ISNIN- 2 MAC 2009
Tingkatan | 3N (Masa: 12.50 – 2.00) 3D (Masa : 4.35 – 5.45) |
Matapelajaran | Pendidikan Moral |
Tajuk | Toleransi kunci kedamaian |
Tajuk Khas | Tahukah anda?Apakah tindakan anda |
Objektif |
|
Prosedur | 1. Perbincangan dan soal jawab. 2. Simulasi 3. Refleksi 4. Menyalin nota guru. |
ABM | Buku Teks, halaman 32-33 |
Penerapan Nilai | Kepentingan nilai sikap toleransi dalam kehidupan harian. |
Penilaian | 1.Pelajar dapat mengenal pasti cirri toleransi dalam menyelesaikan masalah. 2.Pelajar dapat menyedari amalan sikap toleransi semasa menyelesaikan masalah. |
Refleksi | Pelajar dapat menyatakan pendapat dan usaha untuk menjadi insan yang mempunyai sikap toleransi dalam pergaulan harian. |
Tingkatan | 1I (Masa: 2.00 – 3.10) |
Matapelajaran | Bahasa Malaysia |
Unit/ Tema | Karangan Laporan |
Topik | Laporan aktiviti tahunan Kelab Sejarah SMK Serian 2008 |
Fokus Utama | 12.2 Memilih isi yang bernas dan membina krangka penulisan |
Fokus Sampingan | 12.4 Menyusun isi dan menggunakan penanda wacana untuk menghasilkan perenggan yang koheren |
Objektif Pembelajaran | 1. Menulis laporan dengan format yang betul dan ayat yang gramatis. 2. Mengenal pasti dan menyatakan isi-isi penting yang terdapat dalam laporan. |
Aktiviti P&P | 1. Pelajar melihat contoh laporan dalam buku teks dan yang diberikan oleh guru. 2. Perbincangan ( dengan bimbingan guru) 3. Pelajar mencatat hasil perbincangan. 4. Pelajar menyiapkan latihan yang diberikan oleh guru. |
Sistem Bahasa | Kata hubung |
Penerapan Nilai | Kasih sayang, |
Pendekatan Ilmu | Pendidikan Moral, Sejarah |
BBM/ SPP | Buku Teks, Buku Rujukan Esensi Bahasa Malaysia Tingkatan 1 |
Refleksi | Pelajar dengan bimbingan guru dapat menulis laporan dengan format yang betul. |
SELASA – 3 MAC 2009
Tingkatan | 3L (Masa: 2.00 – 3.10) 3I/J (Masa: 4.00 – 4.35) |
Matapelajaran | Pendidikan Moral |
Tajuk | Toleransi kunci kedamaian |
Tajuk Khas | Tahukah anda?Apakah tindakan anda |
Objektif | 1. Mengenal pasti ciri amalan toleransi. 2. Mengetahui kepentingan sikap toleransi dalam kehidupan. 3. Mengamalkan sikap toleransi dalam penyelesaian masalah. |
Prosedur | 1. Perbincangan dan soal jawab. 2. Simulasi 3. Refleksi 4. Menyalin nota guru. |
ABM | Buku Teks, halaman 32-33 |
Penerapan Nilai | Kepentingan nilai sikap toleransi dalam kehidupan harian. |
Penilaian | 1.Pelajar dapat mengenal pasti cirri toleransi dalam menyelesaikan masalah. |
Refleksi | 2.Pelajar dapat menyedari amalan sikap toleransi semasa menyelesaikan masalah. Pelajar dapat menyatakan pendapat dan usaha untuk menjadi insan yang mempunyai sikap toleransi dalam pergaulan harian. |
Tingkatan | 1G (Masa: 4.35 – 5.10) |
Matapelajaran | Bahasa Malaysia |
Unit/ Tema | Karangan Laporan |
Topik | Laporan aktiviti tahunan Kelab Sejarah SMK Serian 2008 |
Fokus Utama | 12.2 Memilih isi yang bernas dan membina krangka penulisan |
Fokus Sampingan | 12.4 Menyusun isi dan menggunakan penanda wacana untuk menghasilkan perenggan yang koheren |
Objektif Pembelajaran | 1. Menulis laporan dengan format yang betul dan ayat yang gramatis. 2. Mengenal pasti dan menyatakan isi-isi penting yang terdapat dalam laporan. |
Aktiviti P&P | 1. Pelajar melihat contoh laporan dalam buku teks dan yang diberikan oleh guru. 2. Perbincangan ( dengan bimbingan guru) 3. Pelajar mencatat hasil perbincangan. 4. Pelajar menyiapkan latihan yang diberikan oleh guru. |
Sistem Bahasa | Kata hubung |
Penerapan Nilai | Kasih sayang, |
Pendekatan Ilmu | Pendidikan Moral, Sejarah |
BBM/ SPP | Buku Teks, Buku Rujukan Esensi Bahasa Malaysia Tingkatan 1 |
Refleksi | Pelajar dengan bimbingan guru dapat menulis laporan dengan format yang betul. |
RABU – 4 MAC 2009
Tingkatan | 1G (Masa: 12.50 – 2.00) 1I (Masa: 4.00 – 5.10) |
Matapelajaran | Bahasa Malaysia |
Unit/ Tema | |
Topik | Latihan Tipikal 1 |
Fokus Utama | 4.1 A1 (i) Mengesan dan mengemukakan penggunaan kata, ungkapan dan ayat untuk mengenal pasti kecondongan pendapat. |
Fokus Sampingan | 12.6 A3(iv) Membetulkan kesalahan pemilihan kata dan binaan ayat dalam teks. |
Objektif Pembelajaran | 1.Latihan diberi bagi membiasakan para pelajar dengan format sebenar ujian Bahasa Malaysia dan menguji pengetahuan mereka dengan latihan tatabahasa. |
Aktiviti P&P | 1. Pelajar menjawab 30 soalan objektif dalam masa 40 minit. 2. Pelajar berbincang dengan guru jawapan bagi soalan yang diberikan. |
Sistem Bahasa | Kata hubung |
Penerapan Nilai | Kasih sayang, Bertanggungjawab |
Pendekatan Ilmu | Pendidikan Moral |
BBM/ SPP | Buku Rujukan Bank Soalan Multiuji Tatabahasa Tingkatan 1, Buku Rujukan Esensi Bahasa Malaysia Tingkatan 1 |
Refleksi | Pelajar berusaha untuk menjawab semua soalan yang diberi dalam masa yang ditetapkan tanpa perbincangan dengan rakan-rakan. |
Tingkatan | 3D (Masa: 5.45 – 6.20) |
Matapelajaran | Pendidikan Moral |
Tajuk | Berdikari Tangga Kejayaan |
Tajuk Khas | Fikir dan Jawab |
Objektif | 1. Memahami konsep berdikari untuk mencapai kejayaan. 2. Menyedari kepentingan sikap berdikari untuk mencapai kejayaan . 3. Berdikari untuk melaksanakan tugas dengan cemerlang tanpa bantuan orang lain. |
Prosedur | 1. Perbincangan dan soal jawab. 2. Simulasi 3. Refleksi |
ABM | Buku Teks, halaman 35 |
Penerapan Nilai | Kepentingan sikap berdikari untuk mencapai kejayaan. |
Penilaian | Pelajar dapat menyatakan pendapat dan usaha untuk menjadi insan yang berdikari. |
Refleksi | Pelajar dapat menyatakan kepentingan sikap berdikari untuk mencapai kejayaan dalam hidup. |
KHAMIS – 5 MAC 2009
Tingkatan | 1I (Masa: 12.50 – 2.00) |
Matapelajaran | Bahasa Malaysia |
Unit/ Tema | Prosa Moden |
Topik | Drama Baju Emas Sang Maharaja |
Fokus Utama | 10.0 Memahami dan memberikan respon peribadi tentang karya sastera. |
Fokus Sampingan | 10. 4 Menyatakan jenis, ciri,tema dan persoalan, pemikiran,nilai dan pengajaran. 10.6 Mengulas gaya karya sastera dari aspek watak dan perwatakan, latar ,plot, gaya bahasa dan sudut pandangan. |
Objektif Pembelajaran | 1. Memahami karya sastera yang dibaca. 2. Menjelaskan aspek watak,latar,plot, gaya bahasa,nilai dan pengajaran dalam drama Baju Emas Sang Maharaja. |
Aktiviti P&P | 1. Membaca teks drama. 2. Membincangkan maksud teks dan menceritakan peristiwa penting secara ringkas. 3. Memberikan pendapat dan menyalin nota guru. |
Sistem Bahasa | Kata hubung |
Penerapan Nilai | Kasih sayang, baik hati,kesabaran, |
Pendekatan Ilmu | Pendidikan Moral |
BBM/ SPP | Antologi Sehijau Warna Daun, Buku Rujukan Esensi Bahasa Malaysia Tingkatan 1, |
Refleksi | Pelajar dengan bimbingan guru dapat memahami drama baju Emas Sang Maharaja dan menyatakan nilai dan pengajaran prosa tersebut. |
Tingkatan | 3I/J (Masa: 4.00 – 5.10) |
Matapelajaran | Pendidikan Moral |
Tajuk | Berdikari Tangga Kejayaan |
Tajuk Khas | Fikir dan Jawab |
Objektif | 1. Memahami konsep berdikari untuk mencapai kejayaan. 2. Menyedari kepentingan sikap berdikari untuk mencapai kejayaan . 3. Berdikari untuk melaksanakan tugas dengan cemerlang tanpa bantuan orang lain. |
Prosedur | 1. Perbincangan dan soal jawab. 2. Simulasi 3. Refleksi |
ABM | Buku Teks, halaman 35 |
Penerapan Nilai | Kepentingan sikap berdikari untuk mencapai kejayaan. |
Penilaian | Pelajar dapat menyatakan pendapat dan usaha untuk menjadi insan yang berdikari. |
Refleksi | Pelajar dapat menyatakan kepentingan sikap berdikari untuk mencapai kejayaan dalam hidup. |
JUMAAT – 6 MAC 2009
Tingkatan | 3L (Masa:3.10-3.45) 3N (Masa:4.35-5.10) |
Matapelajaran | Pendidikan Moral |
Tajuk | Fikir dan Jawab |
Tajuk Khas | 1. Memahami konsep berdikari untuk mencapai kejayaan. 2. Menyedari kepentingan sikap berdikari untuk mencapai kejayaan . 3. Berdikari untuk melaksanakan tugas dengan cemerlang tanpa bantuan orang lain. |
Objektif | 1. Perbincangan dan soal jawab. 2. Simulasi 3. Refleksi |
Prosedur | Buku Teks, halaman 35 |
ABM | Kepentingan sikap berdikari untuk mencapai kejayaan. |
Penerapan Nilai | Pelajar dapat menyatakan pendapat dan usaha untuk menjadi insan yang berdikari. |
Penilaian | Pelajar dapat menyatakan kepentingan sikap berdikari untuk mencapai kejayaan dalam hidup. |
Refleksi |
Tingkatan | 1G (Masa: 5.10 – 6.20) |
Matapelajaran | Bahasa Malaysia |
Unit/ Tema | Prosa Moden |
Topik | Drama Baju Emas Sang Maharaja |
Fokus Utama | 10.0 Memahami dan memberikan respon peribadi tentang karya sastera. |
Fokus Sampingan | 10. 4 Menyatakan jenis, ciri,tema dan persoalan, pemikiran,nilai dan pengajaran. 10.6 Mengulas gaya karya sastera dari aspek watak dan perwatakan, latar ,plot, gaya bahasa dan sudut pandangan. |
Objektif Pembelajaran | 1. Memahami karya sastera yang dibaca. 2. Menjelaskan aspek watak,latar,plot, gaya bahasa,nilai dan pengajaran dalam drama Baju Emas Sang Maharaja. |
Aktiviti P&P | 1. Membaca teks drama. 2. Membincangkan maksud teks dan menceritakan peristiwa penting secara ringkas. 3. Memberikan pendapat dan menyalin nota guru. |
Sistem Bahasa | Kata hubung |
Penerapan Nilai | Kasih sayang, baik hati,kesabaran, |
Pendekatan Ilmu | Pendidikan Moral |
BBM/ SPP | Antologi Sehijau Warna Daun, Buku Rujukan Esensi Bahasa Malaysia Tingkatan 1, |
Refleksi | Pelajar dengan bimbingan guru dapat memahami drama baju Emas Sang Maharaja dan menyatakan nilai dan pengajaran prosa tersebut. |
RPH disediakan dengan kemas,padat dan memenuhi kehendak. Teruskan usaha untuk penambahbaikan. Terima kasih kerana menghantar.
ReplyDelete