Monday, March 9, 2009

MINGGU 10

ISNIN- 2 MAC 2009

Tingkatan

3N (Masa: 12.50 – 2.00)

3D (Masa : 4.35 – 5.45)

Matapelajaran

Pendidikan Moral

Tajuk

Toleransi kunci kedamaian

Tajuk Khas

Tahukah anda?Apakah tindakan anda

Objektif

  1. Mengenal pasti ciri amalan toleransi.
  2. Mengetahui kepentingan sikap toleransi dalam kehidupan.
  3. Mengamalkan sikap toleransi dalam penyelesaian masalah.

Prosedur

1. Perbincangan dan soal jawab.

2. Simulasi

3. Refleksi

4. Menyalin nota guru.

ABM

Buku Teks, halaman 32-33

Penerapan Nilai

Kepentingan nilai sikap toleransi dalam kehidupan harian.

Penilaian

1.Pelajar dapat mengenal pasti cirri toleransi dalam menyelesaikan masalah.

2.Pelajar dapat menyedari amalan sikap toleransi semasa menyelesaikan masalah.

Refleksi

Pelajar dapat menyatakan pendapat dan usaha untuk menjadi insan yang mempunyai sikap toleransi dalam pergaulan harian.


 

Tingkatan

1I (Masa: 2.00 – 3.10)

Matapelajaran

Bahasa Malaysia

Unit/ Tema

Karangan Laporan

Topik

Laporan aktiviti tahunan Kelab Sejarah SMK Serian 2008

Fokus Utama

12.2 Memilih isi yang bernas dan membina krangka penulisan

Fokus Sampingan

12.4 Menyusun isi dan menggunakan penanda wacana untuk menghasilkan perenggan yang koheren

Objektif Pembelajaran

1. Menulis laporan dengan format yang betul dan ayat yang gramatis.

2. Mengenal pasti dan menyatakan isi-isi penting yang terdapat dalam laporan.

Aktiviti P&P

1. Pelajar melihat contoh laporan dalam buku teks dan yang diberikan oleh guru.

2. Perbincangan ( dengan bimbingan guru)

3. Pelajar mencatat hasil perbincangan.

4. Pelajar menyiapkan latihan yang diberikan oleh guru.

Sistem Bahasa

Kata hubung

Penerapan Nilai

Kasih sayang,

Pendekatan Ilmu

Pendidikan Moral, Sejarah

BBM/ SPP

Buku Teks, Buku Rujukan Esensi Bahasa Malaysia Tingkatan 1

Refleksi

Pelajar dengan bimbingan guru dapat menulis laporan dengan format yang betul.


 

SELASA – 3 MAC 2009

Tingkatan

3L (Masa: 2.00 – 3.10)

3I/J (Masa: 4.00 – 4.35)

Matapelajaran

Pendidikan Moral

Tajuk

Toleransi kunci kedamaian

Tajuk Khas

Tahukah anda?Apakah tindakan anda

Objektif

1. Mengenal pasti ciri amalan toleransi.

2. Mengetahui kepentingan sikap toleransi dalam kehidupan.

3. Mengamalkan sikap toleransi dalam penyelesaian masalah.

Prosedur

1. Perbincangan dan soal jawab.

2. Simulasi

3. Refleksi

4. Menyalin nota guru.

ABM

Buku Teks, halaman 32-33

Penerapan Nilai

Kepentingan nilai sikap toleransi dalam kehidupan harian.

Penilaian

1.Pelajar dapat mengenal pasti cirri toleransi dalam menyelesaikan

masalah.

Refleksi

2.Pelajar dapat menyedari amalan sikap toleransi semasa menyelesaikan masalah.

Pelajar dapat menyatakan pendapat dan usaha untuk menjadi insan yang mempunyai sikap toleransi dalam pergaulan harian.


 

Tingkatan

1G (Masa: 4.35 – 5.10)

Matapelajaran

Bahasa Malaysia

Unit/ Tema

Karangan Laporan

Topik

Laporan aktiviti tahunan Kelab Sejarah SMK Serian 2008

Fokus Utama

12.2 Memilih isi yang bernas dan membina krangka penulisan

Fokus Sampingan

12.4 Menyusun isi dan menggunakan penanda wacana untuk menghasilkan perenggan yang koheren

Objektif Pembelajaran

1. Menulis laporan dengan format yang betul dan ayat yang gramatis.

2. Mengenal pasti dan menyatakan isi-isi penting yang terdapat dalam laporan.

Aktiviti P&P

1. Pelajar melihat contoh laporan dalam buku teks dan yang diberikan oleh guru.

2. Perbincangan ( dengan bimbingan guru)

3. Pelajar mencatat hasil perbincangan.

4. Pelajar menyiapkan latihan yang diberikan oleh guru.

Sistem Bahasa

Kata hubung

Penerapan Nilai

Kasih sayang,

Pendekatan Ilmu

Pendidikan Moral, Sejarah

BBM/ SPP

Buku Teks, Buku Rujukan Esensi Bahasa Malaysia Tingkatan 1

Refleksi

Pelajar dengan bimbingan guru dapat menulis laporan dengan format yang betul.


 

RABU – 4 MAC 2009

Tingkatan

1G (Masa: 12.50 – 2.00)

1I (Masa: 4.00 – 5.10)

Matapelajaran

Bahasa Malaysia

Unit/ Tema

 

Topik

Latihan Tipikal 1

Fokus Utama

4.1 A1 (i) Mengesan dan mengemukakan penggunaan kata, ungkapan dan ayat untuk mengenal pasti kecondongan pendapat.

Fokus Sampingan

12.6 A3(iv) Membetulkan kesalahan pemilihan kata dan binaan ayat dalam teks.

Objektif Pembelajaran

1.Latihan diberi bagi membiasakan para pelajar dengan format sebenar ujian Bahasa Malaysia dan menguji pengetahuan mereka dengan latihan tatabahasa.

Aktiviti P&P

1. Pelajar menjawab 30 soalan objektif dalam masa 40 minit.

2. Pelajar berbincang dengan guru jawapan bagi soalan yang diberikan.

Sistem Bahasa

Kata hubung

Penerapan Nilai

Kasih sayang, Bertanggungjawab

Pendekatan Ilmu

Pendidikan Moral

BBM/ SPP

Buku Rujukan Bank Soalan Multiuji Tatabahasa Tingkatan 1,

Buku Rujukan Esensi Bahasa Malaysia Tingkatan 1

Refleksi

Pelajar berusaha untuk menjawab semua soalan yang diberi dalam masa yang ditetapkan tanpa perbincangan dengan rakan-rakan.


 

Tingkatan

3D (Masa: 5.45 – 6.20)

Matapelajaran

Pendidikan Moral

Tajuk

Berdikari Tangga Kejayaan

Tajuk Khas

Fikir dan Jawab

Objektif

1. Memahami konsep berdikari untuk mencapai kejayaan.

2. Menyedari kepentingan sikap berdikari untuk mencapai kejayaan .

3. Berdikari untuk melaksanakan tugas dengan cemerlang tanpa bantuan orang lain.

Prosedur

1. Perbincangan dan soal jawab.

2. Simulasi

3. Refleksi

ABM

Buku Teks, halaman 35

Penerapan Nilai

Kepentingan sikap berdikari untuk mencapai kejayaan.

Penilaian

Pelajar dapat menyatakan pendapat dan usaha untuk menjadi insan yang berdikari.

Refleksi

Pelajar dapat menyatakan kepentingan sikap berdikari untuk mencapai kejayaan dalam hidup.


 

KHAMIS – 5 MAC 2009

Tingkatan

1I (Masa: 12.50 – 2.00)

Matapelajaran

Bahasa Malaysia

Unit/ Tema

Prosa Moden

Topik

Drama Baju Emas Sang Maharaja

Fokus Utama

10.0 Memahami dan memberikan respon peribadi tentang karya sastera.

Fokus Sampingan

10. 4 Menyatakan jenis, ciri,tema dan persoalan, pemikiran,nilai dan pengajaran.

10.6 Mengulas gaya karya sastera dari aspek watak dan perwatakan, latar ,plot, gaya bahasa dan sudut pandangan.

Objektif Pembelajaran

1. Memahami karya sastera yang dibaca.

2. Menjelaskan aspek watak,latar,plot, gaya bahasa,nilai dan pengajaran dalam drama Baju Emas Sang Maharaja.

Aktiviti P&P

1. Membaca teks drama.

2. Membincangkan maksud teks dan menceritakan peristiwa penting secara ringkas.

3. Memberikan pendapat dan menyalin nota guru.

Sistem Bahasa

Kata hubung

Penerapan Nilai

Kasih sayang, baik hati,kesabaran,

Pendekatan Ilmu

Pendidikan Moral

BBM/ SPP

Antologi Sehijau Warna Daun, Buku Rujukan Esensi Bahasa Malaysia Tingkatan 1,

Refleksi

Pelajar dengan bimbingan guru dapat memahami drama baju Emas Sang Maharaja dan menyatakan nilai dan pengajaran prosa tersebut.


 

Tingkatan

3I/J (Masa: 4.00 – 5.10)

Matapelajaran

Pendidikan Moral

Tajuk

Berdikari Tangga Kejayaan

Tajuk Khas

Fikir dan Jawab

Objektif

1. Memahami konsep berdikari untuk mencapai kejayaan.

2. Menyedari kepentingan sikap berdikari untuk mencapai kejayaan .

3. Berdikari untuk melaksanakan tugas dengan cemerlang tanpa bantuan orang lain.

Prosedur

1. Perbincangan dan soal jawab.

2. Simulasi

3. Refleksi

ABM

Buku Teks, halaman 35

Penerapan Nilai

Kepentingan sikap berdikari untuk mencapai kejayaan.

Penilaian

Pelajar dapat menyatakan pendapat dan usaha untuk menjadi insan yang berdikari.

Refleksi

Pelajar dapat menyatakan kepentingan sikap berdikari untuk mencapai kejayaan dalam hidup.


 

JUMAAT – 6 MAC 2009

Tingkatan

3L (Masa:3.10-3.45)

3N (Masa:4.35-5.10)

Matapelajaran

Pendidikan Moral

Tajuk

Fikir dan Jawab

Tajuk Khas

1. Memahami konsep berdikari untuk mencapai kejayaan.

2. Menyedari kepentingan sikap berdikari untuk mencapai kejayaan .

3. Berdikari untuk melaksanakan tugas dengan cemerlang tanpa bantuan orang lain.

Objektif

1. Perbincangan dan soal jawab.

2. Simulasi

3. Refleksi

Prosedur

Buku Teks, halaman 35

ABM

Kepentingan sikap berdikari untuk mencapai kejayaan.

Penerapan Nilai

Pelajar dapat menyatakan pendapat dan usaha untuk menjadi insan yang berdikari.

Penilaian

Pelajar dapat menyatakan kepentingan sikap berdikari untuk mencapai kejayaan dalam hidup.

Refleksi

 


 

Tingkatan

1G (Masa: 5.10 – 6.20)

Matapelajaran

Bahasa Malaysia

Unit/ Tema

Prosa Moden

Topik

Drama Baju Emas Sang Maharaja

Fokus Utama

10.0 Memahami dan memberikan respon peribadi tentang karya sastera.

Fokus Sampingan

10. 4 Menyatakan jenis, ciri,tema dan persoalan, pemikiran,nilai dan pengajaran.

10.6 Mengulas gaya karya sastera dari aspek watak dan perwatakan, latar ,plot, gaya bahasa dan sudut pandangan.

Objektif Pembelajaran

1. Memahami karya sastera yang dibaca.

2. Menjelaskan aspek watak,latar,plot, gaya bahasa,nilai dan pengajaran dalam drama Baju Emas Sang Maharaja.

Aktiviti P&P

1. Membaca teks drama.

2. Membincangkan maksud teks dan menceritakan peristiwa penting secara ringkas.

3. Memberikan pendapat dan menyalin nota guru.

Sistem Bahasa

Kata hubung

Penerapan Nilai

Kasih sayang, baik hati,kesabaran,

Pendekatan Ilmu

Pendidikan Moral

BBM/ SPP

Antologi Sehijau Warna Daun, Buku Rujukan Esensi Bahasa Malaysia Tingkatan 1,

Refleksi

Pelajar dengan bimbingan guru dapat memahami drama baju Emas Sang Maharaja dan menyatakan nilai dan pengajaran prosa tersebut.

1 comment:

  1. RPH disediakan dengan kemas,padat dan memenuhi kehendak. Teruskan usaha untuk penambahbaikan. Terima kasih kerana menghantar.

    ReplyDelete