ISNIN- 23 FEBRUARI 2009
Tingkatan | 3N (Masa: 12.50 – 2.00) 3D (Masa : 4.35 – 5.45) |
Matapelajaran | Pendidikan Moral |
Tajuk | Amalan Berbudi Hidup Sejahtera |
Tajuk Khas | Latih Diri/ Iktibar Bersama/ Pedoman Bersama/ Apakah Tindakan Anda |
Objektif | 1. Memahami kepentingan mengamalkan sikap berhemah tinggi. 2. Mengamalkan sikap terbukaterhadap kritikan untuk kemajuan diri. |
Prosedur | 1. Perbincangan dan soal jawab. 2. Simulasi 3. Refleksi 4. Menyalin nota guru. |
ABM | Buku Teks, halaman 27-30 |
Penerapan Nilai | Kepentingan nilai sikap toleransi dalam kehidupan harian. |
Penilaian | 1.Pelajar dapat mengetahui cara yang berkesan untuk menangani kritikan dan manfaat menanganinya secara baik. 2. Pelajar dapat menyedari kepentingan berhemah tinggi. 3. Pelajar dapatmemupuk sikap terbuka terhadap kritikan dan berusaha untuk membaiki kelemahan diri. |
Refleksi | Pelajar dapat menyatakan pendapat dan usaha untuk menjadi insan yang mempunyai sikap berhemah tinggi dalam pergaulan harian dan menangani segala kritikan dengan berkesan. |
Tingkatan | 1I (Masa: 2.00 – 3.10) |
Matapelajaran | Bahasa Malaysia |
Unit/ Tema | Surat Tidak Rasmi |
Topik | Mutiara Hitam Dari Sabah |
Fokus Utama | 12.2 Memilih isi yang bernas dan membina krangka penulisan |
Fokus Sampingan | 12.4 Menyusun isi dan menggunakan penanda wacana untuk menghasilkan perenggan yang koheren |
Objektif Pembelajaran | 1. Menulis surat tidak rasmi dengan format yang betul dan ayat yang gramatis. 2. Mengenal pasti dan menyatakan perbezaan antara format surat rasmi dan tidak rasmi |
Aktiviti P&P | 1. Pelajar melihat contoh surat tidak rasmi dalam buku teks dan menyalin surat tersebut. 2. Perbincangan (dengan bimbingan guru) 3. Pelajar mencatat hasil perbincangan. |
Sistem Bahasa | Kata hubung |
Penerapan Nilai | Kasih sayang, |
Pendekatan Ilmu | Pendidikan Moral, Sejarah |
BBM/ SPP | Buku Teks,halaman 17 Buku Rujukan Esensi Bahasa Malaysia Tingkatan 1 |
Refleksi | Pelajar dengan bimbingan guru dapat menulis surat tidak rasmi dengan format yang betul. |
SELASA – 24 FEBRUARI 2009
Tingkatan | 3L (Masa: 2.00 – 3.10) |
Matapelajaran | Pendidikan Moral |
Tajuk | Amalan Berbudi Hidup Sejahtera |
Tajuk Khas | Latih Diri/ Iktibar Bersama/ Pedoman Bersama/ Apakah Tindakan Anda |
Objektif | 1. Memahami kepentingan mengamalkan sikap berhemah tinggi. 2. Mengamalkan sikap terbuka terhadap kritikan untuk kemajuan diri. |
Prosedur | 1. Perbincangan dan soal jawab. 2. Simulasi 3. Refleksi 4. Menyalin nota guru. |
ABM | Buku Teks, halaman 27-30 |
Penerapan Nilai | Kepentingan nilai sikap toleransi dalam kehidupan harian. |
Penilaian | 1.Pelajar dapat mengetahui cara yang berkesan untuk menangani kritikan dan manfaat menanganinya secara baik. 2. Pelajar dapat menyedari kepentingan berhemah tinggi. 3. Pelajar dapatmemupuk sikap terbuka terhadap kritikan dan berusaha untuk membaiki kelemahan diri. |
Refleksi | Pelajar dapat menyatakan pendapat dan usaha untuk menjadi insan yang mempunyai sikap berhemah tinggi dalam pergaulan harian dan menangani segala kritikan dengan berkesan. |
Tingkatan | 3 I/J (Masa: 4.00 – 4.35) |
Matapelajaran | Pendidikan Moral |
Tajuk | Amalan Berbudi Hidup Sejahtera |
Tajuk Khas | Fikir dan jawab /Iktibar bersama |
Objektif | 1. Memahami kepentingan mengamalkan sikap berhemah tinggi. 2. Mengamalkan sikap terbuka terhadap kritikan untuk kemajuan diri. |
Prosedur | 1. Perbincangan dan soal jawab. 2. Simulasi 3. Refleksi 4. Menyalin nota. |
ABM | Buku Teks, halaman 26-28 |
Penerapan Nilai | Kepentingan nilai sikap toleransi dalam kehidupan harian. |
Penilaian | 1.Pelajar dapat mengenal pasti amalan berhemah tinggi dan amalan tidak berhemah tinggi. 2. Pelajar dapat memupuk sikap terbuka terhadap kritikan dan berusaha untuk membaiki kelemahan diri. |
Refleksi | Pelajar dapat menyatakan pendapat dan usaha untuk menjadi insan yang mempunyai sikap berhemah tinggi dalam pergaulan harian dan menangani segala kritikan dengan berkesan. |
Tingkatan | 1G (Masa: 4.35 – 5.10) |
Matapelajaran | Bahasa Malaysia |
Unit/ Tema | Surat Tidak Rasmi |
Topik | Mutiara Hitam Dari Sabah |
Fokus Utama | 12.2 Memilih isi yang bernas dan membina krangka penulisan |
Fokus Sampingan | 12.4 Menyusun isi dan menggunakan penanda wacana untuk menghasilkan perenggan yang koheren |
Objektif Pembelajaran | 1. Menulis surat tidak rasmi dengan format yang betul dan ayat yang gramatis. 2. Mengenal pasti dan menyatakan perbezaan antara format surat rasmi dan tidak rasmi |
Aktiviti P&P | 1. Pelajar melihat contoh surat tidak rasmi dalam buku teks dan menyalin surat tersebut. 2. Perbincangan (dengan bimbingan guru) 3. Pelajar mencatat hasil perbincangan. |
Sistem Bahasa | Kata hubung |
Penerapan Nilai | Kasih sayang, |
Pendekatan Ilmu | Pendidikan Moral, Sejarah |
BBM/ SPP | Buku Teks,halaman 17 Buku Rujukan Esensi Bahasa Malaysia Tingkatan 1 |
Refleksi | Pelajar dengan bimbingan guru dapat menulis surat tidak rasmi dengan format yang betul. |
RABU – 25 FEBRUARI 2009
Tingkatan | 1G (Masa: 12.50 – 2.00) 1I (Masa: 4.00 – 5.10) |
Matapelajaran | Bahasa Malaysia |
Unit/ Tema | Tatabahasa |
Topik | Kata Hubung |
Fokus Utama | 4.1 A1 (i) Mengesan dan mengemukakan penggunaan kata, ungkapan dan ayat untuk mengenal pasti kecondongan pendapat. |
Fokus Sampingan | 2.4 Mengemukakan cadangan yang membina untuk mencapai tujuan perbincangan 12.6 A3(iv) Membetulkan kesalahan pemilihan kata dan binaan ayat dalam teks. |
Objektif Pembelajaran | 1. Menerangkan jenis-jenis kata hubung 2. Membina ayat dan mengenalpasti penggunaan Kata Hubung dalam petikan. |
Aktiviti P&P | 1. Perbincangan (dengan guru) 2. Memberikan pendapat/ menyalin nota yang diberikan oleh guru. 3. Mengenalpasti kata hubung yang terdapat dalam petikan 4. Mencatat hasil perbincangan. |
Sistem Bahasa | Kata hubung |
Penerapan Nilai | Kasih sayang, Bertanggungjawab |
Pendekatan Ilmu | Pendidikan Moral |
BBM/ SPP | Buku Rujukan Bank Soalan Multiuji Tatabahasa Tingkatan 1 halaman 25, Buku teks halaman 53 |
Refleksi | Pelajar dengan bimbingan guru dapat mengenalpasti jenis-jenis kata hubung dan penggunaan Kata Hubung dalam petikan. |
Tingkatan | 3D (Masa: 5.45 – 6.20) |
Matapelajaran | Pendidikan Moral |
Tajuk | Toleransi Kunci Kedamaian |
Tajuk Khas | Fikir dan Jawab |
Objektif | 1. Mengenalpasti ciri amalan toleransi. 2. Mengetahui kepentingan sikap toleransi dalam kehidupan. 3. Mengamalkan sikap toleransi dalam penyelesaian masalah. |
Prosedur | 1. Perbincangan dan soal jawab. 2. Simulasi 3. Refleksi 4. Membuat latihan dan menyalin nota |
ABM | Buku Teks, halaman 31 |
Penerapan Nilai | Kepentingan sikap toleransi dalam menyelesaikan masalah.. |
Penilaian | Pelajar dapat menyedari kepentingan amalan toleransi dan mengamalkannya dalam menyelesaikan apabila menyelesaikan masalah. |
Refleksi | Pelajar dapat menyatakan kepentingan amalan toleransi dalam kehidupan. |
KHAMIS – 26 FEBRUARI 2009
Tingkatan | 1I (Masa: 12.50 – 2.00) |
Matapelajaran | Bahasa Malaysia |
Unit/ Tema | Prosa Moden |
Topik | Novel Limpahan Darah Di Sungai Semur |
Fokus Utama | 10.0 Memahami dan memberikan respon peribadi tentang karya sastera. |
Fokus Sampingan | 10. 4 Menyatakan jenis, ciri, tema dan persoalan, pemikiran, nilai dan pengajaran. 10.6 Mengulas gaya karya sastera dari aspek watak dan perwatakan, latar, plot, gaya bahasa dan sudut pandangan. |
Objektif Pembelajaran | 1. Memahami karya sastera yang dibaca. 2. Menjelaskan aspek watak, latar, plot, gaya bahasa, nilai dan pengajaran dalam Novel Limpahan Darah Di Sungai Semur |
Aktiviti P&P | 1. Membaca teks novel, membincangkan maksud teks dan menceritakan peristiwa penting secara ringkas. 2. Mengkaji tema, persoalan dan latar |
Sistem Bahasa | Kata hubung |
Penerapan Nilai | Kasih sayang, baik hati, kesabaran, |
Pendekatan Ilmu | Pendidikan Moral |
BBM/ SPP | Antologi Sehijau Warna Daun, Buku Rujukan Esensi Bahasa Malaysia Tingkatan 1, |
Refleksi | Pelajar dengan bimbingan guru dapat memahami Novel Limpahan Darah Di Sungai Semur dan menyatakan nilai dan pengajaran prosa tersebut. |
Tingkatan | 3I/J (Masa: 4.00 – 5.10) |
Matapelajaran | Pendidikan Moral |
Tajuk | Berdikari Tangga Kejayaan |
Tajuk Khas | Fikir dan Jawab |
Objektif | 1. Memahami konsep berdikari untuk mencapai kejayaan. 2. Menyedari kepentingan sikap berdikari untuk mencapai kejayaan . 3. Berdikari untuk melaksanakan tugas dengan cemerlang tanpa bantuan orang lain. |
Prosedur | 1. Perbincangan dan soal jawab. 2. Simulasi 3. Refleksi |
ABM | Buku Teks, halaman 35 |
Penerapan Nilai | Kepentingan sikap berdikari untuk mencapai kejayaan. |
Penilaian | Pelajar dapat menyatakan pendapat dan usaha untuk menjadi insan yang berdikari. |
Refleksi | Pelajar dapat menyatakan kepentingan sikap berdikari untuk mencapai kejayaan dalam hidup. |
JUMAAT – 27 FEBRUARI 2009
Tingkatan | 3L (Masa:3.10-3.45) 3N (Masa:4.35-5.10) |
Matapelajaran | Pendidikan Moral |
Tajuk | Fikir dan Jawab |
Tajuk Khas | 1. Memahami konsep berdikari untuk mencapai kejayaan. 2. Menyedari kepentingan sikap berdikari untuk mencapai kejayaan . 3. Berdikari untuk melaksanakan tugas dengan cemerlang tanpa bantuan orang lain. |
Objektif | 1. Perbincangan dan soal jawab. 2. Simulasi 3. Refleksi |
Prosedur | Buku Teks, halaman 35 |
ABM | Kepentingan sikap berdikari untuk mencapai kejayaan. |
Penerapan Nilai | Pelajar dapat menyatakan pendapat dan usaha untuk menjadi insan yang berdikari. |
Penilaian | Pelajar dapat menyatakan kepentingan sikap berdikari untuk mencapai kejayaan dalam hidup. |
Refleksi |
Tingkatan | 1G (Masa: 5.10 – 6.20) |
Matapelajaran | Bahasa Malaysia |
Unit/ Tema | Prosa Moden |
Topik | Novel Limpahan Darah Di Sungai Semur |
Fokus Utama | 10.0 Memahami dan memberikan respon peribadi tentang karya sastera. |
Fokus Sampingan | 10. 4 Menyatakan jenis, ciri, tema dan persoalan, pemikiran, nilai dan pengajaran. 10.6 Mengulas gaya karya sastera dari aspek watak dan perwatakan, latar, plot, gaya bahasa dan sudut pandangan. |
Objektif Pembelajaran | 1. Memahami karya sastera yang dibaca. 2. Menjelaskan aspek watak, latar, plot, gaya bahasa, nilai dan pengajaran dalam Novel Limpahan Darah Di Sungai Semur |
Aktiviti P&P | 1. Membaca teks novel, membincangkan maksud teks dan menceritakan peristiwa penting secara ringkas. 2. Mengkaji tema, persoalan dan latar |
Sistem Bahasa | Kata hubung |
Penerapan Nilai | Kasih sayang, baik hati, kesabaran, |
Pendekatan Ilmu | Pendidikan Moral |
BBM/ SPP | Antologi Sehijau Warna Daun, Buku Rujukan Esensi Bahasa Malaysia Tingkatan 1, |
Refleksi | Pelajar dengan bimbingan guru dapat memahami Novel Limpahan Darah Di Sungai Semur dan menyatakan nilai dan pengajaran prosa tersebut. |
No comments:
Post a Comment