengan pandangan dalam bahan yang dirujuk.
8.0 – Memproses maklumat untuk keperluan tertentu.
8.1 – Menyaring maklumat mengikut klasifikasi.
BIDANG ESTETIK
10.0 Memahami dan memberikan respons peribadi tentang karya sastera.
10.6 – Mengulas karya satera dari aspek watak dan perwatakan, latar, plot, gaya bahasa dan sudut pandangan.
11.0 – Menguasai gaya bahsa dan laras bahasa dalam karya penulisan kreatif dan bukan kreatif.
11.1 – Mengenalpasti gaya bahasa dalam karya bukan sastera serta menggunakannya dalam penulisan kreatif. | Ayat Tanya
Ayat Tunggal
Penjodoh Bilangan | Bekerjasama
Semangat Kemasyarakatan
Kesyukuran
Hormat-menghormati | Mengesan fakta
Membanding-beza
Mencari maklumat
Mencari Istilah |
Minggu 40 28/9-2/10/09 | Tajuk :
i) Sumber Mineral
ii) Tukang Emas | BIDANG INTERPERSONAL
1.0 – Berinteraksi untuk menjalin dan mempererat hubungan mesra.
1.3 – Menyampaikan maksud yang tersurat dan tersirat berdasarkan bahan yang dikemukakan dengan menggunakan kata dan ungkapan yang sesuai.
1.4 – Menyatakan perasaan secara berterus terang dan beradab tentang sesuatu perkara untuk mengekalkan hubungan.
1.5 – Berbincang dan membidas hujah dengan sopan dalam pelbagai situasi.
BIDANG MAKLUMAT
7.0 – Mendapatkan maklumat daripada pelbagai sumber yang didengar, dibaca dan ditonton.
7.6 – Membezakan fakta dengan pandangan dalam bahasa yang dirujuk.
8.0 – Memproses maklumat untuk keperluan tertentu.
8.5 – Mentafsirkan maklumat yang telah dipilih secara rasional untuk membuat inferens.
BIDANG ESTETIK
11.0 – Menguasai gaya bahasa dan laras bahasa dalam karya penulisan kreatif dan bukan kreatif.
11.2 – Menganalisis gaya bahasa dan unsur bunyi dalam karya satera serta menggunakannya dalam penulisan kreatif. | Susunan Ayat Tunggal
Ayat Seruan
Peribahasa | Menghargai
Kesyukuran | Menilai
Menjana idea |
Minggu 41 5-9/10/09
Minggu 42 12-16/10/09 | Tajuk :
i) Sastera Tradisional Warisan bangsa
ii) Jasamu Dalam Ingatan | BIDANG INTERPERSONAL
2.0 – Memberikan pendapat yang bernas sebagai sumbangan dalam perbincangan.
2.1 – Mencetuskan idea yang bernas semasa memberikan pendapat dalam perbincanagan.
2.2 – Menghuraikan idea yang bernas secara kritis dan rapi.
BIDANG MAKLUMAT
8.0 – Memproses maklumat untuk keperluan tertentu.
8.4 – mengolah maklumat secara koheren untuk tujuan tertentu.
8.5 – Mentafsirkan maklumat yang telah dipilih secara rasional untuk membuat inferens.
BIDANG ESTETIK
11.0 – Mneguasai gaya bahasa dan laras bahasa dalam karya penulisan kreatif dan bukan kreatif.
11.3 – Membandingkan penggunaan laras bahasa dalam pelbagai genre.
12.0 – Menghasilkan penulisan kreatif dan bukan kreatif.
12.2 – Mengemukakan isi yang bernas dan membina kerangka penulisan.
| Ayat pasif
Ayat Aktif | Menghormati
Menghargai | Membuat ramalan
Membuat Inferns
Mencari Maklumat
|
Minggu 43 19-23/10/09 | Tajuk :
i) parlimen Negara Kita
ii) Angkasa Lepas | BIDANG INTERPERSONAL
2.0 – Meberikan pendapat yang bernas sebagai sumbangan dalam perbincangan.
2.1 – Mencetuskan idea yang bernas semasa memberikan pendapat dalam perbincangan.
2.5 – Memberikan penjelasan secara spontan tentang sesuatu perkara yang berkaitan dengan isu yang dikemukakan.
5.0 – Memujuk untuk mempengaruhi pihak lain melakukan sesuatu.
5.2 – Menggunakan hujah yang bernas dan meyakinkan untuk mempengaruhi pihak lain dalam pelbagai situasi.
BIDANG MAKLUMAT
8.0 – Memproses maklumat yang telah dipilih secara rasional untuk membuat inferens.
8.6 – Menyemak semula maklumat dan memutuskan sama ada hendak menerima, menambah atau menolak.
9.0 – Menyampaikan maklumat untuk keperluan tertentu.
9.1 – Menggunakan kata, istilah, frasa, rangkai kata, peribahasa dan ayat yang tepat serta indah untuk menyampaikan maklumat secara tersusun dan kohensif.
BIDANG ESTETIK
11.0 – Menguasai gaya bahasa dan laras bahasa dalam karya penulisan kreatif dan bukan kreatif.
11.1 – Mengenalpasti gaya bahasa dalam karya bukan satera serta menggunakannya dalam penulisan bukan kreatif. | Ayat Majmuk Gabungan
Ayat Majmuk Pancangan Relatif | Berbangga
Menghargai | Mencari maklumat
Menilai |
Minggu 44 26-30/10/09
Minggu 45 2-6/11/09
Peperiksaan Akhir Tahun
Minggu 46 9-13/11/09
| Tajuk :
i) Cuti Akhir Tahun | BIDANG INTERPERSONAL
3.0 – Berunding secara santun untuk mendapat persetujuan dan kata sepakat.
3.2 – Berbincang untuk menerima dan menolak pandangan orang lain secara terbuka untuk mencapai kata sepakat.
BIDANG MAKLUMAT
8.0 – Memproses maklumat untuk keperluan tertentu.
8.7 – Menilai secara keseluruhan sesuatu maklumat dengan memberikan alasan yang kukuh.
BIDANG ESTETIK
12.0 – Menghasilkan penulisan kreatif dan bukan kreatif.
12.5 – Membina baris puisi dengan kemas dan indah. | Ayat Komplemen.
Ayat Keterangan | Kebebasab
Berdikari
Bertanggungjawab | Menjana idea
Membuat keputusan |
No comments:
Post a Comment