ISNIN- 9 FEBRUARI 2009
Tingkatan | 3N (Masa: 12.50 – 2.00) |
Matapelajaran | Pendidikan Moral |
Tajuk | Tugasku Tanggungjawabku |
Tajuk Khas | Renung bersama/ bincangkan bersama-sama |
Objektif |
|
Prosedur | 1. Perbincangan dan soal jawab. 2. Simulasi 3. Refleksi 4. Menyalin Nota |
ABM | Buku Teks, halaman 23-24 |
Penerapan Nilai | Kepentingan nilai bertanggungjawab kepada organisasi dan kesan jika tidak bertanggungjawab semasa bertugas. |
Penilaian | Pelajar dapat membandingkan kualiti produktiviti antara pekerja bertanggungjawab dan tidak bertanggungjawab. |
Refleksi | Pelajar dapat menyatakan pendapat dan usaha untuk menjadi pekerja yang bertanggungjawab pada masa hadapan. |
Tingkatan | 1I (Masa: 2.00 – 3.10) |
Matapelajaran | Bahasa Malaysia |
Unit/ Tema | Karangan Berdasarkan Bahan Rangsangan (gambar) |
Topik | Kemerosotan Disiplin Pelajar |
Fokus Utama | 9.0 Menyampaikan maklumat untuk tujuan tertentu |
Fokus Sampingan | 7.1 Mengenal pasti dan menyatakan gambaran keseluruhan, idea utama, isi penting dan isi relevan tentang bahan yang didengar, dibaca dan ditonton. 7.5 Memahami dan meneliti maksud tersurat dan tersirat daripada sesuatu bahan. |
Objektif Pembelajaran | 1. Menghasilkan sebuah huraian berdasarkan jadual yang panjangnya lebih kurang 120 patah perkataan. 2. Mengenal pasti dan menyatakan isi-isi penting yang terdapat dalam jadual. |
Aktiviti P&P |
|
Sistem Bahasa | Kata hubung |
Penerapan Nilai | Kasih sayang |
Pendekatan Ilmu | Pendidikan Moral, |
BBM/ SPP | Buku Rujukan Esensi Bahasa Malaysia Tingkatan 1, halaman 128 |
Refleksi | Pelajar dengan bimbingan guru dapat memahami gambar yang diberikan oleh guru dan menghuraikannya. |
Tingkatan | 3D (Masa: 4.35 – 5.45) |
Matapelajaran | Pendidikan Moral |
Tajuk | Tugasku Tanggungjawabku |
Tajuk Khas | Piagam Pelanggan/ Apakah Tindakan Anda? Renung Bersama |
Objektif |
|
Prosedur | 1. Perbincangan dan soal jawab. 2. Simulasi 3. Refleksi 4. Menyalin nota guru. |
ABM | Buku Teks, halaman 22-23 |
Penerapan Nilai | Pelajar perlu memahami kepentingan Piagam Pelanggan dan kaitannya dalam meningkatkan produktiviti organisasi. |
Penilaian | Pelajar dapat mengenalpasti kepentingan piagam dan sikap bertanggungjawab. |
Refleksi | Pelajar dapat menyatakan pendapat dan usaha untuk menjadi pekerja yang bertanggungjawab pada masa hadapan. |
SELASA - 10 FEBRUARI 2009
Tingkatan | 3L (Masa: 2.00 – 3.10) 3I/J (Masa: 4.00 – 4.35) |
Matapelajaran | Pendidikan Moral |
Gerak Gempur PMR (BM1) Masa: 2.00 – 3.00 Gerak Gempur PMR (BM2) Masa: 4.20 – 6.20 |
Tingkatan | 1G (Masa: 4.35 – 5.10) |
Matapelajaran | Bahasa Malaysia |
Unit/ Tema | Karangan Berdasarkan Bahan Rangsangan (gambar) |
Topik | Kemerosotan Disiplin Pelajar |
Fokus Utama | 9.0 Menyampaikan maklumat untuk tujuan tertentu |
Fokus Sampingan | 7.1 Mengenal pasti dan menyatakan gambaran keseluruhan, idea utama, isi penting dan isi relevan tentang bahan yang didengar, dibaca dan ditonton. 7.5 Memahami dan meneliti maksud tersurat dan tersirat daripada sesuatu bahan. |
Objektif Pembelajaran | 1. Menghasilkan sebuah huraian berdasarkan jadual yang panjangnya lebih kurang 120 patah perkataan. 2. Mengenal pasti dan menyatakan isi-isi penting yang terdapat dalam jadual. |
Aktiviti P&P |
|
Sistem Bahasa | Kata hubung |
Penerapan Nilai | Kasih sayang |
Pendekatan Ilmu | Pendidikan Moral, |
BBM/ SPP | Buku Rujukan Esensi Bahasa Malaysia Tingkatan 1, halaman 128 |
Refleksi | Pelajar dengan bimbingan guru dapat memahami gambar yang diberikan oleh guru dan menghuraikannya. |
RABU - 11 FEBRUARI 2009
Tingkatan | 1G (Masa: 12.50-2.00) |
Matapelajaran | Bahasa Malaysia |
Unit/ Tema | Tatabahasa |
Topik | Bentuk Kata Kerja |
Fokus Utama | 4.1 A1 (i) Mengesan dan mengemukakan penggunaan kata, ungkapan dan ayat untuk mengenal pasti kecondongan pendapat. |
Fokus Sampingan | 2.4 Mengemukakan cadangan yang membina untuk mencapai tujuan perbincangan 12.6 A3(iv) Membetulkan kesalahan pemilihan kata dan binaan ayat dalam teks. |
Objektif Pembelajaran | 1. Menerangkan tentang bentuk-bentuk kata kerja. 2. Membina ayat dan mengenalpasti penggunaan Kata Kerja dalam petikan. |
Aktiviti P&P | 1. Perbincangan (dengan guru) 2. Memberikan pendapat/ menyalin nota yang diberikan oleh guru. 3. Mengenalpasti kata kerja yang terdapat dalam petikan 4. Mencatat hasil perbincangan. |
Sistem Bahasa | Kata hubung |
Penerapan Nilai | Kasih sayang, Bertanggungjawab |
Pendekatan Ilmu | Pendidikan Moral |
BBM/ SPP | Buku Rujukan Bank Soalan Multiuji Tatabahasa Tingkatan 1, Buku teks halaman 20-21 |
Refleksi | Pelajar dengan bimbingan guru dapat mengenalpasti bentuk-bentuk Kata Kerja dan penggunaan Kata Kerja dalam petikan. |
Tingkatan | 1I (Masa: 4.00 – 5.10) |
Matapelajaran | Bahasa Malaysia |
Unit/ Tema | Tatabahasa |
Topik | Bentuk Kata Kerja |
Fokus Utama | 4.1 A1 (i) Mengesan dan mengemukakan penggunaan kata, ungkapan dan ayat untuk mengenal pasti kecondongan pendapat. |
Fokus Sampingan | 2.4 Mengemukakan cadangan yang membina untuk mencapai tujuan perbincangan 12.6 A3(iv) Membetulkan kesalahan pemilihan kata dan binaan ayat dalam teks. |
Objektif Pembelajaran | 1. Menerangkan tentang bentuk-bentuk kata kerja. 2. Membina ayat dan mengenalpasti penggunaan Kata Kerja dalam petikan. |
Aktiviti P&P | 1. Perbincangan (dengan guru) 2. Memberikan pendapat/ menyalin nota yang diberikan oleh guru. 3. Mengenalpasti kata kerja yang terdapat dalam petikan 4. Mencatat hasil perbincangan. |
Sistem Bahasa | Kata hubung |
Penerapan Nilai | Kasih sayang, Bertanggungjawab |
Pendekatan Ilmu | Pendidikan Moral |
BBM/ SPP | Buku Rujukan Bank Soalan Multiuji Tatabahasa Tingkatan 1, Buku teks halaman 20-21 |
Refleksi | Pelajar dengan bimbingan guru dapat mengenalpasti bentuk-bentuk Kata Kerja dan penggunaan Kata Kerja dalam petikan. |
Tingkatan | 3D (Masa: 5.45 – 6.20) |
Matapelajaran | Pendidikan Moral |
Gerak Gempur PMR (BI 2) Masa 4.45-6.15 |
KHAMIS - 12 FEBRUARI 2009
Tingkatan | 1I (Masa: 12.50 – 2.00) |
Matapelajaran | Bahasa Malaysia |
Unit/ Tema | |
Topik | NILAM |
Fokus Utama | 7.0 Mendapatkan maklumat daripada pelbagai sumber yang dibaca. |
Fokus Sampingan | 10.0 Memahami dan memberikan respons peribadi tentang karya sastera |
Objektif Pembelajaran | 1. Menerangkan kepentingan amalan membaca kepada pelajar-pelajar. 2. Memupuk dan menyemai minat membaca melalui pemahaman buku-buku yang dibaca. |
Aktiviti P&P | 1. Pelajar membaca buku -buku yang diberikan. 2. Pelajar mencatat hasil pembacaan dalam buku latihan |
Sistem Bahasa | Kata sendi nama |
Penerapan Nilai | Kasih sayang,bertanggungjawab |
Pendekatan Ilmu | Pendidikan Moral |
BBM/ SPP | Buku-buku cerita |
Refleksi | Pelajar dengan bimbingan guru dapat menghasilkan synopsis cerita yang dibaca. |
Tingkatan | 3I/J (Masa: 4.00 – 5.10) |
Matapelajaran | Pendidikan Moral |
Gerak Gempur PMR (Sains 1 & 2) Masa : 3.30-4.30 4.45-6.15 |
JUMAAT - 13 FEBRUARI 2009
Tingkatan | 3L (Masa:3.10-3.45) 3N (Masa:4.35-5.10) |
Matapelajaran | Pendidikan Moral |
Gerak Gempur PMR (Math 1&2) Masa : 2.30-3.45 4.30-6.15 |
Tingkatan | 1G (Masa: 5.10 – 6.20) |
Matapelajaran | Bahasa Malaysia |
Unit/ Tema | Prosa Tradisional |
Topik | Lebai Malang |
Fokus Utama | 10.0 Memahami dan memberikan respon peribadi tentang karya sastera. |
Fokus Sampingan | 10. 4 Menyatakan jenis, ciri,tema dan persoalan, pemikiran,nilai dan pengajaran 10.6 Mengulas gaya karya sastera dari aspek watak dan perwatakan, latar ,plot, gaya bahasa dan sudut pandangan. |
Objektif Pembelajaran | 1. Memahami karya sastera yang dibaca. 2. Menjelaskan aspek watak,latar,plot, gaya bahasa,nilai dan pengajaran dalam prosa Lebai Malang. |
Aktiviti P&P | 1. Membaca prosa Lebai Malang. 2. Membincangkan maksud teks dan menceritakan peristiwa penting secara ringkas. 3. Memberikan pendapat dan menyalin nota guru. |
Sistem Bahasa | Kata hubung |
Penerapan Nilai | Kasih sayang, baik hati,kesabaran, |
Pendekatan Ilmu | Pendidikan Moral |
BBM/ SPP | Antologi Sehijau Warna Daun, Buku Rujukan Esensi Bahasa Malaysia Tingkatan 1, |
Refleksi | Pelajar dengan bimbingan guru dapat memahami prosa Lebai Malang dan menyatakan nilai dan pengajaran prosa tersebut. |
SABTU – 14 FEBRUARI 2009
Tingkatan | 3L (Masa: 1.20-1.55) 3N (Masa: 2.45-3.20) |
Matapelajaran | Pendidikan Moral |
Tajuk | Tugasku Tanggungjawabku |
Tajuk Khas | Renung bersama/ bincangkan bersama-sama |
Objektif |
|
Prosedur | 1. Perbincangan dan soal jawab. 2. Simulasi 3. Refleksi 4. Menyalin Nota |
ABM | Buku Teks, halaman 23-24 |
Penerapan Nilai | Kepentingan nilai bertanggungjawab kepada organisasi dan kesan jika tidak bertanggungjawab semasa bertugas. |
Penilaian | Pelajar dapat menyatakan pendapat dan usaha untuk menjadi pekerja yang bertanggungjawab pada masa hadapan. |
Refleksi | Pelajar dapat membandingkan kualiti produktiviti antara pekerja bertanggungjawab dan tidak bertanggungjawab. |
Tingkatan | 1G (Masa: 5.10 – 6.20) |
Matapelajaran | Bahasa Malaysia |
Unit/ Tema | Prosa Tradisional |
Topik | Lebai Malang |
Fokus Utama | 10.0 Memahami dan memberikan respon peribadi tentang karya sastera. |
Fokus Sampingan | 10. 4 Menyatakan jenis, ciri,tema dan persoalan, pemikiran,nilai dan pengajaran 10.6 Mengulas gaya karya sastera dari aspek watak dan perwatakan, latar ,plot, gaya bahasa dan sudut pandangan. |
Objektif Pembelajaran | 1. Memahami karya sastera yang dibaca. 2. Menjelaskan aspek watak,latar,plot, gaya bahasa,nilai dan pengajaran dalam prosa Lebai Malang. |
Aktiviti P&P | 1. Membaca prosa Lebai Malang. 2. Membincangkan maksud teks dan menceritakan peristiwa penting secara ringkas. 3. Memberikan pendapat dan menyalin nota guru. |
Sistem Bahasa | Kata hubung |
Penerapan Nilai | Kasih sayang, baik hati,kesabaran, |
Pendekatan Ilmu | Pendidikan Moral |
BBM/ SPP | Antologi Sehijau Warna Daun, Buku Rujukan Esensi Bahasa Malaysia Tingkatan 1, |
Refleksi | Pelajar dengan bimbingan guru dapat memahami prosa Lebai Malang dan menyatakan nilai dan pengajaran prosa tersebut. |
No comments:
Post a Comment