Monday, March 9, 2009

MINGGU 8

ISNIN- 16 FEBRUARI 2009

Tingkatan

3N (Masa: 12.50 – 2.00)

3D (Masa : 4.35 – 5.45)

Matapelajaran

Pendidikan Moral

Tajuk

Tugasku Tanggungjawabku

Tajuk Khas

Apakah tindakan anda?/ Renung Bersama/ Bincangkan Bersama-sama

Objektif

  1. Mengenal pasti ciri seorang yang bertanggungjawab.
  2. Menyedari kepentingan sikap bertanggungjawab.
  3. Melaksanakan tanggungjawab dengan sempurna.

Prosedur

1. Perbincangan dan soal jawab.

2. Simulasi

3. Refleksi

4. Menyalin nota guru.

ABM

Buku Teks, halaman 22-24

Penerapan Nilai

Kepentingan nilai sikap bertanggungjawab ketika menjalankan tugas.

Penilaian

1.Pelajar dapat mengenal pasti ciri tanggungjawab yang perlu ada pada setiap orang.

2.Pelajar dapat menyedari amalan sikap bertanggungjawab dalam melaksanakan tugas seharian.

Refleksi

Pelajar dapat menyatakan pendapat dan usaha untuk menjadi insan yang mempunyai sikap bertanggungjawab dalam melaksanakan tugas harian.


 

Tingkatan

1I (Masa: 2.00 – 3.10)

Matapelajaran

Bahasa Malaysia

Unit/ Tema

Karangan Berdasarkan Bahan Rangsangan (gambar)

Topik

Kemerosotan Disiplin Pelajar

Fokus Utama

9.0 Menyampaikan maklumat untuk tujuan tertentu

Fokus Sampingan

7.1 Mengenal pasti dan menyatakan gambaran keseluruhan, idea utama, isi penting dan isi relevan tentang bahan yang didengar, dibaca dan ditonton.

7.5 Memahami dan meneliti maksud tersurat dan tersirat daripada sesuatu bahan.

Objektif Pembelajaran

1. Menghasilkan perenggan pendahuluan dan cara-cara menghuraikan isi karangan berdasarkan bahan rangsangan.

2. Mengenal pasti dan menyatakan isi-isi penting yang terdapat dalam bahan rangsangan (gambar).

Aktiviti P&P

  1. Perbincangan (dengan guru)
  2. Memberikan pendapat/ menyalin nota yang diberikan oleh guru.
  3. Mencatat hasil perbincangan.
  1. Pelajar menyiapkan perenggan pendahuluan dan huraian isi berdasarkan fakta yang diberikan oleh guru.

Sistem Bahasa

Kata hubung

Penerapan Nilai

Kasih sayang, disiplin

Pendekatan Ilmu

Pendidikan Moral,

BBM/ SPP

Buku Rujukan Esensi Bahasa Malaysia Tingkatan 1, halaman 128

Refleksi

Pelajar dengan bimbingan guru dapat memahami cara menulis perenggan pendahuluan dan menghuraikan isi/fakta dengan cara yang betul.


 

SELASA – 17 FEBRUARI 2009

Tingkatan

3L (Masa: 2.00 – 3.10) 

Matapelajaran

Pendidikan Moral

Tajuk

Tugasku Tanggungjawabku

Tajuk Khas

Renung Bersama/ Bincangkan Bersama-sama/ Projek Bersama

Objektif

1. Mengenal pasti ciri seorang yang bertanggungjawab.

2. Menyedari kepentingan sikap bertanggungjawab.

3. Melaksanakan tanggungjawab dengan sempurna.

Prosedur

1. Perbincangan dan soal jawab.

2. Simulasi

3. Refleksi

4. Menyalin nota guru.

ABM

Buku Teks, halaman 22-24

Penerapan Nilai

Kepentingan nilai sikap bertanggungjawab ketika menjalankan tugas.

Penilaian

1.Pelajar dapat mengenal pasti ciri tanggungjawab yang perlu ada pada setiap orang.

2.Pelajar dapat menyedari amalan sikap bertanggungjawab dalam melaksanakan tugas seharian.

Refleksi

Pelajar dapat menyatakan pendapat dan usaha untuk menjadi insan yang mempunyai sikap bertanggungjawab dalam melaksanakan tugas harian.


 

Tingkatan

3I/J (Masa: 4.00 – 4.35)

Matapelajaran

Pendidikan Moral

Tajuk

Tugasku Tanggungjawabku

Tajuk Khas

Apakah tindakan anda?/ Renung Bersama

Objektif

1. Mengenal pasti ciri seorang yang bertanggungjawab.

2. Menyedari kepentingan sikap bertanggungjawab.

3. Melaksanakan tanggungjawab dengan sempurna.

Prosedur

1. Perbincangan dan soal jawab.

2. Simulasi

3. Refleksi

4. Menyalin nota guru.

ABM

Buku Teks, halaman 22-23

Penerapan Nilai

Kepentingan nilai sikap bertanggungjawab ketika menjalankan tugas.

Penilaian

1.Pelajar dapat mengenal pasti ciri tanggungjawab yang perlu ada pada setiap orang.

2.Pelajar dapat menyedari amalan sikap bertanggungjawab dalam melaksanakan tugas seharian.

Refleksi

Pelajar dapat menyatakan pendapat dan usaha untuk menjadi insan yang mempunyai sikap bertanggungjawab dalam melaksanakan tugas harian.


 

Tingkatan

1G (Masa: 4.35 – 5.10)

Matapelajaran

Bahasa Malaysia

Unit/ Tema

Karangan Berdasarkan Bahan Rangsangan (gambar)

Topik

Kemerosotan Disiplin Pelajar

Fokus Utama

9.0 Menyampaikan maklumat untuk tujuan tertentu

Fokus Sampingan

7.1 Mengenal pasti dan menyatakan gambaran keseluruhan, idea utama, isi penting dan isi relevan tentang bahan yang didengar, dibaca dan ditonton.

7.5 Memahami dan meneliti maksud tersurat dan tersirat daripada sesuatu bahan.

Objektif Pembelajaran

1. Menghasilkan perenggan pendahuluan dan cara-cara menghuraikan isi karangan berdasarkan bahan rangsangan.

2. Mengenal pasti dan menyatakan isi-isi penting yang terdapat dalam bahan rangsangan (gambar).

Aktiviti P&P

  1. Perbincangan (dengan guru)
  2. Memberikan pendapat/ menyalin nota yang diberikan oleh guru.
  3. Mencatat hasil perbincangan.
  1. Pelajar menyiapkan perenggan pendahuluan dan huraian isi berdasarkan fakta yang diberikan oleh guru.

Sistem Bahasa

Kata hubung

Penerapan Nilai

Kasih sayang, disiplin

Pendekatan Ilmu

Pendidikan Moral,

BBM/ SPP

Buku Rujukan Esensi Bahasa Malaysia Tingkatan 1, halaman 128

Refleksi

Pelajar dengan bimbingan guru dapat memahami cara menulis perenggan pendahuluan dan menghuraikan isi/fakta dengan cara yang betul.


 

RABU – 18 FEBRUARI 2009

Tingkatan

1G (Masa: 12.50 – 2.00)

1I (Masa: 4.00 – 5.10)

Matapelajaran

Bahasa Malaysia

Unit/ Tema

Tatabahasa

Topik

Penjodoh Bilangan / Simpulan Bahasa

Fokus Utama

4.1 A1 (i) Mengesan dan mengemukakan penggunaan kata, ungkapan dan ayat untuk mengenal pasti kecondongan pendapat.

Fokus Sampingan

2.4 Mengemukakan cadangan yang membina untuk mencapai tujuan perbincangan

12.6 A3(iv) Membetulkan kesalahan pemilihan kata dan binaan ayat dalam teks.

Objektif Pembelajaran

1. Menerangkan jenis-jenis Kata Bilangan serta penggunaan Penjodoh Bilangan dalam ayat.

2. Membina ayat dan mengenalpasti penggunaan Penjodoh Bilangan dalam ayat.

3. Menerangkan maksud Simpulan Bahasa dan penggunaan dalam ayat.

Aktiviti P&P

1. Perbincangan (dengan guru)

2. Memberikan pendapat/ menyalin nota yang diberikan oleh guru.

3. Mengenalpasti Penjodoh Bilangan dan Simpulan Bahasa yang sesuai mengikut ayat.

4. Mencatat hasil perbincangan.

Sistem Bahasa

Kata hubung

Penerapan Nilai

Kasih sayang, Bertanggungjawab

Pendekatan Ilmu

Pendidikan Moral

BBM/ SPP

Buku Rujukan Bank Soalan Multiuji Tatabahasa Tingkatan 1 halaman 49, Buku teks halaman 7

Refleksi

Pelajar dengan bimbingan guru dapat mengenalpasti jenis-jenis Penjodoh Bilangan dan Simpulan Bahasa dalam petikan.


 

Tingkatan

3D (Masa: 5.45 – 6.20)

Matapelajaran

Pendidikan Moral

Tajuk

Amalan Berbudi Hidup Sejahtera

Tajuk Khas

Fikir dan Jawab

Objektif

1. Memahami kepentingan sikap berhemah tinggi.

2. Mengamalkan sikap terbuka terhadap kritikan untuk kemajuan diri.

Prosedur

1. Perbincangan dan soal jawab.

2. Simulasi

3. Refleksi

4. Menyalin nota

ABM

Buku Teks, halaman 26

Penerapan Nilai

Mengenal pasti amalan berhemah tinggi dan amalan tidak berhemah tinggi.

Penilaian

Pelajar dapat menyatakan pendapat dan usaha untuk menjadi insan yang berhemah tinggi.

Refleksi

Pelajar dapat menyatakan ciri-ciri amalan berhemah tinggi dan kepentingannya untuk mencapai kejayaan dalam hidup.


 

KHAMIS – 19 FEBRUARI 2009

Tingkatan

1I (Masa: 12.50 – 2.00)

Matapelajaran

Bahasa Malaysia

Unit/ Tema

Prosa Moden

Topik

Cerpen Hadiah Hari Guru

Fokus Utama

10.0 Memahami dan memberikan respon peribadi tentang karya sastera.

Fokus Sampingan

10. 4 Menyatakan jenis, ciri,tema dan persoalan, pemikiran,nilai dan pengajaran.

10.6 Mengulas gaya karya sastera dari aspek watak dan perwatakan, latar ,plot, gaya bahasa dan sudut pandangan.

Objektif Pembelajaran

1. Memahami karya sastera yang dibaca.

2. Menjelaskan aspek watak,latar,plot, gaya bahasa,nilai dan pengajaran dalam Cerpen Hadiah Hari Guru.

Aktiviti P&P

1. Membaca teks Cerpen Hadiah Hari Guru.

2. Membincangkan maksud teks dan menceritakan peristiwa penting secara ringkas.

3. Memberikan pendapat dan menyalin nota guru.

Sistem Bahasa

Kata hubung

Penerapan Nilai

Kasih sayang, baik hati,kesabaran,

Pendekatan Ilmu

Pendidikan Moral

BBM/ SPP

Antologi Sehijau Warna Daun, Buku Rujukan Esensi Bahasa Malaysia Tingkatan 1,

Refleksi

Pelajar dengan bimbingan guru dapat memahami Cerpen Hadiah Hari Guru dan menyatakan nilai dan pengajaran cerpen tersebut.


 

Tingkatan

3I/J (Masa: 4.00 – 5.10)

Matapelajaran

Pendidikan Moral

Tajuk

Tugasku Tanggungjawabku/ Amalan Berbudi Hidup Sejahtera

Tajuk Khas

Bincangkan Bersama-sama/ Projek Bersama

Fikir dan Jawab

Objektif

1. Menyedari kepentingan sikap bertanggungjawab.

2. Melaksanakan tanggungjawab dengan sempurna.

3. Memahami kepentingan mengamalkan sikap berhemah tinggi.

Prosedur

1. Perbincangan dan soal jawab.

2. Simulasi

3. Refleksi

4. Menyalin nota guru.

ABM

Buku Teks, halaman 24-26

Penerapan Nilai

1. Kepentingan nilai sikap bertanggungjawab ketika menjalankan tugas.

2. Mengenal pasti amalan berhemah tinggi dan amalan tidak berhemah tinggi.

Penilaian

1. Pelajar dapat menyedari amalan sikap bertanggungjawab dalam melaksanakan tugas seharian.

2. Pelajar dapat mengenal pasti amalan berhemah tinggi dalam menghadapi kritikan yang diterima.

Refleksi

Pelajar dapat menyatakan pendapat dan usaha untuk menjadi insan yang mempunyai sikap bertanggungjawab dan amalan berhemah tinggi dalam melaksanakan tugas harian.


 

JUMAAT – 20 FEBRUARI 2009

Tingkatan

3L (Masa:3.10-3.45)

3N (Masa:4.35-5.10)

Matapelajaran

Pendidikan Moral

Tajuk

Amalan Berbudi Hidup Sejahtera

Tajuk Khas

Fikir dan Jawab

Objektif

1. Memahami kepentingan sikap berhemah tinggi.

2. Mengamalkan sikap terbuka terhadap kritikan untuk kemajuan diri.

Prosedur

1. Perbincangan dan soal jawab.

2. Simulasi

3. Refleksi

4. Menyalin nota

ABM

Buku Teks, halaman 26

Penerapan Nilai

Mengenal pasti amalan berhemah tinggi dan amalan tidak berhemah tinggi.

Penilaian

Pelajar dapat menyatakan pendapat dan usaha untuk menjadi insan yang berhemah tinggi.

Refleksi

Pelajar dapat menyatakan ciri-ciri amalan berhemah tinggi dan kepentingannya untuk mencapai kejayaan dalam hidup.


 

Tingkatan

1G (Masa: 5.10 – 6.20)

Matapelajaran

Bahasa Malaysia

Unit/ Tema

Prosa Moden

Topik

Cerpen Hadiah Hari Guru

Fokus Utama

10.0 Memahami dan memberikan respon peribadi tentang karya sastera.

Fokus Sampingan

10. 4 Menyatakan jenis, ciri, tema dan persoalan, pemikiran, nilai dan pengajaran.

10.6 Mengulas gaya karya sastera dari aspek watak dan perwatakan, latar ,plot, gaya bahasa dan sudut pandangan.

Objektif Pembelajaran

1. Memahami karya sastera yang dibaca.

2. Menjelaskan aspek watak,latar,plot, gaya bahasa,nilai dan pengajaran dalam Cerpen Hadiah Hari Guru.

Aktiviti P&P

1. Membaca teks Cerpen Hadiah Hari Guru.

2. Membincangkan maksud teks dan menceritakan peristiwa penting secara ringkas.

3. Memberikan pendapat dan menyalin nota guru.

Sistem Bahasa

Kata hubung

Penerapan Nilai

Kasih sayang, baik hati,kesabaran,

Pendekatan Ilmu

Pendidikan Moral

BBM/ SPP

Antologi Sehijau Warna Daun, Buku Rujukan Esensi Bahasa Malaysia Tingkatan 1,

Refleksi

Pelajar dengan bimbingan guru dapat memahami Cerpen Hadiah Hari Guru dan menyatakan nilai dan pengajaran cerpen tersebut.

MINGGU 9

ISNIN- 23 FEBRUARI 2009

Tingkatan

3N (Masa: 12.50 – 2.00)

3D (Masa : 4.35 – 5.45)

Matapelajaran

Pendidikan Moral

Tajuk

Amalan Berbudi Hidup Sejahtera

Tajuk Khas

Latih Diri/ Iktibar Bersama/ Pedoman Bersama/ Apakah Tindakan Anda

Objektif

1. Memahami kepentingan mengamalkan sikap berhemah tinggi.

2. Mengamalkan sikap terbukaterhadap kritikan untuk kemajuan diri.

Prosedur

1. Perbincangan dan soal jawab.

2. Simulasi

3. Refleksi

4. Menyalin nota guru.

ABM

Buku Teks, halaman 27-30

Penerapan Nilai

Kepentingan nilai sikap toleransi dalam kehidupan harian.

Penilaian

1.Pelajar dapat mengetahui cara yang berkesan untuk menangani kritikan dan manfaat menanganinya secara baik.

2. Pelajar dapat menyedari kepentingan berhemah tinggi.

3. Pelajar dapatmemupuk sikap terbuka terhadap kritikan dan berusaha untuk membaiki kelemahan diri.

Refleksi

Pelajar dapat menyatakan pendapat dan usaha untuk menjadi insan yang mempunyai sikap berhemah tinggi dalam pergaulan harian dan menangani segala kritikan dengan berkesan.


 

Tingkatan

1I (Masa: 2.00 – 3.10)

Matapelajaran

Bahasa Malaysia

Unit/ Tema

Surat Tidak Rasmi

Topik

Mutiara Hitam Dari Sabah

Fokus Utama

12.2 Memilih isi yang bernas dan membina krangka penulisan

Fokus Sampingan

12.4 Menyusun isi dan menggunakan penanda wacana untuk menghasilkan perenggan yang koheren

Objektif Pembelajaran

1. Menulis surat tidak rasmi dengan format yang betul dan ayat yang gramatis.

2. Mengenal pasti dan menyatakan perbezaan antara format surat rasmi dan tidak rasmi

Aktiviti P&P

1. Pelajar melihat contoh surat tidak rasmi dalam buku teks dan menyalin surat tersebut.

2. Perbincangan (dengan bimbingan guru)

3. Pelajar mencatat hasil perbincangan.

Sistem Bahasa

Kata hubung

Penerapan Nilai

Kasih sayang,

Pendekatan Ilmu

Pendidikan Moral, Sejarah

BBM/ SPP

Buku Teks,halaman 17

Buku Rujukan Esensi Bahasa Malaysia Tingkatan 1

Refleksi

Pelajar dengan bimbingan guru dapat menulis surat tidak rasmi dengan format yang betul.


 

SELASA – 24 FEBRUARI 2009

Tingkatan

3L (Masa: 2.00 – 3.10)

Matapelajaran

Pendidikan Moral

Tajuk

Amalan Berbudi Hidup Sejahtera

Tajuk Khas

Latih Diri/ Iktibar Bersama/ Pedoman Bersama/ Apakah Tindakan Anda

Objektif

1. Memahami kepentingan mengamalkan sikap berhemah tinggi.

2. Mengamalkan sikap terbuka terhadap kritikan untuk kemajuan diri.

Prosedur

1. Perbincangan dan soal jawab.

2. Simulasi

3. Refleksi

4. Menyalin nota guru.

ABM

Buku Teks, halaman 27-30

Penerapan Nilai

Kepentingan nilai sikap toleransi dalam kehidupan harian.

Penilaian

1.Pelajar dapat mengetahui cara yang berkesan untuk menangani kritikan dan manfaat menanganinya secara baik.

2. Pelajar dapat menyedari kepentingan berhemah tinggi.

3. Pelajar dapatmemupuk sikap terbuka terhadap kritikan dan berusaha untuk membaiki kelemahan diri.

Refleksi

Pelajar dapat menyatakan pendapat dan usaha untuk menjadi insan yang mempunyai sikap berhemah tinggi dalam pergaulan harian dan menangani segala kritikan dengan berkesan.


 

Tingkatan

3 I/J (Masa: 4.00 – 4.35)

Matapelajaran

Pendidikan Moral

Tajuk

Amalan Berbudi Hidup Sejahtera

Tajuk Khas

Fikir dan jawab /Iktibar bersama

Objektif

1. Memahami kepentingan mengamalkan sikap berhemah tinggi.

2. Mengamalkan sikap terbuka terhadap kritikan untuk kemajuan diri.

Prosedur

1. Perbincangan dan soal jawab.

2. Simulasi

3. Refleksi

4. Menyalin nota.

ABM

Buku Teks, halaman 26-28

Penerapan Nilai

Kepentingan nilai sikap toleransi dalam kehidupan harian.

Penilaian

1.Pelajar dapat mengenal pasti amalan berhemah tinggi dan amalan tidak berhemah tinggi.

2. Pelajar dapat memupuk sikap terbuka terhadap kritikan dan berusaha untuk membaiki kelemahan diri.

Refleksi

Pelajar dapat menyatakan pendapat dan usaha untuk menjadi insan yang mempunyai sikap berhemah tinggi dalam pergaulan harian dan menangani segala kritikan dengan berkesan.

Tingkatan

1G (Masa: 4.35 – 5.10)

Matapelajaran

Bahasa Malaysia

Unit/ Tema

Surat Tidak Rasmi

Topik

Mutiara Hitam Dari Sabah

Fokus Utama

12.2 Memilih isi yang bernas dan membina krangka penulisan

Fokus Sampingan

12.4 Menyusun isi dan menggunakan penanda wacana untuk menghasilkan perenggan yang koheren

Objektif Pembelajaran

1. Menulis surat tidak rasmi dengan format yang betul dan ayat yang gramatis.

2. Mengenal pasti dan menyatakan perbezaan antara format surat rasmi dan tidak rasmi

Aktiviti P&P

1. Pelajar melihat contoh surat tidak rasmi dalam buku teks dan menyalin surat tersebut.

2. Perbincangan (dengan bimbingan guru)

3. Pelajar mencatat hasil perbincangan.

Sistem Bahasa

Kata hubung

Penerapan Nilai

Kasih sayang,

Pendekatan Ilmu

Pendidikan Moral, Sejarah

BBM/ SPP

Buku Teks,halaman 17

Buku Rujukan Esensi Bahasa Malaysia Tingkatan 1

Refleksi

Pelajar dengan bimbingan guru dapat menulis surat tidak rasmi dengan format yang betul.


 

RABU – 25 FEBRUARI 2009

Tingkatan

1G (Masa: 12.50 – 2.00)

1I (Masa: 4.00 – 5.10)

Matapelajaran

Bahasa Malaysia

Unit/ Tema

Tatabahasa

Topik

Kata Hubung

Fokus Utama

4.1 A1 (i) Mengesan dan mengemukakan penggunaan kata, ungkapan dan ayat untuk mengenal pasti kecondongan pendapat.

Fokus Sampingan

2.4 Mengemukakan cadangan yang membina untuk mencapai tujuan perbincangan

12.6 A3(iv) Membetulkan kesalahan pemilihan kata dan binaan ayat dalam teks.

Objektif Pembelajaran

1. Menerangkan jenis-jenis kata hubung

2. Membina ayat dan mengenalpasti penggunaan Kata Hubung dalam petikan.

Aktiviti P&P

1. Perbincangan (dengan guru)

2. Memberikan pendapat/ menyalin nota yang diberikan oleh guru.

3. Mengenalpasti kata hubung yang terdapat dalam petikan

4. Mencatat hasil perbincangan.

Sistem Bahasa

Kata hubung

Penerapan Nilai

Kasih sayang, Bertanggungjawab

Pendekatan Ilmu

Pendidikan Moral

BBM/ SPP

Buku Rujukan Bank Soalan Multiuji Tatabahasa Tingkatan 1 halaman 25, Buku teks halaman 53

Refleksi

Pelajar dengan bimbingan guru dapat mengenalpasti jenis-jenis kata hubung dan penggunaan Kata Hubung dalam petikan.


 

Tingkatan

3D (Masa: 5.45 – 6.20)

Matapelajaran

Pendidikan Moral

Tajuk

Toleransi Kunci Kedamaian

Tajuk Khas

Fikir dan Jawab

Objektif

1. Mengenalpasti ciri amalan toleransi.

2. Mengetahui kepentingan sikap toleransi dalam kehidupan.

3. Mengamalkan sikap toleransi dalam penyelesaian masalah.

Prosedur

1. Perbincangan dan soal jawab.

2. Simulasi

3. Refleksi

4. Membuat latihan dan menyalin nota

ABM

Buku Teks, halaman 31

Penerapan Nilai

Kepentingan sikap toleransi dalam menyelesaikan masalah..

Penilaian

Pelajar dapat menyedari kepentingan amalan toleransi dan mengamalkannya dalam menyelesaikan apabila menyelesaikan masalah.

Refleksi

Pelajar dapat menyatakan kepentingan amalan toleransi dalam kehidupan.


 

KHAMIS – 26 FEBRUARI 2009

Tingkatan

1I (Masa: 12.50 – 2.00)

Matapelajaran

Bahasa Malaysia

Unit/ Tema

Prosa Moden

Topik

Novel Limpahan Darah Di Sungai Semur

Fokus Utama

10.0 Memahami dan memberikan respon peribadi tentang karya sastera.

Fokus Sampingan

10. 4 Menyatakan jenis, ciri, tema dan persoalan, pemikiran, nilai dan pengajaran.

10.6 Mengulas gaya karya sastera dari aspek watak dan perwatakan, latar, plot, gaya bahasa dan sudut pandangan.

Objektif Pembelajaran

1. Memahami karya sastera yang dibaca.

2. Menjelaskan aspek watak, latar, plot, gaya bahasa, nilai dan pengajaran dalam Novel Limpahan Darah Di Sungai Semur

Aktiviti P&P

1. Membaca teks novel, membincangkan maksud teks dan menceritakan peristiwa penting secara ringkas.

2. Mengkaji tema, persoalan dan latar

Sistem Bahasa

Kata hubung

Penerapan Nilai

Kasih sayang, baik hati, kesabaran,

Pendekatan Ilmu

Pendidikan Moral

BBM/ SPP

Antologi Sehijau Warna Daun, Buku Rujukan Esensi Bahasa Malaysia Tingkatan 1,

Refleksi

Pelajar dengan bimbingan guru dapat memahami Novel Limpahan Darah Di Sungai Semur dan menyatakan nilai dan pengajaran prosa tersebut.


 

Tingkatan

3I/J (Masa: 4.00 – 5.10)

Matapelajaran

Pendidikan Moral

Tajuk

Berdikari Tangga Kejayaan

Tajuk Khas

Fikir dan Jawab

Objektif

1. Memahami konsep berdikari untuk mencapai kejayaan.

2. Menyedari kepentingan sikap berdikari untuk mencapai kejayaan .

3. Berdikari untuk melaksanakan tugas dengan cemerlang tanpa bantuan orang lain.

Prosedur

1. Perbincangan dan soal jawab.

2. Simulasi

3. Refleksi

ABM

Buku Teks, halaman 35

Penerapan Nilai

Kepentingan sikap berdikari untuk mencapai kejayaan.

Penilaian

Pelajar dapat menyatakan pendapat dan usaha untuk menjadi insan yang berdikari.

Refleksi

Pelajar dapat menyatakan kepentingan sikap berdikari untuk mencapai kejayaan dalam hidup.


 

JUMAAT – 27 FEBRUARI 2009

Tingkatan

3L (Masa:3.10-3.45)

3N (Masa:4.35-5.10)

Matapelajaran

Pendidikan Moral

Tajuk

Fikir dan Jawab

Tajuk Khas

1. Memahami konsep berdikari untuk mencapai kejayaan.

2. Menyedari kepentingan sikap berdikari untuk mencapai kejayaan .

3. Berdikari untuk melaksanakan tugas dengan cemerlang tanpa bantuan orang lain.

Objektif

1. Perbincangan dan soal jawab.

2. Simulasi

3. Refleksi

Prosedur

Buku Teks, halaman 35

ABM

Kepentingan sikap berdikari untuk mencapai kejayaan.

Penerapan Nilai

Pelajar dapat menyatakan pendapat dan usaha untuk menjadi insan yang berdikari.

Penilaian

Pelajar dapat menyatakan kepentingan sikap berdikari untuk mencapai kejayaan dalam hidup.

Refleksi

 


 

Tingkatan

1G (Masa: 5.10 – 6.20)

Matapelajaran

Bahasa Malaysia

Unit/ Tema

Prosa Moden

Topik

Novel Limpahan Darah Di Sungai Semur

Fokus Utama

10.0 Memahami dan memberikan respon peribadi tentang karya sastera.

Fokus Sampingan

10. 4 Menyatakan jenis, ciri, tema dan persoalan, pemikiran, nilai dan pengajaran.

10.6 Mengulas gaya karya sastera dari aspek watak dan perwatakan, latar, plot, gaya bahasa dan sudut pandangan.

Objektif Pembelajaran

1. Memahami karya sastera yang dibaca.

2. Menjelaskan aspek watak, latar, plot, gaya bahasa, nilai dan pengajaran dalam Novel Limpahan Darah Di Sungai Semur

Aktiviti P&P

1. Membaca teks novel, membincangkan maksud teks dan menceritakan peristiwa penting secara ringkas.

2. Mengkaji tema, persoalan dan latar

Sistem Bahasa

Kata hubung

Penerapan Nilai

Kasih sayang, baik hati, kesabaran,

Pendekatan Ilmu

Pendidikan Moral

BBM/ SPP

Antologi Sehijau Warna Daun, Buku Rujukan Esensi Bahasa Malaysia Tingkatan 1,

Refleksi

Pelajar dengan bimbingan guru dapat memahami Novel Limpahan Darah Di Sungai Semur dan menyatakan nilai dan pengajaran prosa tersebut.