ISNIN- 7 SEPTEMBER 2009
Tingkatan | 3N (Masa:1215-115) 3D (Masa: 330- 430) |
Matapelajaran | Pendidikan Moral |
Tajuk | Pengguna Bijaksana Hak Terbela |
Tajuk Khas | Fikir dan Jawab/ Tahukah Anda/ Pedoman Bersama/ Iktibar Bersama |
Objektif | 1.Mengenal pasti hak pengguna. 2.Mengetahui kepentingan pendidikan kepenggunaan. 3.Menggunakan pengetahuan kepenggunaan dalam menegakkan hak sebagai pengguna. |
Prosedur | 1. Perbincangan dan soal jawab. 2. Simulasi 3. Refleksi 4. Menyalin nota guru dan membuat latihan. |
ABM | Buku Teks, halaman 169-174 |
Penerapan Nilai | 1.Mengetahui hak sebagai pengguna. 2.Menyedari kepentingan pendidikan kepenggunaan. 3.Mengetahui tindakan yang boleh diambil untuk menegakkan hak pengguna yang ditipu dan agensi yang boleh membantu pengguna. |
Penilaian | Pelajar dapat mengetahui hak-hak seorang pengguna serta menjadi pengguna yang bijaksana dalam kehidupan harian mereka. |
Refleksi | Pelajar dapat menyatakan pendapat dan usaha kepentingan pendidikan kepenggunaan diterapkan kepada pengguna supaya mereka tidak mudah diperdayakan oleh jurujual. Pelajar juga bersedia untuk menjadi pengguna yang bijaksana pada masa hadapan. |
Tingkatan | 1I (Masa : 115 - 215) |
Matapelajaran | Bahasa Malaysia |
Unit/ Tema | Usaha-Usaha Mengatasi Masalah Pencemaran Sungai |
Topik | Ringkasan |
Fokus Utama | 12.0 Menghasilkan penulisan kreatif dan bukan kreatif dalam penulisan. |
Fokus Sampingan | 12.3 Membina ayat topik dan ayat huraian untuk membina perenggan kohensif . |
Objektif Pembelajaran | 1.Membuat sebuah ringkasan 80 patah perkataan berdasarkan kehendak soalan dan pemahaman para pelajar. 2.Berbincang dan memberikan pendapat isi-isi penting yang berkaitan dengan kehendak soalan berdasarkan petikan yang diberi. |
Aktiviti P&P | 1.Guru meminta pelajar membaca arahan dalam petikan yang diberi dan memahami apa yang dikehendaki oleh soalan serta membaca petikan tersebut. 2.Guru menerangkan cara-cara untuk menghasilkan sebuah ringkasan 80 patah-perkataan usaha-usaha mengatasi masalah pencemaran sungai. 3.Guru meminta beberapa pelajar memberikan isi-isi penting yang diperolehi secara lisan, dan guru memberikan bimbingan untuk memilih isi-isi yang tepat. 4.Melalui perbincangan,guru dan pelajar berbincang tentang soalan pemahaman dan jawapan yang sesuai berdasarkan petikan. 4.Pelajar menyiapkan latihan yang diberikan oleh guru. |
Sistem Bahasa | Kata Tanya |
Penerapan Nilai | Bekerjasama |
Pendekatan Ilmu | Pendidikan Moral/ Pengetahuan Am |
BBM/ SPP | Buku Praktis PMR 6 |
Refleksi | Pelajar dengan bimbingan guru dapat memahami cara menulis ringkasan 80 patah perkataan usaha-usaha mengatasi masalah pencemaran sungai dan berusaha membuat latihan yang diberi berdasarkan kehendak soalan. |
SELASA – 8 SEPTEMBER 2009
Tingkatan | 3L (Masa : 1215-115) 3J (Masa : 230-330) 3I/J (Masa : 300-330) |
Matapelajaran | Pendidikan Moral |
Tajuk | Pengguna Bijaksana Hak Terbela |
Tajuk Khas | Fikir dan Jawab/ Tahukah Anda/ Pedoman Bersama/ Iktibar Bersama |
Objektif | 1.Mengenal pasti hak pengguna. 2.Mengetahui kepentingan pendidikan kepenggunaan. 3.Menggunakan pengetahuan kepenggunaan dalam menegakkan hak sebagai pengguna. |
Prosedur | 1. Perbincangan dan soal jawab. 2. Simulasi 3. Refleksi 4. Menyalin nota guru dan membuat latihan. |
ABM | Buku Teks, halaman 169-174 |
Penerapan Nilai | 1.Mengetahui hak sebagai pengguna. 2.Menyedari kepentingan pendidikan kepenggunaan. 3.Mengetahui tindakan yang boleh diambil untuk menegakkan hak pengguna yang ditipu dan agensi yang boleh membantu pengguna. |
Penilaian | Pelajar dapat mengetahui hak-hak seorang pengguna serta menjadi pengguna yang bijaksana dalam kehidupan harian mereka. |
Refleksi | Pelajar dapat menyatakan pendapat dan usaha kepentingan pendidikan kepenggunaan diterapkan kepada pengguna supaya mereka tidak mudah diperdayakan oleh jurujual. Pelajar juga bersedia untuk menjadi pengguna yang bijaksana pada masa hadapan. |
Tingkatan | 1G (Masa : 330-430) |
Matapelajaran | Bahasa Malaysia |
Unit/ Tema | Ringkasan |
Topik | Peranan guru dalam pendidikan pada masa kini |
Fokus Utama | 7.0Mendapatkan maklumat dari sumber yang didengar, dibaca dan ditonton. |
Fokus Sampingan | 7.5Memahami dan meneliti maksud yang tersurat dan tersirat daripada sesuatu bahan. |
Objektif Pembelajaran | 1. Menghasilkan sebuah ringkasan 80 patah perkataan peranan guru dalam pendidikan pada masa kini. 2. Berbincang dan mengenal pasti isi-isi penting dalam petikan. 3. Menjawab soalan-soalan pemahaman dengan jawapan yang lengkap dan ayat yang gramatis. |
Aktiviti P&P | 1.Guru mengedarkan petikan kepada pelajar. 2.Pelajar membaca dan cuba memahami petikan melalui perbincangan bersama guru. 3.Pelajar mencari isi-isi penting dalam petikan. 4.Pelajar berbincang untuk menjawab soalan-soalan yang ada dan membuat latihan dalam buku latihan. |
Sistem Bahasa | Kata Tanya, Kata Hubung |
Penerapan Nilai | Menghargai guru |
Pendekatan Ilmu | Pendidikan Moral/Pengetahuan Am |
BBM/ SPP | Buku Perspektif Cemerlang Bahasa Malaysia KBSM Tingkatan 1, halaman 106-107 |
Refleksi | Pelajar berusaha membuat ringkasan 80 patah-perkataan peranan guru dalam pendidikan pada masa kini dan menjawab soalan-soalan yang diberi. |
RABU – 9 SEPTEMBER 2009
Tingkatan | 1G (Masa: 1215-115) 1I (Masa: 300-400) |
Matapelajaran | Bahasa Malaysia |
Unit/ Tema | Tatabahasa |
Topik | Penanda Wacana |
Fokus Utama | 8.0 Memproses maklumat untuk keperluan tertentu. |
Fokus Sampingan | 7.3 Mengemukakan soalan untuk mendapatkan penjelasan lanjut. |
Objektif Pembelajaran | 1. Menerangkan peranan penanda wacana sebagai perangkai ayat. 2.Menggunakan penanda wacana yang bersesuaian dalam menghasilkan sebuah karangan yang gramatis. |
Aktiviti P&P | 1. Guru menerangkan fungsi penanda wacana serta beberapa contoh penanda wacana yang biasa yang digunakan supaya pelajar lebih mudah faham. 2. Guru meminta beberapa orang pelajar memberikan contoh ayat mudah yang menggunakan penanda wacana secara lisan.Guru berbincang contoh ayat yang diberi dan membuat pembetulan bagi contoh-contoh yang tidak sesuai. 3.Pelajar menyalin nota guru dan membuat latihan yang diberi. |
Sistem Bahasa | Kata penegas |
Penerapan Nilai | Kerjasama |
Pendekatan Ilmu | Pengetahuan Am |
BBM/ SPP | Buku Esensi Bahasa Malaysia halaman 123 |
Refleksi | Pelajar dapat memahami penggunaan penanda wacana yang bersesuian dalam pembinaan ayat, dan berusaha untuk menghasilkan ayat yang betul. Pelajar menbuat latihan melengkapkan ayat dengan perkataan yang sesuai. |
3D ( Masa :430-500) Matapelajaran Pendidikan Moral Tajuk Mematuhi Undang-Undang Asas Kesetiaan Tajuk Khas Fikir dan Jawab/ Tahukah Anda/ Iktibar Bersama/ Bincangkan Bersama-Sama Objektif 1.Memahami kepentingan peraturan dan dan undang-undang. 2.Menyedari kesan daripada perbutan salah laku. 3.Tidak melibatkan diri dengan kegiatan yang menyalahi peraturan dan undang-undang. Prosedur 1. Perbincangan dan soal jawab. 2. Simulasi 3. Refleksi 4. Membuat latihan/ salin nota ABM Buku Teks, halaman 176-180 Penerapan Nilai 1.Mengetahui dan mematuhi peraturan dan undang-undang negara. 2.Meramalkan kemungkinan yang berlaku jika tiada undang-undang untuk membanteras kegiatan jenayah dan salah laku. 3.Mengetahui kesan buruk salah laku sperti vandalisme dan gengsterisme kepada masyarakat. Penilaian Pelajar dapat mengetahui sebab mengapa sesuatu peraturan dan undang-undang perlu dipatuhi. Pelajar juga dapat mengetahui kesan-kesan salah laku kepada masyarakat dan persekitaran yang ada, jika jenayah tersebut tidak di bending. Refleksi Pelajar dapat menyatakan pendapat dan usaha untuk lebih menghargai peraturan dan undang-undang yang ada demi kepentingan bersama. Pelajar membuat latihan dan menjawab soalan setelah perbincangan dibuat. KHAMIS – 10 SEPTEMBER 2009 Tingkatan 1I ( Masa : 12.15-1.15 ) Matapelajaran Bahasa Malaysia Unit/ Tema Drama Moden Topik Jerat Fokus Utama 10.0 Memahami dan memberikan respon peribadi tentang karya sastera. Fokus Sampingan 10. 4 Menyatakan jenis, ciri,tema dan persoalan, pemikiran,nilai dan pengajaran. 10.6 Mengulas gaya karya sastera dari aspek watak dan perwatakan, latar ,plot, gaya bahasa dan sudut pandangan. Objektif Pembelajaran 1. Memahami karya sastera yang dibaca. 2. Menjelaskan aspek watak,latar,plot, gaya bahasa,nilai dan pengajaran dalam drama Jerat. Aktiviti P&P 1. Menjelaskan ciri-ciri penting bagi penulisan sesebuah drama. 2. Menceritakan peristiwa penting dalam drama Jerat secara ringkas. 3. Memberikan pendapat dan menyalin nota guru. Sistem Bahasa Kata hubung Penerapan Nilai Menghargai alam, menyayangi binatang. Pendekatan Ilmu Pendidikan Moral/ Pengetahuan Am BBM/ SPP Antologi Sehijau Warna Daun, Buku Ulasan Grafikal Komsas 2 halaman 185. Refleksi Pelajar dengan bimbingan guru dapat memahami drama Jerat dan menyatakan nilai dan pengajaran drama tersebut.
Tingkatan | 3I/J (Masa: 300-400) |
Matapelajaran | Pendidikan Moral |
Tajuk | Mematuhi Undang-Undang Asas Kesetiaan |
Tajuk Khas | Fikir dan Jawab/ Tahukah Anda/ Iktibar Bersama/ Bincangkan Bersama-Sama |
Objektif | 1.Memahami kepentingan peraturan dan dan undang-undang. 2.Menyedari kesan daripada perbutan salah laku. 3.Tidak melibatkan diri dengan kegiatan yang menyalahi peraturan dan undang-undang. |
Prosedur | 1. Perbincangan dan soal jawab. 2. Simulasi 3. Refleksi 4. Membuat latihan/ salin nota |
ABM | Buku Teks, halaman 176-180 |
Penerapan Nilai | 1.Mengetahui dan mematuhi peraturan dan undang-undang negara. 2.Meramalkan kemungkinan yang berlaku jika tiada undang-undang untuk membanteras kegiatan jenayah dan salah laku. 3.Mengetahui kesan buruk salah laku sperti vandalisme dan gengsterisme kepada masyarakat. |
Penilaian | Pelajar dapat mengetahui sebab mengapa sesuatu peraturan dan undang-undang perlu dipatuhi. Pelajar juga dapat mengetahui kesan-kesan salah laku kepada masyarakat dan persekitaran yang ada, jika jenayah tersebut tidak di bending. |
Refleksi | Pelajar dapat menyatakan pendapat dan usaha untuk lebih menghargai peraturan dan undang-undang yang ada demi kepentingan bersama. Pelajar membuat latihan dan menjawab soalan setelah perbincangan dibuat. |
JUMAAT –11 SEPTEMBER 2009
Tingkatan | 3L (Masa:250-315) 3N (Masa:355-420) |
Matapelajaran | Pendidikan Moral |
Tajuk | Mematuhi Undang-Undang Asas Kesetiaan |
Tajuk Khas | Fikir dan Jawab/ Tahukah Anda/ Iktibar Bersama/ Bincangkan Bersama-Sama |
Objektif | 1.Memahami kepentingan peraturan dan dan undang-undang. 2.Menyedari kesan daripada perbutan salah laku. 3.Tidak melibatkan diri dengan kegiatan yang menyalahi peraturan dan undang-undang. |
Prosedur | 1. Perbincangan dan soal jawab. 2. Simulasi 3. Refleksi 4. Membuat latihan/ salin nota |
ABM | Buku Teks, halaman 176-180 |
Penerapan Nilai | 1.Mengetahui dan mematuhi peraturan dan undang-undang negara. 2.Meramalkan kemungkinan yang berlaku jika tiada undang-undang untuk membanteras kegiatan jenayah dan salah laku. 3.Mengetahui kesan buruk salah laku sperti vandalisme dan gengsterisme kepada masyarakat. |
Penilaian | Pelajar dapat mengetahui sebab mengapa sesuatu peraturan dan undang-undang perlu dipatuhi. Pelajar juga dapat mengetahui kesan-kesan salah laku kepada masyarakat dan persekitaran yang ada, jika jenayah tersebut tidak di bending. |
Refleksi | Pelajar dapat menyatakan pendapat dan usaha untuk lebih menghargai peraturan dan undang-undang yang ada demi kepentingan bersama. Pelajar membuat latihan dan menjawab soalan setelah perbincangan dibuat. |
Tingkatan | 1G ( Masa : 4.20-5.10 ) |
Matapelajaran | Bahasa Malaysia |
Unit/ Tema | Drama Moden |
Topik | Jerat |
Fokus Utama | 10.0 Memahami dan memberikan respon peribadi tentang karya sastera. |
Fokus Sampingan | 10. 4 Menyatakan jenis, ciri,tema dan persoalan, pemikiran,nilai dan pengajaran. 10.6 Mengulas gaya karya sastera dari aspek watak dan perwatakan, latar ,plot, gaya bahasa dan sudut pandangan. |
Objektif Pembelajaran | 1. Memahami karya sastera yang dibaca. 2. Menjelaskan aspek watak,latar,plot, gaya bahasa,nilai dan pengajaran dalam drama Jerat. |
Aktiviti P&P | 1. Menjelaskan ciri-ciri penting bagi penulisan sesebuah drama. 2. Menceritakan peristiwa penting dalam drama Jerat secara ringkas. 3. Memberikan pendapat dan menyalin nota guru. |
Sistem Bahasa | Kata hubung |
Penerapan Nilai | Menghargai alam, menyayangi binatang. |
Pendekatan Ilmu | Pendidikan Moral/ Pengetahuan Am |
BBM/ SPP | Antologi Sehijau Warna Daun, Buku Ulasan Grafikal Komsas 2 halaman 185. |
Refleksi | Pelajar dengan bimbingan guru dapat memahami drama Jerat dan menyatakan nilai dan pengajaran drama tersebut. |
No comments:
Post a Comment