Thursday, May 7, 2009

MINGGU 18

ISNIN – 27 APRIL 2009

Tingkatan 3N (Masa: 12.50-2.00)

Matapelajaran 

Pendidikan Moral 

Tajuk 

Berhemat Dalam Perbelanjaan 

Tajuk Khas 

Fikir dan Jawab

Objektif 

1.Menyedari kepentingan sikap sederhana semasa berbelanja.

2.Mengamalkan sikap sederhana dalam kehidupan harian.

Prosedur 

1. Perbincangan dan soal jawab.

2. Simulasi

3. Refleksi

4. Menyalin nota guru/Membust latihan 

ABM 

Buku Teks, halaman 65

Penerapan Nilai 

Pelajar dapat menyedari kepentingan merancang perbelanjaan

secara sederhana serta mengutamakan perbelanjaan mengikut

keutamaan.

Penilaian 

Pelajar dapat menyatakan pendapat dan usaha untuk tidak bersikap keterlaluan dalam membuat pertimbangan dan tindakan tanpa mengabaikan kepentingan diri dan orang lain. 

Refleksi

Pelajar dapat menyatakan kepentingan sikap sederhana dalam merancang perbelanjaan harian.


 

Tingkatan 

3D (Masa : 4.35 – 5.45) 

Matapelajaran 

Pendidikan Moral 

Tajuk 

Kasih Dicurah, Asuhan Ditaati

Tajuk Khas 

Fikir dan Jawab

Objektif 

1. Mengenal pasti peranan ibu bapa dalam mengasuh dan

memberikan pendidikan kepada anak-anak.

2. Menyedari kepentingan asuhan dan didikan ibu bapa.

3. Mengamalkan sikap mentaati ibu bapa.

Prosedur 

1. Perbincangan dan soal jawab.

2. Simulasi

3. Refleksi

4. Menyalin nota guru

ABM 

Buku Teks, halaman 73

Penerapan Nilai 

1. Menghargai pengorbanan ibu bapa.

2. Cara menghargai pengorbanan ibu bapa.

3. Kesan jika tidak mematuhi asuhan dan didikan ibu bapa.

Penilaian 

Pelajar dapat menyatakan pendapat untuk memahami pengorbanan ibu bapa dalam usaha dalam mengasuh dan mendidik anak-anak.

Refleksi 

Pelajar dapat memahami pengorbanan ibu bapa mereka dan cara terbaik menghargai pengorbanan tersebut adalah melalui kasih sayang.


 

Tingkatan 

1I (Masa: 2.00 – 3.10) 

Matapelajaran

Bahasa Malaysia 

Unit/ Tema 

Karangan Jenis Perbahasan

Topik 

Hidup Di Desa Lebih Baik Daripada Hidup Di Bandar

Fokus Utama 

8.0 Memproses maklumat untuk keperluan tertentu.

Fokus Sampingan 

8.3 Membuat pertimbangan secara teliti terhadap maklumat yang

telah disusun.

12.4 Menyusun isi dan menggunakan penanda wacana untuk menghasilkan perenggan yang koheren

Objektif Pembelajaran 

1. Menulis karangan perbahasan dengan format yang betul dan ayat yang gramatis.

2. Berbincang dan memberikan beberapa panduan yang biasa digunakan kepada pelajar sebagai rujukan dalam penulisan perbahasan.

Aktiviti P&P 

1. Pelajar menyalin nota yang dberikan oleh guru (format menulis karangan perbahasan).

2. Perbincangan tentang kelebihan tinggal di desa berbanding Bandar.

3. Pelajar mencatat hasil perbincangan.

4. Pelajar menyiapkan latihan yang diberikan oleh guru.

Sistem Bahasa 

Kata hubung, Kata Tanya

Penerapan Nilai 

Kasih sayang, budi bahasa,semangat kejiranan

Pendekatan Ilmu 

Pendidikan Moral 

BBM/ SPP 

Buku Rujukan Esensi Bahasa Malaysia Tingkatan 1

Refleksi 

Pelajar dengan bimbingan guru dapat memahami cara menulis karangan perbahasan dengan format yang betul dengan mengemukakan hujah yang bernas untuk menyokong pendapat mereka.


 

SELASA-28 APRIL 2009

Tingkatan 3L (Masa : 12.50-2.00)

Matapelajaran 

Pendidikan Moral 

Tajuk 

Berhemat Dalam Perbelanjaan 

Tajuk Khas 

Latih Diri/Iktibar Bersama

Objektif 

1.Menyedari kepentingan sikap sederhana semasa berbelanja.

2.Mengamalkan sikap sederhana dalam kehidupan harian.

Prosedur 

1. Perbincangan dan soal jawab.

2. Simulasi

3. Refleksi

4. Menyalin nota guru/Membuat latihan

ABM 

Buku Teks, halaman 68-70

Penerapan Nilai 

1. Cara merancang perbelanjaan secara bijak

2. Keburukan berbelanja melebihi kemampuan individu.

Penilaian 

Pelajar dapat menyatakan pendapat dan usaha untuk merancang perbelanjaan secara bijak dan keburukan terlibat dengan "along".

Refleksi 

Pelajar dapat menyatakan kepentingan sikap sederhana dalam merancang perbelanjaan harian.


 

Tingkatan

3J (Masa : 3.25-4.00)

3I/J(Masa : 4.00-4.35)

Matapelajaran

Pendidikan Moral

Tajuk

Berhemat Dalam Perbelanjaan

Tajuk Khas

Latih Diri

Objektif

1.Menyedari kepentingan sikap sederhana semasa berbelanja.

2.Mengamalkan sikap sederhana dalam kehidupan harian.

Prosedur

1. Perbincangan dan soal jawab.

2. Simulasi

3. Refleksi

4. Menyalin nota guru/Membuat latihan

ABM

Buku Teks, halaman 68

Penerapan Nilai

1. Cara merancang perbelanjaan.

2. Mengamalkan tip berbelanja secara bijak.

Penilaian

Pelajar dapat memahami kepentingan merancang perbelanjaan dan berbelanja secara bijaksana dalam membeli sesuatu barangan.

Refleksi

Pelajar dapat menyatakan kepentingan merancang perbelanjaan harian dan keburukan jika berbelanja mengikut perasaan.


 

Tingkatan 

1G (Masa: 4.35-5.45)

Matapelajaran

Bahasa Malaysia 

Unit/ Tema 

Karangan Jenis Perbahasan

Topik 

Hidup Di Desa Lebih Baik Daripada Hidup Di Bandar

Fokus Utama 

8.0 Memproses maklumat untuk keperluan tertentu.

Fokus Sampingan 

8.3 Membuat pertimbangan secara teliti terhadap maklumat yang

telah disusun.

12.4 Menyusun isi dan menggunakan penanda wacana untuk menghasilkan perenggan yang koheren

Objektif Pembelajaran 

1.Menulis karangan perbahasan dengan format yang betul dan ayat

yang gramatis.

2.Berbincang dan memberikan beberapa panduan yang biasa

digunakan kepada pelajar sebagai rujukan dalam penulisan

perbahasan.

Aktiviti P&P 

1. Pelajar menyalin nota yang dberikan oleh guru (format menulis karangan perbahasan).

2. Perbincangan tentang kelebihan tinggal di desa berbanding di bandar.

3. Pelajar mencatat hasil perbincangan.

4. Pelajar menyiapkan latihan yang diberikan oleh guru.

Sistem Bahasa 

Kata hubung, Kata tanya

Penerapan Nilai 

Kasih sayang, budi bahasa,semangat kejiranan

Pendekatan Ilmu 

Pendidikan Moral 

BBM/ SPP 

Buku Rujukan Esensi Bahasa Malaysia Tingkatan 1

Refleksi 

Pelajar dengan bimbingan guru dapat memahami cara menulis karangan perbahasan dengan format yang betul dengan mengemukakan hujah yang bernas untuk menyokong pendapat mereka.


 

RABU -29 APRIL 2009

Tingkatan 

1G (Masa: 12.50 – 2.00)

Matapelajaran 

Bahasa Malaysia 

Unit/ Tema 

Sajak Surat Dari Kampus

Topik 

Puisi Moden

Fokus Utama 

10.4 Menyatakan jenis, ciri, tema, bahasa, dan unsur bunyi dalam puisi

Fokus Sampingan 

10.0 Memahami dan memberikan respon peribadi tentang karya sastera.

10.3 Menyatakan bentuk dan nada puisi.

Objektif Pembelajaran 

1. Menyatakan maksud setiap rangkap sajak.

2. Menjelaskan aspek nilai dan pengajaran dalam sajak.

3. Menjawab soalan berkenaan sajak. 

Aktiviti P&P 

1. Melafazkan sajak dengan rima yang betul.

2. Menyatakan maksud setiap rangkap sajak.

3. Menjawab soalan pemahaman dengan tepat dan gramatis

Sistem Bahasa 

Kata hubung 

Penerapan Nilai 

Kepentingan Ilmu, Semangat Setia kawan 

Pendekatan Ilmu 

Pendidikan Moral  

BBM/ SPP 

Antologi Sehijau Warna Daun, Buku Rujukan

Refleksi 

Pelajar dapat memahami maksud sajak tersebut dan mengetahui nilai dan pengajaran yang ada.


 

Tingkatan 

1I (Masa: 4.00 – 5.10)

Matapelajaran 

Bahasa Malaysia 

Unit/ Tema 

Penaksiran Lisan Berasaskan Sekolah (PLBS) 

Topik 

Amalan Membaca/ Gejala Sosial Pada Masa Kini

Fokus Utama

3.0 Berunding secara santun untuk mendapat persetujuan dan kata sepakat.

Fokus Sampingan 

3.3 Menyatakan pendirian yang jelas dengan mengemukakan maklumat yang relevan.

8.0 Memproses maklumat mengikut keperluan tertentu.

Objektif Pembelajaran 

Menguji kebolehan para pelajar menjawab soalan secara lisan, sama ada berstruktur dan gramatis.

Aktiviti P&P 

1. Pelajar-pelajar dikehendaki mencari maklumat berhubung tajuk yang diberi berdasarkan soalan-soalan yang berkaitan melalui perbincangan dengan rakan dalam masa 15 minit.

2.Guru menyuruh pelajar menjawab soalan mengikut giliran secara lisan.

Sistem Bahasa 

Kata sendi nama/kata hubung 

Penerapan Nilai 

Kasih sayang,bertanggungjawab,hormat-menghormati 

Pendekatan Ilmu 

Pendidikan Moral 

BBM/ SPP 

Isu-isu semasa/pendidikan moral

Refleksi

Hampir semua pelajar yang dipilih menjawab soalan guru dengan ringkas dan tidak memberikan jawapan yang memuaskan.


 

Tingkatan 

3D ( Masa : 5.45-6.20)

Matapelajaran 

Pendidikan Moral 

Tajuk 

Kasih Dicurah, Asuhan Ditaati

Tajuk Khas 

Projek Bersama

Objektif 

1. Mengenal pasti peranan ibu bapa dalam mengasuh dan

memberikan pendidikan kepada anak-anak.

2. Menyedari kepentingan asuhan dan didikan ibu bapa.

3. Mengamalkan sikap mentaati ibu bapa.

Prosedur 

1. Perbincangan dan soal jawab.

2. Simulasi

3. Refleksi

4. Pelajar membuat sajak dan logo kekeluargaan masing-masing bagi mengenang jasa ibu bapa mereka.

ABM 

Buku Teks, halaman 77

Penerapan Nilai 

1. Menghargai pengorbanan ibu bapa.

2. Cara menghargai pengorbanan ibu bapa.

Penilaian 

Pelajar dapat menyatakan pendapat untuk memahami pengorbanan ibu bapa dalam usaha dalam mengasuh dan mendidik anak-anak.

Refleksi 

Pelajar berusaha untuk menghasilkan sajak yang bertemakan penghargaan terhadap ibu bapa dan mencipta logo kekeluargaan.


 

KHAMIS –30 APRIL 2009

Tingkatan 

1I (Masa: 12.50 – 2.00)

Matapelajaran 

Bahasa Malaysia 

Unit/ Tema 

Sajak Surat Dari Kampus

Topik 

Puisi Moden

Fokus Utama 

10.4 Menyatakan jenis, ciri, tema, bahasa, dan unsur bunyi dalam puisi

Fokus Sampingan 

10.0 Memahami dan memberikan respon peribadi tentang karya sastera.

10.3 Menyatakan bentuk dan nada puisi.

Objektif Pembelajaran 

1. Menyatakan maksud setiap rangkap sajak.

2. Menjelaskan aspek nilai dan pengajaran dalam sajak.

3. Menjawab soalan berkenaan sajak. 

Aktiviti P&P 

1. Melafazkan sajak dengan rima yang betul.

2. Menyatakan maksud setiap rangkap sajak.

3. Menjawab soalan pemahaman dengan tepat dan gramatis

Sistem Bahasa 

Kata hubung 

Penerapan Nilai 

Kepentingan Ilmu, Semangat Setia kawan 

Pendekatan Ilmu 

Pendidikan Moral  

BBM/ SPP 

Antologi Sehijau Warna Daun, Buku Rujukan

Refleksi 

Pelajar dapat memahami maksud sajak tersebut dan mengetahui nilai dan pengajaran yang ada.


 

Tingkatan

3I/J (Masa: 4.00 – 5.10)

Matapelajaran 

Pendidikan Moral 

Tajuk 

Kasih Dicurah, Asuhan Ditaati 

Tajuk Khas 

Fikir dan Jawab/ Renung Bersama

Objektif 

1. Mengenal pasti peranan ibu bapa dalam mengasuh dan

memberikan pendidikan kepada anak-anak.

2. Menyedari kepentingan asuhan dan didikan ibu bapa.

3. Mengamalkan sikap mentaati ibu bapa.

Prosedur 

1. Perbincangan dan soal jawab.

2. Simulasi

3. Refleksi

4. Menyalin nota guru 

ABM 

Buku Teks, halaman 72-74

Penerapan Nilai 

1. Menghargai pengorbanan ibu bapa.

2. Cara menghargai pengorbanan ibu bapa.

3. Kesan jika tidak mematuhi asuhan dan didikan ibu bapa.

Penilaian 

Pelajar dapat menyatakan pendapat untuk memahami pengorbanan ibu bapa dalam usaha dalam mengasuh dan mendidik anak-anak.

Refleksi 

Pelajar dapat memahami pengorbanan ibu bapa mereka dan cara terbaik menghargai pengorbanan tersebut adalah melalui kasih sayang.


 

JUMAAT – 1 MEI 2009


 

CUTI HARI PEKERJA


 


 


 

1 comment:

  1. Cikgu,
    Anda telah menyiapkan rph yan baik. Keep up the good effort.
    TQVM

    ReplyDelete