Tuesday, August 11, 2009

MINGGU 32

ISNIN- 3 OGOS 2009

Tingkatan

3N (Masa: 12.50-2.00)

3D (Masa: 5.10-6.20)

Matapelajaran

Pendidikan Moral

Tajuk

Pendidikan Membentuk Keperibadian Mulia

Tajuk Khas

Fikir dan Jawab/Tahukah Anda/Renung Bersama/Bincangkan Bersama-Sama

Objektif

1.Mengetahui hak untuk mendapatkan dan ilmu pengetahuan

2.Memahami bahawa ibu bapa, guru, masyarakat dan media massa berperanan penting dalam memberikan pendidikan.

3.Menerima pendidikan daripada pelbagai pihak dalam membentuk akhlak yang mulia.

Prosedur

1. Perbincangan dan soal jawab.

2. Simulasi

3. Refleksi

4. Membuat latihan.

ABM

Buku Teks, halaman 143-147

Penerapan Nilai

1.Mengetahui kepentingan kanak-kanak mendapat pendidikan yang sempurna.

2.Mengetahui peranan ibu bapa, guru, masyarakat dan media massa dalam proses pendidikan kanak-kanak.

3. Meramalkan kesan jika kanak-kanak tidak mendapat pendidikan yang sempurna.

Penilaian

Pelajar dapat mengetahui hak kanak-kanak dalam mendapatkan pendidikan dan kepentingan pendidikan dalam membentuk akhlak yang mulia. Pelajar juga dapat menyatakan pendapat dan usaha langkah-langkah yang diambil bagi membendung masalah keciciran kanak-kanak mendapat pendidikan.

Refleksi

Pelajar dapat memahami pentingnya pendidikan bagi kanak-kanak bagi melahirkan pewaris bangsa dan negara yang berilmu pada masa hadapan. Pelajar membuat latihan yang diberikan setelah berbincang dengan guru.


Tingkatan

1I (Masa : 2.00-3.10)

Matapelajaran

Bahasa Malaysia

Unit/ Tema

Karangan Jenis Berita

Topik


Fokus Utama

9.0 Menyampaikan maklumat untuk tujuan tertentu.

Fokus Sampingan

9.2 Menentukan format penyampaian dan jenis penulisan yang sesuai untuk menyampaikan maklumat.

Objektif Pembelajaran

1. Menulis sebuah karangan jenis berita 180 patah perkataan berdasarkan ciri-ciri yang diberi dengan format yang betul dan ayat yang gramatis.

2. Berbincang dan mengenal pasti ciri-ciri utama yang terdapat dalam sebuah karangan jenis berita.

3. Menyiapkan sebuah karangan berita dengan berpandukan ciri-ciri yang telah diberi.

Aktiviti P&P

1.Guru meminta seorang pelajar membacakan sebuah karangan jenis berita.

2.Guru menerangkan format menulis karangan jenis berita 180 patah perkataan.

3.Guru memberikan ciri-ciri karangan jenis berita seperti tajuk, tarikh dan lain-lain perkara lagi untuk rujukan pelajar. Pelajar mencatat hasil perbincangan.

4.Guru memberikan satu latihan beserta dengan rangka jawapan. Berpandukan rangka jawapan yang diberi, pelajar berusaha membuat sebuah berita ringkas tentang sebuah kebakaran yang berlaku di Bandar Serian dengan bantuan guru.

Sistem Bahasa

Kata Tanya, Kata Hubung

Penerapan Nilai

Bertanggungjawab

Pendekatan Ilmu

Pendidikan Moral

BBM/ SPP

Buku Esensi Bahasa Malaysia Tingkatan 1 halaman 244-245

Refleksi

Pelajar dengan bimbingan guru dapat memahami cara menulis karangan jenis berita 180 patah perkataan tentang sebuah kebakaran yang berlaku di Bandar Serian dan membuat latihan yang diberi.


SELASA – 4 OGOS 2009

Tingkatan

3L (Masa : 12.50-2.00)

3J (Masa : 3.25-4.00)

3I/J (Masa : 4.00-4.35)

Matapelajaran

Pendidikan Moral

Tajuk

Pendidikan Membentuk Keperibadian Mulia

Tajuk Khas

Fikir dan Jawab/Tahukah Anda/Renung Bersama/Bincangkan Bersama-Sama

Objektif

1.Mengetahui hak untuk mendapatkan dan ilmu pengetahuan

2.Memahami bahawa ibu bapa, guru, masyarakat dan media massa berperanan penting dalam memberikan pendidikan.

3.Menerima pendidikan daripada pelbagai pihak dalam membentuk akhlak yang mulia.

Prosedur

1. Perbincangan dan soal jawab.

2. Simulasi

3. Refleksi

4. Membuat latihan.

ABM

Buku Teks, halaman 143-147

Penerapan Nilai

1.Mengetahui kepentingan kanak-kanak mendapat pendidikan yang sempurna.

2.Mengetahui peranan ibu bapa, guru, masyarakat dan media massa dalam proses pendidikan kanak-kanak.

3. Meramalkan kesan jika kanak-kanak tidak mendapat pendidikan yang sempurna.

Penilaian

Pelajar dapat mengetahui hak kanak-kanak dalam mendapatkan pendidikan dan kepentingan pendidikan dalam membentuk akhlak yang mulia. Pelajar juga dapat menyatakan pendapat dan usaha langkah-langkah yang diambil bagi membendung masalah keciciran kanak-kanak mendapat pendidikan.

Refleksi

Pelajar dapat memahami pentingnya pendidikan bagi kanak-kanak bagi melahirkan pewaris bangsa dan negara yang berilmu pada masa hadapan. Pelajar membuat latihan yang diberikan setelah berbincang dengan guru.


Tingkatan

1G (Masa : 4.35-5.45)

Matapelajaran

Bahasa Malaysia

Unit/ Tema

Karangan Jenis Berita

Topik


Fokus Utama

9.0 Menyampaikan maklumat untuk tujuan tertentu.

Fokus Sampingan

9.2 Menentukan format penyampaian dan jenis penulisan yang sesuai untuk menyampaikan maklumat.

Objektif Pembelajaran

1. Menulis sebuah karangan jenis berita 180 patah perkataan berdasarkan ciri-ciri yang diberi dengan format yang betul dan ayat yang gramatis.

2. Berbincang dan mengenal pasti ciri-ciri utama yang terdapat dalam sebuah karangan jenis berita.

3. Menyiapkan sebuah karangan berita dengan berpandukan ciri-ciri yang telah diberi.

Aktiviti P&P

1.Guru meminta seorang pelajar membacakan sebuah karangan jenis berita.

2.Guru menerangkan format menulis karangan jenis berita 180 patah perkataan.

3.Guru memberikan ciri-ciri karangan jenis berita seperti tajuk, tarikh dan lain-lain perkara lagi untuk rujukan pelajar. Pelajar mencatat hasil perbincangan.

4.Guru memberikan satu latihan beserta dengan rangka jawapan. Berpandukan rangka jawapan yang diberi, pelajar berusaha membuat sebuah berita ringkas tentang sebuah kebakaran yang berlaku di Bandar Serian dengan bantuan guru.

Sistem Bahasa

Kata Tanya, Kata Hubung

Penerapan Nilai

Bertanggungjawab

Pendekatan Ilmu

Pendidikan Moral

BBM/ SPP

Buku Esensi Bahasa Malaysia Tingkatan 1 halaman 244-245

Refleksi

Pelajar dengan bimbingan guru dapat memahami cara menulis karangan jenis berita 180 patah perkataan tentang sebuah kebakaran yang berlaku di Bandar Serian dan membuat latihan yang diberi.


RABU – 5 OGOS 2009


HARI SUKAN SEKOLAH


KHAMIS – 6 OGOS 2009


HARI SUKAN SEKOLAH


JUMAAT –7 OGOS 2009


HARI SUKAN SEKOLAH

No comments:

Post a Comment