Friday, September 4, 2009

MINGGU 34

ISNIN- 17 OGOS 2009

Tingkatan

3N (Masa: 7.05 - 8.15)

3D (Masa: 10.55-12.05)

 

GERAK GEMPUR PMR

SEJARAH -7.45-9.00

BM1 -9.25-10.25

BM2 -10.40-12.40


 

Tingkatan

1I (Masa : 815-925)

Matapelajaran

Bahasa Malaysia

 

UJIAN PERTENGAHAN SEMESTER 2


 

SELASA – 18 OGOS 2009

Tingkatan

3L (Masa : 7.05-8.15)

3J (Masa : 9.45-1055)

3I/J (Masa : 1020-1055)

 

GERAK GEMPUR PMR

GEOGRAFI - 805-920

BI1 - 950-1050

BI2 -1110-1240


 

Tingkatan

1G (Masa : 1055-1205)

Matapelajaran

Bahasa Malaysia

 

UJIAN PERTENGAHAN SEMESTER 2


 

RABU – 19 OGOS 2009

Tingkatan

1G (Masa: 705 - 815)

1I (Masa: 1020-1130)

Matapelajaran

Bahasa Malaysia

Unit/ Tema

 

Topik

Perumpamaan Bahasa

Fokus Utama

7.0 Mendapatkan maklumat daripada pelbagai sumber yang didengar, dibaca dan ditonton.

Fokus Sampingan

8.0 Memproses maklumat untuk keperluan tertentu.

Objektif Pembelajaran

1.Pelajar akan mengetahui beberapa contoh perumpamaan bahasa yang mudah serta maksudnya.

2.Pelajar dapat mengaitkan perumpamaan bahasa dengan aktiviti seharian.

Aktiviti P&P

1.Guru memberikan beberapa contoh perumpamaan bahasa yang mudah serta menerangkan maksudnya secara lisan.

2.Guru meminta pelajar memberikan beberapa contoh perumpamaan bahasa yang mereka ketahui dan guru menerangkan maksudnya. Pelajar juga diminta membuat ayat berdasarkan perumpamaan bahasa tersebut secara lisan.

3.Pelajar membuat latihan memadankan permpamaan bahasa dengan maksud yang tepat berdasarkan jawapan yang diberi oleh guru dalam buku latihan.

4.Guru dan pelajar membuat semakan jawapan setelah berbincang.

Sistem Bahasa

Kata sendi nama

Penerapan Nilai

Kasih sayang,bertanggungjawab

Pendekatan Ilmu

Pendidikan Moral

BBM/ SPP

Buku Studi Terbaik Bahasa Melayu Ting,1,2,& 3,halaman 88-94

Refleksi

Pelajar dengan bimbingan guru dapat memahami maksud perumpamaan bahasa yang diberi dan berusaha membuat latihan yang diberikan.


 

Tingkatan

3D ( Masa : 1205-1240)

 

GERAK GEMPUR PMR

SAINS 1 - 825-925

SAINS 2 - 1110-1240


 

KHAMIS – 20 OGOS 2009

Tingkatan

3I/J ( Masa : 1020-1130)

 

GERAK GEMPUR PMR

KH – 1110 - 1240


 

Tingkatan

1I (Masa : 705-815)

Matapelajaran

Bahasa Malaysia

Unit/ Tema

Sajak

Topik

Burung Tempua

Fokus Utama

10.4 Menyatakan jenis, ciri, tema, gaya bahasa, nilai dan pengajaran.

Fokus Sampingan

10.0 Memahami dan memberikan respon peribadi tentang karya sastera.

Objektif Pembelajaran

1.Menyatakan maksud setiap rangkap sajak.

2.Menjelaskan ciri-ciri yang ada pada sebuah sajak seperti tema, persoalan, bentuk, gaya bahasa, aspek nilai dan pengajaran.

3.Menjawab soalan pemahaman berkenaan sajak tersebut dengan jawapan yang betul.

Aktiviti P&P

1.Guru meminta beberapa pelajar melafazkan sajak dengan rima yang betul.

2.Pelajar cuba menyatakan maksud setiap rangkap sajak. Guru menjelaskan maksud sebenar setiap rangkap sajak.

3.Guru menerangkan ciri-ciri lain yang ada pada sajak Burung Tempua.

4.Melalui perbincangan, pelajar berusaha untuk menyelesaikan latihan yang diberi dengan tepat dan gramatis.

Sistem Bahasa

Kata hubung, kata Tanya

Penerapan Nilai

Kerajinan/ Kegigihan/ Menghargai alam

Pendekatan Ilmu

Pendidikan Moral/Geografi

BBM/ SPP

Antologi Sehijau Warna Daun, halaman 18, Buku Rujukan Analisis Komprenhensif Sehijau Warna Daun, halaman 89-95

Refleksi

Pelajar berusaha memahami mesej sajak tersebut dan mencontohi kegigihan burung Tempua dalam menjalani kehidupan seharian.


 

JUMAAT –21 OGOS 2009

Tingkatan

3L (Masa : 815-850)

3N (Masa :
940-1015)

 

GERAK GEMPUR PMR

MATEMATIK 1 – 740-925

MATEMATIK 2 – 1010-1125


 

Tingkatan

1IG (Masa : 1015-1125)

Matapelajaran

Bahasa Malaysia

Unit/ Tema

Sajak

Topik

Burung Tempua

Fokus Utama

10.4 Menyatakan jenis, ciri, tema, gaya bahasa, nilai dan pengajaran.

Fokus Sampingan

10.0 Memahami dan memberikan respon peribadi tentang karya sastera.

Objektif Pembelajaran

1.Menyatakan maksud setiap rangkap sajak.

2.Menjelaskan ciri-ciri yang ada pada sebuah sajak seperti tema, persoalan, bentuk, gaya bahasa, aspek nilai dan pengajaran.

3.Menjawab soalan pemahaman berkenaan sajak tersebut dengan jawapan yang betul.

Aktiviti P&P

1.Guru meminta beberapa pelajar melafazkan sajak dengan rima yang betul.

2.Pelajar cuba menyatakan maksud setiap rangkap sajak. Guru menjelaskan maksud sebenar setiap rangkap sajak.

3.Guru menerangkan ciri-ciri lain yang ada pada sajak Burung Tempua.

4.Melalui perbincangan, pelajar berusaha untuk menyelesaikan latihan yang diberi dengan tepat dan gramatis.

Sistem Bahasa

Kata hubung, kata Tanya

Penerapan Nilai

Kerajinan/ Kegigihan/ Menghargai alam

Pendekatan Ilmu

Pendidikan Moral/Geografi

BBM/ SPP

Antologi Sehijau Warna Daun, halaman, Buku Rujukan Analisis Komprenhensif Sehijau Warna Daun, halaman

Refleksi

Pelajar berusaha memahami mesej sajak tersebut dan mempelajari kegigihan burung Tempua dalam menjalani kehidupan seharian.


 


 


 

No comments:

Post a Comment