ISNIN- 6 JULAI 2009
Tingkatan | 3N (Masa: 12.50-2.00) |
Matapelajaran | Pendidikan Moral |
Tajuk | Udara Bersih Hidup Selesa |
Tajuk Khas | Fikir dan Jawab/ Tahukah Anda |
Objektif | 1. Mengenal pasti punca pencemaran udara dan kesannya. 2. Menyedari kepentingan mengekalkan kualiti udara. 3. Mengelakkan diri daripada terlibat dalam kegiatan yang boleh mencemarkan udara. |
Prosedur | 1. Perbincangan dan soal jawab. 2. Simulasi 3. Refleksi 4. Menyalin nota guru dan membuat latihan. |
ABM | Buku Teks, halaman 102-105 |
Penerapan Nilai | 1.Mengenal pasti punca pencemaran udara dan kesannya terhadap manusia. 2.Mengetahui undang-undang khusus untuk menangani masalah pembakaran terbuka. 3.Mengenal pasti aktiviti yang dikecualikan daripada larangan pembakaran terbuka. |
Penilaian | Pelajar dapat menyatakan punca-punca pencemaran udara dan kesannya terhadap manusia serta kepentingan untuk bersikap prihatin terhadap kualiti udara untuk kebaikan bersama. |
Refleksi | Pelajar berusaha menjawab soalan-soalan dalam buku teks setelah perbincangan dibuat. |
Tingkatan | 1I (Masa : 2.00-3.10) |
Matapelajaran | Bahasa Malaysia |
Unit/ Tema | Karangan berdasarkan bahan ransangan |
Topik | Kepentingan kasih sayang dalam kehidupan |
Fokus Utama | 12.3 Membina ayat topik dan ayat huraian untuk membina perenggan yang kohensif. |
Fokus Sampingan | 12.4 Menyusun isi dan menggunakan penanda wacana untuk menghasilkan perenggan yang koheren |
Objektif Pembelajaran | 1. Menulis huraian pendapat 120 patah perkataan berdasarkan bahan ransangan yang diberi dengan format yang betul dan ayat yang gramatis. 2. Berbincang dan mengenal pasti isi-isi yang dikehendaki oleh soalan (kepentingan kasih sayang dalam kehidupan). 3. Menambahkan pengetahuan pelajar tentang sesuatu topik perbincangan. |
Aktiviti P&P | 1. Guru menerangkan format menulis huraian pendapat 120 patah perkataan. 2. Berdasarkan bahan ransangan yang diberi, pelajar memberikan pendapat masing-masing tentang kepentingan kasih sayang. 3. Guru mengulas pendapat yang diberikan dan membimbing pelajar memahami kehendak soalan. Pelajar mencatat hasil perbincangan. 4. Pelajar berusaha menyiapkan latihan yang diberikan oleh guru. |
Sistem Bahasa | Kata Tanya, Kata Hubung |
Penerapan Nilai | Kasih-sayang, Menghormati, Bertanggungjawab |
Pendekatan Ilmu | Pendidikan Moral |
BBM/ SPP | Buku Target 3M Bahasa Malaysia Tingkatan 1,halaman 31 |
Refleksi | Pelajar dengan bimbingan guru dapat memahami cara menulis karangan huraian pendapat 120 patah perkataan kepentingan kasih-sayang dalam kehidupan dan membuat latihan yang diberi. |
Tingkatan | 3D (Masa: 5.10-6.20) |
Matapelajaran | Pendidikan Moral |
Tajuk | Pengekalan Sumber Laut Sebagai Warisan Alam |
Tajuk Khas | Fikir dan Jawab/Tahukah Anda/ Anda Prihatin |
Objektif | 1. Menyedari kepentingan laut dan lautan kepada manusia 2. Bertanggungjawab melindungi dan mengekalkan kehidupan marin. |
Prosedur | 1. Perbincangan dan soal jawab. 2. Simulasi 3. Refleksi 4. Membuat latihan |
ABM | Buku Teks halaman 110-112 |
Penerapan Nilai | Pelajar dengan bimbingan guru berusaha untuk : 1.Mengenal pasti punca pencemaran laut dan lautan. 2.Menyedari kepentingan khazanah laut kepada manusia. 3.Mengetahui cara melindungi dan mengekalkan hidupan laut. |
Penilaian | Pelajar memahami kepentingan laut dijaga dan dipelihara dan kesannya jika ia diabaikan. |
Refleksi | Pelajar dapat menyatakan punca pencemaran laut, kepentingannya serta cara untuk melindungi daripada pencemaran. |
SELASA – 7 JULAI 2009
Tingkatan | 3L (Masa : 12.50-2.00) 3J (Masa : 3.25-4.00) 3I/J(Masa : 4.00-4.35) |
Matapelajaran | Pendidikan Moral |
Tajuk | Pengekalan Sumber Laut Sebagai Warisan Alam |
Tajuk Khas | Fikir dan Jawab/ Anda Prihatin |
Objektif | 1. Menyedari kepentingan laut dan lautan kepada manusia 2. Bertanggungjawab melindungi dan mengekalkan kehidupan marin. |
Prosedur | 1. Perbincangan dan soal jawab. 2. Simulasi 3. Refleksi 4. Membuat latihan |
ABM | Buku Teks halaman 110&112 |
Penerapan Nilai | Pelajar dengan bimbingan guru berusaha untuk : 1.Mengenal pasti punca pencemaran laut dan lautan. 2.Menyedari kepentingan khazanah laut kepada manusia. 3.Mengetahui cara melindungi dan mengekalkan hidupan laut. |
Penilaian | Pelajar memahami kepentingan laut dijaga dan dipelihara dan kesannya jika ia diabaikan. |
Refleksi | Pelajar dapat menyatakan punca pencemaran laut, kepentingan lautan serta cara untuk melindungi daripada pencemaran. Pelajar membuat latihan setelah perbincangan dibuat.. |
Tingkatan | 1G (Masa : 4.35-5.45) |
Matapelajaran | Bahasa Malaysia |
Unit/ Tema | Karangan berdasarkan bahan ransangan |
Topik | Kepentingan kasih sayang dalam kehidupan |
Fokus Utama | 12.3 Membina ayat topik dan ayat huraian untuk membina perenggan yang kohensif. |
Fokus Sampingan | 12.4 Menyusun isi dan menggunakan penanda wacana untuk menghasilkan perenggan yang koheren |
Objektif Pembelajaran | 1. Menulis huraian pendapat 120 patah perkataan berdasarkan bahan ransangan yang diberi dengan format yang betul dan ayat yang gramatis. 2. Berbincang dan mengenal pasti isi-isi yang dikehendaki oleh soalan (kepentingan kasih sayang dalam kehidupan). 3. Menambahkan pengetahuan pelajar tentang sesuatu topik perbincangan. |
Aktiviti P&P | 1. Guru menerangkan format menulis huraian pendapat 120 patah perkataan. 2. Berdasarkan bahan ransangan yang diberi, pelajar memberikan pendapat masing-masing tentang kepentingan kasih sayang. 3. Guru mengulas pendapat yang diberikan dan membimbing pelajar memahami kehendak soalan. Pelajar mencatat hasil perbincangan. 4. Pelajar berusaha menyiapkan latihan yang diberikan oleh guru. |
Sistem Bahasa | Kata Tanya, Kata Hubung |
Penerapan Nilai | Kasih-sayang, Menghormati, Bertanggungjawab |
Pendekatan Ilmu | Pendidikan Moral |
BBM/ SPP | Buku Target 3M Bahasa Malaysia Tingkatan 1,halaman 31 |
Refleksi | Pelajar dengan bimbingan guru dapat memahami cara menulis karangan huraian pendapat 120 patah perkataan kepentingan kasih-sayang dalam kehidupan dan membuat latihan yang diberi. |
RABU – 8 JULAI 2009 CUTI KHAMIS – 9 JULAI 2009 Tingkatan 1I (Masa: 12.50 – 2.00) Matapelajaran Bahasa Malaysia Unit/ Tema Prosa Tradisional Topik Susur Galur Asal Usul Negeri Melaka Fokus Utama 10.1 Menceritakan semula sesebuah karya secara keseluruhan. Fokus Sampingan 10.6 Mengulas karya sastera dari aspek watak dan perwatakan, latar, plot, gaya bahasa dan sudut pandangan. Objektif Pembelajaran 1.Memahami jalan penceritaan dan mengetahui peristiwa demi peristiwa. 2.Menjelaskan aspek nilai dan pengajaran dalam cerita. 3.Menjawab soalan yang berkaitan dengan cerita tersebut.. Aktiviti P&P 1. Guru menceritakan peristiwa yang terdapat dalam prosa susur galur asal usul Negeri Melaka dengan ringkas. 2. Pelajar dengan bantuan guru berusaha memahami maksud cerita tersebut. 3. Menjawab soalan pemahaman dengan tepat dan gramatis Sistem Bahasa Kata Sendi Penerapan Nilai Kebijaksanaan, Baik hati, Tolong Menolong. Pendekatan Ilmu Pendidikan Moral/Sejarah BBM/ SPP Antologi Sehijau Warna Daun, Buku Rujukan Esensi Bahasa Malaysia Tingkatan 1 Refleksi Pelajar dengan bimbingan guru dapat memahami cerita tersebut, dan mengambil nilai-nilai murni yang ada untuk dijadikan panduan. Pelajar menyalin nota yang diberikan oleh guru.
Tingkatan | 3I/J (Masa: 4.00 – 5.10) |
Matapelajaran | Pendidikan Moral |
Tajuk | Pengekalan Sumber Laut Sebagai Warisan Alam |
Tajuk Khas | Nota Guru/ Tahukah Anda |
Objektif | 1. Menyedari kepentingan laut dan lautan kepada manusia 2. Bertanggungjawab melindungi dan mengekalkan kehidupan marin. |
Prosedur | 1. Perbincangan dan soal jawab. 2. Simulasi 3. Refleksi 4. Membuat latihan |
ABM | Buku Teks halaman 110-112 Buku Latih Tubi MINDA KBSM Moral Ting.3, halaman 56 |
Penerapan Nilai | Pelajar dengan bimbingan guru berusaha untuk : 1.Mengenal pasti punca kepupusan hidupan laut. 2.Memupuk sikap melindungi dan memelihara hidupan laut. |
Penilaian | Pelajar dapat menyatakan pendapat dan usaha untuk melindungi hidupan marin yang semakin terancam serta mengenal pasti aktiviti manusia yang mengancam hidupan tersebut |
Refleksi | Pelajar dapat menyatakan punca kepupusan hidupan laut dan kesannya, serta langkah pengawalan untuk memastikan semua hidupan laut tidak pupus pada masa depan. Pelajar membuat latihan yang diberikan oleh guru. |
JUMAAT – 10 JULAI 2009
Tingkatan | 3L ( Masa: 3.10-3.45 ) 3N (Masa: 4.35-5.10) |
Matapelajaran | Pendidikan Moral |
Tajuk | Pengekalan Sumber Laut Sebagai Warisan Alam |
Tajuk Khas | Nota Guru |
Objektif | 1. Menyedari kepentingan laut dan lautan kepada manusia 2. Bertanggungjawab melindungi dan mengekalkan kehidupan marin. |
Prosedur | 1. Perbincangan dan soal jawab. 2. Simulasi 3. Refleksi 4. Menyalin nota guru |
ABM | Buku Teks halaman 110 |
Penerapan Nilai | Pelajar dengan bimbingan guru berusaha untuk : 1.Mengenal pasti punca pencemaran laut dan lautan. 2.Menyedari kepentingan khazanah laut kepada manusia. 3.Mengetahui cara melindungi dan mengekalkan hidupan laut. |
Penilaian | Pelajar dapat menyatakan pendapat dan usaha untuk menjaga dan mengekalkan lautan yang ada. Pelajar juga lebih menghargai kewujudan lautan sebagai satu anugerah Tuhan yang perlu dilindungi. |
Refleksi | Pelajar dapat menyatakan punca pencemaran laut, kepentingannya serta cara untuk melindungi daripada pencemaran. |
Tingkatan | 1G (Masa: 510-620) |
Matapelajaran | Bahasa Malaysia |
Unit/ Tema | Prosa Tradisional |
Topik | Susur Galur Asal Usul Negeri Melaka |
Fokus Utama | 10.1 Menceritakan semula sesebuah karya secara keseluruhan. |
Fokus Sampingan | 10.6 Mengulas karya sastera dari aspek watak dan perwatakan, latar, plot, gaya bahasa dan sudut pandangan. |
Objektif Pembelajaran | 1.Memahami jalan penceritaan dan mengetahui peristiwa demi peristiwa. 2.Menjelaskan aspek nilai dan pengajaran dalam cerita. 3.Menjawab soalan yang berkaitan dengan cerita tersebut.. |
Aktiviti P&P | 1. Guru menceritakan peristiwa yang terdapat dalam prosa susur galur asal usul Negeri Melaka dengan ringkas. 2. Pelajar dengan bantuan guru berusaha memahami maksud cerita tersebut. 3. Menjawab soalan pemahaman dengan tepat dan gramatis |
Sistem Bahasa | Kata Sendi |
Penerapan Nilai | Kebijaksanaan, Baik hati, Tolong Menolong. |
Pendekatan Ilmu | Pendidikan Moral/Sejarah |
BBM/ SPP | Antologi Sehijau Warna Daun, Buku Rujukan Esensi Bahasa Malaysia Tingkatan 1 |
Refleksi | Pelajar dengan bimbingan guru dapat memahami cerita tersebut, dan mengambil nilai-nilai murni yang ada untuk dijadikan panduan. Pelajar menyalin nota yang diberikan oleh guru. |
No comments:
Post a Comment