ISNIN- 20 JULAI 2009
Tingkatan | 3N (Masa: 12.50-2.00) |
Matapelajaran | Pendidikan Moral |
Tajuk | Masyarakat Prihatin, Alam Terpelihara |
Tajuk Khas | Tahukah Anda/Bincangkan Bersama-sama/Renung Bersama |
Objektif | 1. Menyedari kepentingan menjaga kualiti alam sekitar. 2. Menunjukkan sikap prihatin dan peka terhadap isu alam sekitar. 3. Melibatkan diri dalam aktiviti menjaga alam sekitar. |
Prosedur | 1. Perbincangan dan soal jawab. 2. Simulasi 3. Refleksi 4. Membuat latihan. |
ABM | Buku Teks 117-120 |
Penerapan Nilai | 1.Mengetahui proses pemendapan berasid. 2.Mencadangkan langkah yang boleh diambil untuk mencegah masalah pemendapan berasid. |
Penilaian | Pelajar mengetahui punca dan kesan pemendapan berasid kepada alam sekitar serta langkah yang boleh diambil untuk mengatasinya. |
Refleksi | Pelajar berusaha untuk memahami proses pemendapan berasid dan mengisi tempat kosong dalam latihan yang diberi berdasarkan rujukan daripada buku teks. |
Tingkatan | 1I (Masa : 2.00-3.10) |
Matapelajaran | Bahasa Malaysia |
Unit/ Tema | Sajak |
Topik | Tasik Biru, Bau, Sarawak |
Fokus Utama | 10.4 Menyatakan jenis, ciri, tema, gaya bahasa, nilai dan pengajaran. |
Fokus Sampingan | 10.0 Memahami dan memberikan respon peribadi tentang karya sastera. |
Objektif Pembelajaran | 1.Menyatakan maksud setiap rangkap sajak. 2.Menjelaskan ciri-ciri yang ada pada sebuah sajak seperti tema, persoalan, bentuk, gaya bahasa, aspek nilai dan pengajaran. 3.Menjawab soalan pemahaman berkenaan sajak tersebut dengan jawapan yang betul. |
Aktiviti P&P | 1.Guru meminta beberapa pelajar melafazkan sajak dengan rima yang betul. 2.Pelajar cuba menyatakan maksud setiap rangkap sajak. Guru menjelaskan maksud sebenar setiap rangkap sajak. 3.Guru menerangkan ciri-ciri lain yang ada pada sajak Tasik, Biru, Bau, Sarawak. 4.Melalui perbincangan, pelajar berusaha untuk menyelesaikan latihan yang diberi dengan tepat dan gramatis. |
Sistem Bahasa | Kata hubung, kata Tanya |
Penerapan Nilai | Menghargai alam |
Pendekatan Ilmu | Pendidikan Moral/Geografi |
BBM/ SPP | Antologi Sehijau Warna Daun, halaman 18, Buku Rujukan Analisis Komprenhensif Sehijau Warna Daun, halaman 89-95 |
Refleksi | Pelajar berusaha memahami mesej sajak dan mengetahui kepentingan menghargai alam sekitar. |
Tingkatan | 3D (Masa: 5.10-6.20) |
Matapelajaran | Pendidikan Moral |
Tajuk | Khazanah Negara, Warisan Bersama |
Tajuk Khas | Fikir dan Jawab/ Tahukah Anda/Anda Prihatin? |
Objektif | 1.Mengenal pasti bentuk khazanah negara. 2.Berbangga dan menyayangi khazanah negara. 3.Menyokong usaha pemeliharaan khazanah negara. |
Prosedur | 1. Perbincangan dan soal jawab. 2. Simulasi 3. Refleksi 4. Menyalin nota guru dan membuat latihan. |
ABM | Buku Teks, halaman 122-128 |
Penerapan Nilai | 1.Mengetahui kepentingan khazanah negara dipelihara dan dipulihara. 2.Mengetahui usaha memartabatkan kesenian negara. 3.Menyokong usaha mengekalkan bahan warisan dokumentari negara. |
Penilaian | Pelajar menyedari kepentingan khazanah negara dipelihara dan dipulihara |
Refleksi | Pelajar berusaha menjawab soalan-soalan dalam buku teks setelah perbincangan dibuat. |
SELASA – 21 JULAI 2009
Tingkatan | 3L (Masa : 12.50-2.00) 3J (Masa : 3.25-4.00) 3I/J(Masa : 4.00-4.35) |
Tajuk | Pendidikan Moral |
Tajuk Khas | Khazanah Negara, Warisan Bersama |
Objektif | Fikir dan Jawab/ Tahukah Anda/Anda Prihatin? |
Prosedur | 1.Mengenal pasti bentuk khazanah negara. 2.Berbangga dan menyayangi khazanah negara. 3.Menyokong usaha pemeliharaan khazanah negara. |
ABM | 1. Perbincangan dan soal jawab. 2. Simulasi 3. Refleksi 4. Menyalin nota guru dan membuat latihan. |
Penerapan Nilai | Buku Teks, halaman 122-128 |
Penilaian | 1.Mengetahui kepentingan khazanah negara dipelihara dan dipulihara. 2.Mengetahui usaha memartabatkan kesenian negara. 3.Menyokong usaha mengekalkan bahan warisan dokumentari negara. |
Refleksi | Pelajar menyedari kepentingan khazanah negara dipelihara dan dipulihara |
Refleksi | Pelajar berusaha menjawab soalan-soalan dalam buku teks setelah perbincangan dibuat. |
Tingkatan | 1G (Masa : 4.35-5.45) |
Matapelajaran | Bahasa Malaysia |
Unit/ Tema | Langkah-langkah untuk mengatasi fobia kembali ke sekolah dalam kalangan anak-anak |
Topik | Ringkasan |
Fokus Utama | 12.0 Menghasilkan penulisan kreatif dan bukan kreatif dalam penulisan. |
Fokus Sampingan | 12.3 Membina ayat topik dan ayat huraian untuk membina perenggan kohensif . |
Objektif Pembelajaran | 1. Membuat sebuah ringkasan 80 patah perkataan berdasarkan kehendak soalan dan pemahaman para pelajar. 2. Berbincang dan memberikan pendapat isi-isi penting yang berkaitan dengan kehendak soalan berdasarkan petikan yang diberi. |
Aktiviti P&P | 1. Guru meminta pelajar membaca arahan dalam petikan yang diberi dan memahami apa yang dikehendaki oleh soalan serta membaca petikan tersebut. 2. Guru menerangkan cara-cara untuk menghasilkan sebuah ringkasan 80 patah-perkataan langkah-langkah untuk mengatasi fobia ke sekolah dalam kalangan anak-anak. 3. Guru meminta beberapa pelajar memberikan isi-isi penting yang diperolehi secara lisan, dan guru memberikan bimbingan untuk memilih isi-isi yang tepat. 4. Pelajar menyiapkan latihan yang diberikan oleh guru. |
Sistem Bahasa | Kata Tanya |
Penerapan Nilai | Bekerjasama |
Pendekatan Ilmu | Pendidikan Moral/ Pengetahuan Am |
BBM/ SPP | Buku Target 3M Bahasa Malaysia Tingkatan 1,halaman 26 |
Refleksi | Pelajar dengan bimbingan guru dapat memahami cara menulis ringkasan 80 patah perkataan dan berusaha membuat latihan yang diberi berdasarkan kehendak soalan. |
RABU – 22 JULAI 2009
Tingkatan | 1G (Masa: 12.50 – 2.00) 1I (Masa: 4.00 – 5.10) |
Matapelajaran | Bahasa Malaysia |
Unit/ Tema | |
Topik | Antonim ( kata berlawanan erti ) |
Fokus Utama | 7.0 Mendapatkan maklumat daripada pelbagai sumber yang didengar, dibaca dan ditonton. |
Fokus Sampingan | 8.0 Memproses maklumat untuk keperluan tertentu. |
Objektif Pembelajaran | 1.Pelajar mengetahui beberapa contoh antonim yang mudah serta maksudnya. 2.Pelajar berfikir dan mencari perkataan yang yang berlawanan ertinya. |
Aktiviti P&P | 1.Guru memberikan beberapa contoh antonim yang mudah serta menerangkan maksudnya secara lisan. 2.Guru meminta pelajar memberikan beberapa perkataan dan meminta pelajar lain mencari perkataan berlawanan dengan perkataan tersebut. 3.Pelajar menyalin latihan yang diberikan dan mencari perkataan berlawanan maksud dengan perkataan yang diberi. 4.Guru dan pelajar membuat semakan jawapan setelah berbincang. |
Sistem Bahasa | Kata hubung |
Penerapan Nilai | Kerjasama |
Pendekatan Ilmu | Pendidikan Moral |
BBM/ SPP | Buku Studi Terbaik Bahasa Melayu Ting,1,2,& 3 |
Refleksi | Pelajar dengan bimbingan guru dapat memahami maksud perkataan yang diberikan dan mencari perkataan berlawanan maksud dengan perkataan tersebut. |
Tingkatan | 3D ( Masa : 5.45-6.20) |
Matapelajaran | Pendidikan Moral |
Tajuk | Rukun Negara Asas Kesetiaan |
Tajuk Khas | Fikir dan Jawab |
Objektif | 1.Mengenal pasti prinsip dan kepentingan Rukun Negara. 2.Menghayati prinsip Rukun Negara. 3.Mengamalkan prinsip Rukun Negara. |
Prosedur | 1. Perbincangan dan soal jawab. 2. Simulasi 3. Refleksi 4. Membuat latihan. |
ABM | Buku Teks, halaman 130 |
Penerapan Nilai | 1.Mengetahui kepentingan Rukun Negara dalam menyatupadukan rakyat majmuk di Malaysia. 2.Mengamalkan prinsip Rukun Negara dalam kehidupan. |
Penilaian | Pelajar dapat mengetahui mengapa Rukun Negara digubal dan bagaimana ia boleh menyatupadukan masyarakat berbilang kaum di Malaysia. |
Refleksi | Pelajar dapat memahami 5 prinsip Rukun Negara dan mengaitkannya dalam konteks kehidupan seharian mereka. |
KHAMIS – 23 JULAI 2009
Tingkatan | 1I (Masa: 12.50 – 2.00) |
Matapelajaran | Bahasa Malaysia |
Unit/ Tema | Langkah-langkah untuk mengatasi fobia kembali ke sekolah dalam kalangan anak-anak. |
Topik | Ringkasan |
Fokus Utama | 12.0 Menghasilkan penulisan kreatif dan bukan kreatif dalam penulisan. |
Fokus Sampingan | 12.3 Membina ayat topik dan ayat huraian untuk membina perenggan kohensif . |
Objektif Pembelajaran | 1. Membuat sebuah ringkasan 80 patah perkataan berdasarkan kehendak soalan dan pemahaman para pelajar. 2. Berbincang dan memberikan pendapat isi-isi penting yang berkaitan dengan kehendak soalan berdasarkan petikan yang diberi. |
Aktiviti P&P | 1. Guru meminta pelajar membaca arahan dalam petikan yang diberi dan memahami apa yang dikehendaki oleh soalan serta membaca petikan tersebut. 2. Guru menerangkan cara-cara untuk menghasilkan sebuah ringkasan 80 patah-perkataan langkah-langkah untuk mengatasi fobia ke sekolah dalam kalangan anak-anak. 3. Guru meminta beberapa pelajar memberikan isi-isi penting yang diperolehi secara lisan, dan guru memberikan bimbingan untuk memilih isi-isi yang tepat. 4. Pelajar menyiapkan latihan yang diberikan oleh guru. |
Sistem Bahasa | Kata Tanya |
Penerapan Nilai | Bekerjasama |
Pendekatan Ilmu | Pendidikan Moral/ Pengetahuan Am |
BBM/ SPP | Buku Target 3M Bahasa Malaysia Tingkatan 1,halaman 26 |
Refleksi | Pelajar dengan bimbingan guru dapat memahami cara menulis ringkasan 80 patah perkataan dan berusaha membuat latihan yang diberi berdasarkan kehendak soalan. |
Tingkatan | 3I/J (Masa: 4.00 – 5.10) |
Matapelajaran | Pendidikan Moral |
Tajuk | Rukun Negara Asas Kesetiaan |
Tajuk Khas | Fikir dan Jawab/Praktikkan Bersama-sama/Iktibar Bersama |
Objektif | 1.Mengenal pasti prinsip dan kepentingan Rukun Negara. 2.Menghayati prinsip Rukun Negara. 3.Mengamalkan prinsip Rukun Negara. |
Prosedur | 1. Perbincangan dan soal jawab. 2. Simulasi 3. Refleksi 4. Membuat latihan. |
ABM | Buku Teks, halaman 130-134 |
Penerapan Nilai | 1.Mengetahui kepentingan Rukun Negara dalam menyatupadukan rakyat majmuk di Malaysia. 2.Mengamalkan prinsip Rukun Negara dalam kehidupan. |
Penilaian | Pelajar dapat mengetahui mengapa Rukun Negara digubal dan bagaimana ia boleh menyatupadukan masyarakat berbilang kaum di Malaysia. |
Refleksi | Pelajar dapat memahami 5 prinsip Rukun Negara dan mengaitkannya dalam konteks kehidupan seharian mereka. |
JUMAAT – 24 JULAI 2009
Tingkatan | 3L ( Masa: 3.10-3.45 ) |
Matapelajaran | Pendidikan Moral |
Tajuk | Rukun Negara Asas Kesetiaan |
Tajuk Khas | Fikir dan Jawab |
Objektif | 1.Mengenal pasti prinsip dan kepentingan Rukun Negara. 2.Menghayati prinsip Rukun Negara. 3.Mengamalkan prinsip Rukun Negara. |
Prosedur | 1. Perbincangan dan soal jawab. 2. Simulasi 3. Refleksi 4. Membuat latihan. |
ABM | Buku Teks, halaman 130 |
Penerapan Nilai | 1.Mengetahui kepentingan Rukun Negara dalam menyatupadukan rakyat majmuk di Malaysia. 2.Mengamalkan prinsip Rukun Negara dalam kehidupan. |
Penilaian | Pelajar dapat mengetahui mengapa Rukun Negara digubal dan bagaimana ia boleh menyatupadukan masyarakat berbilang kaum di Malaysia. |
Refleksi | Pelajar dapat memahami 5 prinsip Rukun Negara dan mengaitkannya dalam konteks kehidupan seharian mereka. |
Tingkatan | 3N (Masa: 4.35-5.10) |
Matapelajaran | Pendidikan Moral |
Tajuk | Khazanah Negara, Warisan Bersama |
Tajuk Khas | Fikir dan Jawab/ Tahukah Anda/Anda Prihatin? |
Objektif | 1.Mengenal pasti bentuk khazanah negara. 2.Berbangga dan menyayangi khazanah negara. 3.Menyokong usaha pemeliharaan khazanah negara. |
Prosedur | 1. Perbincangan dan soal jawab. 2. Simulasi 3. Refleksi 4. Menyalin nota guru dan membuat latihan. |
ABM | Buku Teks, halaman 122-128 |
Penerapan Nilai | 1.Mengetahui kepentingan khazanah negara dipelihara dan dipulihara. 2.Mengetahui usaha memartabatkan kesenian negara. 3.Menyokong usaha mengekalkan bahan warisan dokumentari negara. |
Penilaian | Pelajar menyedari kepentingan khazanah negara dipelihara dan dipulihara |
Refleksi | Pelajar berusaha menjawab soalan-soalan dalam buku teks setelah perbincangan dibuat. |
Tingkatan | 1G (Masa: 510-620) |
Matapelajaran | Bahasa Malaysia |
Unit/ Tema | Sajak |
Topik | Tasik Biru, Bau, Sarawak |
Fokus Utama | 10.4 Menyatakan jenis, ciri, tema, gaya bahasa, nilai dan pengajaran. |
Fokus Sampingan | 10.0 Memahami dan memberikan respon peribadi tentang karya sastera. |
Objektif Pembelajaran | 1.Menyatakan maksud setiap rangkap sajak. 2.Menjelaskan ciri-ciri yang ada pada sebuah sajak seperti tema, persoalan, bentuk, gaya bahasa, aspek nilai dan pengajaran. 3.Menjawab soalan pemahaman berkenaan sajak tersebut dengan jawapan yang betul. |
Aktiviti P&P | 1.Guru meminta beberapa pelajar melafazkan sajak dengan rima yang betul. 2.Pelajar cuba menyatakan maksud setiap rangkap sajak. Guru menjelaskan maksud sebenar setiap rangkap sajak. 3.Guru menerangkan ciri-ciri lain yang ada pada sajak Tasik, Biru, Bau, Sarawak. 4.Melalui perbincangan, pelajar berusaha untuk menyelesaikan latihan yang diberi dengan tepat dan gramatis. |
Sistem Bahasa | Kata hubung, kata Tanya |
Penerapan Nilai | Menghargai alam |
Pendekatan Ilmu | Pendidikan Moral/Geografi |
BBM/ SPP | Antologi Sehijau Warna Daun, halaman 18, Buku Rujukan Analisis Komprenhensif Sehijau Warna Daun, halaman 89-95 |
Refleksi | Pelajar berusaha memahami mesej sajak dan mengetahui kepentingan menghargai alam sekitar. |
No comments:
Post a Comment