ISNIN- 10 OGOS 2009
Tingkatan | 3N (Masa: 12.50-2.00) 3D (Masa: 5.10-6.20) |
Matapelajaran | Pendidikan Moral |
Tajuk | Wanita Insan Istimewa |
Tajuk Khas | Fikir dan Jawab/Tahukah Anda/Renung Bersama/Bincangkan Bersama-Sama/Anda Prihatin |
Objektif | 1.Memahami dan mengenal pasti hak wanita sebagai ibu dan isteri. 2.Menerima wanita sebagai anggota penting dalam keluarga. 3.Menghormati peranan wanita sebagai ibu yang menguruskan rumah tangga. |
Prosedur | 1. Perbincangan dan soal jawab. 2. Simulasi 3. Refleksi 4. Membuat latihan. |
ABM | Buku Teks, halaman 149-154 |
Penerapan Nilai | 1.Mengetahui kepentingan peranan wanita sebagai ibu dan isteri. 2.Mengenal pasti hak dan mengiktiraf serta menghargai wanita sebagai isteri dan ibu. 3. Mengetahui kepentingan melindungi hak wanita sebagai isteri dan ibu. |
Penilaian | Pelajar dapat mengetahui hak wanita sebagai ibu dan isteri yang perlu dihormati. Pelajar juga dapat menyatakan pendapat dan usaha langkah-langkah yang boleh diambil bagi membendung masalah keganasan rumah tangga yang berlaku terhadap kaum wanita. |
Refleksi | Pelajar dapat memahami peranan seorang ibu dan isteri dalam membentuk sebuah keluarga yang bahagia. Pelajar juga dapat menyatakan penghargaan mereka terhadap pengorbanan seorang ibu dalam membesarkan dan mendidik mereka sehingga dewasa.Pelajar membuat latihan yang diberi. |
Tingkatan | 1I (Masa : 2.00-3.10) |
Matapelajaran | Bahasa Malaysia |
Unit/ Tema | Karangan Jenis Berita |
Topik | |
Fokus Utama | 9.0 Menyampaikan maklumat untuk tujuan tertentu. |
Fokus Sampingan | 9.2 Menentukan format penyampaian dan jenis penulisan yang sesuai untuk menyampaikan maklumat. |
Objektif Pembelajaran | 1. Menulis sebuah karangan jenis berita 180 patah perkataan berdasarkan ciri-ciri yang diberi dengan format yang betul dan ayat yang gramatis. 2. Berbincang dan mengenal pasti ciri-ciri utama yang terdapat dalam sebuah karangan jenis berita. |
Aktiviti P&P | 1.Guru mengedarkan beberapa keratan berita kepada para pelajar. 2.Berpandukan ciri-ciri karangan jenis berita yang diberi pada minggu terdahulu, guru meminta pelajar mengenal pasti ciri-ciri berita yang terdapat pada keratan akhbar yang telah dipilih. 3.Guru memberikan ciri-ciri karangan jenis berita seperti tajuk, tarikh dan lain-lain perkara lagi untuk rujukan pelajar. Pelajar mencatat hasil perbincangan. 4.Pelajar menyalin berita yang dipilih dalam buku latihan. |
Sistem Bahasa | Kata Tanya, Kata Hubung |
Penerapan Nilai | Bertanggungjawab |
Pendekatan Ilmu | Pendidikan Moral |
BBM/ SPP | Buku Esensi Bahasa Malaysia Tingkatan 1 halaman 244-245, Keratan akhbar. |
Refleksi | Pelajar dengan bimbingan guru dapat memahami cara menulis karangan jenis berita 180 patah perkataan dan mengenal pasti ciri-ciri karangan jenis berita berdasarkan keratan akhbar yang dipilih, serta membuat latihan yang diberi. |
SELASA – 11 OGOS 2009
Tingkatan | 3L (Masa : 12.50-2.00) 3J (Masa : 3.25-4.00) 3I/J (Masa : 4.00-4.35) |
Matapelajaran | Pendidikan Moral |
Tajuk | Wanita Insan Istimewa |
Tajuk Khas | Fikir dan Jawab/Tahukah Anda/Renung Bersama/Bincangkan Bersama-Sama/Anda Prihatin |
Objektif | 1.Memahami dan mengenal pasti hak wanita sebagai ibu dan isteri. 2.Menerima wanita sebagai anggota penting dalam keluarga. 3.Menghormati peranan wanita sebagai ibu yang menguruskan rumah tangga. |
Prosedur | 1. Perbincangan dan soal jawab. 2. Simulasi 3. Refleksi 4. Membuat latihan. |
ABM | Buku Teks, halaman 149-154 |
Penerapan Nilai | 1.Mengetahui kepentingan peranan wanita sebagai ibu dan isteri. 2.Mengenal pasti hak dan mengiktiraf serta menghargai wanita sebagai isteri dan ibu. 3. Mengetahui kepentingan melindungi hak wanita sebagai isteri dan ibu. |
Penilaian | Pelajar dapat mengetahui hak wanita sebagai ibu dan isteri yang perlu dihormati. Pelajar juga dapat menyatakan pendapat dan usaha langkah-langkah yang boleh diambil bagi membendung masalah keganasan rumah tangga yang berlaku terhadap kaum wanita. |
Refleksi | Pelajar dapat memahami peranan seorang ibu dan isteri dalam membentuk sebuah keluarga yang bahagia. Pelajar juga dapat menyatakan penghargaan mereka terhadap pengorbanan seorang ibu dalam membesarkan dan mendidik mereka sehingga dewasa.Pelajar membuat latihan yang diberi. |
Tingkatan | 1G (Masa : 4.35-5.45) |
Matapelajaran | Bahasa Malaysia |
Unit/ Tema | Usaha-Usaha Mengatasi Masalah Pencemaran Sungai |
Topik | Ringkasan |
Fokus Utama | 12.0 Menghasilkan penulisan kreatif dan bukan kreatif dalam penulisan. |
Fokus Sampingan | 12.3 Membina ayat topik dan ayat huraian untuk membina perenggan kohensif . |
Objektif Pembelajaran | 1.Membuat sebuah ringkasan 80 patah perkataan berdasarkan kehendak soalan dan pemahaman para pelajar. 2.Berbincang dan memberikan pendapat isi-isi penting yang berkaitan dengan kehendak soalan berdasarkan petikan yang diberi. |
Aktiviti P&P | 1.Guru meminta pelajar membaca arahan dalam petikan yang diberi dan memahami apa yang dikehendaki oleh soalan serta membaca petikan tersebut. 2.Guru menerangkan cara-cara untuk menghasilkan sebuah ringkasan 80 patah-perkataan usaha-usaha mengatasi masalah pencemaran sungai. 3.Guru meminta beberapa pelajar memberikan isi-isi penting yang diperolehi secara lisan, dan guru memberikan bimbingan untuk memilih isi-isi yang tepat. 4.Melalui perbincangan,guru dan pelajar berbincang tentang soalan pemahaman dan jawapan yang sesuai berdasarkan petikan. 4.Pelajar menyiapkan latihan yang diberikan oleh guru. |
Sistem Bahasa | Kata Tanya |
Penerapan Nilai | Bekerjasama |
Pendekatan Ilmu | Pendidikan Moral/ Pengetahuan Am |
BBM/ SPP | Buku Praktis PMR 6 |
Refleksi | Pelajar dengan bimbingan guru dapat memahami cara menulis ringkasan 80 patah perkataan usaha-usaha mengatasi masalah pencemaran sungai dan berusaha membuat latihan yang diberi berdasarkan kehendak soalan. |
RABU – 12 OGOS 2009
Tingkatan | 1G (Masa: 12.50 – 2.00) 1I (Masa: 4.00 – 5.10) |
Matapelajaran | Bahasa Malaysia |
Unit/ Tema | |
Topik | NILAM |
Fokus Utama | 7.0 Mendapatkan maklumat daripada pelbagai sumber yang dibaca. |
Fokus Sampingan | 10.0 Memahami dan memberikan respons peribadi tentang karya sastera |
Objektif Pembelajaran | 1. Menerangkan kepentingan amalan membaca kepada pelajar-pelajar. 2. Memupuk dan menyemai minat membaca melalui pemahaman buku-buku yang dibaca. |
Aktiviti P&P | 1. Pelajar membaca buku -buku cerita yang diberikan. 2. Pelajar mencatat hasil pembacaan dalam buku latihan |
Sistem Bahasa | Kata sendi nama |
Penerapan Nilai | Kasih sayang,bertanggungjawab |
Pendekatan Ilmu | Pendidikan Moral |
BBM/ SPP | Buku-buku cerita |
Refleksi | Pelajar membuat sinopsis atau ringkasan cerita dalam buku latihan dan mempelajari nilai moral yang dipelajari hasil pembacaan mereka. |
3D ( Masa : 5.45-6.20) Matapelajaran Pendidikan Moral Tajuk Pekerja: Jasamu Dihargai Hakmu Diiktiraf Tajuk Khas Fikir dan Jawab/ Tahukah Anda/ Bincangkan Bersama-sama/Renung Bersama Objektif 1.Mengenal pasti jenis penghargaan dan ganjaran yang patut diberikan kepada pekerja. 2.Menyedari kepentingan mengiktiraf jasa dan sumbangan pekerja. 3.Melibatkan diri dalam usaha mengiktiraf jasa dan sumbangan pekerja. Prosedur 1. Perbincangan dan soal jawab. 2. Simulasi 3. Refleksi 4. Membuat latihan. ABM Buku Teks, halaman 155-158 Penerapan Nilai 1.Mengetahui kepentingan mengiktiraf jasa dan sumbangan pekerja. 2.Mengenal pasti jenis penghargaan, ganjaran dan anugerah yang diberikan kepada pekerja. 3.Menghargai sumbangan dan jasa seorang pekerja serta hak mereka. Penilaian Pelajar dapat mengetahui sebab golongan pekerja perlu dihormati, dihargai dan diiktiraf berdasarkan sumbangan besar mereka kepada pembangunan Negara. Pelajar juga dapat mengetahui hak-hak seorang pekerja dalam menjalankan tanggungjawab mereka. Refleksi Pelajar dapat menyatakan pendapat dan usaha untuk lebih menghargai dan mengiktiraf golongan pekerja serta membuat latihan yang diberi setelah berbincang dengan guru. KHAMIS – 13 OGOS 2009 Tingkatan 1I (Masa: 12.50 – 2.00) Matapelajaran Bahasa Malaysia Unit/ Tema Puisi Tradisional Topik Syair Menyambut Pelajaran Fokus Utama 10.0 Memahami dan memberikan respon peribadi tentang karya sastera. Fokus Sampingan 10.4 Menyatakan jenis, ciri, tema, bahasa, dan unsur bunyi dalam puisi 10.3 Menyatakan bentuk dan nada puisi. Objektif Pembelajaran 1.Menyatakan maksud setiap bait syair. 2.Menjelaskan aspek nilai dan pengajaran dalam syair. 3.Menjawab soalan berkenaan syair. Aktiviti P&P 1.Beberapa orang pelajar melafazkan syair dengan rima yang betul. 2.Pelajar cuba memahami dan menyatakan maksud setiap bait syair dengan bantuan guru. 3.Pelajar menyatakan nilai dan pengajaran yang terdapat dalam syair tersebut. 4.Menjawab soalan pemahaman yang berkaitan dengan Syair Menyambut Pelajaran secara tepat dan gramatis. 5.Pelajar menyalin nota guru. Sistem Bahasa Kata hubung Penerapan Nilai Kepentingan ilmu/ Tatacara dalam pembelajaran Pendekatan Ilmu Pendidikan Moral/ Sejarah BBM/ SPP Antologi Sehijau Warna Daun halaman 9, Buku Rujukan Esensi Bahasa Malaysia Tingkatan 1 Refleksi
Tingkatan | 3I/J (Masa: 4.00 – 5.10) |
Matapelajaran | Pendidikan Moral |
Tajuk | Pekerja: Jasamu Dihargai Hakmu Diiktiraf |
Tajuk Khas | Fikir dan Jawab/ Tahukah Anda/ Bincangkan Bersama-sama/Renung Bersama |
Objektif | 1.Mengenal pasti jenis penghargaan dan ganjaran yang patut diberikan kepada pekerja. 2.Menyedari kepentingan mengiktiraf jasa dan sumbangan pekerja. 3.Melibatkan diri dalam usaha mengiktiraf jasa dan sumbangan pekerja. |
Prosedur | 1. Perbincangan dan soal jawab. 2. Simulasi 3. Refleksi 4. Membuat latihan. |
ABM | Buku Teks, halaman 155-158 |
Penerapan Nilai | 1.Mengetahui kepentingan mengiktiraf jasa dan sumbangan pekerja. 2.Mengenal pasti jenis penghargaan, ganjaran dan anugerah yang diberikan kepada pekerja. 3.Menghargai sumbangan dan jasa seorang pekerja serta hak mereka. |
Penilaian | Pelajar dapat mengetahui sebab golongan pekerja perlu dihormati, dihargai dan diiktiraf berdasarkan sumbangan besar mereka kepada pembangunan Negara. Pelajar juga dapat mengetahui hak-hak seorang pekerja dalam menjalankan tanggungjawab mereka. |
Refleksi |
JUMAAT –14 OGOS 2009
Tingkatan | 3L (Masa: 3.10-3.45) 3N (Masa: 4.35-5.10) |
Matapelajaran | Pendidikan Moral |
Tajuk | Pekerja: Jasamu Dihargai Hakmu Diiktiraf |
Tajuk Khas | Fikir dan Jawab/ Tahukah Anda/ Bincangkan Bersama-sama/Renung Bersama |
Objektif | 1.Mengenal pasti jenis penghargaan dan ganjaran yang patut diberikan kepada pekerja. 2.Menyedari kepentingan mengiktiraf jasa dan sumbangan pekerja. 3.Melibatkan diri dalam usaha mengiktiraf jasa dan sumbangan pekerja. |
Prosedur | 1. Perbincangan dan soal jawab. 2. Simulasi 3. Refleksi 4. Membuat latihan. |
ABM | Buku Teks, halaman 155-158 |
Penerapan Nilai | 1.Mengetahui kepentingan mengiktiraf jasa dan sumbangan pekerja. 2.Mengenal pasti jenis penghargaan, ganjaran dan anugerah yang diberikan kepada pekerja. 3.Menghargai sumbangan dan jasa seorang pekerja serta hak mereka. |
Penilaian | Pelajar dapat mengetahui sebab golongan pekerja perlu dihormati, dihargai dan diiktiraf berdasarkan sumbangan besar mereka kepada pembangunan Negara. Pelajar juga dapat mengetahui hak-hak seorang pekerja dalam menjalankan tanggungjawab mereka. |
Refleksi |
Tingkatan | 1G (Masa: 5.10-6.20) |
Matapelajaran | Bahasa Malaysia |
Unit/ Tema | Puisi Tradisional |
Topik | Syair Menyambut Pelajaran |
Fokus Utama | 10.0 Memahami dan memberikan respon peribadi tentang karya sastera. |
Fokus Sampingan | 10.4 Menyatakan jenis, ciri, tema, bahasa, dan unsur bunyi dalam puisi 10.3 Menyatakan bentuk dan nada puisi. |
Objektif Pembelajaran | 1.Menyatakan maksud setiap bait syair. 2.Menjelaskan aspek nilai dan pengajaran dalam syair. 3.Menjawab soalan berkenaan syair. |
Aktiviti P&P | 1.Beberapa orang pelajar melafazkan syair dengan rima yang betul. 2.Pelajar cuba memahami dan menyatakan maksud setiap bait syair dengan bantuan guru. 3.Pelajar menyatakan nilai dan pengajaran yang terdapat dalam syair tersebut. 4.Menjawab soalan pemahaman yang berkaitan dengan Syair Menyambut Pelajaran secara tepat dan gramatis. 5.Pelajar menyalin nota guru. |
Sistem Bahasa | Kata hubung /Kata tanya |
Penerapan Nilai | Kepentingan ilmu/ Tatacara dalam pembelajaran |
Pendekatan Ilmu | Pendidikan Moral/ Sejarah |
BBM/ SPP | Antologi Sehijau Warna Daun halaman 9, Buku Rujukan Esensi Bahasa Malaysia Tingkatan 1 |
Refleksi |
RPH cikgu telah disemak. Terima kasih kerana menghantar. Keep up the good work.
ReplyDelete