Monday, March 9, 2009

MINGGU 9

ISNIN- 23 FEBRUARI 2009

Tingkatan

3N (Masa: 12.50 – 2.00)

3D (Masa : 4.35 – 5.45)

Matapelajaran

Pendidikan Moral

Tajuk

Amalan Berbudi Hidup Sejahtera

Tajuk Khas

Latih Diri/ Iktibar Bersama/ Pedoman Bersama/ Apakah Tindakan Anda

Objektif

1. Memahami kepentingan mengamalkan sikap berhemah tinggi.

2. Mengamalkan sikap terbukaterhadap kritikan untuk kemajuan diri.

Prosedur

1. Perbincangan dan soal jawab.

2. Simulasi

3. Refleksi

4. Menyalin nota guru.

ABM

Buku Teks, halaman 27-30

Penerapan Nilai

Kepentingan nilai sikap toleransi dalam kehidupan harian.

Penilaian

1.Pelajar dapat mengetahui cara yang berkesan untuk menangani kritikan dan manfaat menanganinya secara baik.

2. Pelajar dapat menyedari kepentingan berhemah tinggi.

3. Pelajar dapatmemupuk sikap terbuka terhadap kritikan dan berusaha untuk membaiki kelemahan diri.

Refleksi

Pelajar dapat menyatakan pendapat dan usaha untuk menjadi insan yang mempunyai sikap berhemah tinggi dalam pergaulan harian dan menangani segala kritikan dengan berkesan.


 

Tingkatan

1I (Masa: 2.00 – 3.10)

Matapelajaran

Bahasa Malaysia

Unit/ Tema

Surat Tidak Rasmi

Topik

Mutiara Hitam Dari Sabah

Fokus Utama

12.2 Memilih isi yang bernas dan membina krangka penulisan

Fokus Sampingan

12.4 Menyusun isi dan menggunakan penanda wacana untuk menghasilkan perenggan yang koheren

Objektif Pembelajaran

1. Menulis surat tidak rasmi dengan format yang betul dan ayat yang gramatis.

2. Mengenal pasti dan menyatakan perbezaan antara format surat rasmi dan tidak rasmi

Aktiviti P&P

1. Pelajar melihat contoh surat tidak rasmi dalam buku teks dan menyalin surat tersebut.

2. Perbincangan (dengan bimbingan guru)

3. Pelajar mencatat hasil perbincangan.

Sistem Bahasa

Kata hubung

Penerapan Nilai

Kasih sayang,

Pendekatan Ilmu

Pendidikan Moral, Sejarah

BBM/ SPP

Buku Teks,halaman 17

Buku Rujukan Esensi Bahasa Malaysia Tingkatan 1

Refleksi

Pelajar dengan bimbingan guru dapat menulis surat tidak rasmi dengan format yang betul.


 

SELASA – 24 FEBRUARI 2009

Tingkatan

3L (Masa: 2.00 – 3.10)

Matapelajaran

Pendidikan Moral

Tajuk

Amalan Berbudi Hidup Sejahtera

Tajuk Khas

Latih Diri/ Iktibar Bersama/ Pedoman Bersama/ Apakah Tindakan Anda

Objektif

1. Memahami kepentingan mengamalkan sikap berhemah tinggi.

2. Mengamalkan sikap terbuka terhadap kritikan untuk kemajuan diri.

Prosedur

1. Perbincangan dan soal jawab.

2. Simulasi

3. Refleksi

4. Menyalin nota guru.

ABM

Buku Teks, halaman 27-30

Penerapan Nilai

Kepentingan nilai sikap toleransi dalam kehidupan harian.

Penilaian

1.Pelajar dapat mengetahui cara yang berkesan untuk menangani kritikan dan manfaat menanganinya secara baik.

2. Pelajar dapat menyedari kepentingan berhemah tinggi.

3. Pelajar dapatmemupuk sikap terbuka terhadap kritikan dan berusaha untuk membaiki kelemahan diri.

Refleksi

Pelajar dapat menyatakan pendapat dan usaha untuk menjadi insan yang mempunyai sikap berhemah tinggi dalam pergaulan harian dan menangani segala kritikan dengan berkesan.


 

Tingkatan

3 I/J (Masa: 4.00 – 4.35)

Matapelajaran

Pendidikan Moral

Tajuk

Amalan Berbudi Hidup Sejahtera

Tajuk Khas

Fikir dan jawab /Iktibar bersama

Objektif

1. Memahami kepentingan mengamalkan sikap berhemah tinggi.

2. Mengamalkan sikap terbuka terhadap kritikan untuk kemajuan diri.

Prosedur

1. Perbincangan dan soal jawab.

2. Simulasi

3. Refleksi

4. Menyalin nota.

ABM

Buku Teks, halaman 26-28

Penerapan Nilai

Kepentingan nilai sikap toleransi dalam kehidupan harian.

Penilaian

1.Pelajar dapat mengenal pasti amalan berhemah tinggi dan amalan tidak berhemah tinggi.

2. Pelajar dapat memupuk sikap terbuka terhadap kritikan dan berusaha untuk membaiki kelemahan diri.

Refleksi

Pelajar dapat menyatakan pendapat dan usaha untuk menjadi insan yang mempunyai sikap berhemah tinggi dalam pergaulan harian dan menangani segala kritikan dengan berkesan.

Tingkatan

1G (Masa: 4.35 – 5.10)

Matapelajaran

Bahasa Malaysia

Unit/ Tema

Surat Tidak Rasmi

Topik

Mutiara Hitam Dari Sabah

Fokus Utama

12.2 Memilih isi yang bernas dan membina krangka penulisan

Fokus Sampingan

12.4 Menyusun isi dan menggunakan penanda wacana untuk menghasilkan perenggan yang koheren

Objektif Pembelajaran

1. Menulis surat tidak rasmi dengan format yang betul dan ayat yang gramatis.

2. Mengenal pasti dan menyatakan perbezaan antara format surat rasmi dan tidak rasmi

Aktiviti P&P

1. Pelajar melihat contoh surat tidak rasmi dalam buku teks dan menyalin surat tersebut.

2. Perbincangan (dengan bimbingan guru)

3. Pelajar mencatat hasil perbincangan.

Sistem Bahasa

Kata hubung

Penerapan Nilai

Kasih sayang,

Pendekatan Ilmu

Pendidikan Moral, Sejarah

BBM/ SPP

Buku Teks,halaman 17

Buku Rujukan Esensi Bahasa Malaysia Tingkatan 1

Refleksi

Pelajar dengan bimbingan guru dapat menulis surat tidak rasmi dengan format yang betul.


 

RABU – 25 FEBRUARI 2009

Tingkatan

1G (Masa: 12.50 – 2.00)

1I (Masa: 4.00 – 5.10)

Matapelajaran

Bahasa Malaysia

Unit/ Tema

Tatabahasa

Topik

Kata Hubung

Fokus Utama

4.1 A1 (i) Mengesan dan mengemukakan penggunaan kata, ungkapan dan ayat untuk mengenal pasti kecondongan pendapat.

Fokus Sampingan

2.4 Mengemukakan cadangan yang membina untuk mencapai tujuan perbincangan

12.6 A3(iv) Membetulkan kesalahan pemilihan kata dan binaan ayat dalam teks.

Objektif Pembelajaran

1. Menerangkan jenis-jenis kata hubung

2. Membina ayat dan mengenalpasti penggunaan Kata Hubung dalam petikan.

Aktiviti P&P

1. Perbincangan (dengan guru)

2. Memberikan pendapat/ menyalin nota yang diberikan oleh guru.

3. Mengenalpasti kata hubung yang terdapat dalam petikan

4. Mencatat hasil perbincangan.

Sistem Bahasa

Kata hubung

Penerapan Nilai

Kasih sayang, Bertanggungjawab

Pendekatan Ilmu

Pendidikan Moral

BBM/ SPP

Buku Rujukan Bank Soalan Multiuji Tatabahasa Tingkatan 1 halaman 25, Buku teks halaman 53

Refleksi

Pelajar dengan bimbingan guru dapat mengenalpasti jenis-jenis kata hubung dan penggunaan Kata Hubung dalam petikan.


 

Tingkatan

3D (Masa: 5.45 – 6.20)

Matapelajaran

Pendidikan Moral

Tajuk

Toleransi Kunci Kedamaian

Tajuk Khas

Fikir dan Jawab

Objektif

1. Mengenalpasti ciri amalan toleransi.

2. Mengetahui kepentingan sikap toleransi dalam kehidupan.

3. Mengamalkan sikap toleransi dalam penyelesaian masalah.

Prosedur

1. Perbincangan dan soal jawab.

2. Simulasi

3. Refleksi

4. Membuat latihan dan menyalin nota

ABM

Buku Teks, halaman 31

Penerapan Nilai

Kepentingan sikap toleransi dalam menyelesaikan masalah..

Penilaian

Pelajar dapat menyedari kepentingan amalan toleransi dan mengamalkannya dalam menyelesaikan apabila menyelesaikan masalah.

Refleksi

Pelajar dapat menyatakan kepentingan amalan toleransi dalam kehidupan.


 

KHAMIS – 26 FEBRUARI 2009

Tingkatan

1I (Masa: 12.50 – 2.00)

Matapelajaran

Bahasa Malaysia

Unit/ Tema

Prosa Moden

Topik

Novel Limpahan Darah Di Sungai Semur

Fokus Utama

10.0 Memahami dan memberikan respon peribadi tentang karya sastera.

Fokus Sampingan

10. 4 Menyatakan jenis, ciri, tema dan persoalan, pemikiran, nilai dan pengajaran.

10.6 Mengulas gaya karya sastera dari aspek watak dan perwatakan, latar, plot, gaya bahasa dan sudut pandangan.

Objektif Pembelajaran

1. Memahami karya sastera yang dibaca.

2. Menjelaskan aspek watak, latar, plot, gaya bahasa, nilai dan pengajaran dalam Novel Limpahan Darah Di Sungai Semur

Aktiviti P&P

1. Membaca teks novel, membincangkan maksud teks dan menceritakan peristiwa penting secara ringkas.

2. Mengkaji tema, persoalan dan latar

Sistem Bahasa

Kata hubung

Penerapan Nilai

Kasih sayang, baik hati, kesabaran,

Pendekatan Ilmu

Pendidikan Moral

BBM/ SPP

Antologi Sehijau Warna Daun, Buku Rujukan Esensi Bahasa Malaysia Tingkatan 1,

Refleksi

Pelajar dengan bimbingan guru dapat memahami Novel Limpahan Darah Di Sungai Semur dan menyatakan nilai dan pengajaran prosa tersebut.


 

Tingkatan

3I/J (Masa: 4.00 – 5.10)

Matapelajaran

Pendidikan Moral

Tajuk

Berdikari Tangga Kejayaan

Tajuk Khas

Fikir dan Jawab

Objektif

1. Memahami konsep berdikari untuk mencapai kejayaan.

2. Menyedari kepentingan sikap berdikari untuk mencapai kejayaan .

3. Berdikari untuk melaksanakan tugas dengan cemerlang tanpa bantuan orang lain.

Prosedur

1. Perbincangan dan soal jawab.

2. Simulasi

3. Refleksi

ABM

Buku Teks, halaman 35

Penerapan Nilai

Kepentingan sikap berdikari untuk mencapai kejayaan.

Penilaian

Pelajar dapat menyatakan pendapat dan usaha untuk menjadi insan yang berdikari.

Refleksi

Pelajar dapat menyatakan kepentingan sikap berdikari untuk mencapai kejayaan dalam hidup.


 

JUMAAT – 27 FEBRUARI 2009

Tingkatan

3L (Masa:3.10-3.45)

3N (Masa:4.35-5.10)

Matapelajaran

Pendidikan Moral

Tajuk

Fikir dan Jawab

Tajuk Khas

1. Memahami konsep berdikari untuk mencapai kejayaan.

2. Menyedari kepentingan sikap berdikari untuk mencapai kejayaan .

3. Berdikari untuk melaksanakan tugas dengan cemerlang tanpa bantuan orang lain.

Objektif

1. Perbincangan dan soal jawab.

2. Simulasi

3. Refleksi

Prosedur

Buku Teks, halaman 35

ABM

Kepentingan sikap berdikari untuk mencapai kejayaan.

Penerapan Nilai

Pelajar dapat menyatakan pendapat dan usaha untuk menjadi insan yang berdikari.

Penilaian

Pelajar dapat menyatakan kepentingan sikap berdikari untuk mencapai kejayaan dalam hidup.

Refleksi

 


 

Tingkatan

1G (Masa: 5.10 – 6.20)

Matapelajaran

Bahasa Malaysia

Unit/ Tema

Prosa Moden

Topik

Novel Limpahan Darah Di Sungai Semur

Fokus Utama

10.0 Memahami dan memberikan respon peribadi tentang karya sastera.

Fokus Sampingan

10. 4 Menyatakan jenis, ciri, tema dan persoalan, pemikiran, nilai dan pengajaran.

10.6 Mengulas gaya karya sastera dari aspek watak dan perwatakan, latar, plot, gaya bahasa dan sudut pandangan.

Objektif Pembelajaran

1. Memahami karya sastera yang dibaca.

2. Menjelaskan aspek watak, latar, plot, gaya bahasa, nilai dan pengajaran dalam Novel Limpahan Darah Di Sungai Semur

Aktiviti P&P

1. Membaca teks novel, membincangkan maksud teks dan menceritakan peristiwa penting secara ringkas.

2. Mengkaji tema, persoalan dan latar

Sistem Bahasa

Kata hubung

Penerapan Nilai

Kasih sayang, baik hati, kesabaran,

Pendekatan Ilmu

Pendidikan Moral

BBM/ SPP

Antologi Sehijau Warna Daun, Buku Rujukan Esensi Bahasa Malaysia Tingkatan 1,

Refleksi

Pelajar dengan bimbingan guru dapat memahami Novel Limpahan Darah Di Sungai Semur dan menyatakan nilai dan pengajaran prosa tersebut.

No comments:

Post a Comment