Saturday, July 18, 2009

MINGGU 29

ISNIN- 13 JULAI 2009

Tingkatan

3N (Masa: 12.50-2.00)

Matapelajaran

Pendidikan Moral

Tajuk

Pengekalan Sumber Laut Sebagai Warisan Alam

Tajuk Khas

Tahukah Anda/ Anda Prihatin

Objektif

1. Menyedari kepentingan laut dan lautan kepada manusia

2. Bertanggungjawab melindungi dan mengekalkan kehidupan marin.

Prosedur

1. Perbincangan dan soal jawab.

2. Simulasi

3. Refleksi

4. Membuat latihan.

ABM

Buku Teks 111-113

Penerapan Nilai

Mengetahui punca kepupusan hidupan marin.

Memupuk sikap melindungi dan memelihara hidupan marin.

Penilaian

Pelajar menyenaraikan aktiviti manusia yang menyebabkan kepupusan hidupan marin.

Refleksi

Pelajar dapat menyatakan usaha dan pendapat untuk menjaga hidupan marin dan membuat latihan yang diberi.


 

Tingkatan

1I (Masa : 2.00-3.10)

Matapelajaran

Bahasa Malaysia

Unit/ Tema

 

Topik

Karangan Jenis Cereka/ Imaginasi

Fokus Utama

12.2 Memilih isi yang bernas dan membina krangka penulisan

Fokus Sampingan

12.4 Menyusun isi dan menggunakan penanda wacana untuk menghasilkan perenggan yang koheren

Objektif Pembelajaran

1. Menulis karangan cerita dengan format yang betul dan ayat yang gramatis.

2. Berbincang dan memberikan pendapat bagaimana untuk menghasilkan sebuah cerita yang mudah tetapi menarik..

Aktiviti P&P

1. Guru menerangkan cara untuk menghasilkan sebuah karangan cereka/imaginasi 180 patah-perkataan.

2. Guru memberikan satu situasi penceritaan dan meminta segelintir pelajar menyambung cerita tersebut secara lisan. Aktiviti ini untuk memudahkan pelajar membuat karangan berbentuk cereka kemudiannya.

3. Pelajar berusaha untuk menyambung cerita tersebut dengan ayat yang menarik.

4. Pelajar menyiapkan latihan yang diberikan oleh guru.

Sistem Bahasa

Kata Hubung

Penerapan Nilai

Toleransi, Tolak Ansur

Pendekatan Ilmu

Pendidikan Moral/ Pengetahuan Am

BBM/ SPP

Buku Esensi Bahasa Malaysia Tingkatan 1, ms 233

Refleksi

Pelajar dengan bimbingan guru dapat memahami cara menulis karangan cereka/imaginasi dan berusaha untuk menghasilkan karangan tersebut berdasarkan situasi yang diberi sebagai latihan.


 

Tingkatan

3D (Masa: 5.10-6.20)

Matapelajaran

Pendidikan Moral

Tajuk

Masyarakat Prihatin, Alam Terpelihara

Tajuk Khas

Fikir dan Jawab/ Renung Bersama

Objektif

1. Menyedari kepentingan menjaga kualiti alam sekitar.

2. Menunjukkan sikap prihatin dan peka terhadap isu alam sekitar.

3. Melibatkan diri dalam aktiviti menjaga alam sekitar.

Prosedur

1. Perbincangan dan soal jawab.

2. Simulasi

3. Refleksi

4. Menyalin nota guru dan membuat latihan.

ABM

Buku Teks, halaman 115 & 120

Penerapan Nilai

1. Mengetahui kepentingan Penilaian Kesan kepada Alam Sekitar (EIA).

2. Mengetahui aktiviti yang tertakluk kepada EIA.

3. Menyedari kepentingan alam sekitar.

Penilaian

Pelajar menyedari kepentingan EIA diwujudkan dan kesan jika peranan EIA diabaikan dalam pelaksanaan sesuatu projek pembangunan.

Refleksi

Pelajar berusaha menjawab soalan-soalan dalam buku teks setelah perbincangan dibuat.


 

SELASA – 14 JULAI 2009

Tingkatan

3L (Masa : 12.50-2.00)

3J (Masa : 3.25-4.00)

3I/J(Masa : 4.00-4.35)

Tajuk

Masyarakat Prihatin, Alam Terpelihara

Tajuk Khas

Fikir dan Jawab/ Renung Bersama

Objektif

1. Menyedari kepentingan menjaga kualiti alam sekitar.

2. Menunjukkan sikap prihatin dan peka terhadap isu alam sekitar.

3. Melibatkan diri dalam aktiviti menjaga alam sekitar.

Prosedur

1. Perbincangan dan soal jawab.

2. Simulasi

3. Refleksi

4. Menyalin nota guru dan membuat latihan.

ABM

Buku Teks, halaman 115 & 120

Penerapan Nilai

1. Mengetahui kepentingan Penilaian Kesan kepada Alam Sekitar (EIA).

2. Mengetahui aktiviti yang tertakluk kepada EIA.

3. Menyedari kepentingan alam sekitar.

Penilaian

Pelajar menyedari kepentingan EIA diwujudkan dan kesan jika peranan EIA diabaikan dalam pelaksanaan sesuatu projek pembangunan.

Refleksi

Pelajar berusaha menjawab soalan-soalan dalam buku teks setelah perbincangan dibuat.

Refleksi

Pelajar dapat menyatakan pendapat dan usaha untuk mengamalkan amalan mesra alam dalam kehidupan seharian mereka dan kepentingannya kepada alam sekitar.


 

RABU – 15 JULAI 2009

Tingkatan

1G (Masa: 12.50 – 2.00)

1I (Masa: 4.00 – 5.10)

Matapelajaran

Bahasa Malaysia

Unit/ Tema

 

Topik

Simpulan Bahasa

Fokus Utama

7.0 Mendapatkan maklumat daripada pelbagai sumber yang didengar, dibaca dan ditonton.

Fokus Sampingan

8.0 Memproses maklumat untuk keperluan tertentu.

Objektif Pembelajaran

1.Pelajar akan mengetahui beberapa contoh simpulan bahasa yang mudah serta maksudnya.

2.Pelajar dapat mengaitkan smpulan bahasa dengan aktiviti seharian.

Aktiviti P&P

1.Guru memberikan beberapa contoh simpulan bahasa yang mudah serta menerangkan maksudnya secara lisan.

2.Guru meminta pelajar memberikan beberapa contoh simpulan bahasa yang mereka ketahui dan guru menerangkan maksudnya.

3.Pelajar membuat latihan memadankan simpulan bahasa dengan maksud yang tepat berdasarkan apa yang diberi oleh guru dalam buku latihan.

4.Guru dan pelajar membuat semakan jawapan setelah berbincang.

Sistem Bahasa

Kata sendi nama

Penerapan Nilai

Kasih sayang,bertanggungjawab

Pendekatan Ilmu

Pendidikan Moral

BBM/ SPP

Buku Studi Terbaik Bahasa Melayu Ting,1,2,& 3,halaman 81-87

Refleksi

Pelajar dengan bimbingan guru dapat memahami maksud simpulan bahasa yang diberikan dan berusaha membuat latihan yang diberikan.


 

Tingkatan

3D ( Masa : 5.45-6.20)

Matapelajaran

Pendidikan Moral

Tajuk

Masyarakat Prihatin, Alam Terpelihara

Tajuk Khas

Tahukah Anda?

Objektif

1. Menyedari kepentingan menjaga kualiti alam sekitar.

2. Menunjukkan sikap prihatin dan peka terhadap isu alam sekitar.

3. Melibatkan diri dalam aktiviti menjaga alam sekitar.

Prosedur

1. Perbincangan dan soal jawab.

2. Simulasi

3. Refleksi

4. Membuat latihan.

ABM

Buku Teks, halaman 117

Buku Latih Tubi MINDA KBSM Moral Ting.3, halaman 60

Penerapan Nilai

1.Mengetahui proses pemendapan berasid.

2.Mencadangkan langkah yang boleh diambil untuk mencegah masalah pemendapan berasid.

Penilaian

Pelajar menyedari kesan buruk pemendapan berasid kepada alam sekitar dan serta mengenal pasti langkah-langkah untuk menanganinya.

Refleksi

Pelajar berusaha untuk memahami proses pemendapan berasid dan mengisi tempat kosong berdasarkan rujukan daripada buku teks.


 

KHAMIS – 16 JULAI 2009

Tingkatan

1I (Masa: 12.50 – 2.00)

Matapelajaran

Bahasa Malaysia

Unit/ Tema

Cerpen

Topik

Diari Seorang Pengawas

Fokus Utama

10.6 Mengulas karya sastera dari aspek watak dan perwatakan, latar, plot, gaya bahasa dan sudut pandangan.

Fokus Sampingan

10.0 Memahami dan memberikan respon peribadi tentang karya sastera.

Objektif Pembelajaran

1.Menjelaskan jalan cerita cerpen Diari Seorang Pengawas.

2.Menyatakan aspek tema, persoalan, gaya bahasa, nilai, pengajaran, watak perwatakan dan latar cerita Diari Seorang Pengawas.

3.Menjawab soalan pemahaman tentang cerpen tersebut dengan jawapan yang betul.

Aktiviti P&P

1.Guru menceritakan sinopsis ringkas cerpen.

2.Pelajar menyatakan peristiwa–peristiwa penting mengikut turutan dengan bimbingan guru.

3.Pelajar menyalin nota yang diberi oleh guru.

Sistem Bahasa

Kata hubung, kata tanya

Penerapan Nilai

Kerajinan, amanah, bertanggungjawab, bersimpati

Pendekatan Ilmu

Pendidikan Moral/Pendidikan Kesihatan

BBM/ SPP

Antologi Sehijau Warna Daun, Buku Rujukan Esensi Bahasa Malaysia Tingkatan 1

Refleksi

Pelajar berusaha untuk mengambil iktibar peristiwa yang terjadi dalam cerpen tersebut dan menyalin nota guru dalam buku latihan.


 

Tingkatan

3I/J (Masa: 4.00 – 5.10)

Matapelajaran

Pendidikan Moral

Tajuk

Masyarakat Prihatin, Alam Terpelihara

Tajuk Khas

Tahukah Anda?/Bincangkan Bersama-Sama

Objektif

1. Menyedari kepentingan menjaga kualiti alam sekitar.

2. Menunjukkan sikap prihatin dan peka terhadap isu alam sekitar.

3. Melibatkan diri dalam aktiviti menjaga alam sekitar.

Prosedur

1. Perbincangan dan soal jawab.

2. Simulasi

3. Refleksi

4. Membuat latihan.

ABM

Buku Teks, halaman 117&119

Buku Latih Tubi MINDA KBSM Moral Ting.3, halaman 60

Penerapan Nilai

1.Mengetahui proses pemendapan berasid.

2.Mencadangkan langkah yang boleh diambil untuk mencegah masalah pemendapan berasid.

Penilaian

Pelajar menyedari kesan buruk pemendapan berasid kepada alam sekitar dan serta mengenal pasti langkah-langkah untuk menanganinya.

Refleksi

Pelajar berusaha untuk memahami proses pemendapan berasid dan mengisi tempat kosong berdasarkan rujukan daripada buku teks.


 

JUMAAT – 17 JULAI 2009

Tingkatan

3L ( Masa: 3.10-3.45 )

Matapelajaran

Pendidikan Moral

Tajuk

Masyarakat Prihatin, Alam Terpelihara

Tajuk Khas

Tahukah Anda?

Objektif

1. Menyedari kepentingan menjaga kualiti alam sekitar.

2. Menunjukkan sikap prihatin dan peka terhadap isu alam sekitar.

3. Melibatkan diri dalam aktiviti menjaga alam sekitar.

Prosedur

1. Perbincangan dan soal jawab.

2. Simulasi

3. Refleksi

4. Membuat latihan.

ABM

Buku Teks, halaman 117

Buku Latih Tubi MINDA KBSM Moral Ting.3, halaman 60

Penerapan Nilai

1.Mengetahui proses pemendapan berasid.

2.Mencadangkan langkah yang boleh diambil untuk mencegah masalah pemendapan berasid.

Penilaian

Pelajar menyedari kesan buruk pemendapan berasid kepada alam sekitar dan serta mengenal pasti langkah-langkah untuk menanganinya.

Refleksi

Pelajar berusaha untuk memahami proses pemendapan berasiad dan mengisi tempat kosong berdasarkan rujukan daripada buku teks.


 

Tingkatan

3N (Masa: 4.35-5.10)

Matapelajaran

Pendidikan Moral

Tajuk

Masyarakat Prihatin, Alam Terpelihara

Tajuk Khas

Fikir dan Jawab/ Renung Bersama

Objektif

1. Menyedari kepentingan menjaga kualiti alam sekitar.

2. Menunjukkan sikap prihatin dan peka terhadap isu alam sekitar.

3. Melibatkan diri dalam aktiviti menjaga alam sekitar.

Prosedur

1. Perbincangan dan soal jawab.

2. Simulasi

3. Refleksi

4. Menyalin nota guru dan membuat latihan.

ABM

Buku Teks, halaman 115 & 120

Penerapan Nilai

1. Mengetahui kepentingan Penilaian Kesan kepada Alam Sekitar (EIA).

2. Mengetahui aktiviti yang tertakluk kepada EIA.

3. Menyedari kepentingan alam sekitar.

Penilaian

Pelajar menyedari kepentingan EIA diwujudkan dan kesan jika peranan EIA diabaikan dalam pelaksanaan sesuatu projek pembangunan.

Refleksi

Pelajar berusaha menjawab soalan-soalan dalam buku teks setelah perbincangan dibuat.


 


 

Tingkatan

1G (Masa: 510-620)

Matapelajaran

Bahasa Malaysia

Unit/ Tema

Cerpen

Topik

Diari Seorang Pengawas

Fokus Utama

10.4 Menyatakan jenis, ciri, tema, gaya bahasa, nilai dan pengajaran.

Fokus Sampingan

10.0 Memahami dan memberikan respon peribadi tentang karya sastera.

Objektif Pembelajaran

1.Menjelaskan jalan cerita cerpen Diari Seorang Pengawas.

2.Menyatakan aspek tema, persoalan, gaya bahasa, nilai, pengajaran, watak perwatakan dan latar cerita Diari Seorang Pengawas.

3.Menjawab soalan pemahaman tentang cerpen tersebut dengan jawapan yang betul.

Aktiviti P&P

1.Guru menceritakan sinopsis ringkas cerpen.

2.Pelajar menyatakan peristiwa–peristiwa penting mengikut turutan dengan bimbingan guru.

3.Pelajar menyalin nota yang diberi oleh guru.

Sistem Bahasa

Kata hubung, kata tanya

Penerapan Nilai

Kerajinan, amanah, bertanggungjawab, bersimpati

Pendekatan Ilmu

Pendidikan Moral/Pendidikan Kesihatan

BBM/ SPP

Antologi Sehijau Warna Daun, Buku Rujukan Esensi Bahasa Malaysia Tingkatan 1

Refleksi

Pelajar berusaha untuk mengambil iktibar peristiwa yang terjadi dalam cerpen tersebut dan menyalin nota guru dalam buku latihan.


 


 


 

1 comment: