Tuesday, October 6, 2009

MINGGU 41

ISNIN – 5 OKTOBER 2009

Tingkatan

1I (Masa : 2.00-3.10)

Matapelajaran

Bahasa Malaysia

Unit/ Tema

Karangan Jenis Pemerihalan/ Gambaran

Topik

Pengalaman menarik yang dialami semasa cuti penggal yang lalu.

Fokus Utama

8.0Memproses maklumat untuk keperluan tertentu.

Fokus Sampingan

8.5Mentafsirkan maklumat yang telah dipilih secara rasional untuk membuat inferens.

Objektif Pembelajaran

1.Menghasilkan sebuah karangan pemerihalan 180 patah perkataan pengalaman menarik pelajar semasa cuti penggal yang lalu.

2.Berbincang dan mengenal pasti ciri-ciri penting karangan pemerihalan/ gambaran.

3.Berinteraksi untuk menjalin dan mempereratkan hubungan mesra antara pelajar dengan berkongsi pendapat tentang tajuk yang diberi.

Aktiviti P&P

1.Guru menerangkan cara-cara menulis karangan pemerihalan/gambaran kepada pelajar serta memberikan ciri-ciri karangan tersebut sebagai panduan.

2.Pelajar menyalin nota yang diberi.

3.Guru memberikan tajuk perbincangan iaitu pengalaman menarik yang dialami oleh pelajar semasa cuti penggal yang lalu dan mengadakan sesi perbincangan dengan pelajar tentang tajuk yang diberi.

4.Pelajar membuat latihan dalam buku karangan pengalaman menarik yang dialami semasa cuti penggal yang lalu setelah berbincang dengan guru.

Sistem Bahasa

Kata Ganda/ Kata Banyak Makna

Penerapan Nilai

Kerjasama/ Tolong menolong

Pendekatan Ilmu

Pendidikan Moral/Pengetahuan Am

BBM/ SPP

Buku Esensi Bahasa Malaysia Tingkatan 1, halaman 232

Refleksi

Pelajar berusaha membuat karangan jenis pemerihalan/ gambaran 180 patah perkataan pengalaman menarik yang dialami semasa cuti penggal yang lalu dan sebahagian pelajar menyiapkan latihan dalam masa yang ditetapkan.


Tingkatan

3N ( Masa : 1250-200)

3D ( Masa : 435-545)

Matapelajaran

Pendidikan Moral


Pelajar membuat ulangkaji untuk PMR


SELASA – 6 OKTOBER 2009

Tingkatan

3L ( Masa : 1250-200)

3J (Masa: 325-435)

3I (Masa: 400-435)

Matapelajaran

Pendidikan Moral


*Majlis Restu Ilmu Pelajar Tingkatan 3

*Penyusunan kerusi meja


Tingkatan

1G (Masa: 435 -545 )

Matapelajaran

Bahasa Malaysia

Unit/ Tema


Topik

NILAM

Fokus Utama

7.0 Mendapatkan maklumat daripada pelbagai sumber yang dibaca.

Fokus Sampingan

10.0 Memahami dan memberikan respons peribadi tentang karya sastera

Objektif Pembelajaran

1. Menerangkan kepentingan amalan membaca kepada pelajar-pelajar.

2. Memupuk dan menyemai minat membaca melalui pemahaman buku-buku yang dibaca.

Aktiviti P&P

1. Pelajar membaca buku -buku cerita yang diberikan.

2. Pelajar mencatat hasil pembacaan dalam buku latihan

Sistem Bahasa

Kata sendi nama

Penerapan Nilai

Kasih sayang,bertanggungjawab

Pendekatan Ilmu

Pendidikan Moral

BBM/ SPP

Buku-buku cerita

Refleksi

Pelajar membuat sinopsis atau ringkasan cerita dalam buku latihan dan mempelajari nilai moral yang dipelajari hasil pembacaan mereka.

  • Sesi pembelajaran berakhir pada pukul 510 ptg selepas kerja-kerja pembersihan kelas dilakukan



    RABU – 7 OKTOBER 2009

Tingkatan

1 G (Masa : 12.50-200)

1 I (Masa : 400-510)

Matapelajaran

Bahasa Malaysia


Semua pelajar Tingkatan Satu diberikan cuti khas bagi membolehkan pelajar Tingkatan 3 mengambil PMR bermula 7-9 Oktober


Tingkatan

3D (Masa : 545-620)

Matapelajaran

Pendidikan Moral


Peperiksaan PMR


KHAMIS – 8 OKTOBER 2009

Tingkatan

1 I (Masa : 1250-200)

Matapelajaran

Bahasa Malaysia


Semua pelajar Tingkatan Satu diberikan cuti khas bagi membolehkan pelajar Tingkatan 3 mengambil PMR bermula 7-9 Oktober


Tingkatan

3I/J (Masa : 400-510)

Matapelajaran

Pendidikan Moral


Peperiksaan PMR


JUMAAT – 9 OKTOBER 2009

Tingkatan

3L (Masa : 310-345)

3N(Masa : 435-510)

Matapelajaran

Pendidikan Moral


Peperiksaan PMR


Tingkatan

1 G (Masa : 510-620)

Matapelajaran

Bahasa Malaysia


Semua pelajar Tingkatan Satu diberikan cuti khas bagi membolehkan pelajar Tingkatan 3 mengambil PMR bermula 7-9 Oktober

No comments:

Post a Comment