ISNIN- 22 JUN 2009
Tingkatan | 3N (Masa: 12.50-2.00) |
Matapelajaran | Pendidikan Moral |
Tajuk | Maruah Keluarga, Impian Bersama |
Tajuk Khas | Praktikkan Bersama-Sama/ Iktibar Bersama/ Refleksi |
Objektif | 1. Mengenal pasti kepentingan mengamalkan perlakuan yang baik. 2. Mengetahui tanggungjawab memelihara maruah keluarga. 3. Menjaga nama baik dan maruah diri serta keluarga. |
Prosedur | 1. Perbincangan dan soal jawab. 2. Simulasi 3. Refleksi 4. Menyalin nota guru dan membuat latihan. |
ABM | Buku Teks, halaman 91-93 |
Penerapan Nilai | 1. Tanggungjawab seorang anak terhadap keluarga. 2. Kepentingan menjaga maruah memelihara maruah diri dan keluarga. 3. Mengetahui dan mengamalkan cara menjaga maruah diri dan keluarga. |
Penilaian | Pelajar dapat menyatakan pendapat dan usaha kepentingan menjaga nama baik,maruah diri dan keluarga. |
Refleksi | Pelajar dapat memahami tanggungjawab seorang anak terhadap keluarga dan cara untuk memelihara maruah keluarga. |
Tingkatan | 1I (2.00-3.10) |
Matapelajaran | Bahasa Malaysia |
Unit/ Tema | Karangan Fakta/ Pendapat |
Topik | Usaha-usaha yang dapat dilakukan bagi memupuk minat membaca dalam kalangan remaja |
Fokus Utama | 9.0 Menyampaikan maklumat untuk tujuan tertentu |
Fokus Sampingan | 7.1Mengenal pasti dan menyatakan gambaran keseluruhan, idea utama, isi penting dan isi relevan tentang bahan yang didengar, dibaca dan ditonton. 7.5Memahami dan meneliti maksud tersurat dan tersirat daripada sesuatu bahan. |
Objektif Pembelajaran | 1.Menghasilkan karangan pendapat yang panjangnya melebihi 180 patah perkataan. 2. Mengenal pasti dan menyatakan idea-idea yang berkaitan dengan tajuk yang diberi melalui perbincangan dan menghuraikannya. |
Aktiviti P&P | 1. Guru menerangkan format menulis karangan fakta/pendapat. 2. Perbincangan ( dengan bimbingan guru). 3. Guru memberikan isi-isi penting dan meminta pelajar memberikan pendapat secara lisan. 3. Pelajar mencatat hasil perbincangan. 4. Pelajar menyiapkan latihan yang diberikan oleh guru. |
Sistem Bahasa | Kata Hubung, Kata Tanya, Kata Sendi Nama |
Penerapan Nilai | Toleransi, Kerjasama |
Pendekatan Ilmu | Pendidikan Moral |
BBM/ SPP | Buku Rujukan Esensi Bahasa Malaysia Tingkatan 1 |
Refleksi | Pelajar dengan bimbingan guru dapat memahami cara menulis karangan berbentuk pendapat melebihi 180 patah perkataan usaha-usaha memupuk minat membaca dengan format yang betul dan cuba membuat latihan yang diberi. |
Tingkatan | 3D (Masa: 5.10-6.20) |
Matapelajaran | Pendidikan Moral |
Perhimpunan Sekolah |
SELASA – 23 JUN 2009
Tingkatan | 3L (Masa : 12.50-2.00) 3J (Masa : 3.25-4.00) 3I/J(Masa : 4.00-4.35) |
Matapelajaran | Pendidikan Moral |
Tajuk | Maruah Keluarga, Impian Bersama |
Tajuk Khas | Praktikkan Bersama-Sama/ Iktibar Bersama/ Refleksi |
Objektif | 1. Mengenal pasti kepentingan mengamalkan perlakuan yang baik. 2. Mengetahui tanggungjawab memelihara maruah keluarga. 3. Menjaga nama baik dan maruah diri serta keluarga. |
Prosedur | 1. Perbincangan dan soal jawab. 2. Simulasi 3. Refleksi 4. Menyalin nota guru dan membuat latihan. |
ABM | Buku Teks, halaman 91-93 |
Penerapan Nilai | 1. Tanggungjawab seorang anak terhadap keluarga. 2. Kepentingan menjaga maruah memelihara maruah diri dan keluarga. 3. Mengetahui dan mengamalkan cara menjaga maruah diri dan keluarga. |
Penilaian | Pelajar dapat menyatakan pendapat dan usaha kepentingan menjaga nama baik,maruah diri dan keluarga. |
Refleksi | Pelajar dapat memahami tanggungjawab seorang anak terhadap keluarga dan cara untuk memelihara maruah keluarga. |
Tingkatan | 1G (Masa: 4.35-5.45) |
Matapelajaran | Bahasa Malaysia |
Unit/ Tema | Karangan Fakta/ Pendapat |
Topik | Usaha-usaha yang dapat dilakukan bagi memupuk minat membaca dalam kalangan remaja |
Fokus Utama | 9.0 Menyampaikan maklumat untuk tujuan tertentu |
Fokus Sampingan | 7.1Mengenal pasti dan menyatakan gambaran keseluruhan, idea utama, isi penting dan isi relevan tentang bahan yang didengar, dibaca dan ditonton. 7.5Memahami dan meneliti maksud tersurat dan tersirat daripada sesuatu bahan. |
Objektif Pembelajaran | 1.Menghasilkan karangan pendapat yang panjangnya melebihi 180 patah perkataan. 2.Mengenal pasti dan menyatakan idea-idea yang berkaitan dengan tajuk yang diberi melalui perbincangan dan menghuraikannya. |
Aktiviti P&P | 1.Guru menerangkan format menulis karangan fakta/pendapat. 2.Perbincangan ( dengan bimbingan guru). 3.Guru memberikan isi-isi penting dan meminta pelajar memberikan pendapat secara lisan. 4.Pelajar mencatat hasil perbincangan. 5.Pelajar menyiapkan latihan yang diberikan oleh guru. |
Sistem Bahasa | Kata Hubung, Kata Tanya, Kata Sendi Nama |
Penerapan Nilai | Toleransi, Kerjasama |
Pendekatan Ilmu | Pendidikan Moral |
BBM/ SPP | Buku Rujukan Esensi Bahasa Malaysia Tingkatan 1 |
Refleksi | Pelajar dengan bimbingan guru dapat memahami cara menulis karangan berbentuk pendapat melebihi 180 patah perkataan usaha-usaha memupuk minat membaca dengan format yang betul dan cuba membuat latihan yang diberi. |
RABU – 24 JUN 2009
Tingkatan | 1G (Masa: 12.50 – 2.00) 1I (Masa: 4.00 – 5.10) |
Matapelajaran | Bahasa Malaysia |
Unit/ Tema | Tatabahasa |
Topik | Kata Arah |
Fokus Utama | 4.1 A1 (i) Mengesan dan mengemukakan penggunaan kata, ungkapan dan ayat untuk mengenal pasti kecondongan pendapat. |
Fokus Sampingan | 2.4 Mengemukakan cadangan yang membina untuk mencapai tujuan perbincangan 12.6 A3(iv) Membetulkan kesalahan pemilihan kata dan binaan ayat dalam teks. |
Objektif Pembelajaran | 1. Menerangkan makna kata arah serta memberikan beberapa contoh untuk rujukan pelajar. 2. Membina ayat dan mengenalpasti penggunaan Kata Arah dalam berdasarkan situasi harian. |
Aktiviti P&P | 1. Memberikan pendapat/ menyalin nota yang diberikan oleh guru. 2. Pelajar memberikan contoh ayat secara lisan bagi menunjukkan kata arah yang betul mengikut situasi yang ada. 3. Pelajar membuat latihan. |
Sistem Bahasa | Kata Hubung/ Kata Tanya |
Penerapan Nilai | Kasih sayang, Bertanggungjawab |
Pendekatan Ilmu | Pendidikan Moral |
BBM/ SPP | Buku Perspektif Cemerlang Sistem Tingkatan 1, halaman 31 |
Refleksi | Pelajar dengan bimbingan guru dapat menyatakan penggunaan kata arah yang tepat bagi menunjukkan hala bagi sesuatu perkara. |
Tingkatan | 3D ( Masa : 5.45-6.20) |
Matapelajaran | Pendidikan Moral |
Tajuk | Pemeliharaan Alam Sekitar,Tanggungjawab Bersama |
Tajuk Khas | Tahukah Anda/ Latih Diri |
Objektif | 1. Mengetahui cara menjaga alam sekitar . 2. Menyedari kepentingan penglibatan manusia dalam pemeliharaan dan pemuliharaan alam sekitar. 3. Memberikan sumbangan dalam aktiviti menjaga alam sekitar. |
Prosedur | 1. Perbincangan dan soal jawab. 2. Simulasi 3. Refleksi 4. Membuat latihan. |
ABM | Buku Teks, halaman 98-100 |
Penerapan Nilai | 1.Memahami teknik pertanian organic yang mesra alam. 2.Menyedari usaha memelihara alam sekitar adalah tanggungjawab bersama. 3.Mengamalkan cara hidup yang yang mesra alam seperti membuat kraftangan daripada barangan terpakai, menanam semula pokok. |
Penilaian | Pelajar dapat menyatakan pendapat dan usaha kepentingan pemeliharaan dan pemuliharaan alam sekitar kepada manusia. |
Refleksi | Pelajar dapat menyatakan pendapat dan usaha untuk mengamalkan amalan mesra alam dalam kehidupan seharian mereka dan kepentingannya keapad alam sekitar. |
KHAMIS – 25 JUN 2009
Tingkatan | 1I (Masa: 12.50 – 2.00) |
Matapelajaran | Bahasa Malaysia |
Unit/ Tema | Sajak |
Topik | Puisi Buat Mama |
Fokus Utama | 10.4 Menyatakan jenis, ciri, tema, bahasa, dan unsur bunyi dalam puisi |
Fokus Sampingan | 10.0 Memahami dan memberikan respon peribadi tentang karya sastera. 10.3 Menyatakan bentuk dan nada puisi. |
Objektif Pembelajaran | 1. Menyatakan maksud setiap rangkap sajak. 2. Menjelaskan aspek nilai dan pengajaran dalam sajak. 3. Menjawab soalan berkenaan sajak. |
Aktiviti P&P | 1. Melafazkan sajak dengan rima yang betul. 2. Pelajar cuba menyatakan maksud setiap rangkap sajak dengan bantuan guru. 3. Menjawab soalan pemahaman dengan tepat dan gramatis |
Sistem Bahasa | Kata hubung |
Penerapan Nilai | Kasih sayang, menghargai pengorbanan seorang ibu. |
Pendekatan Ilmu | Pendidikan Moral |
BBM/ SPP | Antologi Sehijau Warna Daun, Buku Rujukan Esensi Bahasa Malaysia Tingkatan 1 |
Refleksi | Pelajar dengan bimbingan guru dapat memahami maksud setiap rangkap dan dan ciri-ciri sajak seperti rima akhir secara individu. |
Tingkatan |
|
Matapelajaran | Pendidikan Moral |
Tajuk | Pemeliharaan Alam Sekitar Tanggungjawab Bersama |
Tajuk Khas | Fikir dan Jawab |
Objektif | 1. Mengetahui cara menjaga alam sekitar. 2. Menyedari kepentingan penglibatan manusia dalam pemeliharaan dan pemuliharaan alam sekitar. 3. Memberikan sumbangan dalam aktiviti menjaga alam sekitar. |
Prosedur | 1. Perbincangan dan soal jawab. 2. Simulasi 3. Refleksi 4. Menyalin nota guru dan membuat latihan. |
ABM | Buku Teks, halaman 95-97 |
Penerapan Nilai | 1. Mengenal pasti aktiviti yang boleh dijalankan untuk pemeliharaan dan pemuliharaan alam sekitar. 2. Menyedari kepentingan program kitar semula dan guna semula barangan terpakai. |
Penilaian | Pelajar dapat mengenalpasti barangan yang boleh dikitar semula dan aktiviti yang boleh disertai untuk menjaga alam sekitar. |
Refleksi | Pelajar memahami kepentingan untuk memulihara dan memelihara alam sekitar adalah satu tanggungjawab bersama, dan perlu dilakukan secara berterusan demi kebaikan bersama. |
JUMAAT – 26 JUN 2009
Tingkatan | 3L ( Masa: 3.10-3.45 ) |
Matapelajaran | Pendidikan Moral |
Tajuk | Pemeliharaan Alam Sekitar Tanggungjawab Bersama |
Tajuk Khas | Fikir dan Jawab |
Objektif | 1. Mengetahui cara menjaga alam sekitar. 2. Menyedari kepentingan penglibatan manusia dalam pemeliharaan dan pemuliharaan alam sekitar. 3. Memberikan sumbangan dalam aktiviti menjaga alam sekitar. |
Prosedur | 1. Perbincangan dan soal jawab. 2. Simulasi 3. Refleksi 4. Menyalin nota guru dan membuat latihan. |
ABM | Buku Teks, halaman 95-97 |
Penerapan Nilai | 1. Mengenal pasti aktiviti yang boleh dijalankan untuk pemeliharaan dan pemuliharaan alam sekitar. 2. Menyedari kepentingan program kitar semula dan guna semula barangan terpakai. |
Penilaian | Pelajar dapat mengenalpasti barangan yang boleh dikitar semula dan aktiviti yang boleh disertai untuk menjaga alam sekitar. |
Refleksi | Pelajar memahami kepentingan untuk memulihara dan memelihara alam sekitar adalah satu tanggungjawab bersama, dan perlu dilakukan secara berterusan demi kebaikan bersama. |
Tingkatan | 3N (Masa:4.35-5.10) |
Matapelajaran | Pendidikan Moral |
Pembersihan kelas & menghantar kerusi ke dewan makan. #Pelajar-pelajar balik pukul 5.00 petang. |
Tahniah! RPH cikgu didapati lengkap dan teratur.
ReplyDelete