ISNIN- 29 JUN 2009
Tingkatan | 3N (Masa: 12.50-2.00) |
Matapelajaran | Pendidikan Moral |
Tajuk | Pemeliharaan Alam Sekitar Tanggungjawab Bersama |
Tajuk Khas | Fikir dan Jawab/ Tahukah Anda/ Latih Diri |
Objektif | 1. Mengetahui cara menjaga alam sekitar. 2. Menyedari kepentingan penglibatan manusia dalam pemeliharaan dan pemuliharaan alam sekitar. 3. Memberikan sumbangan dalam aktiviti menjaga alam sekitar. |
Prosedur | 1. Perbincangan dan soal jawab. 2. Simulasi 3. Refleksi 4. Menyalin nota guru dan membuat latihan. |
ABM | Buku Teks, halaman 95-97 |
Penerapan Nilai | 1.Mengenal pasti aktiviti yang boleh dijalankan untuk pemeliharaan dan pemuliharaan alam sekitar. 2.Menyedari kepentingan program kitar semula dan guna semula barangan terpakai. 3.Memahami teknik pertanian organic yang mesra alam. 4.Mengamalkan cara hidup yang yang mesra alam seperti membuat kraftangan daripada barangan terpakai, menanam semula pokok. |
Penilaian | 1.Pelajar dapat mengenalpasti barangan yang boleh dikitar semula dan aktiviti yang boleh disertai untuk menjaga alam sekitar. 2.Memahami kepentingan pemeliharaan dan pemuliharaan alam sekitar adalah tanggungjawab bersama. |
Refleksi | Pelajar memahami kepentingan memulihara dan memelihara alam sekitar, dan mengamalkan amalan mesra alam dalam kehidupan seharian serta kepentingannya kepada alam sekitar |
Tingkatan | 1I (Masa : 2.00-3.10) |
Matapelajaran | Bahasa Malaysia |
Unit/ Tema | Cara-Cara Mengatasi Penyakit Susah Tidur |
Topik | Ringkasan |
Fokus Utama | 12.2 Memilih isi yang bernas dan membina krangka penulisan |
Fokus Sampingan | 12.4 Menyusun isi dan menggunakan penanda wacana untuk menghasilkan perenggan yang koheren |
Objektif Pembelajaran | 1. Menulis ringkasan dengan format yang betul dan ayat yang gramatis. 2. Berbincang dan mengenal pasti isi-isi yang dikehendaki oleh soalan (cara-cara mengatasi penyakit susah tidur). 3. Mendedahkan para pelajar kepada isu-isu semasa. |
Aktiviti P&P | 1. Guru menerangkan format menulis ringkasan 80 patah perkataan. 2. Pelajar membaca petikan dan mencari isi-isi utama melalui perbincangan ( dengan bimbingan guru). 3. Pelajar mencatat hasil perbincangan. 4. Pelajar menyiapkan latihan yang diberikan oleh guru. |
Sistem Bahasa | Kata Hubung |
Penerapan Nilai | Hormat-menghormati, bekerjasama |
Pendekatan Ilmu | Pendidikan Moral/Sains/Pengetahuan Am |
BBM/ SPP | Buku Target 3M Bahasa Malaysia Tingkatan 1,halaman 27 |
Refleksi | Pelajar dengan bimbingan guru dapat memahami cara menulis ringkasan 80 patah perkataan dengan format yang betul berkenaan cara-cara mengatasi penyakit susah tidur. |
Tingkatan | 3D (Masa: 5.10-6.20) |
Matapelajaran | Pendidikan Moral |
Tajuk | Udara Bersih Hidup Selesa |
Tajuk Khas | Fikir dan Jawab/ Tahukah Anda /Refleksi |
Objektif | 1. Mengenal pasti punca pencemaran udara dan kesannya. 2. Menyedari kepentingan mengekalkan kualiti udara. 3. Mengelakkan diri daripada terlibat dalam kegiatan yang boleh mencemarkan udara. |
Prosedur | 1. Perbincangan dan soal jawab. 2. Simulasi 3. Refleksi 4. Menyalin nota guru dan membuat latihan. |
ABM | Buku Teks, halaman 102-105 |
Penerapan Nilai | 1.Mengenal pasti punca pencemaran udara dan kesannya terhadap manusia. 2.Mengetahui undang-undang khusus untuk menangani masalah pembakaran terbuka. 3.Mengenal pasti aktiviti yang dikecualikan daripada larangan pembakaran terbuka. |
Penilaian | Pelajar dapat menyatakan punca-punca pencemaran udara dan kesannya terhadap manusia serta kepentingan untuk bersikap prihatin terhadap kualiti udara untuk kebaikan bersama. |
Refleksi | Pelajar berusaha menjawab soalan-soalan dalam buku teks setelah perbincangan dibuat. |
SELASA – 30 JUN 2009
Tingkatan | 3L (Masa : 12.50-2.00) 3J (Masa : 3.25-4.00) 3I/J(Masa : 4.00-4.35) |
Matapelajaran | Pendidikan Moral |
Tajuk | Pemeliharaan Alam Sekitar,Tanggungjawab Bersama |
Tajuk Khas | Tahukah Anda/ Latih Diri |
Objektif | 1. Mengetahui cara menjaga alam sekitar . 2. Menyedari kepentingan penglibatan manusia dalam pemeliharaan dan pemuliharaan alam sekitar. 3. Memberikan sumbangan dalam aktiviti menjaga alam sekitar. |
Prosedur | 1. Perbincangan dan soal jawab. 2. Simulasi 3. Refleksi 4. Membuat latihan. |
ABM | Buku Teks, halaman 98-100 |
Penerapan Nilai | 1.Memahami teknik pertanian organic yang mesra alam. 2.Menyedari usaha memelihara alam sekitar adalah tanggungjawab bersama. 3.Mengamalkan cara hidup yang yang mesra alam seperti membuat kraftangan daripada barangan terpakai, menanam semula pokok. |
Penilaian | Pelajar dapat menyatakan pendapat dan usaha kepentingan pemeliharaan dan pemuliharaan alam sekitar kepada manusia. |
Refleksi | Pelajar dapat menyatakan pendapat dan usaha untuk mengamalkan amalan mesra alam dalam kehidupan seharian mereka dan kepentingannya kepada alam sekitar. |
Tingkatan | 1G (Masa: 4.35-5.45) |
Matapelajaran | Bahasa Malaysia |
Unit/ Tema | Cara-Cara Mengatasi Penyakit Susah Tidur |
Topik | Ringkasan |
Fokus Utama | 12.2 Memilih isi yang bernas dan membina krangka penulisan |
Fokus Sampingan | 12.4 Menyusun isi dan menggunakan penanda wacana untuk menghasilkan perenggan yang koheren |
Objektif Pembelajaran | 1. Menulis ringkasan dengan format yang betul dan ayat yang gramatis. 2. Berbincang dan mengenal pasti isi-isi yang dikehendaki oleh soalan (cara-cara mengatasi penyakit susah tidur). 3. Mendedahkan para pelajar kepada isu-isu semasa. |
Aktiviti P&P | 1. Guru menerangkan format menulis ringkasan 80 patah perkataan. 2. Pelajar membaca petikan dan mencari isi-isi utama melalui perbincangan ( dengan bimbingan guru). 3. Pelajar mencatat hasil perbincangan. 4. Pelajar menyiapkan latihan yang diberikan oleh guru. |
Sistem Bahasa | Kata Hubung |
Penerapan Nilai | Hormat-menghormati, bekerjasama |
Pendekatan Ilmu | Pendidikan Moral/Sains/Pengetahuan Am |
BBM/ SPP | Buku Target 3M Bahasa Malaysia Tingkatan 1,halaman 27 |
Refleksi | Pelajar dengan bimbingan guru dapat memahami cara menulis ringkasan 80 patah perkataan dengan format yang betul berkenaan cara-cara mengatasi penyakit susah tidur. |
RABU – 1 JULAI 2009
Tingkatan | 1G (Masa: 12.50 – 2.00) 1I (Masa: 4.00 – 5.10)1I (Masa: 2.00-3.10) |
Matapelajaran | Bahasa Malaysia |
Unit/ Tema | |
Topik | NILAM |
Fokus Utama | 7.0 Mendapatkan maklumat daripada pelbagai sumber yang dibaca. |
Fokus Sampingan | 10.0 Memahami dan memberikan respons peribadi tentang karya sastera |
Objektif Pembelajaran | 1. Menerangkan kepentingan amalan membaca kepada pelajar-pelajar. 2. Memupuk dan menyemai minat membaca melalui pemahaman buku-buku yang dibaca. |
Aktiviti P&P | 1. Pelajar membaca buku -buku yang diberikan. 2. Pelajar mencatat hasil pembacaan dalam buku latihan |
Sistem Bahasa | Kata sendi nama |
Penerapan Nilai | Kasih sayang,bertanggungjawab |
Pendekatan Ilmu | Pendidikan Moral |
BBM/ SPP | Buku-buku cerita |
Refleksi |
Tingkatan | 3D ( Masa : 5.45-6.20) |
Matapelajaran | Pendidikan Moral |
Tajuk | Pengekalan Sumber Laut Sebagai Warisan Alam |
Tajuk Khas | Fikir dan Jawab |
Objektif | 1. Menyedari kepentingan laut dan lautan kepada manusia 2. Bertanggungjawab melindungi dan mengekalkan kehidupan marin. |
Prosedur | 1. Perbincangan dan soal jawab. 2. Simulasi 3. Refleksi 4. Menyalin nota guru dan membuat latihan. |
ABM | Buku Teks |
Penerapan Nilai | Kepentingan laut dan lautan kepada manusia. |
Penilaian | |
Refleksi |
KHAMIS – 2 JULAI 2009
Tingkatan | 1I (Masa: 12.50 – 2.00) |
Matapelajaran | Bahasa Malaysia |
Unit/ Tema | Puisi Tradisional |
Topik | Syair Ken Tambuhan |
Fokus Utama | 10.0 Memahami dan memberikan respon peribadi tentang karya sastera. |
Fokus Sampingan | 10.4 Menyatakan jenis, ciri, tema, bahasa, dan unsur bunyi dalam puisi 10.3 Menyatakan bentuk dan nada puisi. |
Objektif Pembelajaran | 1. Menyatakan maksud setiap bait syair. 2. Menjelaskan aspek nilai dan pengajaran dalam syair. 3. Menjawab soalan berkenaan syair. |
Aktiviti P&P | 1. Pelajar melafazkan syair dengan rima yang betul. 2. Pelajar cuba menyatakan maksud setiap bait syair dengan bantuan guru. 3. Menjawab soalan pemahaman dengan tepat dan gramatis |
Sistem Bahasa | Kata hubung |
Penerapan Nilai | |
Pendekatan Ilmu | Pendidikan Moral |
BBM/ SPP | Antologi Sehijau Warna Daun, Buku Rujukan Esensi Bahasa Malaysia Tingkatan 1 |
Refleksi |
Tingkatan | 3I/J (Masa: 4.00 – 5.10) |
Matapelajaran | Pendidikan Moral |
Tajuk | Udara Bersih Hidup Selesa |
Tajuk Khas | Fikir dan Jawab/ Tahukah Anda /Refleksi |
Objektif | 1. Mengenal pasti punca pencemaran udara dan kesannya. 2. Menyedari kepentingan mengekalkan kualiti udara. 3. Mengelakkan diri daripada terlibat dalam kegiatan yang boleh mencemarkan udara. |
Prosedur | 1. Perbincangan dan soal jawab. 2. Simulasi 3. Refleksi 4. Menyalin nota guru dan membuat latihan. |
ABM | Buku Teks, halaman 102-105 |
Penerapan Nilai | 1.Mengenal pasti punca pencemaran udara dan kesannya terhadap manusia. 2.Mengetahui undang-undang khusus untuk menangani masalah pembakaran terbuka. 3.Mengenal pasti aktiviti yang dikecualikan daripada larangan pembakaran terbuka. |
Penilaian | |
Refleksi |
JUMAAT – 3 JULAI 2009
Tingkatan | 3L ( Masa: 3.10-3.45 ) 3N (Masa: 4.35-5.10) |
Matapelajaran | Pendidikan Moral |
Tajuk | Udara Bersih Hidup Selesa |
Tajuk Khas | Fikir dan Jawab/ Tahukah Anda |
Objektif | 1. Mengenal pasti punca pencemaran udara dan kesannya. 2. Menyedari kepentingan mengekalkan kualiti udara. 3. Mengelakkan diri daripada terlibat dalam kegiatan yang boleh mencemarkan udara. |
Prosedur | 1. Perbincangan dan soal jawab. 2. Simulasi 3. Refleksi 4. Menyalin nota guru dan membuat latihan. |
ABM | Buku Teks, halaman 102-105 |
Penerapan Nilai | 1.Mengenal pasti punca pencemaran udara dan kesannya terhadap manusia. 2.Mengetahui undang-undang khusus untuk menangani masalah pembakaran terbuka. 3.Mengenal pasti aktiviti yang dikecualikan daripada larangan pembakaran terbuka. |
Penilaian | |
Refleksi |
Tingkatan | 1G (Masa: 510-620) |
Matapelajaran | Bahasa Malaysia |
Unit/ Tema | Puisi Tradisional |
Topik | Syair Ken Tambuhan |
Fokus Utama | 10.0 Memahami dan memberikan respon peribadi tentang karya sastera. |
Fokus Sampingan | 10.4 Menyatakan jenis, ciri, tema, bahasa, dan unsur bunyi dalam puisi 10.3 Menyatakan bentuk dan nada puisi. |
Objektif Pembelajaran | 1. Menyatakan maksud setiap bait syair. 2. Menjelaskan aspek nilai dan pengajaran dalam syair. 3. Menjawab soalan berkenaan syair. |
Aktiviti P&P | 1. Pelajar melafazkan syair dengan rima yang betul. 2. Pelajar cuba menyatakan maksud setiap bait syair dengan bantuan guru. 3. Menjawab soalan pemahaman dengan tepat dan gramatis |
Sistem Bahasa | Kata hubung |
Penerapan Nilai | |
Pendekatan Ilmu | Pendidikan Moral |
BBM/ SPP | Antologi Sehijau Warna Daun, Buku Rujukan Esensi Bahasa Malaysia Tingkatan 1 |
Refleksi |