Monday, October 19, 2009

MINGGU 43

ISNIN – 19 OKTOBER 2009

Tingkatan

1I (Masa : 200-310)

Matapelajaran

Bahasa Malaysia

Unit/ Tema

Cara-Cara Membentuk Masyarakat Lestari

Topik

Ringkasan

Fokus Utama

12.0 Menghasilkan penulisan kreatif dan bukan kreatif dalam penulisan.

Fokus Sampingan

12.3 Membina ayat topik dan ayat huraian untuk membina perenggan kohensif .

Objektif Pembelajaran

1. Membuat sebuah ringkasan petikan 80 patah-perkataan berdasarkan kehendak soalan dan menjawab soalan-soalan pemahaman.

2. Berbincang dan memberikan pendapat isi-isi penting yang berkaitan dengan kehendak soalan berdasarkan petikan yang diberi.

Aktiviti P&P

1. Guru meminta pelajar membaca arahan dan memahami apa yang dikehendaki oleh soalan serta membaca petikan.

2. Guru menerangkan format sebuah ringkasan 80 patah-perkataan cara-cara membentuk masyarakat lestari.

3. Guru meminta beberapa pelajar memberikan isi-isi penting yang diperolehi secara lisan, dan guru memberikan bimbingan untuk memilih isi-isi yang tepat.

4. Pelajar menyiapkan latihan yang diberikan oleh guru.

Sistem Bahasa

Kata Tanya

Penerapan Nilai

Bekerjasama

Pendekatan Ilmu

Pendidikan Moral/ Pengetahuan Am

BBM/ SPP

Buku Target 3M Bahasa Malaysia Tingkatan 1,halaman 21

Refleksi

Pelajar dengan bimbingan guru dapat memahami cara menulis ringkasan 80 patah perkataan cara-cara membentuk masyarakat lestari dan berusaha menjawab soalan-soalan pemahaman setelah berbincang.


 

SELASA – 20 OKTOBER 2009

Tingkatan

1G (Masa: 435 -545 )

Matapelajaran

Bahasa Malaysia

Unit/ Tema

Cara-Cara Membentuk Masyarakat Lestari

Topik

Ringkasan

Fokus Utama

12.0 Menghasilkan penulisan kreatif dan bukan kreatif dalam penulisan.

Fokus Sampingan

12.3 Membina ayat topik dan ayat huraian untuk membina perenggan kohensif .

Objektif Pembelajaran

1. Membuat sebuah ringkasan petikan 80 patah-perkataan berdasarkan kehendak soalan dan menjawab soalan-soalan pemahaman.

2. Berbincang dan memberikan pendapat isi-isi penting yang berkaitan dengan kehendak soalan berdasarkan petikan yang diberi.

Aktiviti P&P

1. Guru meminta pelajar membaca arahan dan memahami apa yang dikehendaki oleh soalan serta membaca petikan.

2. Guru menerangkan format sebuah ringkasan 80 patah-perkataan cara-cara membentuk masyarakat lestari.

3. Guru meminta beberapa pelajar memberikan isi-isi penting yang diperolehi secara lisan, dan guru memberikan bimbingan untuk memilih isi-isi yang tepat.

4. Pelajar menyiapkan latihan yang diberikan oleh guru.

Sistem Bahasa

Kata Tanya

Penerapan Nilai

Bekerjasama

Pendekatan Ilmu

Pendidikan Moral/ Pengetahuan Am

BBM/ SPP

Buku Target 3M Bahasa Malaysia Tingkatan 1,halaman 21

Refleksi

Pelajar dengan bimbingan guru dapat memahami cara menulis ringkasan 80 patah perkataan cara-cara membentuk masyarakat lestari dan berusaha menjawab soalan-soalan pemahaman setelah berbincang.


 


RABU – 21 OKTOBER 2009

Tingkatan

1G (Masa : 1250-200)

1I ( Masa : 400-510)

Matapelajaran

Bahasa Malaysia

Unit/ Tema

Tatabahasa

Topik

Latihan Ulangkaji ( Imbuhan Pinjaman)

Fokus Utama

4.1 A1 (i) Mengesan dan mengemukakan penggunaan kata, ungkapan dan ayat untuk mengenal pasti kecondongan pendapat.

Fokus Sampingan

2.4 Mengemukakan cadangan yang membina untuk mencapai tujuan perbincangan

Objektif Pembelajaran

1. Menguji kebolehan pelajar mementukan kata imbuhan pinjaman yang bersesuaian dalam pembinaan ayat.

2. Mengenalpasti penggunaan kata imbuhan pinjaman dalam ayat serta fungsinya.

Aktiviti P&P

1.Menerangkan secara ringkas imbuhan pinjaman dan meminta pelajar merujuk nota yang pernah diberi.

2. Pelajar menyalin latihan aneka jawapan dalam buku latihan dan membuat latihan tersebut.

3.Berbincang dengan pelajar bagi menyemak jawapan yang tepat.

Sistem Bahasa

Kata hubung

Penerapan Nilai

Kasih sayang, Bertanggungjawab

Pendekatan Ilmu

Pendidikan Moral

BBM/ SPP

Buku Esensi Bahasa Malaysia Tingkatan 1, halaman 101-104

Refleksi

 


 

KHAMIS – 22 OKTOBER 2009

Tingkatan

1I (Masa: 1250-200)

Matapelajaran

Bahasa Malaysia

Unit/ Tema

Prosa Moden

Topik

Novel Limpahan Darah Di Sungai Semur

Fokus Utama

10. 4 Menyatakan jenis, ciri,tema dan persoalan, pemikiran,nilai dan pengajaran.

Fokus Sampingan

10.0 Memahami dan memberikan respon peribadi tentang karya sastera.

Objektif Pembelajaran

1.Memahami karya sastera yang dibaca.

2.Menjelaskan aspek-aspek nilai dan pengajaran yang terdapat dalam novel.

3.Berbincang soalan-soalan yang berkaitan dengan nilai dan pengajaran dalam novel Limpahan Darah Di Sungai Semur.

Aktiviti P&P

1.Guru menerangkan nilai dan pengajaran dalam novel dan meminta pelajar memberikan nilai-nilai lain yang berkaitan.

2.Guru memberikan berapa contoh peristiwa bagi setiap nilai dan pengajaran yang terdapat dalam novel tersebut.

3.Pelajar memberikan pendapat dan menyalin nota guru. Guru berbincang soalan-soalan yang berkaitan dengan aspek-aspek nilai dan pengajaran novel Limpahan Darah di Sungai Semur.

Sistem Bahasa

Kata Tanya

Penerapan Nilai

Semangat cintakan Negara

Pendekatan Ilmu

Sejarah dan Pengetahuan Am

BBM/ SPP

Novel Limpahan Darah Di sungai Semur, Siri Ulasan dan Kajian Kesusasteraan Melayu Dalam Mata Pelajaran Kesusasteraan Melayu,halaman 50-53

Refleksi

 


 

JUMAAT – 23 OKTOBER 2009

Tingkatan

1G (Masa: 510-620)

Matapelajaran

Bahasa Malaysia

Unit/ Tema

Prosa Moden

Topik

Novel Limpahan Darah Di Sungai Semur

Fokus Utama

10. 4 Menyatakan jenis, ciri,tema dan persoalan, pemikiran,nilai dan pengajaran.

Fokus Sampingan

10.0 Memahami dan memberikan respon peribadi tentang karya sastera.

Objektif Pembelajaran

1.Memahami karya sastera yang dibaca.

2.Menjelaskan aspek-aspek nilai dan pengajaran yang terdapat dalam novel.

3.Berbincang soalan-soalan yang berkaitan dengan nilai dan pengajaran dalam novel Limpahan Darah Di Sungai Semur.

Aktiviti P&P

1.Guru menerangkan nilai dan pengajaran dalam novel dan meminta pelajar memberikan nilai-nilai lain yang berkaitan.

2.Guru memberikan berapa contoh peristiwa bagi setiap nilai dan pengajaran yang terdapat dalam novel tersebut.

3.Pelajar memberikan pendapat dan menyalin nota guru. Guru berbincang soalan-soalan yang berkaitan dengan aspek-aspek nilai dan pengajaran novel Limpahan Darah di Sungai Semur.

Sistem Bahasa

Kata Tanya

Penerapan Nilai

Semangat cintakan Negara

Pendekatan Ilmu

Sejarah dan Pengetahuan Am

BBM/ SPP

Novel Limpahan Darah Di sungai Semur, Siri Ulasan dan Kajian Kesusasteraan Melayu Dalam Mata Pelajaran Kesusasteraan Melayu,halaman 50-53

Refleksi

 

1 comment:

  1. Nice blog.
    Your RPH for M42-43 is up to date.
    Keep up the good work.

    From
    GK Tek. & Vok.
    SMK Serian

    ReplyDelete