Tuesday, May 26, 2009

MINGGU 20

ISNIN- 11 MEI 2009

Tingkatan

1I (Masa : 2.00-3.10)

Matapelajaran

Bahasa Malaysia

Unit/ Tema

Karangan Berdasarkan Bahan Ransangan

Topik

Komposisi Pelajar di Sekolah Menengah Serian

Fokus Utama

9.0 Menyampaikan maklumat untuk tujuan tertentu

Fokus Sampingan

7.1 Mengenal pasti dan menyatakan gambaran keseluruhan, idea utama, isi penting dan isi relevan tentang bahan yang didengar, dibaca dan ditonton.

7.5 Memahami dan meneliti maksud tersurat dan tersirat daripada sesuatu bahan.

Objektif Pembelajaran

1. Menghasilkan sebuah huraian berdasarkan carta pai yang diberikan yang panjangnya lebih kurang 120 patah perkataan.

2. Mengenal pasti dan menyatakan isi-isi penting yang terdapat dalam jadual, sama ada yang tersurat atau tersirat.

Aktiviti P&P

1. Guru menerangkan format menulis ringkasan.

2. Perbincangan ( dengan bimbingan guru).

3. Guru memberikan isi-isi penting yang berkaitan dengan carta pai.

3. Pelajar mencatat hasil perbincangan.

4. Pelajar menyiapkan latihan yang diberikan oleh guru.

Sistem Bahasa

Kata hubung, kata Tanya

Penerapan Nilai

Berjimat cermat, bijak

Pendekatan Ilmu

Pendidikan Moral

BBM/ SPP

Buku Rujukan Esensi Bahasa Malaysia Tingkatan 1, ms 203

Refleksi

Pelajar dengan bimbingan guru dapat memahami cara menulis huraian 120 patah perkataan tentang komposisi pelajar di Sekolah Menengah Serian dengan format yang betul.


 

Tingkatan

3N (Masa: 12.50-2.00)

Matapelajaran

Pendidikan Moral

Tajuk

Prinsip Kekeluargaan Asas Keharmonian

Tajuk Khas

Fikir dan Jawab/ Renung Bersama

Objektif

1. Mengenal pasti prinsip dalam keluarga.

2. Memahami kepentingan diwujudkan prinsip kekeluargaan.

3. Menerima dan mematuhi prinsip dalam keluarga.

Prosedur

1. Perbincangan dan soal jawab.

2. Simulasi

3. Refleksi

4. Menyalin nota guru

ABM

Buku Teks, halaman 78-79

Penerapan Nilai

1. Kepentingan amalan prinsip kekeluargaan.

2. Mengetahui amalan prinsip kekeluargaan.

Penilaian

Pelajar dapat menyatakan usaha dan pendapat untuk memahami kepentingan prinsip kekeluargaan.

Refleksi

Pelajar dapat memahami kepentingan prinsip kekeluargaan dan mematuhinya untuk kebaikan semua pihak.

Tingkatan

3D (Masa : 4.35 – 5.45)

Matapelajaran

Pendidikan Moral

Tajuk

Amalan Adat,Warisan Keluarga

Tajuk Khas

Fikir dan Jawab/Tahukah Anda

Objektif

1. Mengenal pasti adat dan pantang larang yang diamalkan oleh keluarga.

2. Menyatakan kepentingan pengekalan tradisi kekeluargaan.

3. Mengamalkan tradisi kekeluargaan dalam kehidupan.

Prosedur

1. Perbincangan dan soal jawab.

2. Simulasi

3. Refleksi

4. Menyalin nota guru dan membuat latihan.

ABM

Buku Teks, halaman 83-86.

Penerapan Nilai

1. Memahami kepentingan menghormati adat dan mengamalkan adat dan tradisi kekeluargaan.

2. Menyedari bahawa amalan adat dan pantang larang dapat memelihara keharmonian keluarga.

3. Kebaikan dan keburukan mengamalkan adat dan pantang larang keluarga.

Penilaian

Pelajar dapat menyatakan pendapat dan usaha kepentingan mematuhi adat dan pantang larang mengikut tradisi mereka sendiri.

Refleksi

Pelajar dapat menyatakan kepentingan adat dan pantang larang diamalkan seperti mengeratkan hubungan kekeluargaan serta boleh meningkatkan kerjasama dan cara untuk mengekalkannya supaya tidak dilupakan.


 

SELASA – 12 MEI 2009

Tingkatan

3L (Masa : 12.50-2.00)

3J (Masa : 3.25-4.00)

3I/J(Masa : 4.00-4.35)

Matapelajaran

Pendidikan Moral

Tajuk

Amalan Adat,Warisan Keluarga

Tajuk Khas

Fikir dan Jawab/Tahukah Anda

Objektif

1. Mengenal pasti adat dan pantang larang yang diamalkan oleh keluarga.

2. Menyatakan kepentingan pengekalan tradisi kekeluargaan.

3. Mengamalkan tradisi kekeluargaan dalam kehidupan.

Prosedur

1. Perbincangan dan soal jawab.

2. Simulasi

3. Refleksi

4. Menyalin nota guru dan membuat latihan.

ABM

Buku Teks, halaman 83-86.

Penerapan Nilai

1. Memahami kepentingan menghormati adat dan mengamalkan adat dan tradisi kekeluargaan.

2. Menyedari bahawa amalan adat dan pantang larang dapat memelihara keharmonian keluarga.

3. Kebaikan dan keburukan mengamalkan adat dan pantang larang

keluarga.

Penilaian

Pelajar dapat menyatakan pendapat dan usaha kepentingan mematuhi adat dan pantang larang mengikut tradisi mereka sendiri.

Refleksi

Pelajar dapat menyatakan kepentingan adat dan pantang larang diamalkan seperti mengeratkan hubungan kekeluargaan serta boleh meningkatkan kerjasama dan cara untuk mengekalkannya supaya tidak dilupakan.


 

Tingkatan

1G (Masa: 4.35-5.45)

Matapelajaran

Bahasa Malaysia

Unit/ Tema

Karangan berdasarkan bahan ransangan

Topik

Jumlah Penduduk Setinggan Di Wilayah Persekutuan Tahun 2005

Fokus Utama

9.0 Menyampaikan maklumat untuk tujuan tertentu

Fokus Sampingan

7.1 Mengenal pasti dan menyatakan gambaran keseluruhan, idea utama, isi penting dan isi relevan tentang bahan yang didengar, dibaca dan ditonton.

7.5 Memahami dan meneliti maksud tersurat dan tersirat daripada sesuatu bahan.

Objektif Pembelajaran

1. Menghasilkan sebuah huraian berdasarkan jadual yang diberikan yang panjangnya lebih kurang 120 patah perkataan.

2. Mengenal pasti dan menyatakan isi-isi penting yang terdapat dalam jadual, sama ada yang tersurat atau tersirat.

Aktiviti P&P

1. Guru menerangkan format menulis ringkasan.

2. Perbincangan ( dengan bimbingan guru).

3. Guru memberikan isi-isi penting yang berkaitan dengan carta pai.

3. Pelajar mencatat hasil perbincangan.

4. Pelajar menyiapkan latihan yang diberikan oleh guru.

Sistem Bahasa

Kata hubung, kata Tanya

Penerapan Nilai

Toleransi, Kerjasama

Pendekatan Ilmu

Pendidikan Moral

BBM/ SPP

Nota Ekstrem PMR Bahasa Malaysia Tingkatan 1, ms 23

Refleksi

Pelajar dengan bimbingan guru dapat memahami cara menulis huraian 120 patah perkataan punca-punca wujudnya kawasan setinggan dengan format yang betul.


 

RABU – 13 MEI 2009

Tingkatan

1G (Masa: 12.50 – 2.00)

1I (Masa: 4.00 – 5.10)

Matapelajaran

Bahasa Malaysia

Unit/ Tema

Prosa Moden

Topik

Limpahan Darah Di Sungai Semur

Fokus Utama

10.0 Memahami dan memberikan respon peribadi tentang karya sastera.

Fokus Sampingan

10. 4 Menyatakan jenis, ciri,tema dan persoalan, pemikiran,nilai dan pengajaran.

Objektif Pembelajaran

1. Memahami karya sastera yang dibaca.

2. Menjelaskan sinopsis/ ringkasan bagi peristiwa dari unit 1 hingga 8 novel tersebut.

Aktiviti P&P

1. Membaca dan memahami setiap unit peristiwa yang berlaku.

2. Membincangkan maksud teks dan menceritakan peristiwa penting secara ringkas.

3. Memberikan pendapat dan menyalin ringkasan peristiwa yang diberi oleh guru.

Sistem Bahasa

Kata hubung

Penerapan Nilai

Semangat cintakan negara, kasih sayang,kesabaran,ketabahan

Pendekatan Ilmu

Pendidikan Moral

BBM/ SPP

Antologi Sehijau Warna Daun, Buku Rujukan Esensi Bahasa Malaysia Tingkatan 1,

Refleksi

Pelajar dengan bimbingan guru cuba memahami cerita tersebut dari unit ke unit dan peristiwa penting yang berkaitan.


 

Tingkatan

3D ( Masa : 5.45-6.20)

Matapelajaran

Pendidikan Moral

Tajuk

Amalan Adat,Warisan Keluarga

Tajuk Khas

Bincangkan Bersama-Sama/Cari Maklumat

Objektif

1. Mengenal pasti adat dan pantang larang yang diamalkan oleh keluarga.

2. Menyatakan kepentingan pengekalan tradisi kekeluargaan.

3. Mengamalkan tradisi kekeluargaan dalam kehidupan.

Prosedur

1. Perbincangan dan soal jawab.

2. Simulasi

3. Refleksi

4. Menyalin nota guru dan membuat latihan.

ABM

Buku Teks, halaman 87-88.

Penerapan Nilai

1. Mematuhi adat dan pantang larang keluarga.

2.Mengekalkan amalan adat dan pantang larang untuk kebaikan diri dan keluarga.

Penilaian

Pelajar dapat menyatakan pendapat dan usaha kepentingan mematuhi adat dan pantang larang mengikut tradisi mereka sendiri.

Refleksi

Pelajar menyenaraikan amalan adat dan pantang larang mengikut kepercayaan kaum masing-masing dan membentangkannya untuk dikongsi bersama-sama rakan yang lain.


 

KHAMIS – 14 MEI 2009

Tingkatan

1I (Masa: 12.50 – 2.00)

Matapelajaran

Bahasa Malaysia

Unit/ Tema

Drama

Topik

Bila Retak Kota Melaka

Fokus Utama

10.0 Memahami dan memberikan respon peribadi tentang karya sastera.

Fokus Sampingan

10. 4 Menyatakan jenis, ciri,tema dan persoalan, pemikiran,nilai dan pengajaran.

10.6 Mengulas gaya karya sastera dari aspek watak dan perwatakan, latar ,plot, gaya bahasa dan sudut pandangan.

Objektif Pembelajaran

1. Memahami karya sastera yang dibaca.

2. Menjelaskan aspek watak,latar,plot, gaya bahasa,nilai dan pengajaran dalam drama.

Aktiviti P&P

1. Membaca teks drama Bila Retak Kota Melaka.

2. Membincangkan maksud teks dan menceritakan peristiwa penting secara ringkas.

3. Memberikan pendapat dan menyalin nota guru.

Sistem Bahasa

Kata hubung, Kata Sendi

Penerapan Nilai

tanggungjawab, baik hati,kesabaran,bijak

Pendekatan Ilmu

Pendidikan Moral, Sejarah

BBM/ SPP

Antologi Sehijau Warna Daun, Buku Rujukan Esensi Bahasa Malaysia Tingkatan 1,

Refleksi

Pelajar dengan bimbingan guru dapat memahami dan menyatakan nilai dan pengajaran drama Bila Retak Kota Melaka tersebut.


 

Tingkatan

3I/J (Masa: 4.00 – 5.10)

Matapelajaran

Pendidikan Moral

Tajuk

Amalan Adat,Warisan Keluarga

Tajuk Khas

Bincangkan Bersama-Sama/Cari Maklumat

Objektif

1. Mengenal pasti adat dan pantang larang yang diamalkan oleh keluarga.

2. Menyatakan kepentingan pengekalan tradisi kekeluargaan.

3. Mengamalkan tradisi kekeluargaan dalam kehidupan.

Prosedur

1. Perbincangan dan soal jawab.

2. Simulasi

3. Refleksi

4. Menyalin nota guru dan membuat latihan.

ABM

Buku Teks, halaman 87-88.

Penerapan Nilai

1. Mematuhi adat dan pantang larang keluarga.

2.Mengekalkan amalan adat dan pantang larang untuk kebaikan diri dan keluarga.

Penilaian

Pelajar dapat menyatakan pendapat dan usaha kepentingan mematuhi adat dan pantang larang mengikut tradisi mereka sendiri.

Refleksi

Pelajar menyenaraikan amalan adat dan pantang larang mengikut kepercayaan kaum masing-masing dan membentangkannya untuk dikongsi bersama-sama rakan yang lain.


 

JUMAAT – 15 MEI 2009

Tingkatan

3L (Masa:3.10-3.45)

Matapelajaran

Pendidikan Moral

Tajuk

Amalan Adat,Warisan Keluarga

Tajuk Khas

Bincangkan Bersama-Sama/Cari Maklumat

Objektif

1. Mengenal pasti adat dan pantang larang yang diamalkan oleh keluarga.

2. Menyatakan kepentingan pengekalan tradisi kekeluargaan.

3. Mengamalkan tradisi kekeluargaan dalam kehidupan.

Prosedur

1. Perbincangan dan soal jawab.

2. Simulasi

3. Refleksi

4. Menyalin nota guru dan membuat latihan.

ABM

Buku Teks, halaman 87-88.

Penerapan Nilai

1. Mematuhi adat dan pantang larang keluarga.

2.Mengekalkan amalan adat dan pantang larang untuk kebaikan diri dan keluarga.

Penilaian

Pelajar dapat menyatakan pendapat dan usaha kepentingan mematuhi adat dan pantang larang mengikut tradisi mereka sendiri.

Refleksi

Pelajar menyenaraikan amalan adat dan pantang larang mengikut kepercayaan kaum masing-masing dan membentangkannya untuk dikongsi bersama-sama rakan yang lain.


 

Tingkatan

3N (Masa:4.35-5.10)

Matapelajaran

Pendidikan Moral

Tajuk

Amalan Adat,warisan Keluarga

Tajuk Khas

Fikir dan Jawab/Tahukah Anda

Objektif

1. Mengenal pasti adat dan pantang larang yang diamalkan oleh keluarga.

2. Menyatakan kepentingan pengekalan tradisi kekeluargaan.

3. Mengamalkan tradisi kekeluargaan dalam kehidupan.

Prosedur

1. Perbincangan dan soal jawab.

2. Simulasi

3. Refleksi

4. Menyalin nota guru dan membuat latihan.

ABM

Buku Teks, halaman 83-86.

Penerapan Nilai

1. Memahami kepentingan menghormati adat dan mengamalkan adat dan tradisi kekeluargaan.

2. Menyedari bahawa amalan adat dan pantang larang dapat memelihara keharmonian keluarga.

3. Kebaikan dan keburukan mengamalkan adat dan pantang larang keluarga.

Penilaian

Pelajar dapat menyatakan pendapat dan usaha kepentingan mematuhi adat dan pantang larang mengikut tradisi mereka sendiri.

Refleksi

Pelajar dapat menyatakan kepentingan adat dan pantang larang diamalkan seperti mengeratkan hubungan kekeluargaan serta boleh meningkatkan kerjasama dan cara untuk mengekalkannya supaya tidak dilupakan.


 

Tingkatan

1G (Masa: 510-620)

Matapelajaran

Bahasa Malaysia

Unit/ Tema

Drama

Topik

Bila Retak Kota Melaka

Fokus Utama

10.0 Memahami dan memberikan respon peribadi tentang karya sastera.

Fokus Sampingan

10. 4 Menyatakan jenis, ciri,tema dan persoalan, pemikiran,nilai dan pengajaran.

10.6 Mengulas gaya karya sastera dari aspek watak dan perwatakan, latar ,plot, gaya bahasa dan sudut pandangan.

Objektif Pembelajaran

1. Memahami karya sastera yang dibaca.

2. Menjelaskan aspek watak,latar,plot, gaya bahasa,nilai dan pengajaran dalam drama.

Aktiviti P&P

1. Membaca teks drama Bila Retak Kota Melaka.

2. Membincangkan maksud teks dan menceritakan peristiwa penting secara ringkas.

3. Memberikan pendapat dan menyalin nota guru.

Sistem Bahasa

Kata hubung, Kata Sendi

Penerapan Nilai

tanggungjawab, baik hati,kesabaran,bijak

Pendekatan Ilmu

Pendidikan Moral, Sejarah

BBM/ SPP

Antologi Sehijau Warna Daun, Buku Rujukan Esensi Bahasa Malaysia Tingkatan 1,

Refleksi

Pelajar dengan bimbingan guru dapat memahami dan menyatakan nilai dan pengajaran drama Bila Retak Kota Melaka tersebut.


 


 


 


 


 

1 comment:

  1. Dear teacher,
    RPH 20-21 Weeks

    Recieved on 26th May 2009

    Thank you
    PK KK

    ReplyDelete