ISNIN- 16 FEBRUARI 2009
Tingkatan | 3N (Masa: 12.50 – 2.00) 3D (Masa : 4.35 – 5.45) |
Matapelajaran | Pendidikan Moral |
Tajuk | Tugasku Tanggungjawabku |
Tajuk Khas | Apakah tindakan anda?/ Renung Bersama/ Bincangkan Bersama-sama |
Objektif |
|
Prosedur | 1. Perbincangan dan soal jawab. 2. Simulasi 3. Refleksi 4. Menyalin nota guru. |
ABM | Buku Teks, halaman 22-24 |
Penerapan Nilai | Kepentingan nilai sikap bertanggungjawab ketika menjalankan tugas. |
Penilaian | 1.Pelajar dapat mengenal pasti ciri tanggungjawab yang perlu ada pada setiap orang. 2.Pelajar dapat menyedari amalan sikap bertanggungjawab dalam melaksanakan tugas seharian. |
Refleksi | Pelajar dapat menyatakan pendapat dan usaha untuk menjadi insan yang mempunyai sikap bertanggungjawab dalam melaksanakan tugas harian. |
Tingkatan | 1I (Masa: 2.00 – 3.10) |
Matapelajaran | Bahasa Malaysia |
Unit/ Tema | Karangan Berdasarkan Bahan Rangsangan (gambar) |
Topik | Kemerosotan Disiplin Pelajar |
Fokus Utama | 9.0 Menyampaikan maklumat untuk tujuan tertentu |
Fokus Sampingan | 7.1 Mengenal pasti dan menyatakan gambaran keseluruhan, idea utama, isi penting dan isi relevan tentang bahan yang didengar, dibaca dan ditonton. 7.5 Memahami dan meneliti maksud tersurat dan tersirat daripada sesuatu bahan. |
Objektif Pembelajaran | 1. Menghasilkan perenggan pendahuluan dan cara-cara menghuraikan isi karangan berdasarkan bahan rangsangan. 2. Mengenal pasti dan menyatakan isi-isi penting yang terdapat dalam bahan rangsangan (gambar). |
Aktiviti P&P |
|
Sistem Bahasa | Kata hubung |
Penerapan Nilai | Kasih sayang, disiplin |
Pendekatan Ilmu | Pendidikan Moral, |
BBM/ SPP | Buku Rujukan Esensi Bahasa Malaysia Tingkatan 1, halaman 128 |
Refleksi | Pelajar dengan bimbingan guru dapat memahami cara menulis perenggan pendahuluan dan menghuraikan isi/fakta dengan cara yang betul. |
SELASA – 17 FEBRUARI 2009
Tingkatan | 3L (Masa: 2.00 – 3.10) |
Matapelajaran | Pendidikan Moral |
Tajuk | Tugasku Tanggungjawabku |
Tajuk Khas | Renung Bersama/ Bincangkan Bersama-sama/ Projek Bersama |
Objektif | 1. Mengenal pasti ciri seorang yang bertanggungjawab. 2. Menyedari kepentingan sikap bertanggungjawab. 3. Melaksanakan tanggungjawab dengan sempurna. |
Prosedur | 1. Perbincangan dan soal jawab. 2. Simulasi 3. Refleksi 4. Menyalin nota guru. |
ABM | Buku Teks, halaman 22-24 |
Penerapan Nilai | Kepentingan nilai sikap bertanggungjawab ketika menjalankan tugas. |
Penilaian | 1.Pelajar dapat mengenal pasti ciri tanggungjawab yang perlu ada pada setiap orang. 2.Pelajar dapat menyedari amalan sikap bertanggungjawab dalam melaksanakan tugas seharian. |
Refleksi | Pelajar dapat menyatakan pendapat dan usaha untuk menjadi insan yang mempunyai sikap bertanggungjawab dalam melaksanakan tugas harian. |
Tingkatan | 3I/J (Masa: 4.00 – 4.35) |
Matapelajaran | Pendidikan Moral |
Tajuk | Tugasku Tanggungjawabku |
Tajuk Khas | Apakah tindakan anda?/ Renung Bersama |
Objektif | 1. Mengenal pasti ciri seorang yang bertanggungjawab. 2. Menyedari kepentingan sikap bertanggungjawab. 3. Melaksanakan tanggungjawab dengan sempurna. |
Prosedur | 1. Perbincangan dan soal jawab. 2. Simulasi 3. Refleksi 4. Menyalin nota guru. |
ABM | Buku Teks, halaman 22-23 |
Penerapan Nilai | Kepentingan nilai sikap bertanggungjawab ketika menjalankan tugas. |
Penilaian | 1.Pelajar dapat mengenal pasti ciri tanggungjawab yang perlu ada pada setiap orang. 2.Pelajar dapat menyedari amalan sikap bertanggungjawab dalam melaksanakan tugas seharian. |
Refleksi | Pelajar dapat menyatakan pendapat dan usaha untuk menjadi insan yang mempunyai sikap bertanggungjawab dalam melaksanakan tugas harian. |
Tingkatan | 1G (Masa: 4.35 – 5.10) |
Matapelajaran | Bahasa Malaysia |
Unit/ Tema | Karangan Berdasarkan Bahan Rangsangan (gambar) |
Topik | Kemerosotan Disiplin Pelajar |
Fokus Utama | 9.0 Menyampaikan maklumat untuk tujuan tertentu |
Fokus Sampingan | 7.1 Mengenal pasti dan menyatakan gambaran keseluruhan, idea utama, isi penting dan isi relevan tentang bahan yang didengar, dibaca dan ditonton. 7.5 Memahami dan meneliti maksud tersurat dan tersirat daripada sesuatu bahan. |
Objektif Pembelajaran | 1. Menghasilkan perenggan pendahuluan dan cara-cara menghuraikan isi karangan berdasarkan bahan rangsangan. 2. Mengenal pasti dan menyatakan isi-isi penting yang terdapat dalam bahan rangsangan (gambar). |
Aktiviti P&P |
|
Sistem Bahasa | Kata hubung |
Penerapan Nilai | Kasih sayang, disiplin |
Pendekatan Ilmu | Pendidikan Moral, |
BBM/ SPP | Buku Rujukan Esensi Bahasa Malaysia Tingkatan 1, halaman 128 |
Refleksi | Pelajar dengan bimbingan guru dapat memahami cara menulis perenggan pendahuluan dan menghuraikan isi/fakta dengan cara yang betul. |
RABU – 18 FEBRUARI 2009
Tingkatan | 1G (Masa: 12.50 – 2.00) 1I (Masa: 4.00 – 5.10) |
Matapelajaran | Bahasa Malaysia |
Unit/ Tema | Tatabahasa |
Topik | Penjodoh Bilangan / Simpulan Bahasa |
Fokus Utama | 4.1 A1 (i) Mengesan dan mengemukakan penggunaan kata, ungkapan dan ayat untuk mengenal pasti kecondongan pendapat. |
Fokus Sampingan | 2.4 Mengemukakan cadangan yang membina untuk mencapai tujuan perbincangan 12.6 A3(iv) Membetulkan kesalahan pemilihan kata dan binaan ayat dalam teks. |
Objektif Pembelajaran | 1. Menerangkan jenis-jenis Kata Bilangan serta penggunaan Penjodoh Bilangan dalam ayat. 2. Membina ayat dan mengenalpasti penggunaan Penjodoh Bilangan dalam ayat. 3. Menerangkan maksud Simpulan Bahasa dan penggunaan dalam ayat. |
Aktiviti P&P | 1. Perbincangan (dengan guru) 2. Memberikan pendapat/ menyalin nota yang diberikan oleh guru. 3. Mengenalpasti Penjodoh Bilangan dan Simpulan Bahasa yang sesuai mengikut ayat. 4. Mencatat hasil perbincangan. |
Sistem Bahasa | Kata hubung |
Penerapan Nilai | Kasih sayang, Bertanggungjawab |
Pendekatan Ilmu | Pendidikan Moral |
BBM/ SPP | Buku Rujukan Bank Soalan Multiuji Tatabahasa Tingkatan 1 halaman 49, Buku teks halaman 7 |
Refleksi | Pelajar dengan bimbingan guru dapat mengenalpasti jenis-jenis Penjodoh Bilangan dan Simpulan Bahasa dalam petikan. |
Tingkatan | 3D (Masa: 5.45 – 6.20) |
Matapelajaran | Pendidikan Moral |
Tajuk | Amalan Berbudi Hidup Sejahtera |
Tajuk Khas | Fikir dan Jawab |
Objektif | 1. Memahami kepentingan sikap berhemah tinggi. 2. Mengamalkan sikap terbuka terhadap kritikan untuk kemajuan diri. |
Prosedur | 1. Perbincangan dan soal jawab. 2. Simulasi 3. Refleksi 4. Menyalin nota |
ABM | Buku Teks, halaman 26 |
Penerapan Nilai | Mengenal pasti amalan berhemah tinggi dan amalan tidak berhemah tinggi. |
Penilaian | Pelajar dapat menyatakan pendapat dan usaha untuk menjadi insan yang berhemah tinggi. |
Refleksi | Pelajar dapat menyatakan ciri-ciri amalan berhemah tinggi dan kepentingannya untuk mencapai kejayaan dalam hidup. |
KHAMIS – 19 FEBRUARI 2009
Tingkatan | 1I (Masa: 12.50 – 2.00) |
Matapelajaran | Bahasa Malaysia |
Unit/ Tema | Prosa Moden |
Topik | Cerpen Hadiah Hari Guru |
Fokus Utama | 10.0 Memahami dan memberikan respon peribadi tentang karya sastera. |
Fokus Sampingan | 10. 4 Menyatakan jenis, ciri,tema dan persoalan, pemikiran,nilai dan pengajaran. 10.6 Mengulas gaya karya sastera dari aspek watak dan perwatakan, latar ,plot, gaya bahasa dan sudut pandangan. |
Objektif Pembelajaran | 1. Memahami karya sastera yang dibaca. 2. Menjelaskan aspek watak,latar,plot, gaya bahasa,nilai dan pengajaran dalam Cerpen Hadiah Hari Guru. |
Aktiviti P&P | 1. Membaca teks Cerpen Hadiah Hari Guru. 2. Membincangkan maksud teks dan menceritakan peristiwa penting secara ringkas. 3. Memberikan pendapat dan menyalin nota guru. |
Sistem Bahasa | Kata hubung |
Penerapan Nilai | Kasih sayang, baik hati,kesabaran, |
Pendekatan Ilmu | Pendidikan Moral |
BBM/ SPP | Antologi Sehijau Warna Daun, Buku Rujukan Esensi Bahasa Malaysia Tingkatan 1, |
Refleksi | Pelajar dengan bimbingan guru dapat memahami Cerpen Hadiah Hari Guru dan menyatakan nilai dan pengajaran cerpen tersebut. |
Tingkatan | 3I/J (Masa: 4.00 – 5.10) |
Matapelajaran | Pendidikan Moral |
Tajuk | Tugasku Tanggungjawabku/ Amalan Berbudi Hidup Sejahtera |
Tajuk Khas | Bincangkan Bersama-sama/ Projek Bersama Fikir dan Jawab |
Objektif | 1. Menyedari kepentingan sikap bertanggungjawab. 2. Melaksanakan tanggungjawab dengan sempurna. 3. Memahami kepentingan mengamalkan sikap berhemah tinggi. |
Prosedur | 1. Perbincangan dan soal jawab. 2. Simulasi 3. Refleksi 4. Menyalin nota guru. |
ABM | Buku Teks, halaman 24-26 |
Penerapan Nilai | 1. Kepentingan nilai sikap bertanggungjawab ketika menjalankan tugas. 2. Mengenal pasti amalan berhemah tinggi dan amalan tidak berhemah tinggi. |
Penilaian | 1. Pelajar dapat menyedari amalan sikap bertanggungjawab dalam melaksanakan tugas seharian. 2. Pelajar dapat mengenal pasti amalan berhemah tinggi dalam menghadapi kritikan yang diterima. |
Refleksi | Pelajar dapat menyatakan pendapat dan usaha untuk menjadi insan yang mempunyai sikap bertanggungjawab dan amalan berhemah tinggi dalam melaksanakan tugas harian. |
JUMAAT – 20 FEBRUARI 2009
Tingkatan | 3L (Masa:3.10-3.45) 3N (Masa:4.35-5.10) |
Matapelajaran | Pendidikan Moral |
Tajuk | Amalan Berbudi Hidup Sejahtera |
Tajuk Khas | Fikir dan Jawab |
Objektif | 1. Memahami kepentingan sikap berhemah tinggi. 2. Mengamalkan sikap terbuka terhadap kritikan untuk kemajuan diri. |
Prosedur | 1. Perbincangan dan soal jawab. 2. Simulasi 3. Refleksi 4. Menyalin nota |
ABM | Buku Teks, halaman 26 |
Penerapan Nilai | Mengenal pasti amalan berhemah tinggi dan amalan tidak berhemah tinggi. |
Penilaian | Pelajar dapat menyatakan pendapat dan usaha untuk menjadi insan yang berhemah tinggi. |
Refleksi | Pelajar dapat menyatakan ciri-ciri amalan berhemah tinggi dan kepentingannya untuk mencapai kejayaan dalam hidup. |
Tingkatan | 1G (Masa: 5.10 – 6.20) |
Matapelajaran | Bahasa Malaysia |
Unit/ Tema | Prosa Moden |
Topik | Cerpen Hadiah Hari Guru |
Fokus Utama | 10.0 Memahami dan memberikan respon peribadi tentang karya sastera. |
Fokus Sampingan | 10. 4 Menyatakan jenis, ciri, tema dan persoalan, pemikiran, nilai dan pengajaran. 10.6 Mengulas gaya karya sastera dari aspek watak dan perwatakan, latar ,plot, gaya bahasa dan sudut pandangan. |
Objektif Pembelajaran | 1. Memahami karya sastera yang dibaca. 2. Menjelaskan aspek watak,latar,plot, gaya bahasa,nilai dan pengajaran dalam Cerpen Hadiah Hari Guru. |
Aktiviti P&P | 1. Membaca teks Cerpen Hadiah Hari Guru. 2. Membincangkan maksud teks dan menceritakan peristiwa penting secara ringkas. 3. Memberikan pendapat dan menyalin nota guru. |
Sistem Bahasa | Kata hubung |
Penerapan Nilai | Kasih sayang, baik hati,kesabaran, |
Pendekatan Ilmu | Pendidikan Moral |
BBM/ SPP | Antologi Sehijau Warna Daun, Buku Rujukan Esensi Bahasa Malaysia Tingkatan 1, |
Refleksi | Pelajar dengan bimbingan guru dapat memahami Cerpen Hadiah Hari Guru dan menyatakan nilai dan pengajaran cerpen tersebut. |