ISNIN- 4 MEI 2009
Tingkatan | 1I (Masa : 2.00-3.10) |
Matapelajaran | Bahasa Malaysia |
Unit/ Tema | Punca-Punca Kemalangan Jalan Raya Di Negara Ini |
Topik | Ringkasan |
Fokus Utama | 12.2 Memilih isi yang bernas dan membina krangka penulisan |
Fokus Sampingan | 12.4 Menyusun isi dan menggunakan penanda wacana untuk menghasilkan perenggan yang koheren |
Objektif Pembelajaran | 1. Menulis ringkasan dengan format yang betul dan ayat yang gramatis. 2. Berbincang dan mengenal pasti isi-isi yang dikehendaki oleh soalan. (Punca-punca kemalangan jalan raya di negara ini. 3. Mendedahkan para pelajar kepada isu-isu semasa. |
Aktiviti P&P | 1. Guru menerangkan format menulis ringkasan. 2. Perbincangan ( dengan bimbingan guru) 3. Pelajar mencatat hasil perbincangan. 4. Pelajar menyiapkan latihan yang diberikan oleh guru. |
Sistem Bahasa | Kata hubung |
Penerapan Nilai | Berjimat cermat, bijak |
Pendekatan Ilmu | Pendidikan Moral |
BBM/ SPP | Buku Rujukan Esensi Bahasa Malaysia Tingkatan 1 |
Refleksi | Pelajar dengan bimbingan guru dapat memahami cara menulis ringkasan 80 patah perkataan dengan format yang betul. |
Tingkatan | 3N (Masa: 12.50-2.00) |
Matapelajaran | Pendidikan Moral |
Tajuk | Kasih Dicurah, Asuhan Ditaati |
Tajuk Khas | Fikir dan Jawab/ Renung Bersama |
Objektif | 1. Mengenal pasti peranan ibu bapa dalam mengasuh dan memberikan pendidikan kepada anak-anak. 2. Menyedari kepentingan asuhan dan didikan ibu bapa. 3. Mengamalkan sikap mentaati ibu bapa. |
Prosedur | 1. Perbincangan dan soal jawab. 2. Simulasi 3. Refleksi 4. Menyalin nota guru |
ABM | Buku Teks, halaman 72-74 |
Penerapan Nilai | 1. Menghargai pengorbanan ibu bapa. 2. Cara menghargai pengorbanan ibu bapa. 3. Kesan jika tidak mematuhi asuhan dan didikan ibu bapa. |
Penilaian | Pelajar dapat menyatakan pendapat untuk memahami pengorbanan ibu bapa dalam usaha dalam mengasuh dan mendidik anak-anak. |
Refleksi | Pelajar dapat memahami pengorbanan ibu bapa mereka dan cara terbaik menghargai pengorbanan tersebut adalah melalui kasih sayang. |
Tingkatan | 3D (Masa : 4.35 – 5.45) |
Matapelajaran | Pendidikan Moral |
Tajuk | Kasih Dicurah, Asuhan Ditaati |
Tajuk Khas | Projek Bersama |
Objektif | 1. Mengenal pasti peranan ibu bapa dalam mengasuh dan memberikan pendidikan kepada anak-anak. 2. Menyedari kepentingan asuhan dan didikan ibu bapa. 3. Mengamalkan sikap mentaati ibu bapa. |
Prosedur | 1. Perbincangan dan soal jawab. 2. Simulasi 3. Refleksi 4. Pelajar membuat sajak bagi mengenang jasa ibu bapa mereka. |
ABM | Buku Teks, halaman 77 |
Penerapan Nilai | 1. Menghargai pengorbanan ibu bapa. 2. Cara menghargai pengorbanan ibu bapa. |
Penilaian | Pelajar dapat menyatakan pendapat untuk memahami pengorbanan ibu bapa dalam usaha dalam mengasuh dan mendidik anak-anak. |
Refleksi | Beberapa pelajar mendeklamasikan sajak yang dihasilkan serta menghuraikan makna simbol kekeluargaan yang dibuat kpd rakan pelajar yang lain. |
SELASA – 5 MEI 2009
Tingkatan | 3L (Masa : 12.50-2.00) |
Matapelajaran | Pendidikan Moral |
Tajuk | Kasih Dicurah, Asuhan Ditaati |
Tajuk Khas | Fikir dan Jawab/ Renung Bersama |
Objektif | 1. Mengenal pasti peranan ibu bapa dalam mengasuh dan memberikan pendidikan kepada anak-anak. 2. Menyedari kepentingan asuhan dan didikan ibu bapa. 3. Mengamalkan sikap mentaati ibu bapa. |
Prosedur | 1. Perbincangan dan soal jawab. 2. Simulasi 3. Refleksi 4. Menyalin nota guru |
ABM | Buku Teks, halaman 72-74 |
Penerapan Nilai | 1. Menghargai pengorbanan ibu bapa. 2. Cara menghargai pengorbanan ibu bapa. 3. Kesan jika tidak mematuhi asuhan dan didikan ibu bapa. |
Penilaian | Pelajar dapat menyatakan pendapat untuk memahami pengorbanan ibu bapa dalam usaha dalam mengasuh dan mendidik anak-anak. |
Refleksi | Pelajar dapat memahami pengorbanan ibu bapa mereka dan cara terbaik menghargai pengorbanan tersebut adalah melalui kasih sayang. |
Tingkatan | 1G (Masa: 4.35-5.45) |
Matapelajaran | Bahasa Malaysia |
Unit/ Tema | Punca-punca Kemalangan Jalan Raya Di Negara Ini |
Topik | Ringkasan |
Fokus Utama | 12.2 Memilih isi yang bernas dan membina krangka penulisan |
Fokus Sampingan | 12.4 Menyusun isi dan menggunakan penanda wacana untuk menghasilkan perenggan yang koheren |
Objektif Pembelajaran | 1. Menulis ringkasan dengan format yang betul dan ayat yang gramatis. 2. Berbincang dan mengenal pasti isi-isi yang dikehendaki oleh soalan. (Punca-punca kemalangan jalan raya di negara ini. 3. Mendedahkan para pelajar kepada isu-isu semasa. |
Aktiviti P&P | 1. Guru menerangkan format menulis ringkasan. 2. Perbincangan ( dengan bimbingan guru) 3. Pelajar mencatat hasil perbincangan. 4. Pelajar menyiapkan latihan yang diberikan oleh guru. |
Sistem Bahasa | Kata hubung |
Penerapan Nilai | Berjimat cermat, bijak |
Pendekatan Ilmu | Pendidikan Moral |
BBM/ SPP | Buku Rujukan Esensi Bahasa Malaysia Tingkatan 1 |
Refleksi | Pelajar dengan bimbingan guru dapat memahami cara menulis ringkasan 80 patah perkataan dengan format yang betul. |
Tingkatan | 3J (Masa : 3.25-4.00) 3I/J(Masa : 4.00-4.35) |
Matapelajaran | Pendidikan Moral |
Tajuk | Kasih Dicurah, Asuhan Ditaati |
Tajuk Khas | Iktibar Bersama/ Refleksi |
Objektif | 1. Mengenal pasti peranan ibu bapa dalam mengasuh dan memberikan pendidikan kepada anak-anak. 2. Menyedari kepentingan asuhan dan didikan ibu bapa. 3. Mengamalkan sikap mentaati ibu bapa. |
Prosedur | 1. Perbincangan dan soal jawab. 2. Simulasi 3. Refleksi 4. Menyalin nota guru |
ABM | Buku Teks, halaman 75-77 |
Penerapan Nilai | 1. Menghargai pengorbanan ibu bapa. 2. Menyedari teguran ibu bapa adalah untuk kebaikan anak-anak |
Penilaian | Pelajar dapat menyatakan pendapat untuk memahami pengorbanan ibu bapa dalam usaha dalam mengasuh dan mendidik anak-anak. |
Refleksi | Pelajar-pelajar membaca cerita tersebut dan mengambil iktibar daripada apa yang terjadi akibat tidak mendengar nasihat ibu bapa. |
RABU – 6 MEI
Tingkatan | 1G (Masa: 12.50 – 2.00) |
Matapelajaran | Bahasa Malaysia |
Unit/ Tema | Penaksiran Lisan Berasaskan Sekolah (PLBS) |
Topik | Pencemaran Alam |
Fokus Utama | 3.0 Berunding secara santun untuk mendapat persetujuan dan kata sepakat. |
Fokus Sampingan | 3.3 Menyatakan pendirian yang jelas dengan mengemukakan maklumat yang relevan. 8.0 Memproses maklumat mengikut keperluan tertentu. |
Objektif Pembelajaran | Menguji kebolehan para pelajar menjawab soalan secara lisan, sama ada berstruktur dan gramatis. |
Aktiviti P&P | 1. Pelajar-pelajar dikehendaki mencari maklumat berhubung tajuk yang diberi berdasarkan soalan-soalan yang berkaitan melalui perbincangan dengan rakan dalam masa 15 minit. 2.Guru menyuruh pelajar menjawab soalan mengikut giliran secara lisan. |
Sistem Bahasa | Kata sendi nama/kata hubung |
Penerapan Nilai | Kasih sayang,bertanggungjawab,hormat-menghormati |
Pendekatan Ilmu | Pendidikan Moral |
BBM/ SPP | Isu-isu semasa/pendidikan moral |
Refleksi | Hampir semua pelajar yang dipilih menjawab soalan guru dengan ringkas dan tidak memberikan jawapan yang memuaskan. |
1I (Masa: 4.00 – 5.10) | |
Matapelajaran | Bahasa Malaysia |
Unit/ Tema | Tatabahasa |
Topik | Kata Pascakata |
Fokus Utama | 4.1 A1 (i) Mengesan dan mengemukakan penggunaan kata, ungkapan dan ayat untuk mengenal pasti kecondongan pendapat. |
Fokus Sampingan | 2.4 Mengemukakan cadangan yang membina untuk mencapai tujuan perbincangan 12.6 A3(iv) Membetulkan kesalahan pemilihan kata dan binaan ayat dalam teks. |
Objektif Pembelajaran | 1. Menerangkan maksud kata penegas dan fungsinya dalam ayat. 2. Membina ayat dan mengenalpasti penggunaan Kata Pascakata dalam petikan. |
Aktiviti P&P | 1. Perbincangan (dengan guru) 2. Memberikan pendapat/ menyalin nota yang diberikan oleh guru. 3. Pelajar memberikan satu contoh ayat yang menggunakan kata pascakata secara lisan dan membuat latihan bertulis. 4. Pelajar mencatat hasil perbincangan. |
Sistem Bahasa | Kata hubung,kata sendi nama |
Penerapan Nilai | Kasih sayang, Bertanggungjawab |
Pendekatan Ilmu | Pendidikan Moral |
BBM/ SPP | Buku teks halaman............... |
Refleksi | Pelajar membuat latihan yang diberikan oleh guru dan berbincang untuk menyemak jawapan. |
Tingkatan | 3D ( Masa : 5.45-6.20) |
Matapelajaran | Pendidikan Moral |
Tajuk | Prinsip Kekeluargaan Asas Keharmonian |
Tajuk Khas | Fikir dan Jawab |
Objektif | 1. Mengenal pasti prinsip kekeluargaan. 2. Memahami kepentingan diwujudkan prinsip kekeluargaan. 3. Menerima dan mematuhi prinsip dalam keluarga. |
Prosedur | 1. Perbincangan dan soal jawab. 2. Simulasi 3. Refleksi 4. Menyalin nota guru/Membuat latihan |
ABM | Buku Teks, halaman 78-79 |
Penerapan Nilai | 1. Amalan prinsip kekeluargaan. 2.Kepentingan prinsip kekeluargaan. |
Penilaian | Pelajar dapat menyatakan pendapat untuk memahami prinsip kekeluargaan serta menyatakan amalan kekeluargaan masing-masing. |
Refleksi | Pelajar memahami kepentingan diwujudkan prinsip kekeluargaan untuk keharmonian keluarga. |
KHAMIS – 7 MEI 2009
Tingkatan | 1I (Masa: 12.50 – 2.00) |
Matapelajaran | Bahasa Malaysia |
Unit/ Tema | Prosa Moden |
Topik | Cerpen Gema Mengegar Kota |
Fokus Utama | 10.0 Memahami dan memberikan respon peribadi tentang karya sastera. |
Fokus Sampingan | 10. 4 Menyatakan jenis, ciri,tema dan persoalan, pemikiran,nilai dan pengajaran. 10.6 Mengulas gaya karya sastera dari aspek watak dan perwatakan, latar ,plot, gaya bahasa dan sudut pandangan. |
Objektif Pembelajaran | 1. Memahami karya sastera yang dibaca. 2. Menjelaskan aspek watak,latar,plot, gaya bahasa,nilai dan pengajaran dalam cerpen Gema Mengegar Kota. |
Aktiviti P&P | 1. Membaca teks cerpen Gema Mengegar Kota 2. Membincangkan maksud teks dan menceritakan peristiwa penting secara ringkas. 3. Memberikan pendapat dan menyalin nota guru. |
Sistem Bahasa | Kata hubung |
Penerapan Nilai | tanggungjawab, baik hati,kesabaran,bijak |
Pendekatan Ilmu | Pendidikan Moral, sejarah |
BBM/ SPP | Antologi Sehijau Warna Daun, Buku Rujukan Esensi Bahasa Malaysia Tingkatan 1, |
Refleksi | Pelajar dengan bimbingan guru dapat memahami dan menyatakan nilai dan pengajaran cerpen tersebut. |
Tingkatan | 3I/J (Masa: 4.00 – 5.10) |
Matapelajaran | Pendidikan Moral |
Tajuk | Prinsip Kekeluargaan Asas Keharmonian |
Tajuk Khas | Fikir dan Jawab |
Objektif | 1. Mengenal pasti prinsip kekeluargaan. 2. Memahami kepentingan diwujudkan prinsip kekeluargaan. 3. Menerima dan mematuhi prinsip dalam keluarga. |
Prosedur | 1. Perbincangan dan soal jawab. 2. Simulasi 3. Refleksi 4. Menyalin nota guru/Membuat latihan |
ABM | Buku Teks, halaman 78-79 |
Penerapan Nilai | 1. Amalan prinsip kekeluargaan. 2.Kepentingan prinsip kekeluargaan. |
Penilaian | Pelajar dapat menyatakan pendapat untuk memahami prinsip kekeluargaan serta menyatakan amalan kekeluargaan masing-masing. |
Refleksi | Pelajar memahami kepentingan diwujudkan prinsip kekeluargaan untuk keharmonian keluarga. |
JUMAAT – 8 MEI 2009
Tingkatan | 3L (Masa:3.10-3.45) 3N (Masa:4.35-5.10) |
Matapelajaran | Pendidikan Moral |
Tajuk | Kasih Dicurah, Asuhan Ditaati |
Tajuk Khas | Iktibar Bersama/ Refleksi |
Objektif | 1. Mengenal pasti peranan ibu bapa dalam mengasuh dan memberikan pendidikan kepada anak-anak. 2. Menyedari kepentingan asuhan dan didikan ibu bapa. 3. Mengamalkan sikap mentaati ibu bapa. |
Prosedur | 1. Perbincangan dan soal jawab. 2. Simulasi 3. Refleksi 4. Menyalin nota guru |
ABM | Buku Teks, halaman 75-77 |
Penerapan Nilai | 1. Menghargai pengorbanan ibu bapa. 2. Menyedari teguran ibu bapa adalah untuk kebaikan anak-anak |
Penilaian | |
Refleksi |
Tingkatan | 1G (Masa: 510-620) |
Matapelajaran | Bahasa Malaysia |
Unit/ Tema | Prosa Moden |
Topik | Cerpen Gema Mengegar Kota |
Fokus Utama | 10.0 Memahami dan memberikan respon peribadi tentang karya sastera. |
Fokus Sampingan | 10. 4 Menyatakan jenis, ciri,tema dan persoalan, pemikiran,nilai dan pengajaran. 10.6 Mengulas gaya karya sastera dari aspek watak dan perwatakan, latar ,plot, gaya bahasa dan sudut pandangan. |
Objektif Pembelajaran | 1. Memahami karya sastera yang dibaca. 2. Menjelaskan aspek watak,latar,plot, gaya bahasa,nilai dan pengajaran dalam cerpen Gema Mengegar Kota. |
Aktiviti P&P | 1. Membaca teks cerpen Gema Mengegar Kota 2. Membincangkan maksud teks dan menceritakan peristiwa penting secara ringkas. 3. Memberikan pendapat dan menyalin nota guru. |
Sistem Bahasa | Kata hubung |
Penerapan Nilai | tanggungjawab, baik hati,kesabaran,bijak |
Pendekatan Ilmu | Pendidikan Moral, Sejarah |
BBM/ SPP | Antologi Sehijau Warna Daun, Buku Rujukan Esensi Bahasa Malaysia Tingkatan 1, |
Refleksi |
Dear Cikgu,
ReplyDeleteCongratulations for being able to complete the assigned task as scheduled. Keep up the fine tempo!
TQVM