Friday, September 4, 2009

MINGGU 35

22 -30 OGOS 2009



CUTI PERTENGAHAN SEMESTER 2


MINGGU36

ISNIN-31 OGOS 2009


CUTI HARI KEBANGSAAN MALAYSIA KE 52



SELASA – 1 SEPTEMBER 2009

Tingkatan

3L (Masa : 12.15-1.15)

3J (Masa : 2.30-3.30)

3I/J (Masa : 3.00-3.30)

Matapelajaran

Pendidikan Moral

Tajuk

Kecacatan Bukan Penghalang

Tajuk Khas

Fikir dan Jawab/Tahukah Anda/Renung Bersama

Objektif

1.Menyedari sumbangan golongan kurang berupaya dalam pelbagai bidang.

2.Memberikan sokongan kepada usaha golongan kurang berupaya dalam pelbagai bidang.

Prosedur

1. Perbincangan dan soal jawab.

2. Simulasi

3. Refleksi

4. Membuat latihan.

ABM

Buku Teks, halaman 160-164

Penerapan Nilai

1.Mengetahui kemampuan golongan kurang upaya dalam pelbagai

bidang.

2.Memberikan sokongan kepada usaha golongan kurang upaya.

3.Mengiktiraf sumbangan golongan kurang upaya dalam pelbagai bidang.

Penilaian

Pelajar lebih menghargai peranan golongan kurang upaya dalam masyarakat dan menerima mereka sebagai dengan seadanya. Pelajar juga lebih menghargai kelebihan diri mereka berbanding golongan kurang upaya, dan mengambil iktibar di atas kejayaan yang dicapai oleh sesetengah golongan kurang upaya yang telah berusaha gigih untuk berjaya.

Refleksi

Pelajar dapat menyatakan penghargaan mereka kepada golongan kurang upaya dan belajar daripada kegigihan mereka untuk berjaya dalam hidup .Pelajar membuat latihan yang diberi.


Tingkatan

1G ( Masa : 3.30-4.30)

Matapelajaran

Bahasa Malaysia

Unit/ Tema


Topik

Pembetulan Ujian BM Pertengahan Semester 2

Fokus Utama

1.4 Bersoal jawab secara bertatasusila tentang sesuatu perkara dengan menggunakan pelbagai soalan.

Fokus Sampingan

7.3 Mengemukakan soalan untuk mendapatkan penjelasan lanjut.

Objektif Pembelajaran

1.Memberikan jawapan yang tepat bagi kertas ujian secara perbincangan.

2.Berbincang dan memberikan pendapat yang
berkaitan dengan jawapan yang ada berdasarkan kehendak soalan yang diberi.

Aktiviti P&P

1.Guru meminta setiap pelajar membacakan soalan dan jawapan mereka secara bergilir-gilir.

2.Guru memberikan jawapan yang tepat dan menerangkan sebab jawapan tersebut dipilih.

3.Melalui perbincangan juga, guru dan pelajar berbincang tentang soalan pemahaman dan jawapan yang sesuai berdasarkan petikan.

4.Pelajar membuat pembetulan dalam buku latihan.

Sistem Bahasa

Kata Tanya

Penerapan Nilai

Bekerjasama

Pendekatan Ilmu

Pendidikan Moral/ Pengetahuan Am

BBM/ SPP

Kertas Ujian BM Pertengahan Semester 2

Refleksi

Pelajar dengan bimbingan guru berusaha untuk memahami cara menjawab soalan-soalan dengan betul serta membuat pembetulan dalam buku latihan setelah perbincangan.


RABU – 2 September 2009

Tingkatan

1G (Masa : 12.15-1.15)

Matapelajaran

Bahasa Malaysia

Unit/ Tema

Tatabahasa

Topik

Kata Ganda Penuh

Fokus Utama

4.1 A1 (i) Mengesan dan mengemukakan penggunaan kata, ungkapan dan ayat untuk mengenal pasti kecondongan pendapat.

Fokus Sampingan

2.4 Mengemukakan cadangan yang membina untuk mencapai tujuan perbincangan

12.6 A3(iv) Membetulkan kesalahan pemilihan kata dan binaan ayat dalam teks.

Objektif Pembelajaran

1. Menerangkan jenis-jenis kata ganda.

2. Membina ayat dan mengenalpasti penggunaan kata ganda penuh dalam petikan.

Aktiviti P&P

1. Perbincangan (dengan guru).

2. Memberikan pendapat/ menyalin nota yang diberikan oleh guru.

3. Mengenalpasti dan mengetahui jenis-jenis kata ganda yang terdapat dalam Bahasa Malaysia.

4. Mencatat hasil perbincangan.

Sistem Bahasa

Kata hubung

Penerapan Nilai

Kasih sayang, Bertanggungjawab

Pendekatan Ilmu

Pendidikan Moral

BBM/ SPP


Refleksi

Pelajar dengan bimbingan guru dapat mengenalpasti jenis-jenis kata ganda dan penggunaan kata ganda penuh dalam dalam kehidupan seharian.Pelajar membuat latihan yang diberi.


Tingkatan

1I (Masa : 3.00-4.00)

Matapelajaran

Bahasa Malaysia

Unit/ Tema


Topik

Pembetulan Ujian BM Pertengahan Semester 2

Fokus Utama

1.4 Bersoal jawab secara bertatasusila tentang sesuatu perkara dengan menggunakan pelbagai soalan.

Fokus Sampingan

7.3 Mengemukakan soalan untuk mendapatkan penjelasan lanjut.

Objektif Pembelajaran

1.Memberikan jawapan yang tepat bagi kertas ujian secara perbincangan.

2.Berbincang dan memberikan pendapat yang
berkaitan dengan jawapan yang ada berdasarkan kehendak soalan yang diberi.

Aktiviti P&P

1.Guru meminta setiap pelajar membacakan soalan dan jawapan mereka secara bergilir-gilir.

2.Guru memberikan jawapan yang tepat dan menerangkan sebab jawapan tersebut dipilih.

3.Melalui perbincangan juga, guru dan pelajar berbincang tentang soalan pemahaman dan jawapan yang sesuai berdasarkan petikan.

4.Pelajar membuat pembetulan dalam buku latihan.

Sistem Bahasa

Kata Tanya

Penerapan Nilai

Bekerjasama

Pendekatan Ilmu

Pendidikan Moral/ Pengetahuan Am

BBM/ SPP

Kertas Ujian BM Pertengahan Semester 2

Refleksi

Pelajar dengan bimbingan guru berusaha untuk memahami cara menjawab soalan-soalan dengan betul serta membuat pembetulan dalam buku latihan setelah perbincangan.



3D ( Masa : 4.30 - 5.00)

Matapelajaran

Pendidikan Moral

Tajuk

Pekerja: Jasamu Dihargai Hakmu Diiktiraf

Tajuk Khas

Fikir dan Jawab/ Tahukah Anda/ Bincangkan Bersama-sama/Renung Bersama

Objektif

1.Mengenal pasti jenis penghargaan dan ganjaran yang patut diberikan kepada pekerja.

2.Menyedari kepentingan mengiktiraf jasa dan sumbangan pekerja.

3.Melibatkan diri dalam usaha mengiktiraf jasa dan sumbangan pekerja.

Prosedur

1. Perbincangan dan soal jawab.

2. Simulasi

3. Refleksi

4. Membuat latihan.

ABM

Buku Teks, halaman 155-158

Penerapan Nilai

1.Mengetahui kepentingan mengiktiraf jasa dan sumbangan pekerja.

2.Mengenal pasti jenis penghargaan, ganjaran dan anugerah yang diberikan kepada pekerja.

3.Menghargai sumbangan dan jasa seorang pekerja serta hak mereka.

Penilaian

Pelajar dapat mengetahui sebab golongan pekerja perlu dihormati, dihargai dan diiktiraf berdasarkan sumbangan besar mereka kepada pembangunan Negara. Pelajar juga dapat mengetahui hak-hak seorang pekerja dalam menjalankan tanggungjawab mereka.

Refleksi

Pelajar dapat menyatakan pendapat dan usaha untuk lebih menghargai dan mengiktiraf golongan pekerja serta membuat latihan yang diberi setelah berbincang dengan guru.


KHAMIS – 3 September 2009

Tingkatan

1I (Masa : 12.15-1.15)

Matapelajaran

Bahasa Malaysia

Unit/ Tema

Prosa Moden

Topik

Cerpen Pak Usu

Fokus Utama

10.0 Memahami dan memberikan respon peribadi tentang karya sastera.

Fokus Sampingan

10. 4 Menyatakan jenis, ciri,tema dan persoalan, pemikiran,nilai dan pengajaran.

10.6 Mengulas gaya karya sastera dari aspek watak dan perwatakan, latar ,plot, gaya bahasa dan sudut pandangan.

Objektif Pembelajaran

1. Memahami karya sastera yang dibaca.

2. Menjelaskan aspek watak,latar,plot, gaya bahasa,nilai dan pengajaran dalam Cerpen Pak Usu.

Aktiviti P&P

1. Membaca teks Cerpen Pak Usu.

2. Membincangkan maksud teks dan menceritakan peristiwa penting secara ringkas.

3. Memberikan pendapat dan menyalin nota guru.

Sistem Bahasa

Kata hubung

Penerapan Nilai

Kasih sayang, Simpati, Kegigihan

Pendekatan Ilmu

Pendidikan Moral

BBM/ SPP

Antologi Sehijau Warna Daun halaman 99, Buku Ulasan Grafikal Komsas 2 dalam 1 halaman154-164

Refleksi

Pelajar dengan bimbingan guru dapat memahami Cerpen Pak Usu dan menyatakan nilai dan pengajaran cerpen tersebut.


Tingkatan

3I/J (Masa : 3.00 - 4.00)

Matapelajaran

Pendidikan Moral

Tajuk

Kecacatan Bukan Penghalang

Tajuk Khas

Bincangkan Bersama-sama/Apakah Tindakan Anda?

Objektif

1.Menyedari sumbangan golongan kurang berupaya dalam pelbagai bidang.

2.Memberikan sokongan kepada usaha golongan kurang berupaya dalam pelbagai bidang.

Prosedur

1. Perbincangan dan soal jawab.

2. Simulasi

3. Refleksi

4. Membuat latihan.

ABM

Buku Teks, halaman 165-170

Penerapan Nilai

1.Bersikap lebih prihatin terhadap golongan kurang upaya serta tidak

menyisihkan mereka.

2.Memberikan sokongan dan peluang kepada golongan kurang upaya

supaya mereka dapat memperkembangkan potensi diri dan berjaya

dalam bidang yang diceburi.

Penilaian

Pelajar lebih menghargai peranan golongan kurang upaya dalam kalangan masyarakat dan mencontohi kegigihan mereka untuk berjaya dalam bidang yang diceburi.

Refleksi

Pelajar dapat menyatakan hak orang kurang upaya dalam mendapatkan pekerjaan yang bersesuaian dengan kelayakan akademik mereka dan menyelar sikap majikan yang mengamalkan diskriminasi. Pelajar menyalin nota dan membuat latihan.


JUMAAT –4 September 2009

Tingkatan

3L (Masa : 2.50-3.15)

Matapelajaran

Pendidikan Moral

Tajuk

Kecacatan Bukan Penghalang

Tajuk Khas

Bincangkan Bersama-sama/Apakah Tindakan Anda?

Objektif

1.Menyedari sumbangan golongan kurang berupaya dalam pelbagai bidang.

2.Memberikan sokongan kepada usaha golongan kurang berupaya dalam pelbagai bidang.

Prosedur

1. Perbincangan dan soal jawab.

2. Simulasi

3. Refleksi

4. Membuat latihan.

ABM

Buku Teks, halaman 165-170

Penerapan Nilai

1.Bersikap lebih prihatin terhadap golongan kurang upaya serta tidak

menyisihkan mereka.

2.Memberikan sokongan dan peluang kepada golongan kurang upaya

supaya mereka dapat memperkembangkan potensi diri dan berjaya

dalam bidang yang diceburi.

Penilaian

Pelajar lebih menghargai peranan golongan kurang upaya dalam kalangan masyarakat dan mencontohi kegigihan mereka untuk berjaya dalam bidang yang diceburi.

Refleksi

Pelajar dapat menyatakan hak orang kurang upaya dalam mendapatkan pekerjaan yang bersesuaian dengan kelayakan akademik mereka dan menyelar sikap majikan yang mengamalkan diskriminasi. Pelajar menyalin nota dan membuat latihan.


Tingkatan

3N ( Masa : 3.55 - 4.20)

Matapelajaran

Pendidikan Moral

Tajuk

Kecacatan Bukan Penghalang

Tajuk Khas

Fikir dan Jawab/Tahukah Anda/Renung Bersama

Objektif

1.Menyedari sumbangan golongan kurang berupaya dalam pelbagai bidang.

2.Memberikan sokongan kepada usaha golongan kurang berupaya dalam pelbagai bidang.

Prosedur

1. Perbincangan dan soal jawab.

2. Simulasi

3. Refleksi

4. Membuat latihan.

ABM

Buku Teks, halaman 160-164

Penerapan Nilai

1.Mengetahui kemampuan golongan kurang upaya dalam pelbagai

bidang.

2.Memberikan sokongan kepada usaha golongan kurang upaya.

3.Mengiktiraf sumbangan golongan kurang upaya dalam pelbagai bidang.

Penilaian

Pelajar lebih menghargai peranan golongan kurang upaya dalam masyarakat dan menerima mereka sebagai dengan seadanya. Pelajar juga lebih menghargai kelebihan diri mereka berbanding golongan kurang upaya, dan mengambil iktibar di atas kejayaan yang dicapai oleh sesetengah golongan kurang upaya yang telah berusaha gigih untuk berjaya.

Refleksi

Pelajar dapat menyatakan penghargaan mereka kepada golongan kurang upaya dan belajar daripada kegigihan mereka untuk berjaya dalam hidup .Pelajar membuat latihan yang diberi.


Tingkatan

1G (Masa: 4.20-5.10)

Matapelajaran

Bahasa Malaysia

Unit/ Tema

Prosa Moden

Topik

Cerpen Pak Usu

Fokus Utama

10.0 Memahami dan memberikan respon peribadi tentang karya sastera.

Fokus Sampingan

10. 4 Menyatakan jenis, ciri,tema dan persoalan, pemikiran,nilai dan pengajaran.

10.6 Mengulas gaya karya sastera dari aspek watak dan perwatakan, latar ,plot, gaya bahasa dan sudut pandangan.

Objektif Pembelajaran

1. Memahami karya sastera yang dibaca.

2. Menjelaskan aspek watak,latar,plot, gaya bahasa,nilai dan pengajaran dalam Cerpen Pak Usu.

Aktiviti P&P

1. Membaca teks Cerpen Pak Usu.

2. Membincangkan maksud teks dan menceritakan peristiwa penting secara ringkas.

3. Memberikan pendapat dan menyalin nota guru.

Sistem Bahasa

Kata hubung

Penerapan Nilai

Kasih sayang, Simpati, Kegigihan

Pendekatan Ilmu

Pendidikan Moral

BBM/ SPP

Antologi Sehijau Warna Daun halaman 99, Buku Ulasan Grafikal Komsas 2 dalam 1 halaman154-164

Refleksi

Pelajar dengan bimbingan guru dapat memahami Cerpen Pak Usu dan menyatakan nilai dan pengajaran cerpen tersebut.




1 comment:

  1. Terima kasih atas hantaran RPH. Ianya lengkap cuma tarikh untuk minggu 36 didapati lebih awal dari tarikh minggu 34. Lain-lain adalah baik dan teruskan. Selamat berpuasa dan selamat hari raya

    ReplyDelete