ISNIN- 11 MEI 2009
Tingkatan | 1I (Masa : 2.00-3.10) |
Matapelajaran | Bahasa Malaysia |
Unit/ Tema | Karangan Berdasarkan Bahan Ransangan |
Topik | Komposisi Pelajar di Sekolah Menengah Serian |
Fokus Utama | 9.0 Menyampaikan maklumat untuk tujuan tertentu |
Fokus Sampingan | 7.1 Mengenal pasti dan menyatakan gambaran keseluruhan, idea utama, isi penting dan isi relevan tentang bahan yang didengar, dibaca dan ditonton. 7.5 Memahami dan meneliti maksud tersurat dan tersirat daripada sesuatu bahan. |
Objektif Pembelajaran | 1. Menghasilkan sebuah huraian berdasarkan carta pai yang diberikan yang panjangnya lebih kurang 120 patah perkataan. 2. Mengenal pasti dan menyatakan isi-isi penting yang terdapat dalam jadual, sama ada yang tersurat atau tersirat. |
Aktiviti P&P | 1. Guru menerangkan format menulis ringkasan. 2. Perbincangan ( dengan bimbingan guru). 3. Guru memberikan isi-isi penting yang berkaitan dengan carta pai. 3. Pelajar mencatat hasil perbincangan. 4. Pelajar menyiapkan latihan yang diberikan oleh guru. |
Sistem Bahasa | Kata hubung, kata Tanya |
Penerapan Nilai | Berjimat cermat, bijak |
Pendekatan Ilmu | Pendidikan Moral |
BBM/ SPP | Buku Rujukan Esensi Bahasa Malaysia Tingkatan 1, ms 203 |
Refleksi | Pelajar dengan bimbingan guru dapat memahami cara menulis huraian 120 patah perkataan tentang komposisi pelajar di Sekolah Menengah Serian dengan format yang betul. |
Tingkatan | 3N (Masa: 12.50-2.00) |
Matapelajaran | Pendidikan Moral |
Tajuk | Prinsip Kekeluargaan Asas Keharmonian |
Tajuk Khas | Fikir dan Jawab/ Renung Bersama |
Objektif | 1. Mengenal pasti prinsip dalam keluarga. 2. Memahami kepentingan diwujudkan prinsip kekeluargaan. 3. Menerima dan mematuhi prinsip dalam keluarga. |
Prosedur | 1. Perbincangan dan soal jawab. 2. Simulasi 3. Refleksi 4. Menyalin nota guru |
ABM | Buku Teks, halaman 78-79 |
Penerapan Nilai | 1. Kepentingan amalan prinsip kekeluargaan. 2. Mengetahui amalan prinsip kekeluargaan. |
Penilaian | Pelajar dapat menyatakan usaha dan pendapat untuk memahami kepentingan prinsip kekeluargaan. |
Refleksi | Pelajar dapat memahami kepentingan prinsip kekeluargaan dan mematuhinya untuk kebaikan semua pihak. |
Tingkatan | 3D (Masa : 4.35 – 5.45) |
Matapelajaran | Pendidikan Moral |
Tajuk | Amalan Adat,Warisan Keluarga |
Tajuk Khas | Fikir dan Jawab/Tahukah Anda |
Objektif | 1. Mengenal pasti adat dan pantang larang yang diamalkan oleh keluarga. 2. Menyatakan kepentingan pengekalan tradisi kekeluargaan. 3. Mengamalkan tradisi kekeluargaan dalam kehidupan. |
Prosedur | 1. Perbincangan dan soal jawab. 2. Simulasi 3. Refleksi 4. Menyalin nota guru dan membuat latihan. |
ABM | Buku Teks, halaman 83-86. |
Penerapan Nilai | 1. Memahami kepentingan menghormati adat dan mengamalkan adat dan tradisi kekeluargaan. 2. Menyedari bahawa amalan adat dan pantang larang dapat memelihara keharmonian keluarga. 3. Kebaikan dan keburukan mengamalkan adat dan pantang larang keluarga. |
Penilaian | Pelajar dapat menyatakan pendapat dan usaha kepentingan mematuhi adat dan pantang larang mengikut tradisi mereka sendiri. |
Refleksi | Pelajar dapat menyatakan kepentingan adat dan pantang larang diamalkan seperti mengeratkan hubungan kekeluargaan serta boleh meningkatkan kerjasama dan cara untuk mengekalkannya supaya tidak dilupakan. |
SELASA – 12 MEI 2009
Tingkatan | 3L (Masa : 12.50-2.00) 3J (Masa : 3.25-4.00) 3I/J(Masa : 4.00-4.35) |
Matapelajaran | Pendidikan Moral |
Tajuk | Amalan Adat,Warisan Keluarga |
Tajuk Khas | Fikir dan Jawab/Tahukah Anda |
Objektif | 1. Mengenal pasti adat dan pantang larang yang diamalkan oleh keluarga. 2. Menyatakan kepentingan pengekalan tradisi kekeluargaan. 3. Mengamalkan tradisi kekeluargaan dalam kehidupan. |
Prosedur | 1. Perbincangan dan soal jawab. 2. Simulasi 3. Refleksi 4. Menyalin nota guru dan membuat latihan. |
ABM | Buku Teks, halaman 83-86. |
Penerapan Nilai | 1. Memahami kepentingan menghormati adat dan mengamalkan adat dan tradisi kekeluargaan. 2. Menyedari bahawa amalan adat dan pantang larang dapat memelihara keharmonian keluarga. 3. Kebaikan dan keburukan mengamalkan adat dan pantang larang keluarga. |
Penilaian | Pelajar dapat menyatakan pendapat dan usaha kepentingan mematuhi adat dan pantang larang mengikut tradisi mereka sendiri. |
Refleksi | Pelajar dapat menyatakan kepentingan adat dan pantang larang diamalkan seperti mengeratkan hubungan kekeluargaan serta boleh meningkatkan kerjasama dan cara untuk mengekalkannya supaya tidak dilupakan. |
Tingkatan | 1G (Masa: 4.35-5.45) |
Matapelajaran | Bahasa Malaysia |
Unit/ Tema | Karangan berdasarkan bahan ransangan |
Topik | Jumlah Penduduk Setinggan Di Wilayah Persekutuan Tahun 2005 |
Fokus Utama | 9.0 Menyampaikan maklumat untuk tujuan tertentu |
Fokus Sampingan | 7.1 Mengenal pasti dan menyatakan gambaran keseluruhan, idea utama, isi penting dan isi relevan tentang bahan yang didengar, dibaca dan ditonton. 7.5 Memahami dan meneliti maksud tersurat dan tersirat daripada sesuatu bahan. |
Objektif Pembelajaran | 1. Menghasilkan sebuah huraian berdasarkan jadual yang diberikan yang panjangnya lebih kurang 120 patah perkataan. 2. Mengenal pasti dan menyatakan isi-isi penting yang terdapat dalam jadual, sama ada yang tersurat atau tersirat. |
Aktiviti P&P | 1. Guru menerangkan format menulis ringkasan. 2. Perbincangan ( dengan bimbingan guru). 3. Guru memberikan isi-isi penting yang berkaitan dengan carta pai. 3. Pelajar mencatat hasil perbincangan. 4. Pelajar menyiapkan latihan yang diberikan oleh guru. |
Sistem Bahasa | Kata hubung, kata Tanya |
Penerapan Nilai | Toleransi, Kerjasama |
Pendekatan Ilmu | Pendidikan Moral |
BBM/ SPP | Nota Ekstrem PMR Bahasa Malaysia Tingkatan 1, ms 23 |
Refleksi | Pelajar dengan bimbingan guru dapat memahami cara menulis huraian 120 patah perkataan punca-punca wujudnya kawasan setinggan dengan format yang betul. |
RABU – 13 MEI 2009
Tingkatan | 1G (Masa: 12.50 – 2.00) 1I (Masa: 4.00 – 5.10) |
Matapelajaran | Bahasa Malaysia |
Unit/ Tema | Prosa Moden |
Topik | Limpahan Darah Di Sungai Semur |
Fokus Utama | 10.0 Memahami dan memberikan respon peribadi tentang karya sastera. |
Fokus Sampingan | 10. 4 Menyatakan jenis, ciri,tema dan persoalan, pemikiran,nilai dan pengajaran. |
Objektif Pembelajaran | 1. Memahami karya sastera yang dibaca. 2. Menjelaskan sinopsis/ ringkasan bagi peristiwa dari unit 1 hingga 8 novel tersebut. |
Aktiviti P&P | 1. Membaca dan memahami setiap unit peristiwa yang berlaku. 2. Membincangkan maksud teks dan menceritakan peristiwa penting secara ringkas. 3. Memberikan pendapat dan menyalin ringkasan peristiwa yang diberi oleh guru. |
Sistem Bahasa | Kata hubung |
Penerapan Nilai | Semangat cintakan negara, kasih sayang,kesabaran,ketabahan |
Pendekatan Ilmu | Pendidikan Moral |
BBM/ SPP | Antologi Sehijau Warna Daun, Buku Rujukan Esensi Bahasa Malaysia Tingkatan 1, |
Refleksi | Pelajar dengan bimbingan guru cuba memahami cerita tersebut dari unit ke unit dan peristiwa penting yang berkaitan. |
Tingkatan | 3D ( Masa : 5.45-6.20) |
Matapelajaran | Pendidikan Moral |
Tajuk | Amalan Adat,Warisan Keluarga |
Tajuk Khas | Bincangkan Bersama-Sama/Cari Maklumat |
Objektif | 1. Mengenal pasti adat dan pantang larang yang diamalkan oleh keluarga. 2. Menyatakan kepentingan pengekalan tradisi kekeluargaan. 3. Mengamalkan tradisi kekeluargaan dalam kehidupan. |
Prosedur | 1. Perbincangan dan soal jawab. 2. Simulasi 3. Refleksi 4. Menyalin nota guru dan membuat latihan. |
ABM | Buku Teks, halaman 87-88. |
Penerapan Nilai | 1. Mematuhi adat dan pantang larang keluarga. 2.Mengekalkan amalan adat dan pantang larang untuk kebaikan diri dan keluarga. |
Penilaian | Pelajar dapat menyatakan pendapat dan usaha kepentingan mematuhi adat dan pantang larang mengikut tradisi mereka sendiri. |
Refleksi | Pelajar menyenaraikan amalan adat dan pantang larang mengikut kepercayaan kaum masing-masing dan membentangkannya untuk dikongsi bersama-sama rakan yang lain. |
KHAMIS – 14 MEI 2009
Tingkatan | 1I (Masa: 12.50 – 2.00) |
Matapelajaran | Bahasa Malaysia |
Unit/ Tema | Drama |
Topik | Bila Retak Kota Melaka |
Fokus Utama | 10.0 Memahami dan memberikan respon peribadi tentang karya sastera. |
Fokus Sampingan | 10. 4 Menyatakan jenis, ciri,tema dan persoalan, pemikiran,nilai dan pengajaran. 10.6 Mengulas gaya karya sastera dari aspek watak dan perwatakan, latar ,plot, gaya bahasa dan sudut pandangan. |
Objektif Pembelajaran | 1. Memahami karya sastera yang dibaca. 2. Menjelaskan aspek watak,latar,plot, gaya bahasa,nilai dan pengajaran dalam drama. |
Aktiviti P&P | 1. Membaca teks drama Bila Retak Kota Melaka. 2. Membincangkan maksud teks dan menceritakan peristiwa penting secara ringkas. 3. Memberikan pendapat dan menyalin nota guru. |
Sistem Bahasa | Kata hubung, Kata Sendi |
Penerapan Nilai | tanggungjawab, baik hati,kesabaran,bijak |
Pendekatan Ilmu | Pendidikan Moral, Sejarah |
BBM/ SPP | Antologi Sehijau Warna Daun, Buku Rujukan Esensi Bahasa Malaysia Tingkatan 1, |
Refleksi | Pelajar dengan bimbingan guru dapat memahami dan menyatakan nilai dan pengajaran drama Bila Retak Kota Melaka tersebut. |
Tingkatan | 3I/J (Masa: 4.00 – 5.10) |
Matapelajaran | Pendidikan Moral |
Tajuk | Amalan Adat,Warisan Keluarga |
Tajuk Khas | Bincangkan Bersama-Sama/Cari Maklumat |
Objektif | 1. Mengenal pasti adat dan pantang larang yang diamalkan oleh keluarga. 2. Menyatakan kepentingan pengekalan tradisi kekeluargaan. 3. Mengamalkan tradisi kekeluargaan dalam kehidupan. |
Prosedur | 1. Perbincangan dan soal jawab. 2. Simulasi 3. Refleksi 4. Menyalin nota guru dan membuat latihan. |
ABM | Buku Teks, halaman 87-88. |
Penerapan Nilai | 1. Mematuhi adat dan pantang larang keluarga. 2.Mengekalkan amalan adat dan pantang larang untuk kebaikan diri dan keluarga. |
Penilaian | Pelajar dapat menyatakan pendapat dan usaha kepentingan mematuhi adat dan pantang larang mengikut tradisi mereka sendiri. |
Refleksi | Pelajar menyenaraikan amalan adat dan pantang larang mengikut kepercayaan kaum masing-masing dan membentangkannya untuk dikongsi bersama-sama rakan yang lain. |
JUMAAT – 15 MEI 2009
Tingkatan | 3L (Masa:3.10-3.45) |
Matapelajaran | Pendidikan Moral |
Tajuk | Amalan Adat,Warisan Keluarga |
Tajuk Khas | Bincangkan Bersama-Sama/Cari Maklumat |
Objektif | 1. Mengenal pasti adat dan pantang larang yang diamalkan oleh keluarga. 2. Menyatakan kepentingan pengekalan tradisi kekeluargaan. 3. Mengamalkan tradisi kekeluargaan dalam kehidupan. |
Prosedur | 1. Perbincangan dan soal jawab. 2. Simulasi 3. Refleksi 4. Menyalin nota guru dan membuat latihan. |
ABM | Buku Teks, halaman 87-88. |
Penerapan Nilai | 1. Mematuhi adat dan pantang larang keluarga. 2.Mengekalkan amalan adat dan pantang larang untuk kebaikan diri dan keluarga. |
Penilaian | Pelajar dapat menyatakan pendapat dan usaha kepentingan mematuhi adat dan pantang larang mengikut tradisi mereka sendiri. |
Refleksi | Pelajar menyenaraikan amalan adat dan pantang larang mengikut kepercayaan kaum masing-masing dan membentangkannya untuk dikongsi bersama-sama rakan yang lain. |
Tingkatan | 3N (Masa:4.35-5.10) |
Matapelajaran | Pendidikan Moral |
Tajuk | Amalan Adat,warisan Keluarga |
Tajuk Khas | Fikir dan Jawab/Tahukah Anda |
Objektif | 1. Mengenal pasti adat dan pantang larang yang diamalkan oleh keluarga. 2. Menyatakan kepentingan pengekalan tradisi kekeluargaan. 3. Mengamalkan tradisi kekeluargaan dalam kehidupan. |
Prosedur | 1. Perbincangan dan soal jawab. 2. Simulasi 3. Refleksi 4. Menyalin nota guru dan membuat latihan. |
ABM | Buku Teks, halaman 83-86. |
Penerapan Nilai | 1. Memahami kepentingan menghormati adat dan mengamalkan adat dan tradisi kekeluargaan. 2. Menyedari bahawa amalan adat dan pantang larang dapat memelihara keharmonian keluarga. 3. Kebaikan dan keburukan mengamalkan adat dan pantang larang keluarga. |
Penilaian | Pelajar dapat menyatakan pendapat dan usaha kepentingan mematuhi adat dan pantang larang mengikut tradisi mereka sendiri. |
Refleksi | Pelajar dapat menyatakan kepentingan adat dan pantang larang diamalkan seperti mengeratkan hubungan kekeluargaan serta boleh meningkatkan kerjasama dan cara untuk mengekalkannya supaya tidak dilupakan. |
Tingkatan | 1G (Masa: 510-620) |
Matapelajaran | Bahasa Malaysia |
Unit/ Tema | Drama |
Topik | Bila Retak Kota Melaka |
Fokus Utama | 10.0 Memahami dan memberikan respon peribadi tentang karya sastera. |
Fokus Sampingan | 10. 4 Menyatakan jenis, ciri,tema dan persoalan, pemikiran,nilai dan pengajaran. 10.6 Mengulas gaya karya sastera dari aspek watak dan perwatakan, latar ,plot, gaya bahasa dan sudut pandangan. |
Objektif Pembelajaran | 1. Memahami karya sastera yang dibaca. 2. Menjelaskan aspek watak,latar,plot, gaya bahasa,nilai dan pengajaran dalam drama. |
Aktiviti P&P | 1. Membaca teks drama Bila Retak Kota Melaka. 2. Membincangkan maksud teks dan menceritakan peristiwa penting secara ringkas. 3. Memberikan pendapat dan menyalin nota guru. |
Sistem Bahasa | Kata hubung, Kata Sendi |
Penerapan Nilai | tanggungjawab, baik hati,kesabaran,bijak |
Pendekatan Ilmu | Pendidikan Moral, Sejarah |
BBM/ SPP | Antologi Sehijau Warna Daun, Buku Rujukan Esensi Bahasa Malaysia Tingkatan 1, |
Refleksi | Pelajar dengan bimbingan guru dapat memahami dan menyatakan nilai dan pengajaran drama Bila Retak Kota Melaka tersebut. |
Dear teacher,
ReplyDeleteRPH 20-21 Weeks
Recieved on 26th May 2009
Thank you
PK KK