Monday, March 9, 2009

MINGGU 7

ISNIN- 9 FEBRUARI 2009


Tingkatan

3N (Masa: 12.50 – 2.00)

Matapelajaran

Pendidikan Moral

Tajuk

Tugasku Tanggungjawabku

Tajuk Khas

Renung bersama/ bincangkan bersama-sama

Objektif

  1. Mengetahui hubungan antara budaya bekerja dengan produktiviti seseorang pekerja.
  2. Meningkatkan kesedaran tentang pentingnya sikap bertanggungjawab semasa menjalankan tugas.
  3. Mengetahui kesan jika seseorang pekerja tidak menjalankan tugas dengan penuh bertanggungjawab.

Prosedur

1. Perbincangan dan soal jawab.

2. Simulasi

3. Refleksi

4. Menyalin Nota

ABM

Buku Teks, halaman 23-24

Penerapan Nilai

Kepentingan nilai bertanggungjawab kepada organisasi dan kesan jika tidak bertanggungjawab semasa bertugas.

Penilaian

Pelajar dapat membandingkan kualiti produktiviti antara pekerja bertanggungjawab dan tidak bertanggungjawab.

Refleksi

Pelajar dapat menyatakan pendapat dan usaha untuk menjadi pekerja yang bertanggungjawab pada masa hadapan.


Tingkatan

1I (Masa: 2.00 – 3.10)

Matapelajaran

Bahasa Malaysia

Unit/ Tema

Karangan Berdasarkan Bahan Rangsangan (gambar)

Topik

Kemerosotan Disiplin Pelajar

Fokus Utama

9.0 Menyampaikan maklumat untuk tujuan tertentu

Fokus Sampingan

7.1 Mengenal pasti dan menyatakan gambaran keseluruhan, idea utama, isi penting dan isi relevan tentang bahan yang didengar, dibaca dan ditonton.

7.5 Memahami dan meneliti maksud tersurat dan tersirat daripada sesuatu bahan.

Objektif Pembelajaran

1. Menghasilkan sebuah huraian berdasarkan jadual yang panjangnya lebih kurang 120 patah perkataan.

2. Mengenal pasti dan menyatakan isi-isi penting yang terdapat dalam jadual.

Aktiviti P&P

  1. Perbincangan (dengan guru)
  2. Memberikan pendapat/ menyalin nota yang diberikan oleh guru.
  3. Mencatat hasil perbincangan.
  1. Pelajar menyiapkan latihan yang diberikan oleh guru.

Sistem Bahasa

Kata hubung

Penerapan Nilai

Kasih sayang

Pendekatan Ilmu

Pendidikan Moral,

BBM/ SPP

Buku Rujukan Esensi Bahasa Malaysia Tingkatan 1, halaman 128

Refleksi

Pelajar dengan bimbingan guru dapat memahami gambar yang diberikan oleh guru dan menghuraikannya.


Tingkatan

3D (Masa: 4.35 – 5.45)

Matapelajaran

Pendidikan Moral

Tajuk

Tugasku Tanggungjawabku

Tajuk Khas

Piagam Pelanggan/ Apakah Tindakan Anda? Renung Bersama

Objektif

  1. Menyedari kepentingan Piagam Pelanggan dalam sesebuah organisasi.
  2. Mengetahui hubungan antara budaya bekerja dengan produktiviti seseorang pekerja.
  3. Meningkatkan kesedaran tentang pentingnya sikap bertanggungjawab semasa menjalankan tugas.

Prosedur

1. Perbincangan dan soal jawab.

2. Simulasi

3. Refleksi

4. Menyalin nota guru.

ABM

Buku Teks, halaman 22-23

Penerapan Nilai

Pelajar perlu memahami kepentingan Piagam Pelanggan dan kaitannya dalam meningkatkan produktiviti organisasi.

Penilaian

Pelajar dapat mengenalpasti kepentingan piagam dan sikap bertanggungjawab.

Refleksi

Pelajar dapat menyatakan pendapat dan usaha untuk menjadi pekerja yang bertanggungjawab pada masa hadapan.


SELASA - 10 FEBRUARI 2009


Tingkatan

3L (Masa: 2.00 – 3.10)

3I/J (Masa: 4.00 – 4.35)

Matapelajaran

Pendidikan Moral


Gerak Gempur PMR (BM1)

Masa: 2.00 – 3.00

Gerak Gempur PMR (BM2)

Masa: 4.20 – 6.20


Tingkatan

1G (Masa: 4.35 – 5.10)

Matapelajaran

Bahasa Malaysia

Unit/ Tema

Karangan Berdasarkan Bahan Rangsangan (gambar)

Topik

Kemerosotan Disiplin Pelajar

Fokus Utama

9.0 Menyampaikan maklumat untuk tujuan tertentu

Fokus Sampingan

7.1 Mengenal pasti dan menyatakan gambaran keseluruhan, idea utama, isi penting dan isi relevan tentang bahan yang didengar, dibaca dan ditonton.

7.5 Memahami dan meneliti maksud tersurat dan tersirat daripada sesuatu bahan.

Objektif Pembelajaran

1. Menghasilkan sebuah huraian berdasarkan jadual yang panjangnya lebih kurang 120 patah perkataan.

2. Mengenal pasti dan menyatakan isi-isi penting yang terdapat dalam jadual.

Aktiviti P&P

  1. Perbincangan (dengan guru)
  2. Memberikan pendapat/ menyalin nota yang diberikan oleh guru.
  3. Mencatat hasil perbincangan.
  1. Pelajar menyiapkan latihan yang diberikan oleh guru.

Sistem Bahasa

Kata hubung

Penerapan Nilai

Kasih sayang

Pendekatan Ilmu

Pendidikan Moral,

BBM/ SPP

Buku Rujukan Esensi Bahasa Malaysia Tingkatan 1, halaman 128

Refleksi

Pelajar dengan bimbingan guru dapat memahami gambar yang diberikan oleh guru dan menghuraikannya.


RABU - 11 FEBRUARI 2009


Tingkatan

1G (Masa: 12.50-2.00)

Matapelajaran

Bahasa Malaysia

Unit/ Tema

Tatabahasa

Topik

Bentuk Kata Kerja

Fokus Utama

4.1 A1 (i) Mengesan dan mengemukakan penggunaan kata, ungkapan dan ayat untuk mengenal pasti kecondongan pendapat.

Fokus Sampingan

2.4 Mengemukakan cadangan yang membina untuk mencapai tujuan perbincangan

12.6 A3(iv) Membetulkan kesalahan pemilihan kata dan binaan ayat dalam teks.

Objektif Pembelajaran

1. Menerangkan tentang bentuk-bentuk kata kerja.

2. Membina ayat dan mengenalpasti penggunaan Kata Kerja dalam petikan.

Aktiviti P&P

1. Perbincangan (dengan guru)

2. Memberikan pendapat/ menyalin nota yang diberikan oleh guru.

3. Mengenalpasti kata kerja yang terdapat dalam petikan

4. Mencatat hasil perbincangan.

Sistem Bahasa

Kata hubung

Penerapan Nilai

Kasih sayang, Bertanggungjawab

Pendekatan Ilmu

Pendidikan Moral

BBM/ SPP

Buku Rujukan Bank Soalan Multiuji Tatabahasa Tingkatan 1, Buku teks halaman 20-21

Refleksi

Pelajar dengan bimbingan guru dapat mengenalpasti bentuk-bentuk Kata Kerja dan penggunaan Kata Kerja dalam petikan.


Tingkatan

1I (Masa: 4.00 – 5.10)

Matapelajaran

Bahasa Malaysia

Unit/ Tema

Tatabahasa

Topik

Bentuk Kata Kerja

Fokus Utama

4.1 A1 (i) Mengesan dan mengemukakan penggunaan kata, ungkapan dan ayat untuk mengenal pasti kecondongan pendapat.

Fokus Sampingan

2.4 Mengemukakan cadangan yang membina untuk mencapai tujuan perbincangan

12.6 A3(iv) Membetulkan kesalahan pemilihan kata dan binaan ayat dalam teks.

Objektif Pembelajaran

1. Menerangkan tentang bentuk-bentuk kata kerja.

2. Membina ayat dan mengenalpasti penggunaan Kata Kerja dalam petikan.

Aktiviti P&P

1. Perbincangan (dengan guru)

2. Memberikan pendapat/ menyalin nota yang diberikan oleh guru.

3. Mengenalpasti kata kerja yang terdapat dalam petikan

4. Mencatat hasil perbincangan.

Sistem Bahasa

Kata hubung

Penerapan Nilai

Kasih sayang, Bertanggungjawab

Pendekatan Ilmu

Pendidikan Moral

BBM/ SPP

Buku Rujukan Bank Soalan Multiuji Tatabahasa Tingkatan 1, Buku teks halaman 20-21

Refleksi

Pelajar dengan bimbingan guru dapat mengenalpasti bentuk-bentuk Kata Kerja dan penggunaan Kata Kerja dalam petikan.


Tingkatan

3D (Masa: 5.45 – 6.20)

Matapelajaran

Pendidikan Moral

Gerak Gempur PMR

(BI 2)

Masa 4.45-6.15


KHAMIS - 12 FEBRUARI 2009


Tingkatan

1I (Masa: 12.50 – 2.00)

Matapelajaran

Bahasa Malaysia

Unit/ Tema

Topik

NILAM

Fokus Utama

7.0 Mendapatkan maklumat daripada pelbagai sumber yang dibaca.

Fokus Sampingan

10.0 Memahami dan memberikan respons peribadi tentang karya sastera

Objektif Pembelajaran

1. Menerangkan kepentingan amalan membaca kepada pelajar-pelajar.

2. Memupuk dan menyemai minat membaca melalui pemahaman buku-buku yang dibaca.

Aktiviti P&P

1. Pelajar membaca buku -buku yang diberikan.

2. Pelajar mencatat hasil pembacaan dalam buku latihan

Sistem Bahasa

Kata sendi nama

Penerapan Nilai

Kasih sayang,bertanggungjawab

Pendekatan Ilmu

Pendidikan Moral

BBM/ SPP

Buku-buku cerita

Refleksi

Pelajar dengan bimbingan guru dapat menghasilkan synopsis cerita yang dibaca.


Tingkatan

3I/J (Masa: 4.00 – 5.10)

Matapelajaran

Pendidikan Moral

Gerak Gempur PMR (Sains 1 & 2)

Masa : 3.30-4.30

4.45-6.15


JUMAAT - 13 FEBRUARI 2009


Tingkatan

3L (Masa:3.10-3.45)

3N (Masa:4.35-5.10)

Matapelajaran

Pendidikan Moral

Gerak Gempur PMR (Math 1&2)

Masa : 2.30-3.45

4.30-6.15


Tingkatan

1G (Masa: 5.10 – 6.20)

Matapelajaran

Bahasa Malaysia

Unit/ Tema

Prosa Tradisional

Topik

Lebai Malang

Fokus Utama

10.0 Memahami dan memberikan respon peribadi tentang karya sastera.

Fokus Sampingan

10. 4 Menyatakan jenis, ciri,tema dan persoalan, pemikiran,nilai dan pengajaran

10.6 Mengulas gaya karya sastera dari aspek watak dan perwatakan, latar ,plot, gaya bahasa dan sudut pandangan.

Objektif Pembelajaran

1. Memahami karya sastera yang dibaca.

2. Menjelaskan aspek watak,latar,plot, gaya bahasa,nilai dan pengajaran dalam prosa Lebai Malang.

Aktiviti P&P

1. Membaca prosa Lebai Malang.

2. Membincangkan maksud teks dan menceritakan peristiwa penting secara ringkas.

3. Memberikan pendapat dan menyalin nota guru.

Sistem Bahasa

Kata hubung

Penerapan Nilai

Kasih sayang, baik hati,kesabaran,

Pendekatan Ilmu

Pendidikan Moral

BBM/ SPP

Antologi Sehijau Warna Daun, Buku Rujukan Esensi Bahasa Malaysia Tingkatan 1,

Refleksi

Pelajar dengan bimbingan guru dapat memahami prosa Lebai Malang dan menyatakan nilai dan pengajaran prosa tersebut.


SABTU – 14 FEBRUARI 2009


Tingkatan

3L (Masa: 1.20-1.55)

3N (Masa: 2.45-3.20)

Matapelajaran

Pendidikan Moral

Tajuk

Tugasku Tanggungjawabku

Tajuk Khas

Renung bersama/ bincangkan bersama-sama

Objektif

  1. Mengetahui hubungan antara budaya bekerja dengan produktiviti seseorang pekerja.
  2. Meningkatkan kesedaran tentang pentingnya sikap bertanggungjawab semasa menjalankan tugas.
  3. Mengetahui kesan jika seseorang pekerja tidak menjalankan tugas dengan penuh bertanggungjawab.

Prosedur

1. Perbincangan dan soal jawab.

2. Simulasi

3. Refleksi

4. Menyalin Nota

ABM

Buku Teks, halaman 23-24

Penerapan Nilai

Kepentingan nilai bertanggungjawab kepada organisasi dan kesan jika tidak bertanggungjawab semasa bertugas.

Penilaian

Pelajar dapat menyatakan pendapat dan usaha untuk menjadi pekerja yang bertanggungjawab pada masa hadapan.

Refleksi

Pelajar dapat membandingkan kualiti produktiviti antara pekerja bertanggungjawab dan tidak bertanggungjawab.


Tingkatan

1G (Masa: 5.10 – 6.20)

Matapelajaran

Bahasa Malaysia

Unit/ Tema

Prosa Tradisional

Topik

Lebai Malang

Fokus Utama

10.0 Memahami dan memberikan respon peribadi tentang karya sastera.

Fokus Sampingan

10. 4 Menyatakan jenis, ciri,tema dan persoalan, pemikiran,nilai dan pengajaran

10.6 Mengulas gaya karya sastera dari aspek watak dan perwatakan, latar ,plot, gaya bahasa dan sudut pandangan.

Objektif Pembelajaran

1. Memahami karya sastera yang dibaca.

2. Menjelaskan aspek watak,latar,plot, gaya bahasa,nilai dan pengajaran dalam prosa Lebai Malang.

Aktiviti P&P

1. Membaca prosa Lebai Malang.

2. Membincangkan maksud teks dan menceritakan peristiwa penting secara ringkas.

3. Memberikan pendapat dan menyalin nota guru.

Sistem Bahasa

Kata hubung

Penerapan Nilai

Kasih sayang, baik hati,kesabaran,

Pendekatan Ilmu

Pendidikan Moral

BBM/ SPP

Antologi Sehijau Warna Daun, Buku Rujukan Esensi Bahasa Malaysia Tingkatan 1,

Refleksi

Pelajar dengan bimbingan guru dapat memahami prosa Lebai Malang dan menyatakan nilai dan pengajaran prosa tersebut.





No comments:

Post a Comment