ISNIN- 13 JULAI 2009
Tingkatan | 3N (Masa: 12.50-2.00) |
Matapelajaran | Pendidikan Moral |
Tajuk | Pengekalan Sumber Laut Sebagai Warisan Alam |
Tajuk Khas | Tahukah Anda/ Anda Prihatin |
Objektif | 1. Menyedari kepentingan laut dan lautan kepada manusia 2. Bertanggungjawab melindungi dan mengekalkan kehidupan marin. |
Prosedur | 1. Perbincangan dan soal jawab. 2. Simulasi 3. Refleksi 4. Membuat latihan. |
ABM | Buku Teks 111-113 |
Penerapan Nilai | Mengetahui punca kepupusan hidupan marin. Memupuk sikap melindungi dan memelihara hidupan marin. |
Penilaian | Pelajar menyenaraikan aktiviti manusia yang menyebabkan kepupusan hidupan marin. |
Refleksi | Pelajar dapat menyatakan usaha dan pendapat untuk menjaga hidupan marin dan membuat latihan yang diberi. |
Tingkatan | 1I (Masa : 2.00-3.10) |
Matapelajaran | Bahasa Malaysia |
Unit/ Tema | |
Topik | Karangan Jenis Cereka/ Imaginasi |
Fokus Utama | 12.2 Memilih isi yang bernas dan membina krangka penulisan |
Fokus Sampingan | 12.4 Menyusun isi dan menggunakan penanda wacana untuk menghasilkan perenggan yang koheren |
Objektif Pembelajaran | 1. Menulis karangan cerita dengan format yang betul dan ayat yang gramatis. 2. Berbincang dan memberikan pendapat bagaimana untuk menghasilkan sebuah cerita yang mudah tetapi menarik.. |
Aktiviti P&P | 1. Guru menerangkan cara untuk menghasilkan sebuah karangan cereka/imaginasi 180 patah-perkataan. 2. Guru memberikan satu situasi penceritaan dan meminta segelintir pelajar menyambung cerita tersebut secara lisan. Aktiviti ini untuk memudahkan pelajar membuat karangan berbentuk cereka kemudiannya. 3. Pelajar berusaha untuk menyambung cerita tersebut dengan ayat yang menarik. 4. Pelajar menyiapkan latihan yang diberikan oleh guru. |
Sistem Bahasa | Kata Hubung |
Penerapan Nilai | Toleransi, Tolak Ansur |
Pendekatan Ilmu | Pendidikan Moral/ Pengetahuan Am |
BBM/ SPP | Buku Esensi Bahasa Malaysia Tingkatan 1, ms 233 |
Refleksi | Pelajar dengan bimbingan guru dapat memahami cara menulis karangan cereka/imaginasi dan berusaha untuk menghasilkan karangan tersebut berdasarkan situasi yang diberi sebagai latihan. |
Tingkatan | 3D (Masa: 5.10-6.20) |
Matapelajaran | Pendidikan Moral |
Tajuk | Masyarakat Prihatin, Alam Terpelihara |
Tajuk Khas | Fikir dan Jawab/ Renung Bersama |
Objektif | 1. Menyedari kepentingan menjaga kualiti alam sekitar. 2. Menunjukkan sikap prihatin dan peka terhadap isu alam sekitar. 3. Melibatkan diri dalam aktiviti menjaga alam sekitar. |
Prosedur | 1. Perbincangan dan soal jawab. 2. Simulasi 3. Refleksi 4. Menyalin nota guru dan membuat latihan. |
ABM | Buku Teks, halaman 115 & 120 |
Penerapan Nilai | 1. Mengetahui kepentingan Penilaian Kesan kepada Alam Sekitar (EIA). 2. Mengetahui aktiviti yang tertakluk kepada EIA. 3. Menyedari kepentingan alam sekitar. |
Penilaian | Pelajar menyedari kepentingan EIA diwujudkan dan kesan jika peranan EIA diabaikan dalam pelaksanaan sesuatu projek pembangunan. |
Refleksi | Pelajar berusaha menjawab soalan-soalan dalam buku teks setelah perbincangan dibuat. |
SELASA – 14 JULAI 2009
Tingkatan | 3L (Masa : 12.50-2.00) 3J (Masa : 3.25-4.00) 3I/J(Masa : 4.00-4.35) |
Tajuk | Masyarakat Prihatin, Alam Terpelihara |
Tajuk Khas | Fikir dan Jawab/ Renung Bersama |
Objektif | 1. Menyedari kepentingan menjaga kualiti alam sekitar. 2. Menunjukkan sikap prihatin dan peka terhadap isu alam sekitar. 3. Melibatkan diri dalam aktiviti menjaga alam sekitar. |
Prosedur | 1. Perbincangan dan soal jawab. 2. Simulasi 3. Refleksi 4. Menyalin nota guru dan membuat latihan. |
ABM | Buku Teks, halaman 115 & 120 |
Penerapan Nilai | 1. Mengetahui kepentingan Penilaian Kesan kepada Alam Sekitar (EIA). 2. Mengetahui aktiviti yang tertakluk kepada EIA. 3. Menyedari kepentingan alam sekitar. |
Penilaian | Pelajar menyedari kepentingan EIA diwujudkan dan kesan jika peranan EIA diabaikan dalam pelaksanaan sesuatu projek pembangunan. |
Refleksi | Pelajar berusaha menjawab soalan-soalan dalam buku teks setelah perbincangan dibuat. |
Refleksi | Pelajar dapat menyatakan pendapat dan usaha untuk mengamalkan amalan mesra alam dalam kehidupan seharian mereka dan kepentingannya kepada alam sekitar. |
RABU – 15 JULAI 2009
Tingkatan | 1G (Masa: 12.50 – 2.00) 1I (Masa: 4.00 – 5.10) |
Matapelajaran | Bahasa Malaysia |
Unit/ Tema | |
Topik | Simpulan Bahasa |
Fokus Utama | 7.0 Mendapatkan maklumat daripada pelbagai sumber yang didengar, dibaca dan ditonton. |
Fokus Sampingan | 8.0 Memproses maklumat untuk keperluan tertentu. |
Objektif Pembelajaran | 1.Pelajar akan mengetahui beberapa contoh simpulan bahasa yang mudah serta maksudnya. 2.Pelajar dapat mengaitkan smpulan bahasa dengan aktiviti seharian. |
Aktiviti P&P | 1.Guru memberikan beberapa contoh simpulan bahasa yang mudah serta menerangkan maksudnya secara lisan. 2.Guru meminta pelajar memberikan beberapa contoh simpulan bahasa yang mereka ketahui dan guru menerangkan maksudnya. 3.Pelajar membuat latihan memadankan simpulan bahasa dengan maksud yang tepat berdasarkan apa yang diberi oleh guru dalam buku latihan. 4.Guru dan pelajar membuat semakan jawapan setelah berbincang. |
Sistem Bahasa | Kata sendi nama |
Penerapan Nilai | Kasih sayang,bertanggungjawab |
Pendekatan Ilmu | Pendidikan Moral |
BBM/ SPP | Buku Studi Terbaik Bahasa Melayu Ting,1,2,& 3,halaman 81-87 |
Refleksi | Pelajar dengan bimbingan guru dapat memahami maksud simpulan bahasa yang diberikan dan berusaha membuat latihan yang diberikan. |
Tingkatan | 3D ( Masa : 5.45-6.20) |
Matapelajaran | Pendidikan Moral |
Tajuk | Masyarakat Prihatin, Alam Terpelihara |
Tajuk Khas | Tahukah Anda? |
Objektif | 1. Menyedari kepentingan menjaga kualiti alam sekitar. 2. Menunjukkan sikap prihatin dan peka terhadap isu alam sekitar. 3. Melibatkan diri dalam aktiviti menjaga alam sekitar. |
Prosedur | 1. Perbincangan dan soal jawab. 2. Simulasi 3. Refleksi 4. Membuat latihan. |
ABM | Buku Teks, halaman 117 Buku Latih Tubi MINDA KBSM Moral Ting.3, halaman 60 |
Penerapan Nilai | 1.Mengetahui proses pemendapan berasid. 2.Mencadangkan langkah yang boleh diambil untuk mencegah masalah pemendapan berasid. |
Penilaian | Pelajar menyedari kesan buruk pemendapan berasid kepada alam sekitar dan serta mengenal pasti langkah-langkah untuk menanganinya. |
Refleksi | Pelajar berusaha untuk memahami proses pemendapan berasid dan mengisi tempat kosong berdasarkan rujukan daripada buku teks. |
KHAMIS – 16 JULAI 2009
Tingkatan | 1I (Masa: 12.50 – 2.00) |
Matapelajaran | Bahasa Malaysia |
Unit/ Tema | Cerpen |
Topik | Diari Seorang Pengawas |
Fokus Utama | 10.6 Mengulas karya sastera dari aspek watak dan perwatakan, latar, plot, gaya bahasa dan sudut pandangan. |
Fokus Sampingan | 10.0 Memahami dan memberikan respon peribadi tentang karya sastera. |
Objektif Pembelajaran | 1.Menjelaskan jalan cerita cerpen Diari Seorang Pengawas. 2.Menyatakan aspek tema, persoalan, gaya bahasa, nilai, pengajaran, watak perwatakan dan latar cerita Diari Seorang Pengawas. 3.Menjawab soalan pemahaman tentang cerpen tersebut dengan jawapan yang betul. |
Aktiviti P&P | 1.Guru menceritakan sinopsis ringkas cerpen. 2.Pelajar menyatakan peristiwa–peristiwa penting mengikut turutan dengan bimbingan guru. 3.Pelajar menyalin nota yang diberi oleh guru. |
Sistem Bahasa | Kata hubung, kata tanya |
Penerapan Nilai | Kerajinan, amanah, bertanggungjawab, bersimpati |
Pendekatan Ilmu | Pendidikan Moral/Pendidikan Kesihatan |
BBM/ SPP | Antologi Sehijau Warna Daun, Buku Rujukan Esensi Bahasa Malaysia Tingkatan 1 |
Refleksi | Pelajar berusaha untuk mengambil iktibar peristiwa yang terjadi dalam cerpen tersebut dan menyalin nota guru dalam buku latihan. |
Tingkatan | 3I/J (Masa: 4.00 – 5.10) |
Matapelajaran | Pendidikan Moral |
Tajuk | Masyarakat Prihatin, Alam Terpelihara |
Tajuk Khas | Tahukah Anda?/Bincangkan Bersama-Sama |
Objektif | 1. Menyedari kepentingan menjaga kualiti alam sekitar. 2. Menunjukkan sikap prihatin dan peka terhadap isu alam sekitar. 3. Melibatkan diri dalam aktiviti menjaga alam sekitar. |
Prosedur | 1. Perbincangan dan soal jawab. 2. Simulasi 3. Refleksi 4. Membuat latihan. |
ABM | Buku Teks, halaman 117&119 Buku Latih Tubi MINDA KBSM Moral Ting.3, halaman 60 |
Penerapan Nilai | 1.Mengetahui proses pemendapan berasid. 2.Mencadangkan langkah yang boleh diambil untuk mencegah masalah pemendapan berasid. |
Penilaian | Pelajar menyedari kesan buruk pemendapan berasid kepada alam sekitar dan serta mengenal pasti langkah-langkah untuk menanganinya. |
Refleksi | Pelajar berusaha untuk memahami proses pemendapan berasid dan mengisi tempat kosong berdasarkan rujukan daripada buku teks. |
JUMAAT – 17 JULAI 2009
Tingkatan | 3L ( Masa: 3.10-3.45 ) |
Matapelajaran | Pendidikan Moral |
Tajuk | Masyarakat Prihatin, Alam Terpelihara |
Tajuk Khas | Tahukah Anda? |
Objektif | 1. Menyedari kepentingan menjaga kualiti alam sekitar. 2. Menunjukkan sikap prihatin dan peka terhadap isu alam sekitar. 3. Melibatkan diri dalam aktiviti menjaga alam sekitar. |
Prosedur | 1. Perbincangan dan soal jawab. 2. Simulasi 3. Refleksi 4. Membuat latihan. |
ABM | Buku Teks, halaman 117 Buku Latih Tubi MINDA KBSM Moral Ting.3, halaman 60 |
Penerapan Nilai | 1.Mengetahui proses pemendapan berasid. 2.Mencadangkan langkah yang boleh diambil untuk mencegah masalah pemendapan berasid. |
Penilaian | Pelajar menyedari kesan buruk pemendapan berasid kepada alam sekitar dan serta mengenal pasti langkah-langkah untuk menanganinya. |
Refleksi | Pelajar berusaha untuk memahami proses pemendapan berasiad dan mengisi tempat kosong berdasarkan rujukan daripada buku teks. |
Tingkatan | 3N (Masa: 4.35-5.10) |
Matapelajaran | Pendidikan Moral |
Tajuk | Masyarakat Prihatin, Alam Terpelihara |
Tajuk Khas | Fikir dan Jawab/ Renung Bersama |
Objektif | 1. Menyedari kepentingan menjaga kualiti alam sekitar. 2. Menunjukkan sikap prihatin dan peka terhadap isu alam sekitar. 3. Melibatkan diri dalam aktiviti menjaga alam sekitar. |
Prosedur | 1. Perbincangan dan soal jawab. 2. Simulasi 3. Refleksi 4. Menyalin nota guru dan membuat latihan. |
ABM | Buku Teks, halaman 115 & 120 |
Penerapan Nilai | 1. Mengetahui kepentingan Penilaian Kesan kepada Alam Sekitar (EIA). 2. Mengetahui aktiviti yang tertakluk kepada EIA. 3. Menyedari kepentingan alam sekitar. |
Penilaian | Pelajar menyedari kepentingan EIA diwujudkan dan kesan jika peranan EIA diabaikan dalam pelaksanaan sesuatu projek pembangunan. |
Refleksi | Pelajar berusaha menjawab soalan-soalan dalam buku teks setelah perbincangan dibuat. |
Tingkatan | 1G (Masa: 510-620) |
Matapelajaran | Bahasa Malaysia |
Unit/ Tema | Cerpen |
Topik | Diari Seorang Pengawas |
Fokus Utama | 10.4 Menyatakan jenis, ciri, tema, gaya bahasa, nilai dan pengajaran. |
Fokus Sampingan | 10.0 Memahami dan memberikan respon peribadi tentang karya sastera. |
Objektif Pembelajaran | 1.Menjelaskan jalan cerita cerpen Diari Seorang Pengawas. 2.Menyatakan aspek tema, persoalan, gaya bahasa, nilai, pengajaran, watak perwatakan dan latar cerita Diari Seorang Pengawas. 3.Menjawab soalan pemahaman tentang cerpen tersebut dengan jawapan yang betul. |
Aktiviti P&P | 1.Guru menceritakan sinopsis ringkas cerpen. 2.Pelajar menyatakan peristiwa–peristiwa penting mengikut turutan dengan bimbingan guru. 3.Pelajar menyalin nota yang diberi oleh guru. |
Sistem Bahasa | Kata hubung, kata tanya |
Penerapan Nilai | Kerajinan, amanah, bertanggungjawab, bersimpati |
Pendekatan Ilmu | Pendidikan Moral/Pendidikan Kesihatan |
BBM/ SPP | Antologi Sehijau Warna Daun, Buku Rujukan Esensi Bahasa Malaysia Tingkatan 1 |
Refleksi | Pelajar berusaha untuk mengambil iktibar peristiwa yang terjadi dalam cerpen tersebut dan menyalin nota guru dalam buku latihan. |
RPH yang disediakan terperinci dan kemas kini. Teruskan.
ReplyDelete