Thursday, May 7, 2009

MINGGU 19

ISNIN- 4 MEI 2009

Tingkatan

1I (Masa : 2.00-3.10)

Matapelajaran

Bahasa Malaysia

Unit/ Tema

Punca-Punca Kemalangan Jalan Raya Di Negara Ini

Topik

Ringkasan

Fokus Utama

12.2 Memilih isi yang bernas dan membina krangka penulisan

Fokus Sampingan

12.4 Menyusun isi dan menggunakan penanda wacana untuk menghasilkan perenggan yang koheren

Objektif Pembelajaran

1. Menulis ringkasan dengan format yang betul dan ayat yang gramatis.

2. Berbincang dan mengenal pasti isi-isi yang dikehendaki oleh soalan. (Punca-punca kemalangan jalan raya di negara ini.

3. Mendedahkan para pelajar kepada isu-isu semasa.

Aktiviti P&P

1. Guru menerangkan format menulis ringkasan.

2. Perbincangan ( dengan bimbingan guru)

3. Pelajar mencatat hasil perbincangan.

4. Pelajar menyiapkan latihan yang diberikan oleh guru.

Sistem Bahasa

Kata hubung

Penerapan Nilai

Berjimat cermat, bijak

Pendekatan Ilmu

Pendidikan Moral

BBM/ SPP

Buku Rujukan Esensi Bahasa Malaysia Tingkatan 1

Refleksi

Pelajar dengan bimbingan guru dapat memahami cara menulis ringkasan 80 patah perkataan dengan format yang betul.


 

Tingkatan

3N (Masa: 12.50-2.00)

Matapelajaran

Pendidikan Moral

Tajuk

Kasih Dicurah, Asuhan Ditaati

Tajuk Khas

Fikir dan Jawab/ Renung Bersama

Objektif

1. Mengenal pasti peranan ibu bapa dalam mengasuh dan

memberikan pendidikan kepada anak-anak.

2. Menyedari kepentingan asuhan dan didikan ibu bapa.

3. Mengamalkan sikap mentaati ibu bapa.

Prosedur

1. Perbincangan dan soal jawab.

2. Simulasi

3. Refleksi

4. Menyalin nota guru

ABM

Buku Teks, halaman 72-74

Penerapan Nilai

1. Menghargai pengorbanan ibu bapa.

2. Cara menghargai pengorbanan ibu bapa.

3. Kesan jika tidak mematuhi asuhan dan didikan ibu bapa.

Penilaian

Pelajar dapat menyatakan pendapat untuk memahami pengorbanan ibu bapa dalam usaha dalam mengasuh dan mendidik anak-anak.

Refleksi

Pelajar dapat memahami pengorbanan ibu bapa mereka dan cara terbaik menghargai pengorbanan tersebut adalah melalui kasih sayang.

Tingkatan

3D (Masa : 4.35 – 5.45)

Matapelajaran

Pendidikan Moral

Tajuk

Kasih Dicurah, Asuhan Ditaati

Tajuk Khas

Projek Bersama

Objektif

1. Mengenal pasti peranan ibu bapa dalam mengasuh dan

memberikan pendidikan kepada anak-anak.

2. Menyedari kepentingan asuhan dan didikan ibu bapa.

3. Mengamalkan sikap mentaati ibu bapa.

Prosedur

1. Perbincangan dan soal jawab.

2. Simulasi

3. Refleksi

4. Pelajar membuat sajak bagi mengenang jasa ibu bapa mereka.

ABM

Buku Teks, halaman 77

Penerapan Nilai

1. Menghargai pengorbanan ibu bapa.

2. Cara menghargai pengorbanan ibu bapa.

Penilaian

Pelajar dapat menyatakan pendapat untuk memahami pengorbanan ibu bapa dalam usaha dalam mengasuh dan mendidik anak-anak.

Refleksi

Beberapa pelajar mendeklamasikan sajak yang dihasilkan serta menghuraikan makna simbol kekeluargaan yang dibuat kpd rakan pelajar yang lain.


 

SELASA – 5 MEI 2009

Tingkatan

3L (Masa : 12.50-2.00)

Matapelajaran

Pendidikan Moral

Tajuk

Kasih Dicurah, Asuhan Ditaati

Tajuk Khas

Fikir dan Jawab/ Renung Bersama

Objektif

1. Mengenal pasti peranan ibu bapa dalam mengasuh dan

memberikan pendidikan kepada anak-anak.

2. Menyedari kepentingan asuhan dan didikan ibu bapa.

3. Mengamalkan sikap mentaati ibu bapa.

Prosedur

1. Perbincangan dan soal jawab.

2. Simulasi

3. Refleksi

4. Menyalin nota guru

ABM

Buku Teks, halaman 72-74

Penerapan Nilai

1. Menghargai pengorbanan ibu bapa.

2. Cara menghargai pengorbanan ibu bapa.

3. Kesan jika tidak mematuhi asuhan dan didikan ibu bapa.

Penilaian

Pelajar dapat menyatakan pendapat untuk memahami pengorbanan ibu bapa dalam usaha dalam mengasuh dan mendidik anak-anak.

Refleksi

Pelajar dapat memahami pengorbanan ibu bapa mereka dan cara terbaik menghargai pengorbanan tersebut adalah melalui kasih sayang.


 

Tingkatan

1G (Masa: 4.35-5.45)

Matapelajaran

Bahasa Malaysia

Unit/ Tema

Punca-punca Kemalangan Jalan Raya Di Negara Ini

Topik

Ringkasan

Fokus Utama

12.2 Memilih isi yang bernas dan membina krangka penulisan

Fokus Sampingan

12.4 Menyusun isi dan menggunakan penanda wacana untuk menghasilkan perenggan yang koheren

Objektif Pembelajaran

1. Menulis ringkasan dengan format yang betul dan ayat yang gramatis.

2. Berbincang dan mengenal pasti isi-isi yang dikehendaki oleh soalan. (Punca-punca kemalangan jalan raya di negara ini.

3. Mendedahkan para pelajar kepada isu-isu semasa.

Aktiviti P&P

1. Guru menerangkan format menulis ringkasan.

2. Perbincangan ( dengan bimbingan guru)

3. Pelajar mencatat hasil perbincangan.

4. Pelajar menyiapkan latihan yang diberikan oleh guru.

Sistem Bahasa

Kata hubung

Penerapan Nilai

Berjimat cermat, bijak

Pendekatan Ilmu

Pendidikan Moral

BBM/ SPP

Buku Rujukan Esensi Bahasa Malaysia Tingkatan 1

Refleksi

Pelajar dengan bimbingan guru dapat memahami cara menulis ringkasan 80 patah perkataan dengan format yang betul.


 

Tingkatan

3J (Masa : 3.25-4.00)

3I/J(Masa : 4.00-4.35)

Matapelajaran

Pendidikan Moral

Tajuk

Kasih Dicurah, Asuhan Ditaati

Tajuk Khas

Iktibar Bersama/ Refleksi

Objektif

1. Mengenal pasti peranan ibu bapa dalam mengasuh dan

memberikan pendidikan kepada anak-anak.

2. Menyedari kepentingan asuhan dan didikan ibu bapa.

3. Mengamalkan sikap mentaati ibu bapa.

Prosedur

1. Perbincangan dan soal jawab.

2. Simulasi

3. Refleksi

4. Menyalin nota guru

ABM

Buku Teks, halaman 75-77

Penerapan Nilai

1. Menghargai pengorbanan ibu bapa.

2. Menyedari teguran ibu bapa adalah untuk kebaikan anak-anak

Penilaian

Pelajar dapat menyatakan pendapat untuk memahami pengorbanan ibu bapa dalam usaha dalam mengasuh dan mendidik anak-anak.

Refleksi

Pelajar-pelajar membaca cerita tersebut dan mengambil iktibar daripada apa yang terjadi akibat tidak mendengar nasihat ibu bapa.


 

RABU – 6 MEI

Tingkatan

1G (Masa: 12.50 – 2.00)

Matapelajaran

Bahasa Malaysia

Unit/ Tema

Penaksiran Lisan Berasaskan Sekolah (PLBS)

Topik

Pencemaran Alam

Fokus Utama

3.0 Berunding secara santun untuk mendapat persetujuan dan kata sepakat.

Fokus Sampingan

3.3 Menyatakan pendirian yang jelas dengan mengemukakan maklumat yang relevan.

8.0 Memproses maklumat mengikut keperluan tertentu.

Objektif Pembelajaran

Menguji kebolehan para pelajar menjawab soalan secara lisan, sama ada berstruktur dan gramatis.

Aktiviti P&P

1. Pelajar-pelajar dikehendaki mencari maklumat berhubung tajuk yang diberi berdasarkan soalan-soalan yang berkaitan melalui perbincangan dengan rakan dalam masa 15 minit.

2.Guru menyuruh pelajar menjawab soalan mengikut giliran secara lisan.

Sistem Bahasa

Kata sendi nama/kata hubung

Penerapan Nilai

Kasih sayang,bertanggungjawab,hormat-menghormati

Pendekatan Ilmu

Pendidikan Moral

BBM/ SPP

Isu-isu semasa/pendidikan moral

Refleksi

Hampir semua pelajar yang dipilih menjawab soalan guru dengan ringkas dan tidak memberikan jawapan yang memuaskan.


 

1I (Masa: 4.00 – 5.10)

Matapelajaran

Bahasa Malaysia

Unit/ Tema

Tatabahasa

Topik

Kata Pascakata

Fokus Utama

4.1 A1 (i) Mengesan dan mengemukakan penggunaan kata, ungkapan dan ayat untuk mengenal pasti kecondongan pendapat.

Fokus Sampingan

2.4 Mengemukakan cadangan yang membina untuk mencapai tujuan perbincangan

12.6 A3(iv) Membetulkan kesalahan pemilihan kata dan binaan ayat dalam teks.

Objektif Pembelajaran

1. Menerangkan maksud kata penegas dan fungsinya dalam ayat.

2. Membina ayat dan mengenalpasti penggunaan Kata Pascakata dalam petikan.

Aktiviti P&P

1. Perbincangan (dengan guru)

2. Memberikan pendapat/ menyalin nota yang diberikan oleh guru.

3. Pelajar memberikan satu contoh ayat yang menggunakan kata pascakata secara lisan dan membuat latihan bertulis.

4. Pelajar mencatat hasil perbincangan.

Sistem Bahasa

Kata hubung,kata sendi nama

Penerapan Nilai

Kasih sayang, Bertanggungjawab

Pendekatan Ilmu

Pendidikan Moral

BBM/ SPP

Buku teks halaman...............

Refleksi

Pelajar membuat latihan yang diberikan oleh guru dan berbincang untuk menyemak jawapan.


 

Tingkatan

3D ( Masa : 5.45-6.20)

Matapelajaran

Pendidikan Moral

Tajuk

Prinsip Kekeluargaan Asas Keharmonian

Tajuk Khas

Fikir dan Jawab

Objektif

1. Mengenal pasti prinsip kekeluargaan.

2. Memahami kepentingan diwujudkan prinsip kekeluargaan.

3. Menerima dan mematuhi prinsip dalam keluarga.

Prosedur

1. Perbincangan dan soal jawab.

2. Simulasi

3. Refleksi

4. Menyalin nota guru/Membuat latihan

ABM

Buku Teks, halaman 78-79

Penerapan Nilai

1. Amalan prinsip kekeluargaan.

2.Kepentingan prinsip kekeluargaan.

Penilaian

Pelajar dapat menyatakan pendapat untuk memahami prinsip kekeluargaan serta menyatakan amalan kekeluargaan masing-masing.

Refleksi

Pelajar memahami kepentingan diwujudkan prinsip kekeluargaan untuk keharmonian keluarga.


 

KHAMIS – 7 MEI 2009

Tingkatan

1I (Masa: 12.50 – 2.00)

Matapelajaran

Bahasa Malaysia

Unit/ Tema

Prosa Moden

Topik

Cerpen Gema Mengegar Kota

Fokus Utama

10.0 Memahami dan memberikan respon peribadi tentang karya sastera.

Fokus Sampingan

10. 4 Menyatakan jenis, ciri,tema dan persoalan, pemikiran,nilai dan pengajaran.

10.6 Mengulas gaya karya sastera dari aspek watak dan perwatakan, latar ,plot, gaya bahasa dan sudut pandangan.

Objektif Pembelajaran

1. Memahami karya sastera yang dibaca.

2. Menjelaskan aspek watak,latar,plot, gaya bahasa,nilai dan pengajaran dalam cerpen Gema Mengegar Kota.

Aktiviti P&P

1. Membaca teks cerpen Gema Mengegar Kota

2. Membincangkan maksud teks dan menceritakan peristiwa penting secara ringkas.

3. Memberikan pendapat dan menyalin nota guru.

Sistem Bahasa

Kata hubung

Penerapan Nilai

tanggungjawab, baik hati,kesabaran,bijak

Pendekatan Ilmu

Pendidikan Moral, sejarah

BBM/ SPP

Antologi Sehijau Warna Daun, Buku Rujukan Esensi Bahasa Malaysia Tingkatan 1,

Refleksi

Pelajar dengan bimbingan guru dapat memahami dan menyatakan nilai dan pengajaran cerpen tersebut.


 

Tingkatan

3I/J (Masa: 4.00 – 5.10)

Matapelajaran

Pendidikan Moral

Tajuk

Prinsip Kekeluargaan Asas Keharmonian

Tajuk Khas

Fikir dan Jawab

Objektif

1. Mengenal pasti prinsip kekeluargaan.

2. Memahami kepentingan diwujudkan prinsip kekeluargaan.

3. Menerima dan mematuhi prinsip dalam keluarga.

Prosedur

1. Perbincangan dan soal jawab.

2. Simulasi

3. Refleksi

4. Menyalin nota guru/Membuat latihan

ABM

Buku Teks, halaman 78-79

Penerapan Nilai

1. Amalan prinsip kekeluargaan.

2.Kepentingan prinsip kekeluargaan.

Penilaian

Pelajar dapat menyatakan pendapat untuk memahami prinsip kekeluargaan serta menyatakan amalan kekeluargaan masing-masing.

Refleksi

Pelajar memahami kepentingan diwujudkan prinsip kekeluargaan untuk keharmonian keluarga.


 

JUMAAT – 8 MEI 2009

Tingkatan

3L (Masa:3.10-3.45)

3N (Masa:4.35-5.10)

Matapelajaran

Pendidikan Moral

Tajuk

Kasih Dicurah, Asuhan Ditaati

Tajuk Khas

Iktibar Bersama/ Refleksi

Objektif

1. Mengenal pasti peranan ibu bapa dalam mengasuh dan

memberikan pendidikan kepada anak-anak.

2. Menyedari kepentingan asuhan dan didikan ibu bapa.

3. Mengamalkan sikap mentaati ibu bapa.

Prosedur

1. Perbincangan dan soal jawab.

2. Simulasi

3. Refleksi

4. Menyalin nota guru

ABM

Buku Teks, halaman 75-77

Penerapan Nilai

1. Menghargai pengorbanan ibu bapa.

2. Menyedari teguran ibu bapa adalah untuk kebaikan anak-anak

Penilaian

 

Refleksi

 


 

Tingkatan

1G (Masa: 510-620)

Matapelajaran

Bahasa Malaysia

Unit/ Tema

Prosa Moden

Topik

Cerpen Gema Mengegar Kota

Fokus Utama

10.0 Memahami dan memberikan respon peribadi tentang karya sastera.

Fokus Sampingan

10. 4 Menyatakan jenis, ciri,tema dan persoalan, pemikiran,nilai dan pengajaran.

10.6 Mengulas gaya karya sastera dari aspek watak dan perwatakan, latar ,plot, gaya bahasa dan sudut pandangan.

Objektif Pembelajaran

1. Memahami karya sastera yang dibaca.

2. Menjelaskan aspek watak,latar,plot, gaya bahasa,nilai dan pengajaran dalam cerpen Gema Mengegar Kota.

Aktiviti P&P

1. Membaca teks cerpen Gema Mengegar Kota

2. Membincangkan maksud teks dan menceritakan peristiwa penting secara ringkas.

3. Memberikan pendapat dan menyalin nota guru.

Sistem Bahasa

Kata hubung

Penerapan Nilai

tanggungjawab, baik hati,kesabaran,bijak

Pendekatan Ilmu

Pendidikan Moral, Sejarah

BBM/ SPP

Antologi Sehijau Warna Daun, Buku Rujukan Esensi Bahasa Malaysia Tingkatan 1,

Refleksi

 

1 comment:

  1. Dear Cikgu,
    Congratulations for being able to complete the assigned task as scheduled. Keep up the fine tempo!
    TQVM

    ReplyDelete