ISNIN- 3 OGOS 2009
Tingkatan | 3N (Masa: 12.50-2.00) 3D (Masa: 5.10-6.20) |
Matapelajaran | Pendidikan Moral |
Tajuk | Pendidikan Membentuk Keperibadian Mulia |
Tajuk Khas | Fikir dan Jawab/Tahukah Anda/Renung Bersama/Bincangkan Bersama-Sama |
Objektif | 1.Mengetahui hak untuk mendapatkan dan ilmu pengetahuan 2.Memahami bahawa ibu bapa, guru, masyarakat dan media massa berperanan penting dalam memberikan pendidikan. 3.Menerima pendidikan daripada pelbagai pihak dalam membentuk akhlak yang mulia. |
Prosedur | 1. Perbincangan dan soal jawab. 2. Simulasi 3. Refleksi 4. Membuat latihan. |
ABM | Buku Teks, halaman 143-147 |
Penerapan Nilai | 1.Mengetahui kepentingan kanak-kanak mendapat pendidikan yang sempurna. 2.Mengetahui peranan ibu bapa, guru, masyarakat dan media massa dalam proses pendidikan kanak-kanak. 3. Meramalkan kesan jika kanak-kanak tidak mendapat pendidikan yang sempurna. |
Penilaian | Pelajar dapat mengetahui hak kanak-kanak dalam mendapatkan pendidikan dan kepentingan pendidikan dalam membentuk akhlak yang mulia. Pelajar juga dapat menyatakan pendapat dan usaha langkah-langkah yang diambil bagi membendung masalah keciciran kanak-kanak mendapat pendidikan. |
Refleksi | Pelajar dapat memahami pentingnya pendidikan bagi kanak-kanak bagi melahirkan pewaris bangsa dan negara yang berilmu pada masa hadapan. Pelajar membuat latihan yang diberikan setelah berbincang dengan guru. |
Tingkatan | 1I (Masa : 2.00-3.10) |
Matapelajaran | Bahasa Malaysia |
Unit/ Tema | Karangan Jenis Berita |
Topik | |
Fokus Utama | 9.0 Menyampaikan maklumat untuk tujuan tertentu. |
Fokus Sampingan | 9.2 Menentukan format penyampaian dan jenis penulisan yang sesuai untuk menyampaikan maklumat. |
Objektif Pembelajaran | 1. Menulis sebuah karangan jenis berita 180 patah perkataan berdasarkan ciri-ciri yang diberi dengan format yang betul dan ayat yang gramatis. 2. Berbincang dan mengenal pasti ciri-ciri utama yang terdapat dalam sebuah karangan jenis berita. 3. Menyiapkan sebuah karangan berita dengan berpandukan ciri-ciri yang telah diberi. |
Aktiviti P&P | 1.Guru meminta seorang pelajar membacakan sebuah karangan jenis berita. 2.Guru menerangkan format menulis karangan jenis berita 180 patah perkataan. 3.Guru memberikan ciri-ciri karangan jenis berita seperti tajuk, tarikh dan lain-lain perkara lagi untuk rujukan pelajar. Pelajar mencatat hasil perbincangan. 4.Guru memberikan satu latihan beserta dengan rangka jawapan. Berpandukan rangka jawapan yang diberi, pelajar berusaha membuat sebuah berita ringkas tentang sebuah kebakaran yang berlaku di Bandar Serian dengan bantuan guru. |
Sistem Bahasa | Kata Tanya, Kata Hubung |
Penerapan Nilai | Bertanggungjawab |
Pendekatan Ilmu | Pendidikan Moral |
BBM/ SPP | Buku Esensi Bahasa Malaysia Tingkatan 1 halaman 244-245 |
Refleksi | Pelajar dengan bimbingan guru dapat memahami cara menulis karangan jenis berita 180 patah perkataan tentang sebuah kebakaran yang berlaku di Bandar Serian dan membuat latihan yang diberi. |
SELASA – 4 OGOS 2009
Tingkatan | 3L (Masa : 12.50-2.00) 3J (Masa : 3.25-4.00) 3I/J (Masa : 4.00-4.35) |
Matapelajaran | Pendidikan Moral |
Tajuk | Pendidikan Membentuk Keperibadian Mulia |
Tajuk Khas | Fikir dan Jawab/Tahukah Anda/Renung Bersama/Bincangkan Bersama-Sama |
Objektif | 1.Mengetahui hak untuk mendapatkan dan ilmu pengetahuan 2.Memahami bahawa ibu bapa, guru, masyarakat dan media massa berperanan penting dalam memberikan pendidikan. 3.Menerima pendidikan daripada pelbagai pihak dalam membentuk akhlak yang mulia. |
Prosedur | 1. Perbincangan dan soal jawab. 2. Simulasi 3. Refleksi 4. Membuat latihan. |
ABM | Buku Teks, halaman 143-147 |
Penerapan Nilai | 1.Mengetahui kepentingan kanak-kanak mendapat pendidikan yang sempurna. 2.Mengetahui peranan ibu bapa, guru, masyarakat dan media massa dalam proses pendidikan kanak-kanak. 3. Meramalkan kesan jika kanak-kanak tidak mendapat pendidikan yang sempurna. |
Penilaian | Pelajar dapat mengetahui hak kanak-kanak dalam mendapatkan pendidikan dan kepentingan pendidikan dalam membentuk akhlak yang mulia. Pelajar juga dapat menyatakan pendapat dan usaha langkah-langkah yang diambil bagi membendung masalah keciciran kanak-kanak mendapat pendidikan. |
Refleksi | Pelajar dapat memahami pentingnya pendidikan bagi kanak-kanak bagi melahirkan pewaris bangsa dan negara yang berilmu pada masa hadapan. Pelajar membuat latihan yang diberikan setelah berbincang dengan guru. |
Tingkatan | 1G (Masa : 4.35-5.45) |
Matapelajaran | Bahasa Malaysia |
Unit/ Tema | Karangan Jenis Berita |
Topik | |
Fokus Utama | 9.0 Menyampaikan maklumat untuk tujuan tertentu. |
Fokus Sampingan | 9.2 Menentukan format penyampaian dan jenis penulisan yang sesuai untuk menyampaikan maklumat. |
Objektif Pembelajaran | 1. Menulis sebuah karangan jenis berita 180 patah perkataan berdasarkan ciri-ciri yang diberi dengan format yang betul dan ayat yang gramatis. 2. Berbincang dan mengenal pasti ciri-ciri utama yang terdapat dalam sebuah karangan jenis berita. 3. Menyiapkan sebuah karangan berita dengan berpandukan ciri-ciri yang telah diberi. |
Aktiviti P&P | 1.Guru meminta seorang pelajar membacakan sebuah karangan jenis berita. 2.Guru menerangkan format menulis karangan jenis berita 180 patah perkataan. 3.Guru memberikan ciri-ciri karangan jenis berita seperti tajuk, tarikh dan lain-lain perkara lagi untuk rujukan pelajar. Pelajar mencatat hasil perbincangan. 4.Guru memberikan satu latihan beserta dengan rangka jawapan. Berpandukan rangka jawapan yang diberi, pelajar berusaha membuat sebuah berita ringkas tentang sebuah kebakaran yang berlaku di Bandar Serian dengan bantuan guru. |
Sistem Bahasa | Kata Tanya, Kata Hubung |
Penerapan Nilai | Bertanggungjawab |
Pendekatan Ilmu | Pendidikan Moral |
BBM/ SPP | Buku Esensi Bahasa Malaysia Tingkatan 1 halaman 244-245 |
Refleksi | Pelajar dengan bimbingan guru dapat memahami cara menulis karangan jenis berita 180 patah perkataan tentang sebuah kebakaran yang berlaku di Bandar Serian dan membuat latihan yang diberi. |
RABU – 5 OGOS 2009 HARI SUKAN SEKOLAH KHAMIS – 6 OGOS 2009 HARI SUKAN SEKOLAH
JUMAAT –7 OGOS 2009 HARI SUKAN SEKOLAH
No comments:
Post a Comment