Tuesday, May 26, 2009

MINGGU 21

ISNIN- 18 MEI 2009

JAMUAN KELAS SAMBUTAN HARI GURU 2009

12.50-3.10


 

Tingkatan

3D (Masa : 4.35 – 5.45)

Matapelajaran

Pendidikan Moral

Tajuk

Ulangkaji / Latihan

Tajuk Khas

Bab 1-14

Objektif

1. Mengenal pasti kebolehan pelajar untuk memahami setiap bab yang dipelajari dengan membuat latihan ringkas.

Prosedur

1. Perbincangan dan soal jawab.

2. Simulasi

3. Refleksi

4. Membuat latihan/ Ulangkaji.

ABM

Buku Teks, Buku Nota

Penerapan Nilai

Pelajar mencari definisi bagi setiap nilai dan ciri-ciri yang berkaitan

dengan nilai tersebut.

Penilaian

Pelajar dapat menyatakan pendapat dan usaha untuk memahami setiap nilai yang diberi serta ciri-ciri yang berkaitan dengan nilai.

Refleksi

Pelajar membuat latihan dan mencari jawapan melalui buku nota dan buku teks serta perbincangan dengan guru.


 

SELASA – 19 MEI 2009

Tingkatan

3L (Masa : 12.50-2.00)

3J (Masa : 3.25-4.00)

3I/J(Masa : 4.00-4.35)

Matapelajaran

Pendidikan Moral

Tajuk

Ulangkaji / Latihan

Tajuk Khas

Bab 1-14

Objektif

1. Mengenal pasti kebolehan pelajar untuk memahami setiap bab yang dipelajari dengan membuat latihan ringkas.

Prosedur

1. Perbincangan dan soal jawab.

2. Simulasi

3. Refleksi

4. Membuat latihan/ Ulangkaji.

ABM

Buku Teks, Buku Nota

Penerapan Nilai

Pelajar mencari definisi bagi setiap nilai dan ciri-ciri yang berkaitan

dengan nilai tersebut.

Penilaian

Pelajar dapat menyatakan pendapat dan usaha untuk memahami setiap nilai yang diberi serta ciri-ciri yang berkaitan dengan nilai.

Refleksi

Pelajar membuat latihan dan mencari jawapan melalui buku nota dan buku teks serta perbincangan dengan guru.


 

Tingkatan

1G (Masa: 4.35-5.10)

Matapelajaran

Bahasa Malaysia

Unit/ Tema

Drama

Topik

Bila Retak Kota Melaka (sambungan nota)

Fokus Utama

10.0 Memahami dan memberikan respon peribadi tentang karya sastera.

Fokus Sampingan

10. 4 Menyatakan jenis, ciri,tema dan persoalan, pemikiran,nilai dan pengajaran.

10.6 Mengulas gaya karya sastera dari aspek watak dan perwatakan, latar ,plot, gaya bahasa dan sudut pandangan.

Objektif Pembelajaran

1. Memahami karya sastera yang dibaca.

2. Menjelaskan aspek watak,latar,plot, gaya bahasa,nilai dan pengajaran dalam drama.

Aktiviti P&P

1. Membaca teks drama Bila Retak Kota Melaka.

2. Membincangkan maksud teks dan menceritakan peristiwa penting secara ringkas.

3. Memberikan pendapat dan menyalin nota guru.

Sistem Bahasa

Kata hubung, Kata Sendi

Penerapan Nilai

tanggungjawab, baik hati,kesabaran,bijak

Pendekatan Ilmu

Pendidikan Moral, Sejarah

BBM/ SPP

Antologi Sehijau Warna Daun, Buku Rujukan Esensi Bahasa Malaysia Tingkatan 1,

Refleksi

Pelajar dengan bimbingan guru dapat memahami dan menyatakan nilai dan pengajaran drama Bila Retak Kota Melaka tersebut.


 

RABU – 20 MEI 2009

UJIAN SEMESTER 1 2009


 

KHAMIS – 20 MEI 2009

UJIAN SEMESTER 1 2009


 

JUMAAT – 21 MEI 2009

UJIAN SEMESTER 1 2009


 


 


 


 


 

MINGGU 20

ISNIN- 11 MEI 2009

Tingkatan

1I (Masa : 2.00-3.10)

Matapelajaran

Bahasa Malaysia

Unit/ Tema

Karangan Berdasarkan Bahan Ransangan

Topik

Komposisi Pelajar di Sekolah Menengah Serian

Fokus Utama

9.0 Menyampaikan maklumat untuk tujuan tertentu

Fokus Sampingan

7.1 Mengenal pasti dan menyatakan gambaran keseluruhan, idea utama, isi penting dan isi relevan tentang bahan yang didengar, dibaca dan ditonton.

7.5 Memahami dan meneliti maksud tersurat dan tersirat daripada sesuatu bahan.

Objektif Pembelajaran

1. Menghasilkan sebuah huraian berdasarkan carta pai yang diberikan yang panjangnya lebih kurang 120 patah perkataan.

2. Mengenal pasti dan menyatakan isi-isi penting yang terdapat dalam jadual, sama ada yang tersurat atau tersirat.

Aktiviti P&P

1. Guru menerangkan format menulis ringkasan.

2. Perbincangan ( dengan bimbingan guru).

3. Guru memberikan isi-isi penting yang berkaitan dengan carta pai.

3. Pelajar mencatat hasil perbincangan.

4. Pelajar menyiapkan latihan yang diberikan oleh guru.

Sistem Bahasa

Kata hubung, kata Tanya

Penerapan Nilai

Berjimat cermat, bijak

Pendekatan Ilmu

Pendidikan Moral

BBM/ SPP

Buku Rujukan Esensi Bahasa Malaysia Tingkatan 1, ms 203

Refleksi

Pelajar dengan bimbingan guru dapat memahami cara menulis huraian 120 patah perkataan tentang komposisi pelajar di Sekolah Menengah Serian dengan format yang betul.


 

Tingkatan

3N (Masa: 12.50-2.00)

Matapelajaran

Pendidikan Moral

Tajuk

Prinsip Kekeluargaan Asas Keharmonian

Tajuk Khas

Fikir dan Jawab/ Renung Bersama

Objektif

1. Mengenal pasti prinsip dalam keluarga.

2. Memahami kepentingan diwujudkan prinsip kekeluargaan.

3. Menerima dan mematuhi prinsip dalam keluarga.

Prosedur

1. Perbincangan dan soal jawab.

2. Simulasi

3. Refleksi

4. Menyalin nota guru

ABM

Buku Teks, halaman 78-79

Penerapan Nilai

1. Kepentingan amalan prinsip kekeluargaan.

2. Mengetahui amalan prinsip kekeluargaan.

Penilaian

Pelajar dapat menyatakan usaha dan pendapat untuk memahami kepentingan prinsip kekeluargaan.

Refleksi

Pelajar dapat memahami kepentingan prinsip kekeluargaan dan mematuhinya untuk kebaikan semua pihak.

Tingkatan

3D (Masa : 4.35 – 5.45)

Matapelajaran

Pendidikan Moral

Tajuk

Amalan Adat,Warisan Keluarga

Tajuk Khas

Fikir dan Jawab/Tahukah Anda

Objektif

1. Mengenal pasti adat dan pantang larang yang diamalkan oleh keluarga.

2. Menyatakan kepentingan pengekalan tradisi kekeluargaan.

3. Mengamalkan tradisi kekeluargaan dalam kehidupan.

Prosedur

1. Perbincangan dan soal jawab.

2. Simulasi

3. Refleksi

4. Menyalin nota guru dan membuat latihan.

ABM

Buku Teks, halaman 83-86.

Penerapan Nilai

1. Memahami kepentingan menghormati adat dan mengamalkan adat dan tradisi kekeluargaan.

2. Menyedari bahawa amalan adat dan pantang larang dapat memelihara keharmonian keluarga.

3. Kebaikan dan keburukan mengamalkan adat dan pantang larang keluarga.

Penilaian

Pelajar dapat menyatakan pendapat dan usaha kepentingan mematuhi adat dan pantang larang mengikut tradisi mereka sendiri.

Refleksi

Pelajar dapat menyatakan kepentingan adat dan pantang larang diamalkan seperti mengeratkan hubungan kekeluargaan serta boleh meningkatkan kerjasama dan cara untuk mengekalkannya supaya tidak dilupakan.


 

SELASA – 12 MEI 2009

Tingkatan

3L (Masa : 12.50-2.00)

3J (Masa : 3.25-4.00)

3I/J(Masa : 4.00-4.35)

Matapelajaran

Pendidikan Moral

Tajuk

Amalan Adat,Warisan Keluarga

Tajuk Khas

Fikir dan Jawab/Tahukah Anda

Objektif

1. Mengenal pasti adat dan pantang larang yang diamalkan oleh keluarga.

2. Menyatakan kepentingan pengekalan tradisi kekeluargaan.

3. Mengamalkan tradisi kekeluargaan dalam kehidupan.

Prosedur

1. Perbincangan dan soal jawab.

2. Simulasi

3. Refleksi

4. Menyalin nota guru dan membuat latihan.

ABM

Buku Teks, halaman 83-86.

Penerapan Nilai

1. Memahami kepentingan menghormati adat dan mengamalkan adat dan tradisi kekeluargaan.

2. Menyedari bahawa amalan adat dan pantang larang dapat memelihara keharmonian keluarga.

3. Kebaikan dan keburukan mengamalkan adat dan pantang larang

keluarga.

Penilaian

Pelajar dapat menyatakan pendapat dan usaha kepentingan mematuhi adat dan pantang larang mengikut tradisi mereka sendiri.

Refleksi

Pelajar dapat menyatakan kepentingan adat dan pantang larang diamalkan seperti mengeratkan hubungan kekeluargaan serta boleh meningkatkan kerjasama dan cara untuk mengekalkannya supaya tidak dilupakan.


 

Tingkatan

1G (Masa: 4.35-5.45)

Matapelajaran

Bahasa Malaysia

Unit/ Tema

Karangan berdasarkan bahan ransangan

Topik

Jumlah Penduduk Setinggan Di Wilayah Persekutuan Tahun 2005

Fokus Utama

9.0 Menyampaikan maklumat untuk tujuan tertentu

Fokus Sampingan

7.1 Mengenal pasti dan menyatakan gambaran keseluruhan, idea utama, isi penting dan isi relevan tentang bahan yang didengar, dibaca dan ditonton.

7.5 Memahami dan meneliti maksud tersurat dan tersirat daripada sesuatu bahan.

Objektif Pembelajaran

1. Menghasilkan sebuah huraian berdasarkan jadual yang diberikan yang panjangnya lebih kurang 120 patah perkataan.

2. Mengenal pasti dan menyatakan isi-isi penting yang terdapat dalam jadual, sama ada yang tersurat atau tersirat.

Aktiviti P&P

1. Guru menerangkan format menulis ringkasan.

2. Perbincangan ( dengan bimbingan guru).

3. Guru memberikan isi-isi penting yang berkaitan dengan carta pai.

3. Pelajar mencatat hasil perbincangan.

4. Pelajar menyiapkan latihan yang diberikan oleh guru.

Sistem Bahasa

Kata hubung, kata Tanya

Penerapan Nilai

Toleransi, Kerjasama

Pendekatan Ilmu

Pendidikan Moral

BBM/ SPP

Nota Ekstrem PMR Bahasa Malaysia Tingkatan 1, ms 23

Refleksi

Pelajar dengan bimbingan guru dapat memahami cara menulis huraian 120 patah perkataan punca-punca wujudnya kawasan setinggan dengan format yang betul.


 

RABU – 13 MEI 2009

Tingkatan

1G (Masa: 12.50 – 2.00)

1I (Masa: 4.00 – 5.10)

Matapelajaran

Bahasa Malaysia

Unit/ Tema

Prosa Moden

Topik

Limpahan Darah Di Sungai Semur

Fokus Utama

10.0 Memahami dan memberikan respon peribadi tentang karya sastera.

Fokus Sampingan

10. 4 Menyatakan jenis, ciri,tema dan persoalan, pemikiran,nilai dan pengajaran.

Objektif Pembelajaran

1. Memahami karya sastera yang dibaca.

2. Menjelaskan sinopsis/ ringkasan bagi peristiwa dari unit 1 hingga 8 novel tersebut.

Aktiviti P&P

1. Membaca dan memahami setiap unit peristiwa yang berlaku.

2. Membincangkan maksud teks dan menceritakan peristiwa penting secara ringkas.

3. Memberikan pendapat dan menyalin ringkasan peristiwa yang diberi oleh guru.

Sistem Bahasa

Kata hubung

Penerapan Nilai

Semangat cintakan negara, kasih sayang,kesabaran,ketabahan

Pendekatan Ilmu

Pendidikan Moral

BBM/ SPP

Antologi Sehijau Warna Daun, Buku Rujukan Esensi Bahasa Malaysia Tingkatan 1,

Refleksi

Pelajar dengan bimbingan guru cuba memahami cerita tersebut dari unit ke unit dan peristiwa penting yang berkaitan.


 

Tingkatan

3D ( Masa : 5.45-6.20)

Matapelajaran

Pendidikan Moral

Tajuk

Amalan Adat,Warisan Keluarga

Tajuk Khas

Bincangkan Bersama-Sama/Cari Maklumat

Objektif

1. Mengenal pasti adat dan pantang larang yang diamalkan oleh keluarga.

2. Menyatakan kepentingan pengekalan tradisi kekeluargaan.

3. Mengamalkan tradisi kekeluargaan dalam kehidupan.

Prosedur

1. Perbincangan dan soal jawab.

2. Simulasi

3. Refleksi

4. Menyalin nota guru dan membuat latihan.

ABM

Buku Teks, halaman 87-88.

Penerapan Nilai

1. Mematuhi adat dan pantang larang keluarga.

2.Mengekalkan amalan adat dan pantang larang untuk kebaikan diri dan keluarga.

Penilaian

Pelajar dapat menyatakan pendapat dan usaha kepentingan mematuhi adat dan pantang larang mengikut tradisi mereka sendiri.

Refleksi

Pelajar menyenaraikan amalan adat dan pantang larang mengikut kepercayaan kaum masing-masing dan membentangkannya untuk dikongsi bersama-sama rakan yang lain.


 

KHAMIS – 14 MEI 2009

Tingkatan

1I (Masa: 12.50 – 2.00)

Matapelajaran

Bahasa Malaysia

Unit/ Tema

Drama

Topik

Bila Retak Kota Melaka

Fokus Utama

10.0 Memahami dan memberikan respon peribadi tentang karya sastera.

Fokus Sampingan

10. 4 Menyatakan jenis, ciri,tema dan persoalan, pemikiran,nilai dan pengajaran.

10.6 Mengulas gaya karya sastera dari aspek watak dan perwatakan, latar ,plot, gaya bahasa dan sudut pandangan.

Objektif Pembelajaran

1. Memahami karya sastera yang dibaca.

2. Menjelaskan aspek watak,latar,plot, gaya bahasa,nilai dan pengajaran dalam drama.

Aktiviti P&P

1. Membaca teks drama Bila Retak Kota Melaka.

2. Membincangkan maksud teks dan menceritakan peristiwa penting secara ringkas.

3. Memberikan pendapat dan menyalin nota guru.

Sistem Bahasa

Kata hubung, Kata Sendi

Penerapan Nilai

tanggungjawab, baik hati,kesabaran,bijak

Pendekatan Ilmu

Pendidikan Moral, Sejarah

BBM/ SPP

Antologi Sehijau Warna Daun, Buku Rujukan Esensi Bahasa Malaysia Tingkatan 1,

Refleksi

Pelajar dengan bimbingan guru dapat memahami dan menyatakan nilai dan pengajaran drama Bila Retak Kota Melaka tersebut.


 

Tingkatan

3I/J (Masa: 4.00 – 5.10)

Matapelajaran

Pendidikan Moral

Tajuk

Amalan Adat,Warisan Keluarga

Tajuk Khas

Bincangkan Bersama-Sama/Cari Maklumat

Objektif

1. Mengenal pasti adat dan pantang larang yang diamalkan oleh keluarga.

2. Menyatakan kepentingan pengekalan tradisi kekeluargaan.

3. Mengamalkan tradisi kekeluargaan dalam kehidupan.

Prosedur

1. Perbincangan dan soal jawab.

2. Simulasi

3. Refleksi

4. Menyalin nota guru dan membuat latihan.

ABM

Buku Teks, halaman 87-88.

Penerapan Nilai

1. Mematuhi adat dan pantang larang keluarga.

2.Mengekalkan amalan adat dan pantang larang untuk kebaikan diri dan keluarga.

Penilaian

Pelajar dapat menyatakan pendapat dan usaha kepentingan mematuhi adat dan pantang larang mengikut tradisi mereka sendiri.

Refleksi

Pelajar menyenaraikan amalan adat dan pantang larang mengikut kepercayaan kaum masing-masing dan membentangkannya untuk dikongsi bersama-sama rakan yang lain.


 

JUMAAT – 15 MEI 2009

Tingkatan

3L (Masa:3.10-3.45)

Matapelajaran

Pendidikan Moral

Tajuk

Amalan Adat,Warisan Keluarga

Tajuk Khas

Bincangkan Bersama-Sama/Cari Maklumat

Objektif

1. Mengenal pasti adat dan pantang larang yang diamalkan oleh keluarga.

2. Menyatakan kepentingan pengekalan tradisi kekeluargaan.

3. Mengamalkan tradisi kekeluargaan dalam kehidupan.

Prosedur

1. Perbincangan dan soal jawab.

2. Simulasi

3. Refleksi

4. Menyalin nota guru dan membuat latihan.

ABM

Buku Teks, halaman 87-88.

Penerapan Nilai

1. Mematuhi adat dan pantang larang keluarga.

2.Mengekalkan amalan adat dan pantang larang untuk kebaikan diri dan keluarga.

Penilaian

Pelajar dapat menyatakan pendapat dan usaha kepentingan mematuhi adat dan pantang larang mengikut tradisi mereka sendiri.

Refleksi

Pelajar menyenaraikan amalan adat dan pantang larang mengikut kepercayaan kaum masing-masing dan membentangkannya untuk dikongsi bersama-sama rakan yang lain.


 

Tingkatan

3N (Masa:4.35-5.10)

Matapelajaran

Pendidikan Moral

Tajuk

Amalan Adat,warisan Keluarga

Tajuk Khas

Fikir dan Jawab/Tahukah Anda

Objektif

1. Mengenal pasti adat dan pantang larang yang diamalkan oleh keluarga.

2. Menyatakan kepentingan pengekalan tradisi kekeluargaan.

3. Mengamalkan tradisi kekeluargaan dalam kehidupan.

Prosedur

1. Perbincangan dan soal jawab.

2. Simulasi

3. Refleksi

4. Menyalin nota guru dan membuat latihan.

ABM

Buku Teks, halaman 83-86.

Penerapan Nilai

1. Memahami kepentingan menghormati adat dan mengamalkan adat dan tradisi kekeluargaan.

2. Menyedari bahawa amalan adat dan pantang larang dapat memelihara keharmonian keluarga.

3. Kebaikan dan keburukan mengamalkan adat dan pantang larang keluarga.

Penilaian

Pelajar dapat menyatakan pendapat dan usaha kepentingan mematuhi adat dan pantang larang mengikut tradisi mereka sendiri.

Refleksi

Pelajar dapat menyatakan kepentingan adat dan pantang larang diamalkan seperti mengeratkan hubungan kekeluargaan serta boleh meningkatkan kerjasama dan cara untuk mengekalkannya supaya tidak dilupakan.


 

Tingkatan

1G (Masa: 510-620)

Matapelajaran

Bahasa Malaysia

Unit/ Tema

Drama

Topik

Bila Retak Kota Melaka

Fokus Utama

10.0 Memahami dan memberikan respon peribadi tentang karya sastera.

Fokus Sampingan

10. 4 Menyatakan jenis, ciri,tema dan persoalan, pemikiran,nilai dan pengajaran.

10.6 Mengulas gaya karya sastera dari aspek watak dan perwatakan, latar ,plot, gaya bahasa dan sudut pandangan.

Objektif Pembelajaran

1. Memahami karya sastera yang dibaca.

2. Menjelaskan aspek watak,latar,plot, gaya bahasa,nilai dan pengajaran dalam drama.

Aktiviti P&P

1. Membaca teks drama Bila Retak Kota Melaka.

2. Membincangkan maksud teks dan menceritakan peristiwa penting secara ringkas.

3. Memberikan pendapat dan menyalin nota guru.

Sistem Bahasa

Kata hubung, Kata Sendi

Penerapan Nilai

tanggungjawab, baik hati,kesabaran,bijak

Pendekatan Ilmu

Pendidikan Moral, Sejarah

BBM/ SPP

Antologi Sehijau Warna Daun, Buku Rujukan Esensi Bahasa Malaysia Tingkatan 1,

Refleksi

Pelajar dengan bimbingan guru dapat memahami dan menyatakan nilai dan pengajaran drama Bila Retak Kota Melaka tersebut.


 


 


 


 


 

Thursday, May 7, 2009

MINGGU 19

ISNIN- 4 MEI 2009

Tingkatan

1I (Masa : 2.00-3.10)

Matapelajaran

Bahasa Malaysia

Unit/ Tema

Punca-Punca Kemalangan Jalan Raya Di Negara Ini

Topik

Ringkasan

Fokus Utama

12.2 Memilih isi yang bernas dan membina krangka penulisan

Fokus Sampingan

12.4 Menyusun isi dan menggunakan penanda wacana untuk menghasilkan perenggan yang koheren

Objektif Pembelajaran

1. Menulis ringkasan dengan format yang betul dan ayat yang gramatis.

2. Berbincang dan mengenal pasti isi-isi yang dikehendaki oleh soalan. (Punca-punca kemalangan jalan raya di negara ini.

3. Mendedahkan para pelajar kepada isu-isu semasa.

Aktiviti P&P

1. Guru menerangkan format menulis ringkasan.

2. Perbincangan ( dengan bimbingan guru)

3. Pelajar mencatat hasil perbincangan.

4. Pelajar menyiapkan latihan yang diberikan oleh guru.

Sistem Bahasa

Kata hubung

Penerapan Nilai

Berjimat cermat, bijak

Pendekatan Ilmu

Pendidikan Moral

BBM/ SPP

Buku Rujukan Esensi Bahasa Malaysia Tingkatan 1

Refleksi

Pelajar dengan bimbingan guru dapat memahami cara menulis ringkasan 80 patah perkataan dengan format yang betul.


 

Tingkatan

3N (Masa: 12.50-2.00)

Matapelajaran

Pendidikan Moral

Tajuk

Kasih Dicurah, Asuhan Ditaati

Tajuk Khas

Fikir dan Jawab/ Renung Bersama

Objektif

1. Mengenal pasti peranan ibu bapa dalam mengasuh dan

memberikan pendidikan kepada anak-anak.

2. Menyedari kepentingan asuhan dan didikan ibu bapa.

3. Mengamalkan sikap mentaati ibu bapa.

Prosedur

1. Perbincangan dan soal jawab.

2. Simulasi

3. Refleksi

4. Menyalin nota guru

ABM

Buku Teks, halaman 72-74

Penerapan Nilai

1. Menghargai pengorbanan ibu bapa.

2. Cara menghargai pengorbanan ibu bapa.

3. Kesan jika tidak mematuhi asuhan dan didikan ibu bapa.

Penilaian

Pelajar dapat menyatakan pendapat untuk memahami pengorbanan ibu bapa dalam usaha dalam mengasuh dan mendidik anak-anak.

Refleksi

Pelajar dapat memahami pengorbanan ibu bapa mereka dan cara terbaik menghargai pengorbanan tersebut adalah melalui kasih sayang.

Tingkatan

3D (Masa : 4.35 – 5.45)

Matapelajaran

Pendidikan Moral

Tajuk

Kasih Dicurah, Asuhan Ditaati

Tajuk Khas

Projek Bersama

Objektif

1. Mengenal pasti peranan ibu bapa dalam mengasuh dan

memberikan pendidikan kepada anak-anak.

2. Menyedari kepentingan asuhan dan didikan ibu bapa.

3. Mengamalkan sikap mentaati ibu bapa.

Prosedur

1. Perbincangan dan soal jawab.

2. Simulasi

3. Refleksi

4. Pelajar membuat sajak bagi mengenang jasa ibu bapa mereka.

ABM

Buku Teks, halaman 77

Penerapan Nilai

1. Menghargai pengorbanan ibu bapa.

2. Cara menghargai pengorbanan ibu bapa.

Penilaian

Pelajar dapat menyatakan pendapat untuk memahami pengorbanan ibu bapa dalam usaha dalam mengasuh dan mendidik anak-anak.

Refleksi

Beberapa pelajar mendeklamasikan sajak yang dihasilkan serta menghuraikan makna simbol kekeluargaan yang dibuat kpd rakan pelajar yang lain.


 

SELASA – 5 MEI 2009

Tingkatan

3L (Masa : 12.50-2.00)

Matapelajaran

Pendidikan Moral

Tajuk

Kasih Dicurah, Asuhan Ditaati

Tajuk Khas

Fikir dan Jawab/ Renung Bersama

Objektif

1. Mengenal pasti peranan ibu bapa dalam mengasuh dan

memberikan pendidikan kepada anak-anak.

2. Menyedari kepentingan asuhan dan didikan ibu bapa.

3. Mengamalkan sikap mentaati ibu bapa.

Prosedur

1. Perbincangan dan soal jawab.

2. Simulasi

3. Refleksi

4. Menyalin nota guru

ABM

Buku Teks, halaman 72-74

Penerapan Nilai

1. Menghargai pengorbanan ibu bapa.

2. Cara menghargai pengorbanan ibu bapa.

3. Kesan jika tidak mematuhi asuhan dan didikan ibu bapa.

Penilaian

Pelajar dapat menyatakan pendapat untuk memahami pengorbanan ibu bapa dalam usaha dalam mengasuh dan mendidik anak-anak.

Refleksi

Pelajar dapat memahami pengorbanan ibu bapa mereka dan cara terbaik menghargai pengorbanan tersebut adalah melalui kasih sayang.


 

Tingkatan

1G (Masa: 4.35-5.45)

Matapelajaran

Bahasa Malaysia

Unit/ Tema

Punca-punca Kemalangan Jalan Raya Di Negara Ini

Topik

Ringkasan

Fokus Utama

12.2 Memilih isi yang bernas dan membina krangka penulisan

Fokus Sampingan

12.4 Menyusun isi dan menggunakan penanda wacana untuk menghasilkan perenggan yang koheren

Objektif Pembelajaran

1. Menulis ringkasan dengan format yang betul dan ayat yang gramatis.

2. Berbincang dan mengenal pasti isi-isi yang dikehendaki oleh soalan. (Punca-punca kemalangan jalan raya di negara ini.

3. Mendedahkan para pelajar kepada isu-isu semasa.

Aktiviti P&P

1. Guru menerangkan format menulis ringkasan.

2. Perbincangan ( dengan bimbingan guru)

3. Pelajar mencatat hasil perbincangan.

4. Pelajar menyiapkan latihan yang diberikan oleh guru.

Sistem Bahasa

Kata hubung

Penerapan Nilai

Berjimat cermat, bijak

Pendekatan Ilmu

Pendidikan Moral

BBM/ SPP

Buku Rujukan Esensi Bahasa Malaysia Tingkatan 1

Refleksi

Pelajar dengan bimbingan guru dapat memahami cara menulis ringkasan 80 patah perkataan dengan format yang betul.


 

Tingkatan

3J (Masa : 3.25-4.00)

3I/J(Masa : 4.00-4.35)

Matapelajaran

Pendidikan Moral

Tajuk

Kasih Dicurah, Asuhan Ditaati

Tajuk Khas

Iktibar Bersama/ Refleksi

Objektif

1. Mengenal pasti peranan ibu bapa dalam mengasuh dan

memberikan pendidikan kepada anak-anak.

2. Menyedari kepentingan asuhan dan didikan ibu bapa.

3. Mengamalkan sikap mentaati ibu bapa.

Prosedur

1. Perbincangan dan soal jawab.

2. Simulasi

3. Refleksi

4. Menyalin nota guru

ABM

Buku Teks, halaman 75-77

Penerapan Nilai

1. Menghargai pengorbanan ibu bapa.

2. Menyedari teguran ibu bapa adalah untuk kebaikan anak-anak

Penilaian

Pelajar dapat menyatakan pendapat untuk memahami pengorbanan ibu bapa dalam usaha dalam mengasuh dan mendidik anak-anak.

Refleksi

Pelajar-pelajar membaca cerita tersebut dan mengambil iktibar daripada apa yang terjadi akibat tidak mendengar nasihat ibu bapa.


 

RABU – 6 MEI

Tingkatan

1G (Masa: 12.50 – 2.00)

Matapelajaran

Bahasa Malaysia

Unit/ Tema

Penaksiran Lisan Berasaskan Sekolah (PLBS)

Topik

Pencemaran Alam

Fokus Utama

3.0 Berunding secara santun untuk mendapat persetujuan dan kata sepakat.

Fokus Sampingan

3.3 Menyatakan pendirian yang jelas dengan mengemukakan maklumat yang relevan.

8.0 Memproses maklumat mengikut keperluan tertentu.

Objektif Pembelajaran

Menguji kebolehan para pelajar menjawab soalan secara lisan, sama ada berstruktur dan gramatis.

Aktiviti P&P

1. Pelajar-pelajar dikehendaki mencari maklumat berhubung tajuk yang diberi berdasarkan soalan-soalan yang berkaitan melalui perbincangan dengan rakan dalam masa 15 minit.

2.Guru menyuruh pelajar menjawab soalan mengikut giliran secara lisan.

Sistem Bahasa

Kata sendi nama/kata hubung

Penerapan Nilai

Kasih sayang,bertanggungjawab,hormat-menghormati

Pendekatan Ilmu

Pendidikan Moral

BBM/ SPP

Isu-isu semasa/pendidikan moral

Refleksi

Hampir semua pelajar yang dipilih menjawab soalan guru dengan ringkas dan tidak memberikan jawapan yang memuaskan.


 

1I (Masa: 4.00 – 5.10)

Matapelajaran

Bahasa Malaysia

Unit/ Tema

Tatabahasa

Topik

Kata Pascakata

Fokus Utama

4.1 A1 (i) Mengesan dan mengemukakan penggunaan kata, ungkapan dan ayat untuk mengenal pasti kecondongan pendapat.

Fokus Sampingan

2.4 Mengemukakan cadangan yang membina untuk mencapai tujuan perbincangan

12.6 A3(iv) Membetulkan kesalahan pemilihan kata dan binaan ayat dalam teks.

Objektif Pembelajaran

1. Menerangkan maksud kata penegas dan fungsinya dalam ayat.

2. Membina ayat dan mengenalpasti penggunaan Kata Pascakata dalam petikan.

Aktiviti P&P

1. Perbincangan (dengan guru)

2. Memberikan pendapat/ menyalin nota yang diberikan oleh guru.

3. Pelajar memberikan satu contoh ayat yang menggunakan kata pascakata secara lisan dan membuat latihan bertulis.

4. Pelajar mencatat hasil perbincangan.

Sistem Bahasa

Kata hubung,kata sendi nama

Penerapan Nilai

Kasih sayang, Bertanggungjawab

Pendekatan Ilmu

Pendidikan Moral

BBM/ SPP

Buku teks halaman...............

Refleksi

Pelajar membuat latihan yang diberikan oleh guru dan berbincang untuk menyemak jawapan.


 

Tingkatan

3D ( Masa : 5.45-6.20)

Matapelajaran

Pendidikan Moral

Tajuk

Prinsip Kekeluargaan Asas Keharmonian

Tajuk Khas

Fikir dan Jawab

Objektif

1. Mengenal pasti prinsip kekeluargaan.

2. Memahami kepentingan diwujudkan prinsip kekeluargaan.

3. Menerima dan mematuhi prinsip dalam keluarga.

Prosedur

1. Perbincangan dan soal jawab.

2. Simulasi

3. Refleksi

4. Menyalin nota guru/Membuat latihan

ABM

Buku Teks, halaman 78-79

Penerapan Nilai

1. Amalan prinsip kekeluargaan.

2.Kepentingan prinsip kekeluargaan.

Penilaian

Pelajar dapat menyatakan pendapat untuk memahami prinsip kekeluargaan serta menyatakan amalan kekeluargaan masing-masing.

Refleksi

Pelajar memahami kepentingan diwujudkan prinsip kekeluargaan untuk keharmonian keluarga.


 

KHAMIS – 7 MEI 2009

Tingkatan

1I (Masa: 12.50 – 2.00)

Matapelajaran

Bahasa Malaysia

Unit/ Tema

Prosa Moden

Topik

Cerpen Gema Mengegar Kota

Fokus Utama

10.0 Memahami dan memberikan respon peribadi tentang karya sastera.

Fokus Sampingan

10. 4 Menyatakan jenis, ciri,tema dan persoalan, pemikiran,nilai dan pengajaran.

10.6 Mengulas gaya karya sastera dari aspek watak dan perwatakan, latar ,plot, gaya bahasa dan sudut pandangan.

Objektif Pembelajaran

1. Memahami karya sastera yang dibaca.

2. Menjelaskan aspek watak,latar,plot, gaya bahasa,nilai dan pengajaran dalam cerpen Gema Mengegar Kota.

Aktiviti P&P

1. Membaca teks cerpen Gema Mengegar Kota

2. Membincangkan maksud teks dan menceritakan peristiwa penting secara ringkas.

3. Memberikan pendapat dan menyalin nota guru.

Sistem Bahasa

Kata hubung

Penerapan Nilai

tanggungjawab, baik hati,kesabaran,bijak

Pendekatan Ilmu

Pendidikan Moral, sejarah

BBM/ SPP

Antologi Sehijau Warna Daun, Buku Rujukan Esensi Bahasa Malaysia Tingkatan 1,

Refleksi

Pelajar dengan bimbingan guru dapat memahami dan menyatakan nilai dan pengajaran cerpen tersebut.


 

Tingkatan

3I/J (Masa: 4.00 – 5.10)

Matapelajaran

Pendidikan Moral

Tajuk

Prinsip Kekeluargaan Asas Keharmonian

Tajuk Khas

Fikir dan Jawab

Objektif

1. Mengenal pasti prinsip kekeluargaan.

2. Memahami kepentingan diwujudkan prinsip kekeluargaan.

3. Menerima dan mematuhi prinsip dalam keluarga.

Prosedur

1. Perbincangan dan soal jawab.

2. Simulasi

3. Refleksi

4. Menyalin nota guru/Membuat latihan

ABM

Buku Teks, halaman 78-79

Penerapan Nilai

1. Amalan prinsip kekeluargaan.

2.Kepentingan prinsip kekeluargaan.

Penilaian

Pelajar dapat menyatakan pendapat untuk memahami prinsip kekeluargaan serta menyatakan amalan kekeluargaan masing-masing.

Refleksi

Pelajar memahami kepentingan diwujudkan prinsip kekeluargaan untuk keharmonian keluarga.


 

JUMAAT – 8 MEI 2009

Tingkatan

3L (Masa:3.10-3.45)

3N (Masa:4.35-5.10)

Matapelajaran

Pendidikan Moral

Tajuk

Kasih Dicurah, Asuhan Ditaati

Tajuk Khas

Iktibar Bersama/ Refleksi

Objektif

1. Mengenal pasti peranan ibu bapa dalam mengasuh dan

memberikan pendidikan kepada anak-anak.

2. Menyedari kepentingan asuhan dan didikan ibu bapa.

3. Mengamalkan sikap mentaati ibu bapa.

Prosedur

1. Perbincangan dan soal jawab.

2. Simulasi

3. Refleksi

4. Menyalin nota guru

ABM

Buku Teks, halaman 75-77

Penerapan Nilai

1. Menghargai pengorbanan ibu bapa.

2. Menyedari teguran ibu bapa adalah untuk kebaikan anak-anak

Penilaian

 

Refleksi

 


 

Tingkatan

1G (Masa: 510-620)

Matapelajaran

Bahasa Malaysia

Unit/ Tema

Prosa Moden

Topik

Cerpen Gema Mengegar Kota

Fokus Utama

10.0 Memahami dan memberikan respon peribadi tentang karya sastera.

Fokus Sampingan

10. 4 Menyatakan jenis, ciri,tema dan persoalan, pemikiran,nilai dan pengajaran.

10.6 Mengulas gaya karya sastera dari aspek watak dan perwatakan, latar ,plot, gaya bahasa dan sudut pandangan.

Objektif Pembelajaran

1. Memahami karya sastera yang dibaca.

2. Menjelaskan aspek watak,latar,plot, gaya bahasa,nilai dan pengajaran dalam cerpen Gema Mengegar Kota.

Aktiviti P&P

1. Membaca teks cerpen Gema Mengegar Kota

2. Membincangkan maksud teks dan menceritakan peristiwa penting secara ringkas.

3. Memberikan pendapat dan menyalin nota guru.

Sistem Bahasa

Kata hubung

Penerapan Nilai

tanggungjawab, baik hati,kesabaran,bijak

Pendekatan Ilmu

Pendidikan Moral, Sejarah

BBM/ SPP

Antologi Sehijau Warna Daun, Buku Rujukan Esensi Bahasa Malaysia Tingkatan 1,

Refleksi