Wednesday, September 16, 2009

MINGGU 38

ISNIN- 14 SEPTEMBER 2009

Tingkatan

3N (Masa: 1215-115)

3D (Masa: 330-430)

Matapelajaran

Pendidikan Moral

Tajuk

Berfikir Sebelum Bersuara

Tajuk Khas

Fikir dan Jawab/ Apakah Pendapat Anda/ Refleksi/ Bincangkan Bersama Sama.

Objektif

1.Memahami keperluan kebebasan bersuara.

2.Mengetahui kepentingan berfikir sebelum bersuara.

3.Mengamalkan sikap berfikir sebelum bersuara.

Prosedur

1. Perbincangan dan soal jawab.

2. Simulasi

3. Refleksi

4. Membuat latihan.

ABM

Buku Teks, halaman 182-186

Penerapan Nilai

1.Memahami amalan berfikir sebelum bersuara.

2.Mengetahui kepentingan amalan berfikir sebelum bersuara dalam sesuatu mesyuarat.

3.Mengamalkan kebebasan bersuara dalam perbincangan.

Penilaian

Pelajar dapat mengetahui perlunya amalan berfikir sebelum bersuara dipraktikkan dalam situasi seharian untuk mengelakkan perselisihan faham dan mengetahui batasan kebebasan bersuara yang ada bagi menjamin keselamatan serta ketenteraman.

Refleksi

Hampir ¾ pelajar dapat memahami topic yang dipelajari. Pelajar membuat perbincangan dan membuat latihan dalam buku latihan.


 

Tingkatan

1I (Masa : 2.00-3.10)

Matapelajaran

Bahasa Malaysia

Unit/ Tema

Ringkasan

Topik

Peranan guru dalam pendidikan pada masa kini

Fokus Utama

7.0Mendapatkan maklumat dari sumber yang didengar, dibaca dan ditonton.

Fokus Sampingan

7.5Memahami dan meneliti maksud yang tersurat dan tersirat daripada sesuatu bahan.

Objektif Pembelajaran

1. Menghasilkan sebuah ringkasan 80 patah perkataan peranan guru dalam pendidikan pada masa kini.

2. Berbincang dan mengenal pasti isi-isi penting dalam petikan.

3. Menjawab soalan-soalan pemahaman dengan jawapan yang lengkap dan ayat yang gramatis.

Aktiviti P&P

1.Guru mengedarkan petikan kepada pelajar.

2.Pelajar membaca dan cuba memahami petikan melalui perbincangan bersama guru.

3.Pelajar mencari isi-isi penting dalam petikan.

4.Pelajar berbincang untuk menjawab soalan-soalan yang ada dan membuat latihan dalam buku latihan.

Sistem Bahasa

Kata Tanya, Kata Hubung

Penerapan Nilai

Menghargai guru

Pendekatan Ilmu

Pendidikan Moral/Pengetahuan Am

BBM/ SPP

Buku Perspektif Cemerlang Bahasa Malaysia KBSM Tingkatan 1, halaman 106-107

Refleksi

Pelajar berusaha membuat ringkasan 80 patah-perkataan peranan guru dalam pendidikan pada masa kini dan menjawab soalan-soalan yang diberi.


 

SELASA – 15 SEPTEMBER 2009

Tingkatan

3L (Masa : 12.15-115)

3J (Masa: 230-330)

3I/J (Masa: 330-400)

Matapelajaran

Pendidikan Moral

Tajuk

Berfikir Sebelum Bersuara

Tajuk Khas

Fikir dan Jawab/ Apakah Pendapat Anda/ Refleksi/ Bincangkan Bersama Sama.

Objektif

1.Memahami keperluan kebebasan bersuara.

2.Mengetahui kepentingan berfikir sebelum bersuara.

3.Mengamalkan sikap berfikir sebelum bersuara.

Prosedur

1. Perbincangan dan soal jawab.

2. Simulasi

3. Refleksi

4. Membuat latihan.

ABM

Buku Teks, halaman 182-186

Penerapan Nilai

1.Memahami amalan berfikir sebelum bersuara.

2.Mengetahui kepentingan amalan berfikir sebelum bersuara dalam sesuatu mesyuarat.

3.Mengamalkan kebebasan bersuara dalam perbincangan.

Penilaian

Pelajar dapat mengetahui perlunya amalan berfikir sebelum bersuara dipraktikkan dalam situasi seharian untuk mengelakkan perselisihan faham dan mengetahui batasan kebebasan bersuara yang ada bagi menjamin keselamatan serta ketenteraman.

Refleksi

Hampir ¾ pelajar dapat memahami topic yang dipelajari. Pelajar membuat perbincangan dan membuat latihan dalam buku latihan.


 

Tingkatan

1G (Masa : 330-430)

Matapelajaran

Bahasa Malaysia

Unit/ Tema

Prosa Moden

Topik

Cerpen Sehijau Warna Daun

Fokus Utama

10.0 Memahami dan memberikan respon peribadi tentang karya sastera.

Fokus Sampingan

10. 4 Menyatakan jenis, ciri,tema dan persoalan, pemikiran,nilai dan pengajaran.

10.6 Mengulas gaya karya sastera dari aspek watak dan perwatakan, latar ,plot, gaya bahasa dan sudut pandangan.

Objektif Pembelajaran

1. Memahami karya sastera yang dibaca.

2. Menjelaskan aspek watak,latar,plot, gaya bahasa,nilai dan pengajaran dalam Cerpen Sehijau Warna Daun

Aktiviti P&P

1. Membaca teks Cerpen Sehijau Warna Daun.

2. Membincangkan maksud teks dan menceritakan peristiwa penting secara ringkas.

3.Meminta pelajar memberikan nilai dan pengajaran yang terdapat dalam cerpen beserta contoh secara lisan.

4.Memberikan pendapat dan menyalin nota guru.

Sistem Bahasa

Kata hubung

Penerapan Nilai

Semangat Muhibbah dan Perpaduan Kaum

Pendekatan Ilmu

Pendidikan Sivik dan Kewarganegaraan

BBM/ SPP

Antologi Sehijau Warna Daun, Buku Ulasan Grafikal Komsas 2 dalam 1

Refleksi

Pelajar dapat memahami kepentingan semangat perpaduan disemai dalam masyarakat berbilang kaum untuk kebaikan bersama. Pelajar lebih menghargai persahabatan tanpa mengira kaum dan agama.Pelajar menyalin nota guru.


 

RABU – 16 SEPTEMBER 2009

Tingkatan

1G (Masa: 12.15-115)

1I (Masa: 300-400)

Matapelajaran

Bahasa Malaysia

Unit/ Tema

Prosa Moden

Topik

Cerpen Makmal ZNF

Fokus Utama

10.0 Memahami dan memberikan respon peribadi tentang karya sastera.

Fokus Sampingan

10. 4 Menyatakan jenis, ciri,tema dan persoalan, pemikiran,nilai dan pengajaran.

10.6 Mengulas gaya karya sastera dari aspek watak dan perwatakan, latar ,plot, gaya bahasa dan sudut pandangan.

Objektif Pembelajaran

1. Memahami karya sastera yang dibaca.

2. Menjelaskan aspek watak,latar,plot, gaya bahasa,nilai dan pengajaran dalam Cerpen Makmal ZNF.

Aktiviti P&P

1. Membaca teks Cerpen Makmal ZNF.

2. Membincangkan maksud teks dan menceritakan peristiwa penting secara ringkas.

3.Meminta pelajar memberikan nilai dan pengajaran yang terdapat dalam cerpen berserta dengan contoh secara lisan.

4.Memberikan pendapat dan menyalin nota guru.

Sistem Bahasa

Kata Sendi Nama

Penerapan Nilai

Setiakawan, Kegigihan, Tidak berputus asa

Pendekatan Ilmu

Pendidikan Moral/ Sains

BBM/ SPP

Antologi Sehijau Warna Daun, Buku Ulasan Grafikal Komsas 2 dalam 1

Refleksi

Pelajar dengan bimbingan guru dapat memahami Cerpen Makmal ZNF dan menyatakan nilai dan pengajaran cerpen tersebut. Pelajar menyalin nota guru.


 

3D ( Masa : 430-500)

Matapelajaran

Pendidikan Moral

Tajuk

Pendidikan Agama Menjana Kesejahteraan Negara

Tajuk Khas

Fikir dan Jawab/ Anda Prihatin/ Iktibar Bersama

Objektif

1.Mengenal pasti peluang pendidikan agama secara formal dan tidak formal.

2.Menyedari kepentingan kebebasan beragama.

3.Menghargai kebebasan dan peluang mendapat pendidikan agama.

Prosedur

1. Perbincangan dan soal jawab.

2. Simulasi

3. Refleksi

4. Membuat latihan.

ABM

Buku Teks, halaman 187-191

Penerapan Nilai

1.Menyedari kepentingan kebebasan beragama.

2.Mengetahui kebebasan mendapat pendidikan agama seperti yang

terdapat dalam Perlembagaan Malaysia.

3.Mengetahui perayaan keagamaan yang terdapat di Malaysia dan

kepentingan menghormati perayaan agama lain.

Penilaian

Pelajar dapat mengetahui amalan kebebasan beragama di Malaysia. Pelajar juga mengetahui jenis-jenis perayaan keagamaan yang ada dan kepentingan menghormati agama masyarakat lain.

Refleksi

Pelajar dapat menyatakan pendapat dan usaha untuk lebih menghormati agama lain yang ada demi menjamin keamanan dan keharmonian masyarakat berbilang kaum di Malaysia. Pelajar menyalin nota guru dan berbincang untuk menjawab soalan-soalan yang ada dalam buku latihan.


 

KHAMIS – 17 SEPTEMBER 2009

Tingkatan

1I (Masa: 12.15-115)

Matapelajaran

Bahasa Malaysia

Unit/ Tema

Prosa Moden

Topik

Cerpen Sehijau Warna Daun

Fokus Utama

10.0 Memahami dan memberikan respon peribadi tentang karya sastera.

Fokus Sampingan

10. 4 Menyatakan jenis, ciri,tema dan persoalan, pemikiran,nilai dan pengajaran.

10.6 Mengulas gaya karya sastera dari aspek watak dan perwatakan, latar ,plot, gaya bahasa dan sudut pandangan.

Objektif Pembelajaran

1. Memahami karya sastera yang dibaca.

2. Menjelaskan aspek watak,latar,plot, gaya bahasa,nilai dan pengajaran dalam Cerpen Sehijau Warna Daun

Aktiviti P&P

1. Membaca teks Cerpen Sehijau Warna Daun.

2. Membincangkan maksud teks dan menceritakan peristiwa penting secara ringkas.

3.Meminta pelajar memberikan nilai dan pengajaran yang terdapat dalam cerpen beserta contoh secara lisan.

4.Memberikan pendapat dan menyalin nota guru.

Sistem Bahasa

Kata hubung

Penerapan Nilai

Semangat Muhibbah dan Perpaduan Kaum

Pendekatan Ilmu

Pendidikan Sivik dan Kewarganegaraan

BBM/ SPP

Antologi Sehijau Warna Daun, Buku Ulasan Grafikal Komsas 2 dalam 1

Refleksi

Pelajar dapat memahami kepentingan semangat perpaduan disemai dalam masyarakat berbilang kaum untuk kebaikan bersama. Pelajar lebih menghargai persahabatan tanpa mengira kaum dan agama. Pelajar menyalin nota guru.


 

Tingkatan

3I/J (Masa: 300-400)

Matapelajaran

Pendidikan Moral

Tajuk

Pendidikan Agama Menjana Kesejahteraan Negara

Tajuk Khas

Fikir dan Jawab/ Anda Prihatin/ Iktibar Bersama

Objektif

1.Mengenal pasti peluang pendidikan agama secara formal dan tidak formal.

2.Menyedari kepentingan kebebasan beragama.

3.Menghargai kebebasan dan peluang mendapat pendidikan agama.

Prosedur

1. Perbincangan dan soal jawab.

2. Simulasi

3. Refleksi

4. Membuat latihan.

ABM

Buku Teks, halaman 187-191

Penerapan Nilai

1.Menyedari kepentingan kebebasan beragama.

2.Mengetahui kebebasan mendapat pendidikan agama seperti yang

terdapat dalam Perlembagaan Malaysia.

3.Mengetahui perayaan keagamaan yang terdapat di Malaysia dan

kepentingan menghormati perayaan agama lain.

Penilaian

Pelajar dapat mengetahui amalan kebebasan beragama di Malaysia. Pelajar juga mengetahui jenis-jenis perayaan keagamaan yang ada dan kepentingan menghormati agama masyarakat lain.

Refleksi

Pelajar dapat menyatakan pendapat dan usaha untuk lebih menghormati agama lain yang ada demi menjamin keamanan dan keharmonian masyarakat berbilang kaum di Malaysia. Pelajar menyalin nota guru dan berbincang untuk menjawab soalan-soalan yang ada dalam buku latihan.


 

JUMAAT –18 SEPTEMBER 2009

 

Cuti Ganti Hari Raya

1 comment: