ISNIN- 17 OGOS 2009
Tingkatan | 3N (Masa: 7.05 - 8.15) 3D (Masa: 10.55-12.05) |
GERAK GEMPUR PMR SEJARAH -7.45-9.00 BM1 -9.25-10.25 BM2 -10.40-12.40 |
Tingkatan | 1I (Masa : 815-925) |
Matapelajaran | Bahasa Malaysia |
UJIAN PERTENGAHAN SEMESTER 2 |
SELASA – 18 OGOS 2009
Tingkatan | 3L (Masa : 7.05-8.15) 3J (Masa : 9.45-1055) 3I/J (Masa : 1020-1055) |
GERAK GEMPUR PMR GEOGRAFI - 805-920 BI1 - 950-1050 BI2 -1110-1240 |
Tingkatan | 1G (Masa : 1055-1205) |
Matapelajaran | Bahasa Malaysia |
UJIAN PERTENGAHAN SEMESTER 2 |
RABU – 19 OGOS 2009
Tingkatan | 1G (Masa: 705 - 815) 1I (Masa: 1020-1130) |
Matapelajaran | Bahasa Malaysia |
Unit/ Tema | |
Topik | Perumpamaan Bahasa |
Fokus Utama | 7.0 Mendapatkan maklumat daripada pelbagai sumber yang didengar, dibaca dan ditonton. |
Fokus Sampingan | 8.0 Memproses maklumat untuk keperluan tertentu. |
Objektif Pembelajaran | 1.Pelajar akan mengetahui beberapa contoh perumpamaan bahasa yang mudah serta maksudnya. 2.Pelajar dapat mengaitkan perumpamaan bahasa dengan aktiviti seharian. |
Aktiviti P&P | 1.Guru memberikan beberapa contoh perumpamaan bahasa yang mudah serta menerangkan maksudnya secara lisan. 2.Guru meminta pelajar memberikan beberapa contoh perumpamaan bahasa yang mereka ketahui dan guru menerangkan maksudnya. Pelajar juga diminta membuat ayat berdasarkan perumpamaan bahasa tersebut secara lisan. 3.Pelajar membuat latihan memadankan permpamaan bahasa dengan maksud yang tepat berdasarkan jawapan yang diberi oleh guru dalam buku latihan. 4.Guru dan pelajar membuat semakan jawapan setelah berbincang. |
Sistem Bahasa | Kata sendi nama |
Penerapan Nilai | Kasih sayang,bertanggungjawab |
Pendekatan Ilmu | Pendidikan Moral |
BBM/ SPP | Buku Studi Terbaik Bahasa Melayu Ting,1,2,& 3,halaman 88-94 |
Refleksi | Pelajar dengan bimbingan guru dapat memahami maksud perumpamaan bahasa yang diberi dan berusaha membuat latihan yang diberikan. |
Tingkatan | 3D ( Masa : 1205-1240) |
GERAK GEMPUR PMR SAINS 1 - 825-925 SAINS 2 - 1110-1240 |
KHAMIS – 20 OGOS 2009
Tingkatan | 3I/J ( Masa : 1020-1130) |
GERAK GEMPUR PMR KH – 1110 - 1240 |
Tingkatan | 1I (Masa : 705-815) |
Matapelajaran | Bahasa Malaysia |
Unit/ Tema | Sajak |
Topik | Burung Tempua |
Fokus Utama | 10.4 Menyatakan jenis, ciri, tema, gaya bahasa, nilai dan pengajaran. |
Fokus Sampingan | 10.0 Memahami dan memberikan respon peribadi tentang karya sastera. |
Objektif Pembelajaran | 1.Menyatakan maksud setiap rangkap sajak. 2.Menjelaskan ciri-ciri yang ada pada sebuah sajak seperti tema, persoalan, bentuk, gaya bahasa, aspek nilai dan pengajaran. 3.Menjawab soalan pemahaman berkenaan sajak tersebut dengan jawapan yang betul. |
Aktiviti P&P | 1.Guru meminta beberapa pelajar melafazkan sajak dengan rima yang betul. 2.Pelajar cuba menyatakan maksud setiap rangkap sajak. Guru menjelaskan maksud sebenar setiap rangkap sajak. 3.Guru menerangkan ciri-ciri lain yang ada pada sajak Burung Tempua. 4.Melalui perbincangan, pelajar berusaha untuk menyelesaikan latihan yang diberi dengan tepat dan gramatis. |
Sistem Bahasa | Kata hubung, kata Tanya |
Penerapan Nilai | Kerajinan/ Kegigihan/ Menghargai alam |
Pendekatan Ilmu | Pendidikan Moral/Geografi |
BBM/ SPP | Antologi Sehijau Warna Daun, halaman 18, Buku Rujukan Analisis Komprenhensif Sehijau Warna Daun, halaman 89-95 |
Refleksi | Pelajar berusaha memahami mesej sajak tersebut dan mencontohi kegigihan burung Tempua dalam menjalani kehidupan seharian. |
JUMAAT –21 OGOS 2009
Tingkatan | 3L (Masa : 815-850) 3N (Masa : |
GERAK GEMPUR PMR MATEMATIK 1 – 740-925 MATEMATIK 2 – 1010-1125 |
Tingkatan | 1IG (Masa : 1015-1125) |
Matapelajaran | Bahasa Malaysia |
Unit/ Tema | Sajak |
Topik | Burung Tempua |
Fokus Utama | 10.4 Menyatakan jenis, ciri, tema, gaya bahasa, nilai dan pengajaran. |
Fokus Sampingan | 10.0 Memahami dan memberikan respon peribadi tentang karya sastera. |
Objektif Pembelajaran | 1.Menyatakan maksud setiap rangkap sajak. 2.Menjelaskan ciri-ciri yang ada pada sebuah sajak seperti tema, persoalan, bentuk, gaya bahasa, aspek nilai dan pengajaran. 3.Menjawab soalan pemahaman berkenaan sajak tersebut dengan jawapan yang betul. |
Aktiviti P&P | 1.Guru meminta beberapa pelajar melafazkan sajak dengan rima yang betul. 2.Pelajar cuba menyatakan maksud setiap rangkap sajak. Guru menjelaskan maksud sebenar setiap rangkap sajak. 3.Guru menerangkan ciri-ciri lain yang ada pada sajak Burung Tempua. 4.Melalui perbincangan, pelajar berusaha untuk menyelesaikan latihan yang diberi dengan tepat dan gramatis. |
Sistem Bahasa | Kata hubung, kata Tanya |
Penerapan Nilai | Kerajinan/ Kegigihan/ Menghargai alam |
Pendekatan Ilmu | Pendidikan Moral/Geografi |
BBM/ SPP | Antologi Sehijau Warna Daun, halaman, Buku Rujukan Analisis Komprenhensif Sehijau Warna Daun, halaman |
Refleksi | Pelajar berusaha memahami mesej sajak tersebut dan mempelajari kegigihan burung Tempua dalam menjalani kehidupan seharian. |
No comments:
Post a Comment