Thursday, July 30, 2009

MINGGU 30

ISNIN- 20 JULAI 2009

Tingkatan

3N (Masa: 12.50-2.00)

Matapelajaran

Pendidikan Moral

Tajuk

Masyarakat Prihatin, Alam Terpelihara

Tajuk Khas

Tahukah Anda/Bincangkan Bersama-sama/Renung Bersama

Objektif

1. Menyedari kepentingan menjaga kualiti alam sekitar.

2. Menunjukkan sikap prihatin dan peka terhadap isu alam sekitar.

3. Melibatkan diri dalam aktiviti menjaga alam sekitar.

Prosedur

1. Perbincangan dan soal jawab.

2. Simulasi

3. Refleksi

4. Membuat latihan.

ABM

Buku Teks 117-120

Penerapan Nilai

1.Mengetahui proses pemendapan berasid.

2.Mencadangkan langkah yang boleh diambil untuk mencegah masalah pemendapan berasid.

Penilaian

Pelajar mengetahui punca dan kesan pemendapan berasid kepada alam sekitar serta langkah yang boleh diambil untuk mengatasinya.

Refleksi

Pelajar berusaha untuk memahami proses pemendapan berasid dan mengisi tempat kosong dalam latihan yang diberi berdasarkan rujukan daripada buku teks.


 

Tingkatan

1I (Masa : 2.00-3.10)

Matapelajaran

Bahasa Malaysia

Unit/ Tema

Sajak

Topik

Tasik Biru, Bau, Sarawak

Fokus Utama

10.4 Menyatakan jenis, ciri, tema, gaya bahasa, nilai dan pengajaran.

Fokus Sampingan

10.0 Memahami dan memberikan respon peribadi tentang karya sastera.

Objektif Pembelajaran

1.Menyatakan maksud setiap rangkap sajak.

2.Menjelaskan ciri-ciri yang ada pada sebuah sajak seperti tema, persoalan, bentuk, gaya bahasa, aspek nilai dan pengajaran.

3.Menjawab soalan pemahaman berkenaan sajak tersebut dengan jawapan yang betul.

Aktiviti P&P

1.Guru meminta beberapa pelajar melafazkan sajak dengan rima yang betul.

2.Pelajar cuba menyatakan maksud setiap rangkap sajak. Guru menjelaskan maksud sebenar setiap rangkap sajak.

3.Guru menerangkan ciri-ciri lain yang ada pada sajak Tasik, Biru, Bau, Sarawak.

4.Melalui perbincangan, pelajar berusaha untuk menyelesaikan latihan yang diberi dengan tepat dan gramatis.

Sistem Bahasa

Kata hubung, kata Tanya

Penerapan Nilai

Menghargai alam

Pendekatan Ilmu

Pendidikan Moral/Geografi

BBM/ SPP

Antologi Sehijau Warna Daun, halaman 18, Buku Rujukan Analisis Komprenhensif Sehijau Warna Daun, halaman 89-95

Refleksi

Pelajar berusaha memahami mesej sajak dan mengetahui kepentingan menghargai alam sekitar.


 

Tingkatan

3D (Masa: 5.10-6.20)

Matapelajaran

Pendidikan Moral

Tajuk

Khazanah Negara, Warisan Bersama

Tajuk Khas

Fikir dan Jawab/ Tahukah Anda/Anda Prihatin?

Objektif

1.Mengenal pasti bentuk khazanah negara.

2.Berbangga dan menyayangi khazanah negara.

3.Menyokong usaha pemeliharaan khazanah negara.

Prosedur

1. Perbincangan dan soal jawab.

2. Simulasi

3. Refleksi

4. Menyalin nota guru dan membuat latihan.

ABM

Buku Teks, halaman 122-128

Penerapan Nilai

1.Mengetahui kepentingan khazanah negara dipelihara dan dipulihara.

2.Mengetahui usaha memartabatkan kesenian negara.

3.Menyokong usaha mengekalkan bahan warisan dokumentari negara.

Penilaian

Pelajar menyedari kepentingan khazanah negara dipelihara dan dipulihara

Refleksi

Pelajar berusaha menjawab soalan-soalan dalam buku teks setelah perbincangan dibuat.


 

SELASA – 21 JULAI 2009

Tingkatan

3L (Masa : 12.50-2.00)

3J (Masa : 3.25-4.00)

3I/J(Masa : 4.00-4.35)

Tajuk

Pendidikan Moral

Tajuk Khas

Khazanah Negara, Warisan Bersama

Objektif

Fikir dan Jawab/ Tahukah Anda/Anda Prihatin?

Prosedur

1.Mengenal pasti bentuk khazanah negara.

2.Berbangga dan menyayangi khazanah negara.

3.Menyokong usaha pemeliharaan khazanah negara.

ABM

1. Perbincangan dan soal jawab.

2. Simulasi

3. Refleksi

4. Menyalin nota guru dan membuat latihan.

Penerapan Nilai

Buku Teks, halaman 122-128

Penilaian

1.Mengetahui kepentingan khazanah negara dipelihara dan dipulihara.

2.Mengetahui usaha memartabatkan kesenian negara.

3.Menyokong usaha mengekalkan bahan warisan dokumentari negara.

Refleksi

Pelajar menyedari kepentingan khazanah negara dipelihara dan dipulihara

Refleksi

Pelajar berusaha menjawab soalan-soalan dalam buku teks setelah perbincangan dibuat.


 

Tingkatan

1G (Masa : 4.35-5.45)

Matapelajaran

Bahasa Malaysia

Unit/ Tema

Langkah-langkah untuk mengatasi fobia kembali ke sekolah dalam kalangan anak-anak

Topik

Ringkasan

Fokus Utama

12.0 Menghasilkan penulisan kreatif dan bukan kreatif dalam penulisan.

Fokus Sampingan

12.3 Membina ayat topik dan ayat huraian untuk membina perenggan kohensif .

Objektif Pembelajaran

1. Membuat sebuah ringkasan 80 patah perkataan berdasarkan kehendak soalan dan pemahaman para pelajar.

2. Berbincang dan memberikan pendapat isi-isi penting yang berkaitan dengan kehendak soalan berdasarkan petikan yang diberi.

Aktiviti P&P

1. Guru meminta pelajar membaca arahan dalam petikan yang diberi dan memahami apa yang dikehendaki oleh soalan serta membaca petikan tersebut.

2. Guru menerangkan cara-cara untuk menghasilkan sebuah ringkasan 80 patah-perkataan langkah-langkah untuk mengatasi fobia ke sekolah dalam kalangan anak-anak.

3. Guru meminta beberapa pelajar memberikan isi-isi penting yang diperolehi secara lisan, dan guru memberikan bimbingan untuk memilih isi-isi yang tepat.

4. Pelajar menyiapkan latihan yang diberikan oleh guru.

Sistem Bahasa

Kata Tanya

Penerapan Nilai

Bekerjasama

Pendekatan Ilmu

Pendidikan Moral/ Pengetahuan Am

BBM/ SPP

Buku Target 3M Bahasa Malaysia Tingkatan 1,halaman 26

Refleksi

Pelajar dengan bimbingan guru dapat memahami cara menulis ringkasan 80 patah perkataan dan berusaha membuat latihan yang diberi berdasarkan kehendak soalan.


 

RABU – 22 JULAI 2009

Tingkatan

1G (Masa: 12.50 – 2.00)

1I (Masa: 4.00 – 5.10)

Matapelajaran

Bahasa Malaysia

Unit/ Tema

 

Topik

Antonim ( kata berlawanan erti )

Fokus Utama

7.0 Mendapatkan maklumat daripada pelbagai sumber yang didengar, dibaca dan ditonton.

Fokus Sampingan

8.0 Memproses maklumat untuk keperluan tertentu.

Objektif Pembelajaran

1.Pelajar mengetahui beberapa contoh antonim yang mudah serta maksudnya.

2.Pelajar berfikir dan mencari perkataan yang yang berlawanan ertinya.

Aktiviti P&P

1.Guru memberikan beberapa contoh antonim yang mudah serta menerangkan maksudnya secara lisan.

2.Guru meminta pelajar memberikan beberapa perkataan dan meminta pelajar lain mencari perkataan berlawanan dengan perkataan tersebut.

3.Pelajar menyalin latihan yang diberikan dan mencari perkataan berlawanan maksud dengan perkataan yang diberi.

4.Guru dan pelajar membuat semakan jawapan setelah berbincang.

Sistem Bahasa

Kata hubung

Penerapan Nilai

Kerjasama

Pendekatan Ilmu

Pendidikan Moral

BBM/ SPP

Buku Studi Terbaik Bahasa Melayu Ting,1,2,& 3

Refleksi

Pelajar dengan bimbingan guru dapat memahami maksud perkataan yang diberikan dan mencari perkataan berlawanan maksud dengan perkataan tersebut.


 

Tingkatan

3D ( Masa : 5.45-6.20)

Matapelajaran

Pendidikan Moral

Tajuk

Rukun Negara Asas Kesetiaan

Tajuk Khas

Fikir dan Jawab

Objektif

1.Mengenal pasti prinsip dan kepentingan Rukun Negara.

2.Menghayati prinsip Rukun Negara.

3.Mengamalkan prinsip Rukun Negara.

Prosedur

1. Perbincangan dan soal jawab.

2. Simulasi

3. Refleksi

4. Membuat latihan.

ABM

Buku Teks, halaman 130

Penerapan Nilai

1.Mengetahui kepentingan Rukun Negara dalam menyatupadukan rakyat majmuk di Malaysia.

2.Mengamalkan prinsip Rukun Negara dalam kehidupan.

Penilaian

Pelajar dapat mengetahui mengapa Rukun Negara digubal dan bagaimana ia boleh menyatupadukan masyarakat berbilang kaum di Malaysia.

Refleksi

Pelajar dapat memahami 5 prinsip Rukun Negara dan mengaitkannya dalam konteks kehidupan seharian mereka.


 

KHAMIS – 23 JULAI 2009

Tingkatan

1I (Masa: 12.50 – 2.00)

Matapelajaran

Bahasa Malaysia

Unit/ Tema

Langkah-langkah untuk mengatasi fobia kembali ke sekolah dalam kalangan anak-anak.

Topik

Ringkasan

Fokus Utama

12.0 Menghasilkan penulisan kreatif dan bukan kreatif dalam penulisan.

Fokus Sampingan

12.3 Membina ayat topik dan ayat huraian untuk membina perenggan kohensif .

Objektif Pembelajaran

1. Membuat sebuah ringkasan 80 patah perkataan berdasarkan kehendak soalan dan pemahaman para pelajar.

2. Berbincang dan memberikan pendapat isi-isi penting yang berkaitan dengan kehendak soalan berdasarkan petikan yang diberi.

Aktiviti P&P

1. Guru meminta pelajar membaca arahan dalam petikan yang diberi dan memahami apa yang dikehendaki oleh soalan serta membaca petikan tersebut.

2. Guru menerangkan cara-cara untuk menghasilkan sebuah ringkasan 80 patah-perkataan langkah-langkah untuk mengatasi fobia ke sekolah dalam kalangan anak-anak.

3. Guru meminta beberapa pelajar memberikan isi-isi penting yang diperolehi secara lisan, dan guru memberikan bimbingan untuk memilih isi-isi yang tepat.

4. Pelajar menyiapkan latihan yang diberikan oleh guru.

Sistem Bahasa

Kata Tanya

Penerapan Nilai

Bekerjasama

Pendekatan Ilmu

Pendidikan Moral/ Pengetahuan Am

BBM/ SPP

Buku Target 3M Bahasa Malaysia Tingkatan 1,halaman 26

Refleksi

Pelajar dengan bimbingan guru dapat memahami cara menulis ringkasan 80 patah perkataan dan berusaha membuat latihan yang diberi berdasarkan kehendak soalan.


 

Tingkatan

3I/J (Masa: 4.00 – 5.10)

Matapelajaran

Pendidikan Moral

Tajuk

Rukun Negara Asas Kesetiaan

Tajuk Khas

Fikir dan Jawab/Praktikkan Bersama-sama/Iktibar Bersama

Objektif

1.Mengenal pasti prinsip dan kepentingan Rukun Negara.

2.Menghayati prinsip Rukun Negara.

3.Mengamalkan prinsip Rukun Negara.

Prosedur

1. Perbincangan dan soal jawab.

2. Simulasi

3. Refleksi

4. Membuat latihan.

ABM

Buku Teks, halaman 130-134

Penerapan Nilai

1.Mengetahui kepentingan Rukun Negara dalam menyatupadukan rakyat majmuk di Malaysia.

2.Mengamalkan prinsip Rukun Negara dalam kehidupan.

Penilaian

Pelajar dapat mengetahui mengapa Rukun Negara digubal dan bagaimana ia boleh menyatupadukan masyarakat berbilang kaum di Malaysia.

Refleksi

Pelajar dapat memahami 5 prinsip Rukun Negara dan mengaitkannya dalam konteks kehidupan seharian mereka.


 

JUMAAT – 24 JULAI 2009

Tingkatan

3L ( Masa: 3.10-3.45 )

Matapelajaran

Pendidikan Moral

Tajuk

Rukun Negara Asas Kesetiaan

Tajuk Khas

Fikir dan Jawab

Objektif

1.Mengenal pasti prinsip dan kepentingan Rukun Negara.

2.Menghayati prinsip Rukun Negara.

3.Mengamalkan prinsip Rukun Negara.

Prosedur

1. Perbincangan dan soal jawab.

2. Simulasi

3. Refleksi

4. Membuat latihan.

ABM

Buku Teks, halaman 130

Penerapan Nilai

1.Mengetahui kepentingan Rukun Negara dalam menyatupadukan rakyat majmuk di Malaysia.

2.Mengamalkan prinsip Rukun Negara dalam kehidupan.

Penilaian

Pelajar dapat mengetahui mengapa Rukun Negara digubal dan bagaimana ia boleh menyatupadukan masyarakat berbilang kaum di Malaysia.

Refleksi

Pelajar dapat memahami 5 prinsip Rukun Negara dan mengaitkannya dalam konteks kehidupan seharian mereka.


 

Tingkatan

3N (Masa: 4.35-5.10)

Matapelajaran

Pendidikan Moral

Tajuk

Khazanah Negara, Warisan Bersama

Tajuk Khas

Fikir dan Jawab/ Tahukah Anda/Anda Prihatin?

Objektif

1.Mengenal pasti bentuk khazanah negara.

2.Berbangga dan menyayangi khazanah negara.

3.Menyokong usaha pemeliharaan khazanah negara.

Prosedur

1. Perbincangan dan soal jawab.

2. Simulasi

3. Refleksi

4. Menyalin nota guru dan membuat latihan.

ABM

Buku Teks, halaman 122-128

Penerapan Nilai

1.Mengetahui kepentingan khazanah negara dipelihara dan dipulihara.

2.Mengetahui usaha memartabatkan kesenian negara.

3.Menyokong usaha mengekalkan bahan warisan dokumentari negara.

Penilaian

Pelajar menyedari kepentingan khazanah negara dipelihara dan dipulihara

Refleksi

Pelajar berusaha menjawab soalan-soalan dalam buku teks setelah perbincangan dibuat.


 

Tingkatan

1G (Masa: 510-620)

Matapelajaran

Bahasa Malaysia

Unit/ Tema

Sajak

Topik

Tasik Biru, Bau, Sarawak

Fokus Utama

10.4 Menyatakan jenis, ciri, tema, gaya bahasa, nilai dan pengajaran.

Fokus Sampingan

10.0 Memahami dan memberikan respon peribadi tentang karya sastera.

Objektif Pembelajaran

1.Menyatakan maksud setiap rangkap sajak.

2.Menjelaskan ciri-ciri yang ada pada sebuah sajak seperti tema, persoalan, bentuk, gaya bahasa, aspek nilai dan pengajaran.

3.Menjawab soalan pemahaman berkenaan sajak tersebut dengan jawapan yang betul.

Aktiviti P&P

1.Guru meminta beberapa pelajar melafazkan sajak dengan rima yang betul.

2.Pelajar cuba menyatakan maksud setiap rangkap sajak. Guru menjelaskan maksud sebenar setiap rangkap sajak.

3.Guru menerangkan ciri-ciri lain yang ada pada sajak Tasik, Biru, Bau, Sarawak.

4.Melalui perbincangan, pelajar berusaha untuk menyelesaikan latihan yang diberi dengan tepat dan gramatis.

Sistem Bahasa

Kata hubung, kata Tanya

Penerapan Nilai

Menghargai alam

Pendekatan Ilmu

Pendidikan Moral/Geografi

BBM/ SPP

Antologi Sehijau Warna Daun, halaman 18, Buku Rujukan Analisis Komprenhensif Sehijau Warna Daun, halaman 89-95

Refleksi

Pelajar berusaha memahami mesej sajak dan mengetahui kepentingan menghargai alam sekitar.


 


 


 

No comments:

Post a Comment