ISNIN – 27 APRIL 2009
Tingkatan 3N (Masa: 12.50-2.00) | |
Matapelajaran | Pendidikan Moral |
Tajuk | Berhemat Dalam Perbelanjaan |
Tajuk Khas | Fikir dan Jawab |
Objektif | 1.Menyedari kepentingan sikap sederhana semasa berbelanja. 2.Mengamalkan sikap sederhana dalam kehidupan harian. |
Prosedur | 1. Perbincangan dan soal jawab. 2. Simulasi 3. Refleksi 4. Menyalin nota guru/Membust latihan |
ABM | Buku Teks, halaman 65 |
Penerapan Nilai | Pelajar dapat menyedari kepentingan merancang perbelanjaan secara sederhana serta mengutamakan perbelanjaan mengikut keutamaan. |
Penilaian | Pelajar dapat menyatakan pendapat dan usaha untuk tidak bersikap keterlaluan dalam membuat pertimbangan dan tindakan tanpa mengabaikan kepentingan diri dan orang lain. |
Refleksi | Pelajar dapat menyatakan kepentingan sikap sederhana dalam merancang perbelanjaan harian. |
Tingkatan | 3D (Masa : 4.35 – 5.45) |
Matapelajaran | Pendidikan Moral |
Tajuk | Kasih Dicurah, Asuhan Ditaati |
Tajuk Khas | Fikir dan Jawab |
Objektif | 1. Mengenal pasti peranan ibu bapa dalam mengasuh dan memberikan pendidikan kepada anak-anak. 2. Menyedari kepentingan asuhan dan didikan ibu bapa. 3. Mengamalkan sikap mentaati ibu bapa. |
Prosedur | 1. Perbincangan dan soal jawab. 2. Simulasi 3. Refleksi 4. Menyalin nota guru |
ABM | Buku Teks, halaman 73 |
Penerapan Nilai | 1. Menghargai pengorbanan ibu bapa. 2. Cara menghargai pengorbanan ibu bapa. 3. Kesan jika tidak mematuhi asuhan dan didikan ibu bapa. |
Penilaian | Pelajar dapat menyatakan pendapat untuk memahami pengorbanan ibu bapa dalam usaha dalam mengasuh dan mendidik anak-anak. |
Refleksi | Pelajar dapat memahami pengorbanan ibu bapa mereka dan cara terbaik menghargai pengorbanan tersebut adalah melalui kasih sayang. |
Tingkatan | 1I (Masa: 2.00 – 3.10) |
Matapelajaran | Bahasa Malaysia |
Unit/ Tema | Karangan Jenis Perbahasan |
Topik | Hidup Di Desa Lebih Baik Daripada Hidup Di Bandar |
Fokus Utama | 8.0 Memproses maklumat untuk keperluan tertentu. |
Fokus Sampingan | 8.3 Membuat pertimbangan secara teliti terhadap maklumat yang telah disusun. 12.4 Menyusun isi dan menggunakan penanda wacana untuk menghasilkan perenggan yang koheren |
Objektif Pembelajaran | 1. Menulis karangan perbahasan dengan format yang betul dan ayat yang gramatis. 2. Berbincang dan memberikan beberapa panduan yang biasa digunakan kepada pelajar sebagai rujukan dalam penulisan perbahasan. |
Aktiviti P&P | 1. Pelajar menyalin nota yang dberikan oleh guru (format menulis karangan perbahasan). 2. Perbincangan tentang kelebihan tinggal di desa berbanding Bandar. 3. Pelajar mencatat hasil perbincangan. 4. Pelajar menyiapkan latihan yang diberikan oleh guru. |
Sistem Bahasa | Kata hubung, Kata Tanya |
Penerapan Nilai | Kasih sayang, budi bahasa,semangat kejiranan |
Pendekatan Ilmu | Pendidikan Moral |
BBM/ SPP | Buku Rujukan Esensi Bahasa Malaysia Tingkatan 1 |
Refleksi | Pelajar dengan bimbingan guru dapat memahami cara menulis karangan perbahasan dengan format yang betul dengan mengemukakan hujah yang bernas untuk menyokong pendapat mereka. |
SELASA-28 APRIL 2009
Tingkatan 3L (Masa : 12.50-2.00) | |
Matapelajaran | Pendidikan Moral |
Tajuk | Berhemat Dalam Perbelanjaan |
Tajuk Khas | Latih Diri/Iktibar Bersama |
Objektif | 1.Menyedari kepentingan sikap sederhana semasa berbelanja. 2.Mengamalkan sikap sederhana dalam kehidupan harian. |
Prosedur | 1. Perbincangan dan soal jawab. 2. Simulasi 3. Refleksi 4. Menyalin nota guru/Membuat latihan |
ABM | Buku Teks, halaman 68-70 |
Penerapan Nilai | 1. Cara merancang perbelanjaan secara bijak 2. Keburukan berbelanja melebihi kemampuan individu. |
Penilaian | Pelajar dapat menyatakan pendapat dan usaha untuk merancang perbelanjaan secara bijak dan keburukan terlibat dengan "along". |
Refleksi | Pelajar dapat menyatakan kepentingan sikap sederhana dalam merancang perbelanjaan harian. |
Tingkatan | 3J (Masa : 3.25-4.00) 3I/J(Masa : 4.00-4.35) |
Matapelajaran | Pendidikan Moral |
Tajuk | Berhemat Dalam Perbelanjaan |
Tajuk Khas | Latih Diri |
Objektif | 1.Menyedari kepentingan sikap sederhana semasa berbelanja. 2.Mengamalkan sikap sederhana dalam kehidupan harian. |
Prosedur | 1. Perbincangan dan soal jawab. 2. Simulasi 3. Refleksi 4. Menyalin nota guru/Membuat latihan |
ABM | Buku Teks, halaman 68 |
Penerapan Nilai | 1. Cara merancang perbelanjaan. 2. Mengamalkan tip berbelanja secara bijak. |
Penilaian | Pelajar dapat memahami kepentingan merancang perbelanjaan dan berbelanja secara bijaksana dalam membeli sesuatu barangan. |
Refleksi | Pelajar dapat menyatakan kepentingan merancang perbelanjaan harian dan keburukan jika berbelanja mengikut perasaan. |
Tingkatan | 1G (Masa: 4.35-5.45) |
Matapelajaran | Bahasa Malaysia |
Unit/ Tema | Karangan Jenis Perbahasan |
Topik | Hidup Di Desa Lebih Baik Daripada Hidup Di Bandar |
Fokus Utama | 8.0 Memproses maklumat untuk keperluan tertentu. |
Fokus Sampingan | 8.3 Membuat pertimbangan secara teliti terhadap maklumat yang telah disusun. 12.4 Menyusun isi dan menggunakan penanda wacana untuk menghasilkan perenggan yang koheren |
Objektif Pembelajaran | 1.Menulis karangan perbahasan dengan format yang betul dan ayat yang gramatis. 2.Berbincang dan memberikan beberapa panduan yang biasa digunakan kepada pelajar sebagai rujukan dalam penulisan perbahasan. |
Aktiviti P&P | 1. Pelajar menyalin nota yang dberikan oleh guru (format menulis karangan perbahasan). 2. Perbincangan tentang kelebihan tinggal di desa berbanding di bandar. 3. Pelajar mencatat hasil perbincangan. 4. Pelajar menyiapkan latihan yang diberikan oleh guru. |
Sistem Bahasa | Kata hubung, Kata tanya |
Penerapan Nilai | Kasih sayang, budi bahasa,semangat kejiranan |
Pendekatan Ilmu | Pendidikan Moral |
BBM/ SPP | Buku Rujukan Esensi Bahasa Malaysia Tingkatan 1 |
Refleksi | Pelajar dengan bimbingan guru dapat memahami cara menulis karangan perbahasan dengan format yang betul dengan mengemukakan hujah yang bernas untuk menyokong pendapat mereka. |
RABU -29 APRIL 2009
Tingkatan | 1G (Masa: 12.50 – 2.00) |
Matapelajaran | Bahasa Malaysia |
Unit/ Tema | Sajak Surat Dari Kampus |
Topik | Puisi Moden |
Fokus Utama | 10.4 Menyatakan jenis, ciri, tema, bahasa, dan unsur bunyi dalam puisi |
Fokus Sampingan | 10.0 Memahami dan memberikan respon peribadi tentang karya sastera. 10.3 Menyatakan bentuk dan nada puisi. |
Objektif Pembelajaran | 1. Menyatakan maksud setiap rangkap sajak. 2. Menjelaskan aspek nilai dan pengajaran dalam sajak. 3. Menjawab soalan berkenaan sajak. |
Aktiviti P&P | 1. Melafazkan sajak dengan rima yang betul. 2. Menyatakan maksud setiap rangkap sajak. 3. Menjawab soalan pemahaman dengan tepat dan gramatis |
Sistem Bahasa | Kata hubung |
Penerapan Nilai | Kepentingan Ilmu, Semangat Setia kawan |
Pendekatan Ilmu | Pendidikan Moral |
BBM/ SPP | Antologi Sehijau Warna Daun, Buku Rujukan |
Refleksi | Pelajar dapat memahami maksud sajak tersebut dan mengetahui nilai dan pengajaran yang ada. |
Tingkatan | 1I (Masa: 4.00 – 5.10) |
Matapelajaran | Bahasa Malaysia |
Unit/ Tema | Penaksiran Lisan Berasaskan Sekolah (PLBS) |
Topik | Amalan Membaca/ Gejala Sosial Pada Masa Kini |
Fokus Utama | 3.0 Berunding secara santun untuk mendapat persetujuan dan kata sepakat. |
Fokus Sampingan | 3.3 Menyatakan pendirian yang jelas dengan mengemukakan maklumat yang relevan. 8.0 Memproses maklumat mengikut keperluan tertentu. |
Objektif Pembelajaran | Menguji kebolehan para pelajar menjawab soalan secara lisan, sama ada berstruktur dan gramatis. |
Aktiviti P&P | 1. Pelajar-pelajar dikehendaki mencari maklumat berhubung tajuk yang diberi berdasarkan soalan-soalan yang berkaitan melalui perbincangan dengan rakan dalam masa 15 minit. 2.Guru menyuruh pelajar menjawab soalan mengikut giliran secara lisan. |
Sistem Bahasa | Kata sendi nama/kata hubung |
Penerapan Nilai | Kasih sayang,bertanggungjawab,hormat-menghormati |
Pendekatan Ilmu | Pendidikan Moral |
BBM/ SPP | Isu-isu semasa/pendidikan moral |
Refleksi | Hampir semua pelajar yang dipilih menjawab soalan guru dengan ringkas dan tidak memberikan jawapan yang memuaskan. |
Tingkatan | 3D ( Masa : 5.45-6.20) |
Matapelajaran | Pendidikan Moral |
Tajuk | Kasih Dicurah, Asuhan Ditaati |
Tajuk Khas | Projek Bersama |
Objektif | 1. Mengenal pasti peranan ibu bapa dalam mengasuh dan memberikan pendidikan kepada anak-anak. 2. Menyedari kepentingan asuhan dan didikan ibu bapa. 3. Mengamalkan sikap mentaati ibu bapa. |
Prosedur | 1. Perbincangan dan soal jawab. 2. Simulasi 3. Refleksi 4. Pelajar membuat sajak dan logo kekeluargaan masing-masing bagi mengenang jasa ibu bapa mereka. |
ABM | Buku Teks, halaman 77 |
Penerapan Nilai | 1. Menghargai pengorbanan ibu bapa. 2. Cara menghargai pengorbanan ibu bapa. |
Penilaian | Pelajar dapat menyatakan pendapat untuk memahami pengorbanan ibu bapa dalam usaha dalam mengasuh dan mendidik anak-anak. |
Refleksi | Pelajar berusaha untuk menghasilkan sajak yang bertemakan penghargaan terhadap ibu bapa dan mencipta logo kekeluargaan. |
KHAMIS –30 APRIL 2009
Tingkatan | 1I (Masa: 12.50 – 2.00) |
Matapelajaran | Bahasa Malaysia |
Unit/ Tema | Sajak Surat Dari Kampus |
Topik | Puisi Moden |
Fokus Utama | 10.4 Menyatakan jenis, ciri, tema, bahasa, dan unsur bunyi dalam puisi |
Fokus Sampingan | 10.0 Memahami dan memberikan respon peribadi tentang karya sastera. 10.3 Menyatakan bentuk dan nada puisi. |
Objektif Pembelajaran | 1. Menyatakan maksud setiap rangkap sajak. 2. Menjelaskan aspek nilai dan pengajaran dalam sajak. 3. Menjawab soalan berkenaan sajak. |
Aktiviti P&P | 1. Melafazkan sajak dengan rima yang betul. 2. Menyatakan maksud setiap rangkap sajak. 3. Menjawab soalan pemahaman dengan tepat dan gramatis |
Sistem Bahasa | Kata hubung |
Penerapan Nilai | Kepentingan Ilmu, Semangat Setia kawan |
Pendekatan Ilmu | Pendidikan Moral |
BBM/ SPP | Antologi Sehijau Warna Daun, Buku Rujukan |
Refleksi | Pelajar dapat memahami maksud sajak tersebut dan mengetahui nilai dan pengajaran yang ada. |
Tingkatan | 3I/J (Masa: 4.00 – 5.10) |
Matapelajaran | Pendidikan Moral |
Tajuk | Kasih Dicurah, Asuhan Ditaati |
Tajuk Khas | Fikir dan Jawab/ Renung Bersama |
Objektif | 1. Mengenal pasti peranan ibu bapa dalam mengasuh dan memberikan pendidikan kepada anak-anak. 2. Menyedari kepentingan asuhan dan didikan ibu bapa. 3. Mengamalkan sikap mentaati ibu bapa. |
Prosedur | 1. Perbincangan dan soal jawab. 2. Simulasi 3. Refleksi 4. Menyalin nota guru |
ABM | Buku Teks, halaman 72-74 |
Penerapan Nilai | 1. Menghargai pengorbanan ibu bapa. 2. Cara menghargai pengorbanan ibu bapa. 3. Kesan jika tidak mematuhi asuhan dan didikan ibu bapa. |
Penilaian | Pelajar dapat menyatakan pendapat untuk memahami pengorbanan ibu bapa dalam usaha dalam mengasuh dan mendidik anak-anak. |
Refleksi | Pelajar dapat memahami pengorbanan ibu bapa mereka dan cara terbaik menghargai pengorbanan tersebut adalah melalui kasih sayang. |
JUMAAT – 1 MEI 2009
CUTI HARI PEKERJA |
Cikgu,
ReplyDeleteAnda telah menyiapkan rph yan baik. Keep up the good effort.
TQVM