ISNIN – 26 OKTOBER 2009
Tingkatan | 1I (Masa : 200-310) |
Matapelajaran | Bahasa Malaysia |
Unit/ Tema | Sajak |
Topik | Sajak Burung Tempua (Ulangkaji) |
Fokus Utama | 11.0Menguasai gaya bahasa dan laras bahasa dalam karya penulisan kreatif dan bukan kreatif. |
Fokus Sampingan | 11.3Membandingkan penggunaan laras bahasa dalam pelbagai genre. |
Objektif Pembelajaran | 1.Menguji kefahaman para pelajar berhubung sajak yang telah dipelajari dengan dengan menjawab latihan yang diberi seperti maksud dan nilai serta pengajaran sajak. |
Aktiviti P&P | 1.Guru meminta pelajar membaca arahan dan memahami apa yang dikehendaki oleh soalan. Guru meminta beberapa pelajar membaca sajak tersebut. 2.Guru menerangkan maksud sajak secara ringkas bagi setiap rangkap dan meminta pelajar membuat rujukan daripada nota terdahulu. 3.Pelajar menyiapkan latihan yang diberikan oleh guru. 4.Guru dan pelajar berbincang jawapan yang tepat bagi setiap soalan. |
Sistem Bahasa | Kata Tanya |
Penerapan Nilai | Bekerjasama |
Pendekatan Ilmu | Kerajinan/ Kegigihan/ Tidak berputus asa |
BBM/ SPP | Buku Esensi Bahasa Malaysia Tingkatan 1 halaman 153, Antologi Sehijau Warna Daun halaman 19 |
Refleksi | Pelajar dengan bimbingan guru dapat menambahkan pengetahuan mereka tentang sajak yang telah dikaji dan membuat latihan yang diberi. |
SELASA – 27 OKTOBER 2009
Tingkatan | 1G (Masa: 435 -545) |
Matapelajaran | Bahasa Malaysia |
Unit/ Tema | Karangan berdasarkan bahan ransangan |
Topik | Cara-Cara Memperoleh Kejayaan Dalam Penilaian Menengah Rendah (PMR) |
Fokus Utama | 12.3 Membina ayat topik dan ayat huraian untuk membina perenggan yang kohensif. |
Fokus Sampingan | 12.4 Menyusun isi dan menggunakan penanda wacana untuk menghasilkan perenggan yang koheren |
Objektif Pembelajaran | 1.Menulis huraian pendapat 120 patah perkataan berdasarkan bahan ransangan yang diberi dengan format yang betul dan ayat yang gramatis. 2.Berbincang dan mengenal pasti isi-isi yang dikehendaki oleh soalan (cara-cara memperoleh kejayaan dalam PMR). 3.Menambahkan pengetahuan pelajar tentang sesuatu topik perbincangan. |
Aktiviti P&P | 1.Guru melukis carta bar di papan tulis dan menerangkan tajuk perbincangan. Guru turut menerangkan format menulis huraian pendapat 120 patah perkataan. 2.Berdasarkan bahan ransangan yang diberi, pelajar memberikan pendapat masing-masing tentang cara-cara memperoleh kejayaan dalam PMR. 3.Guru mengulas pendapat yang diberikan dan membimbing pelajar memahami kehendak soalan. Pelajar mencatat hasil perbincangan. 4.Pelajar berusaha menyiapkan latihan yang diberikan oleh guru. |
Sistem Bahasa | Kata Tanya, Kata Hubung |
Penerapan Nilai | Kasih-sayang, Menghormati, Bertanggungjawab |
Pendekatan Ilmu | Pendidikan Moral |
BBM/ SPP | Buku Target 3M Bahasa Malaysia Tingkatan 1,halaman 34 |
Refleksi | Pelajar dengan bimbingan guru dapat memahami cara menulis karangan huraian pendapat 120 patah perkataan cara-cara memperoleh kejayaan dalam PMR dan membuat latihan yang diberi. |
RABU – 28 OKTOBER 2009
Tingkatan | 1G (Masa : 1250-200) 1I ( Masa : 400-510) |
Matapelajaran | Bahasa Malaysia |
Unit/ Tema | Tatabahasa |
Topik | Latihan Ulangkaji ( Penjodoh Bilangan) |
Fokus Utama | 4.1A1 (i)Mengesan dan mengemukakan penggunaan kata, ungkapan dan ayat untuk mengenal pasti kecondongan pendapat. |
Fokus Sampingan | 9.1Menggunakan kata, istilah, frasa,rangkai kata,peribahasa dan ayat yang tepat serta indah untuk menyampaikan maklumat secara tersusun dan kohensif. |
Objektif Pembelajaran | 1.Menguji kebolehan pelajar menentukan penjodoh bilangan yang bersesuaian. 2.Mengenalpasti penggunaan penjodoh bilangan dalam ayat serta fungsinya. |
Aktiviti P&P | 1.Menerangkan secara ringkas maksud penjodoh bilangan serta contoh secara ringkas.Guru meminta pelajar merujuk nota yang pernah diberi. 2.Pelajar menyalin latihan aneka jawapan dalam buku latihan dan membuat latihan tersebut. 3.Berbincang dengan pelajar bagi menyemak jawapan yang tepat. |
Sistem Bahasa | Kata |
Penerapan Nilai | Kerjasama |
Pendekatan Ilmu | Pendidikan Moral |
BBM/ SPP | Buku Target 3M Bahasa Malaysia Tingkatan 1, halaman 1 |
Refleksi | Pelajar dengan bimbingan guru dapat menambahkan pengetahuan tatabahasa berhubung penjodoh bilangan yang tepat dalam membina ayat. |
KHAMIS – 29 OKTOBER 2009
Tingkatan | 1I (Masa: 12.50 – 2.00) |
Matapelajaran | Bahasa Malaysia |
Unit/ Tema | Puisi Moden |
Topik | Sajak Burung Tempua (Latihan Ulangkaji) |
Fokus Utama | 10.0 Memahami dan memberikan respon peribadi tentang karya sastera. |
Fokus Sampingan | 10.4 Menyatakan jenis, ciri, tema, bahasa, dan unsur bunyi dalam puisi 10.3 Menyatakan bentuk dan nada puisi. |
Objektif Pembelajaran | 1.Menguji kefahaman para pelajar tentang sajak Burung Tempua dengan dengan menjawab latihan objektif dan subjektif yang diberi. 2.Meningkatkan pengetahuan para pelajar ciri-ciri yang ada pada sesebuah sajak seperti bentuk, tema, gaya bahasa, unsur bunyi,nada puisi serta nilai dan pengajaran. |
Aktiviti P&P | 1.Guru meminta pelajar membaca arahan dan memahami apa yang dikehendaki oleh soalan. Guru meminta beberapa pelajar membaca sajak tersebut. 2.Guru menerangkan maksud sajak secara ringkas bagi setiap rangkap dan meminta pelajar membuat rujukan daripada nota terdahulu. 3.Pelajar menyiapkan latihan yang diberikan oleh guru. 4.Guru dan pelajar berbincang jawapan yang tepat bagi setiap soalan. |
Sistem Bahasa | Kata hubung |
Penerapan Nilai | Kerajinan/ Kegigihan/ Tidak Berputus Asa |
Pendekatan Ilmu | Pendidikan Moral |
BBM/ SPP | Buku Rujukan Lestari e-Istima KBSM Komsas Tingkatan 1,halaman 24-25 |
Refleksi | Pelajar dapat memahami dengan lebih jelas ciri-ciri sesebuah sajak dan telah meminta guru menerangkan cara-cara mencari rima akhir bagi setiap rangkap syair atau sajak yang dikaji. |
JUMAAT – 30 OKTOBER 2009
Tingkatan | 1G (Masa: 510-620) |
Matapelajaran | Bahasa Malaysia |
Unit/ Tema | Puisi Moden |
Topik | Sajak Burung Tempua (Latihan Ulangkaji) |
Fokus Utama | 10.0 Memahami dan memberikan respon peribadi tentang karya sastera. |
Fokus Sampingan | 10.4 Menyatakan jenis, ciri, tema, bahasa, dan unsur bunyi dalam puisi 10.3 Menyatakan bentuk dan nada puisi. |
Objektif Pembelajaran | 1.Menguji kefahaman para pelajar tentang sajak Burung Tempua dengan dengan menjawab latihan objektif dan subjektif yang diberi. 2.Meningkatkan pengetahuan para pelajar ciri-ciri yang ada pada sesebuah sajak seperti bentuk, tema, gaya bahasa, unsur bunyi,nada puisi serta nilai dan pengajaran. |
Aktiviti P&P | 1.Guru meminta pelajar membaca arahan dan memahami apa yang dikehendaki oleh soalan. Guru meminta beberapa pelajar membaca sajak tersebut. 2.Guru menerangkan maksud sajak secara ringkas bagi setiap rangkap dan meminta pelajar membuat rujukan daripada nota terdahulu. 3.Pelajar menyiapkan latihan yang diberikan oleh guru. 4.Guru dan pelajar berbincang jawapan yang tepat bagi setiap soalan. |
Sistem Bahasa | Kata hubung |
Penerapan Nilai | Kerajinan/ Kegigihan/ Tidak Berputus Asa |
Pendekatan Ilmu | Pendidikan Moral |
BBM/ SPP | Buku Rujukan Lestari e-Istima KBSM Komsas Tingkatan 1,halaman 24-25 |
Refleksi | Pelajar dapat memahami dengan lebih jelas ciri-ciri sesebuah sajak dan telah meminta guru menerangkan cara-cara mencari rima akhir bagi setiap rangkap syair atau sajak yang dikaji. |
*545-620 kerja-kerja pembersihan kelas dilakukan oleh pelajar*
No comments:
Post a Comment