Wednesday, February 25, 2009

RPH 6

MINGGU 6


ISNIN- 2 FEBRUARI 2009


Tingkatan

3N (Masa: 12.50 – 2.00)

Matapelajaran

Pendidikan Moral

Tajuk

Harga Diriku, Maruah Hidupku

Tajuk Khas

Panduan Bersama

Objektif

1. Mengetahui dan menyedari cara untuk menolak ajakan negatif rakan.

Prosedur

1. Perbincangan dan soal jawab.

2. Simulasi

3. Refleksi

4. Menyalin Nota

ABM

Buku Teks, halaman 18

Penerapan Nilai

1. Bersikap tegas tentang pendirian diri sendiri yang dianggap baik.

Penilaian

Pelajar dapat membezakan antara perkara-perkara yang baik untuk diri sendiri dan membenteng ajakan negatif daripada rakan.

Refleksi

Pelajar dapat menyatakan pendapat dan usaha untuk menjadi belia yang tegas, berani dan berjaya.


Tingkatan

1I (Masa: 2.00 – 3.10)

Matapelajaran

Bahasa Malaysia

Unit/ Tema

Meringkaskan Karangan

Topik

Jenis-jenis Hutan Di Malaysia

Fokus Utama

12.2 Memilih isi yang bernas dan membina kerangka penulisan

Fokus Sampingan

12.4 Menyusun isi dan menggunakan penanda wacana untuk menghasilkan perenggan yang koheren.

Objektif Pembelajaran

Meringkaskan petikan dengan cara yang betul dan ayat yang gramatis.

Aktiviti P&P

1. Pelajar membaca petikan dalam buku teks.

2. Perbincangan ( dengan bimbingan guru)

3. Pelajar mencatat hasil perbincangan.

4. Pelajar menyiapkan latihan yang diberikan oleh guru.

Sistem Bahasa

Kata sendi nama

Penerapan Nilai

Kasih sayang, menghormati hak orang lain

Pendekatan Ilmu

Pendidikan Moral

BBM/ SPP

Buku Teks, halaman ....

Refleksi

Pelajar dengan bimbingan guru dapat memahami cara-cara untuk meringkaskan petikan berdasarkan panduan yang diberikan oleh guru.


Tingkatan

3D (Masa: 4.35 – 5.45)

Matapelajaran

Pendidikan Moral

Tajuk

Unit 1, Unit 2 & Unit 3

Tajuk Khas

Objektif

1. Mengulangkaji pemahaman pelajar tentang semua topik yang telah dipelajari.

Prosedur

1. Perbincangan dan soal jawab.

2. Simulasi

3. Refleksi

ABM

Buku Teks, Buku Rujukan

Penerapan Nilai

1. Kerjasama dalam kumpulan.

Penilaian

Pelajar menjawab soalan-soalan yang diberikan dalam kumpulan.

Refleksi

Pelajar dapat menjawab soalan hasil perbincangan sesama ahli kumpulan.


SELASA- 3 FEBRUARI 2009


Tingkatan

3L (Masa: 2.00 – 3.10)

Matapelajaran

Pendidikan Moral

Tajuk

Harga Diriku, Maruah Hidupku

Tajuk Khas

Tahukah Anda? Refleksi /Panduan Bersama

Objektif

1. Mengetahui kesan negatif daripada penyalahgunaan pil ecstacy dan cara-cara mengelakkan diri daripada gejala penyalahgunaan pil ecstacy.

2. Mengenal pasti ciri gaya hidup yang sihat dari segi fizikal, mental dan sosial.

3. Mengetahui dan menyedari cara untuk menolak ajakan negatif rakan.

Prosedur

1. Perbincangan dan soal jawab.

2. Simulasi

3. Refleksi

ABM

Buku Teks, halaman 16 - 18

Penerapan Nilai

1. Kepentingan mengetahui kesan negatif penyalahgunaan pil ecstacy serta cara-cara untuk mengelakkannya.

2. Mengamalkan nilai-nilai murni demi maruah dan harga diri.

3. Bersikap tegas tentang pendirian diri sendiri yang dianggap baik.

Penilaian

Pelajar dapat membezakan antara perkara-perkara yang baik untuk diri sendiri dan membenteng ajakan negatif daripada rakan.

Refleksi

Pelajar dapat menyatakan pendapat dan usaha untuk menjadi belia yang tegas, berani dan berjaya.


Tingkatan

3I/J (Masa: 4.00 – 4.35)

Matapelajaran

Pendidikan Moral

Tajuk

Unit 1, Unit 2 & Unit 3

Tajuk Khas

Objektif

1. Mengulangkaji pemahaman pelajar tentang semua topik yang telah dipelajari.

Prosedur

1. Perbincangan dan soal jawab.

2. Simulasi

3. Refleksi

ABM

Buku Teks, Buku Rujukan

Penerapan Nilai

1. Kerjasama dalam kumpulan.

Penilaian

Pelajar menjawab soalan-soalan yang diberikan dalam kumpulan.

Refleksi

Pelajar dapat menjawab soalan hasil perbincangan sesama ahli kumpulan.


Tingkatan

1G (Masa: 4.35 – 5.45)

Matapelajaran

Bahasa Malaysia

Unit/ Tema

Meringkaskan Karangan

Topik

Masalah-masalah Kedatangan Pendatang Asing Di Malaysia

Fokus Utama

12.2 Memilih isi yang bernas dan membina kerangka penulisan

Fokus Sampingan

12.4 Menyusun isi dan menggunakan penanda wacana untuk menghasilkan perenggan yang koheren.

Objektif Pembelajaran

Meringkaskan petikan dengan cara yang betul dan ayat yang gramatis.

Aktiviti P&P

1. Pelajar membaca petikan dalam buku teks.

2. Perbincangan ( dengan bimbingan guru)

3. Pelajar mencatat hasil perbincangan.

4. Pelajar menyiapkan latihan yang diberikan oleh guru.

Sistem Bahasa

Kata sendi nama

Penerapan Nilai

Kasih sayang, menghormati hak orang lain

Pendekatan Ilmu

Pendidikan Moral

BBM/ SPP

Buku Teks, Buku Rujukan

Refleksi

Pelajar dengan bimbingan guru dapat memahami cara-cara untuk meringkaskan petikan berdasarkan panduan yang diberikan oleh guru.


RABU - 4 FEBRUARI 2009


Tingkatan

1G (Masa: 12.50 – 2.00)

1I (Masa: 4.00 – 5.10)

Matapelajaran

Bahasa Malaysia

Unit/ Tema

Tatabahasa

Topik

Kata Ganti Nama Diri/ Kata Ganti Nama Tunjuk

Fokus Utama

4.1 A1 (i) Mengesan dan mengemukakan penggunaan kata, ungkapan dan ayat untuk mengenal pasti kecondongan pendapat.

Fokus Sampingan

2.4 Mengemukakan cadangan yang membina untuk mencapai tujuan perbincangan

12.6 A3(iv) Membetulkan kesalahan pemilihan kata dan binaan ayat dalam teks.

Objektif Pembelajaran

1. Menerangkan penggunaan Kata Ganti Nama Diri/ Kata Ganti Nama Tunjuk dalam petikan.

2. Membina ayat dan mengenalpasti penggunaan Kata Ganti Nama Diri/ Kata Ganti Nama Tunjuk dalam petikan.

Aktiviti P&P

1. Perbincangan (dengan guru)

2. Memberikan pendapat/ menyalin nota yang diberikan oleh guru.

3. Membina ayat Kata Ganti Nama Diri/ Kata Ganti Nama Tunjuk secara lisan dan bertulis.

4. Mencatat hasil perbincangan.

Sistem Bahasa

Kata hubung

Penerapan Nilai

Kasih sayang, Bertanggungjawab

Pendekatan Ilmu

Pendidikan Moral

BBM/ SPP

Buku Rujukan Esensi Bahasa Malaysia Tingkatan 1, Buku teks

Refleksi

Pelajar dengan bimbingan guru dapat memahami penggunaan Kata Ganti Nama Diri/ Kata Ganti Nama Tunjuk dalam petikan.


Tingkatan

3D (Masa: 5.45 – 6.20)

Matapelajaran

Pendidikan Moral

Tajuk

Tugasku Tanggungjawabku

Tajuk Khas

Piagam Pelanggan

Objektif

1. Menyedari kepentingan Piagam Pelanggan dalam sesebuah organisasi.

Prosedur

1. Perbincangan dan soal jawab.

2. Simulasi

3. Refleksi

ABM

Buku Teks, halaman 20

Penerapan Nilai

Pelajar perlu memahami kepentingan Piagam Pelanggan dan kaitannya dalam meningkatkan produktiviti organisasi.

Penilaian

Pelajar dapat mengenalpasti kepentingan piagam.

Refleksi

Pelajar dapat menyatakan pendapat dan usaha untuk mematuhi segala dasar dalam sesuatu piagam yang diwujudkan seperti Piagam Sekolah.


KHAMIS - 5 FEBRUARI 2009


Tingkatan

1I (Masa: 12.50 – 2.00)

Matapelajaran

Bahasa Malaysia

Unit/ Tema

Sajak

Topik

Negeri Cinta

Fokus Utama

10.4 Menyatakan jenis, ciri, tema, bahasa, dan unsur bunyi dalam puisi

Fokus Sampingan

10.0 Memahami dan memberikan respon peribadi tentang karya sastera.

10.3 Menyatakan bentuk dan nada puisi.

Objektif Pembelajaran

1. Menyatakan maksud setiap rangkap sajak.

2. Menjelaskan aspek nilai dan pengajaran dalam sajak.

3. Menjawab soalan berkenaan sajak.

Aktiviti P&P

1. Melafazkan sajak dengan rima yang betul.

2. Menyatakan maksud setiap rangkap sajak.

3. Menjawab soalan pemahaman dengan tepat dan gramatis

Sistem Bahasa

Kata hubung

Penerapan Nilai

Kasih sayang, berbudi bahasa, baik hati

Pendekatan Ilmu

Pendidikan Moral,

BBM/ SPP

Antologi Sehijau Warna Daun, Buku Rujukan Esensi Bahasa Malaysia Tingkatan 1,

Refleksi

Pelajar dengan bimbingan guru dapat memahami maksud setiap rangkap dan dan ciri-ciri sajak.


Tingkatan

3I/J (Masa: 4.00 – 5.10)

Matapelajaran

Pendidikan Moral

Tajuk

Tugasku Tanggungjawabku

Tajuk Khas

Piagam Pelanggan

Objektif

1. Menyedari kepentingan Piagam Pelanggan dalam sesebuah organisasi.

Prosedur

1. Perbincangan dan soal jawab.

2. Menyalin nota guru.

3. Simulasi

4. Refleksi

ABM

Buku Teks, halaman 20

Penerapan Nilai

Pelajar perlu memahami kepentingan Piagam Pelanggan dan kaitannya dalam meningkatkan produktiviti organisasi.

Penilaian

Pelajar dapat mengenalpasti kepentingan piagam.

Refleksi

Pelajar dapat menyatakan pendapat dan usaha untuk mematuhi segala dasar dalam sesuatu piagam yang diwujudkan seperti Piagam Sekolah.


JUMAAT - 6 FEBRUARI 2009


Tingkatan

3L (Masa: 2.00 – 2.35)

3N (Masa: 4.35 – 5.10)

Matapelajaran

Pendidikan Moral

Tajuk

Tugasku Tanggungjawabku

Tajuk Khas

Piagam Pelanggan / Apakah Tindakan Anda?

Objektif

1. Menyedari kepentingan Piagam Pelanggan dalam sesebuah organisasi.

2. Kepentingan sikap bertanggungjawab ketika melaksanakan tugas dan kesan akibat kecuaian pekerja terhadap organisasi.

Prosedur

1. Perbincangan dan soal jawab.

2. Menyalin nota guru.

3. Simulasi

4. Refleksi

ABM

Buku Teks, halaman 20-22

Penerapan Nilai

Pelajar perlu memahami kepentingan Piagam Pelanggan dan kaitannya dalam meningkatkan produktiviti organisasi.

Kepentingan sikap bertanggungjawab dalam diri pekerja.

Penilaian

Pelajar dapat mengenalpasti kepentingan piagam dan sikap bertanggungjawab dalam diri setiap pekerja.

Refleksi

Pelajar dapat menyatakan pendapat dan usaha untuk mematuhi segala dasar dalam sesuatu piagam yang diwujudkan seperti Piagam Sekolah dan kepentingan sikap bertanggungjawab.


Tingkatan

1G (Masa: 5.10 – 6.20)

Matapelajaran

Bahasa Malaysia

Unit/ Tema

Sajak

Topik

Negeri Cinta

Fokus Utama

10.4 Menyatakan jenis, ciri, tema, bahasa, dan unsur bunyi dalam puisi

Fokus Sampingan

10.0 Memahami dan memberikan respon peribadi tentang karya sastera.

10.3 Menyatakan bentuk dan nada puisi.

Objektif Pembelajaran

1. Menyatakan maksud setiap rangkap sajak.

2. Menjelaskan aspek nilai dan pengajaran dalam sajak.

3. Menjawab soalan berkenaan sajak.

Aktiviti P&P

1. Melafazkan sajak dengan rima yang betul.

2. Menyatakan maksud setiap rangkap sajak.

3. Menjawab soalan pemahaman dengan tepat dan gramatis

Sistem Bahasa

Kata hubung

Penerapan Nilai

Kasih sayang, berbudi bahasa, baik hati

Pendekatan Ilmu

Pendidikan Moral,

BBM/ SPP

Antologi Sehijau Warna Daun, Buku Rujukan Esensi Bahasa Malaysia Tingkatan 1,

Refleksi

Pelajar dengan bimbingan guru dapat memahami maksud setiap rangkap dan dan ciri-ciri sajak.

No comments:

Post a Comment