Saturday, July 18, 2009

MINGGU 28

ISNIN- 6 JULAI 2009

Tingkatan

3N (Masa: 12.50-2.00)

Matapelajaran

Pendidikan Moral

Tajuk

Udara Bersih Hidup Selesa

Tajuk Khas

Fikir dan Jawab/ Tahukah Anda

Objektif

1. Mengenal pasti punca pencemaran udara dan kesannya.

2. Menyedari kepentingan mengekalkan kualiti udara.

3. Mengelakkan diri daripada terlibat dalam kegiatan yang boleh mencemarkan udara.

Prosedur

1. Perbincangan dan soal jawab.

2. Simulasi

3. Refleksi

4. Menyalin nota guru dan membuat latihan.

ABM

Buku Teks, halaman 102-105

Penerapan Nilai

1.Mengenal pasti punca pencemaran udara dan kesannya terhadap manusia.

2.Mengetahui undang-undang khusus untuk menangani masalah pembakaran terbuka.

3.Mengenal pasti aktiviti yang dikecualikan daripada larangan pembakaran terbuka.

Penilaian

Pelajar dapat menyatakan punca-punca pencemaran udara dan kesannya terhadap manusia serta kepentingan untuk bersikap prihatin terhadap kualiti udara untuk kebaikan bersama.

Refleksi

Pelajar berusaha menjawab soalan-soalan dalam buku teks setelah perbincangan dibuat.


 

Tingkatan

1I (Masa : 2.00-3.10)

Matapelajaran

Bahasa Malaysia

Unit/ Tema

Karangan berdasarkan bahan ransangan

Topik

Kepentingan kasih sayang dalam kehidupan

Fokus Utama

12.3 Membina ayat topik dan ayat huraian untuk membina perenggan yang kohensif.

Fokus Sampingan

12.4 Menyusun isi dan menggunakan penanda wacana untuk menghasilkan perenggan yang koheren

Objektif Pembelajaran

1. Menulis huraian pendapat 120 patah perkataan berdasarkan bahan ransangan yang diberi dengan format yang betul dan ayat yang gramatis.

2. Berbincang dan mengenal pasti isi-isi yang dikehendaki oleh soalan (kepentingan kasih sayang dalam kehidupan).

3. Menambahkan pengetahuan pelajar tentang sesuatu topik perbincangan.

Aktiviti P&P

1. Guru menerangkan format menulis huraian pendapat 120 patah perkataan.

2. Berdasarkan bahan ransangan yang diberi, pelajar memberikan pendapat masing-masing tentang kepentingan kasih sayang.

3. Guru mengulas pendapat yang diberikan dan membimbing pelajar memahami kehendak soalan. Pelajar mencatat hasil perbincangan.

4. Pelajar berusaha menyiapkan latihan yang diberikan oleh guru.

Sistem Bahasa

Kata Tanya, Kata Hubung

Penerapan Nilai

Kasih-sayang, Menghormati, Bertanggungjawab

Pendekatan Ilmu

Pendidikan Moral

BBM/ SPP

Buku Target 3M Bahasa Malaysia Tingkatan 1,halaman 31

Refleksi

Pelajar dengan bimbingan guru dapat memahami cara menulis karangan huraian pendapat 120 patah perkataan kepentingan kasih-sayang dalam kehidupan dan membuat latihan yang diberi.


 

Tingkatan

3D (Masa: 5.10-6.20)

Matapelajaran

Pendidikan Moral

Tajuk

Pengekalan Sumber Laut Sebagai Warisan Alam

Tajuk Khas

Fikir dan Jawab/Tahukah Anda/ Anda Prihatin

Objektif

1. Menyedari kepentingan laut dan lautan kepada manusia

2. Bertanggungjawab melindungi dan mengekalkan kehidupan marin.

Prosedur

1. Perbincangan dan soal jawab.

2. Simulasi

3. Refleksi

4. Membuat latihan

ABM

Buku Teks halaman 110-112

Penerapan Nilai

Pelajar dengan bimbingan guru berusaha untuk :

1.Mengenal pasti punca pencemaran laut dan lautan.

2.Menyedari kepentingan khazanah laut kepada manusia.

3.Mengetahui cara melindungi dan mengekalkan hidupan laut.

Penilaian

Pelajar memahami kepentingan laut dijaga dan dipelihara dan kesannya jika ia diabaikan.

Refleksi

Pelajar dapat menyatakan punca pencemaran laut, kepentingannya serta cara untuk melindungi daripada pencemaran.


 

SELASA – 7 JULAI 2009

Tingkatan

3L (Masa : 12.50-2.00)

3J (Masa : 3.25-4.00)

3I/J(Masa : 4.00-4.35)

Matapelajaran

Pendidikan Moral

Tajuk

Pengekalan Sumber Laut Sebagai Warisan Alam

Tajuk Khas

Fikir dan Jawab/ Anda Prihatin

Objektif

1. Menyedari kepentingan laut dan lautan kepada manusia

2. Bertanggungjawab melindungi dan mengekalkan kehidupan marin.

Prosedur

1. Perbincangan dan soal jawab.

2. Simulasi

3. Refleksi

4. Membuat latihan

ABM

Buku Teks halaman 110&112

Penerapan Nilai

Pelajar dengan bimbingan guru berusaha untuk :

1.Mengenal pasti punca pencemaran laut dan lautan.

2.Menyedari kepentingan khazanah laut kepada manusia.

3.Mengetahui cara melindungi dan mengekalkan hidupan laut.

Penilaian

Pelajar memahami kepentingan laut dijaga dan dipelihara dan kesannya jika ia diabaikan.

Refleksi

Pelajar dapat menyatakan punca pencemaran laut, kepentingan lautan serta cara untuk melindungi daripada pencemaran. Pelajar membuat latihan setelah perbincangan dibuat..


 

Tingkatan

1G (Masa : 4.35-5.45)

Matapelajaran

Bahasa Malaysia

Unit/ Tema

Karangan berdasarkan bahan ransangan

Topik

Kepentingan kasih sayang dalam kehidupan

Fokus Utama

12.3 Membina ayat topik dan ayat huraian untuk membina perenggan yang kohensif.

Fokus Sampingan

12.4 Menyusun isi dan menggunakan penanda wacana untuk menghasilkan perenggan yang koheren

Objektif Pembelajaran

1. Menulis huraian pendapat 120 patah perkataan berdasarkan bahan ransangan yang diberi dengan format yang betul dan ayat yang gramatis.

2. Berbincang dan mengenal pasti isi-isi yang dikehendaki oleh soalan (kepentingan kasih sayang dalam kehidupan).

3. Menambahkan pengetahuan pelajar tentang sesuatu topik perbincangan.

Aktiviti P&P

1. Guru menerangkan format menulis huraian pendapat 120 patah perkataan.

2. Berdasarkan bahan ransangan yang diberi, pelajar memberikan pendapat masing-masing tentang kepentingan kasih sayang.

3. Guru mengulas pendapat yang diberikan dan membimbing pelajar memahami kehendak soalan. Pelajar mencatat hasil perbincangan.

4. Pelajar berusaha menyiapkan latihan yang diberikan oleh guru.

Sistem Bahasa

Kata Tanya, Kata Hubung

Penerapan Nilai

Kasih-sayang, Menghormati, Bertanggungjawab

Pendekatan Ilmu

Pendidikan Moral

BBM/ SPP

Buku Target 3M Bahasa Malaysia Tingkatan 1,halaman 31

Refleksi

Pelajar dengan bimbingan guru dapat memahami cara menulis karangan huraian pendapat 120 patah perkataan kepentingan kasih-sayang dalam kehidupan dan membuat latihan yang diberi.


 

RABU – 8 JULAI 2009

 

CUTI


 

KHAMIS – 9 JULAI 2009

Tingkatan

1I (Masa: 12.50 – 2.00)

Matapelajaran

Bahasa Malaysia

Unit/ Tema

Prosa Tradisional

Topik

Susur Galur Asal Usul Negeri Melaka

Fokus Utama

10.1 Menceritakan semula sesebuah karya secara keseluruhan.

Fokus Sampingan

10.6 Mengulas karya sastera dari aspek watak dan perwatakan, latar, plot, gaya bahasa dan sudut pandangan.

Objektif Pembelajaran

1.Memahami jalan penceritaan dan mengetahui peristiwa demi peristiwa.

2.Menjelaskan aspek nilai dan pengajaran dalam cerita.

3.Menjawab soalan yang berkaitan dengan cerita tersebut..

Aktiviti P&P

1. Guru menceritakan peristiwa yang terdapat dalam prosa susur galur asal usul Negeri Melaka dengan ringkas.

2. Pelajar dengan bantuan guru berusaha memahami maksud cerita tersebut.

3. Menjawab soalan pemahaman dengan tepat dan gramatis

Sistem Bahasa

Kata Sendi

Penerapan Nilai

Kebijaksanaan, Baik hati, Tolong Menolong.

Pendekatan Ilmu

Pendidikan Moral/Sejarah

BBM/ SPP

Antologi Sehijau Warna Daun, Buku Rujukan Esensi Bahasa Malaysia Tingkatan 1

Refleksi

Pelajar dengan bimbingan guru dapat memahami cerita tersebut, dan mengambil nilai-nilai murni yang ada untuk dijadikan panduan. Pelajar menyalin nota yang diberikan oleh guru.


 

Tingkatan

3I/J (Masa: 4.00 – 5.10)

Matapelajaran

Pendidikan Moral

Tajuk

Pengekalan Sumber Laut Sebagai Warisan Alam

Tajuk Khas

Nota Guru/ Tahukah Anda

Objektif

1. Menyedari kepentingan laut dan lautan kepada manusia

2. Bertanggungjawab melindungi dan mengekalkan kehidupan marin.

Prosedur

1. Perbincangan dan soal jawab.

2. Simulasi

3. Refleksi

4. Membuat latihan

ABM

Buku Teks halaman 110-112

Buku Latih Tubi MINDA KBSM Moral Ting.3, halaman 56

Penerapan Nilai

Pelajar dengan bimbingan guru berusaha untuk :

1.Mengenal pasti punca kepupusan hidupan laut.

2.Memupuk sikap melindungi dan memelihara hidupan laut.

Penilaian

Pelajar dapat menyatakan pendapat dan usaha untuk melindungi hidupan marin yang semakin terancam serta mengenal pasti aktiviti manusia yang mengancam hidupan tersebut

Refleksi

Pelajar dapat menyatakan punca kepupusan hidupan laut dan kesannya, serta langkah pengawalan untuk memastikan semua hidupan laut tidak pupus pada masa depan. Pelajar membuat latihan yang diberikan oleh guru.


 

JUMAAT – 10 JULAI 2009

Tingkatan

3L ( Masa: 3.10-3.45 )

3N (Masa: 4.35-5.10)

Matapelajaran

Pendidikan Moral

Tajuk

Pengekalan Sumber Laut Sebagai Warisan Alam

Tajuk Khas

Nota Guru

Objektif

1. Menyedari kepentingan laut dan lautan kepada manusia

2. Bertanggungjawab melindungi dan mengekalkan kehidupan marin.

Prosedur

1. Perbincangan dan soal jawab.

2. Simulasi

3. Refleksi

4. Menyalin nota guru

ABM

Buku Teks halaman 110

Penerapan Nilai

Pelajar dengan bimbingan guru berusaha untuk :

1.Mengenal pasti punca pencemaran laut dan lautan.

2.Menyedari kepentingan khazanah laut kepada manusia.

3.Mengetahui cara melindungi dan mengekalkan hidupan laut.

Penilaian

Pelajar dapat menyatakan pendapat dan usaha untuk menjaga dan mengekalkan lautan yang ada. Pelajar juga lebih menghargai kewujudan lautan sebagai satu anugerah Tuhan yang perlu dilindungi.

Refleksi

Pelajar dapat menyatakan punca pencemaran laut, kepentingannya serta cara untuk melindungi daripada pencemaran.


 

Tingkatan

1G (Masa: 510-620)

Matapelajaran

Bahasa Malaysia

Unit/ Tema

Prosa Tradisional

Topik

Susur Galur Asal Usul Negeri Melaka

Fokus Utama

10.1 Menceritakan semula sesebuah karya secara keseluruhan.

Fokus Sampingan

10.6 Mengulas karya sastera dari aspek watak dan perwatakan, latar, plot, gaya bahasa dan sudut pandangan.

Objektif Pembelajaran

1.Memahami jalan penceritaan dan mengetahui peristiwa demi peristiwa.

2.Menjelaskan aspek nilai dan pengajaran dalam cerita.

3.Menjawab soalan yang berkaitan dengan cerita tersebut..

Aktiviti P&P

1. Guru menceritakan peristiwa yang terdapat dalam prosa susur galur asal usul Negeri Melaka dengan ringkas.

2. Pelajar dengan bantuan guru berusaha memahami maksud cerita tersebut.

3. Menjawab soalan pemahaman dengan tepat dan gramatis

Sistem Bahasa

Kata Sendi

Penerapan Nilai

Kebijaksanaan, Baik hati, Tolong Menolong.

Pendekatan Ilmu

Pendidikan Moral/Sejarah

BBM/ SPP

Antologi Sehijau Warna Daun, Buku Rujukan Esensi Bahasa Malaysia Tingkatan 1

Refleksi

Pelajar dengan bimbingan guru dapat memahami cerita tersebut, dan mengambil nilai-nilai murni yang ada untuk dijadikan panduan. Pelajar menyalin nota yang diberikan oleh guru.

No comments:

Post a Comment