Tuesday, October 6, 2009

MINGGU 40

MINGGU 39

21 - 27 SEPTEMBER 2009


CUTI HARI RAYA


MINGGU 40

ISNIN - 28 SEPTEMBER 2009

Tingkatan

3N ( Masa : 1250-200)

Matapelajaran

Pendidikan Moral

Tajuk

Pendidikan Agama Menjana Kesejahteraan Negara

Tajuk Khas

Fikir dan Jawab/ Anda Prihatin/ Iktibar Bersama

Objektif

1.Mengenal pasti peluang pendidikan agama secara formal dan tidak formal.

2.Menyedari kepentingan kebebasan beragama.

3.Menghargai kebebasan dan peluang mendapat pendidikan agama.

Prosedur

1. Perbincangan dan soal jawab.

2. Simulasi

3. Refleksi

4. Membuat latihan.

ABM

Buku Teks, halaman 187-191

Penerapan Nilai

1.Menyedari kepentingan kebebasan beragama.

2.Mengetahui kebebasan mendapat pendidikan agama seperti yang

terdapat dalam Perlembagaan Malaysia.

3.Mengetahui perayaan keagamaan yang terdapat di Malaysia dan

kepentingan menghormati perayaan agama lain.

Penilaian

Pelajar dapat mengetahui amalan kebebasan beragama di Malaysia. Pelajar juga mengetahui jenis-jenis perayaan keagamaan yang ada dan kepentingan menghormati agama masyarakat lain.

Refleksi

Pelajar dapat menyatakan pendapat dan usaha untuk lebih menghormati agama lain yang ada demi menjamin keamanan dan keharmonian masyarakat berbilang kaum di Malaysia. Pelajar menyalin nota guru dan berbincang untuk menjawab soalan-soalan yang ada dalam buku latihan.


Tingkatan

1I (Masa: 200 – 3.10)

Matapelajaran

Bahasa Malaysia

Unit/ Tema


Topik

NILAM

Fokus Utama

7.0 Mendapatkan maklumat daripada pelbagai sumber yang dibaca.

Fokus Sampingan

10.0 Memahami dan memberikan respons peribadi tentang karya sastera

Objektif Pembelajaran

1. Menerangkan kepentingan amalan membaca kepada pelajar-pelajar.

2. Memupuk dan menyemai minat membaca melalui pemahaman buku-buku yang dibaca.

Aktiviti P&P

1. Pelajar membaca buku -buku cerita yang diberikan.

2. Pelajar mencatat hasil pembacaan dalam buku latihan

Sistem Bahasa

Kata sendi nama

Penerapan Nilai

Kasih sayang,bertanggungjawab

Pendekatan Ilmu

Pendidikan Moral

BBM/ SPP

Buku-buku cerita

Refleksi

Pelajar membuat sinopsis atau ringkasan cerita dalam buku latihan dan mempelajari nilai moral yang dipelajari hasil pembacaan mereka.


Tingkatan

3D (Masa: 435-545)

Matapelajaran

Pendidikan Moral

Tajuk

Penglibatan Diri Dalam Pembangunan Negara Tanggungjawab Bersama

Tajuk Khas

Fikir dan Jawab/ Tahukah Anda/ Iktibar Bersama/ Bincangkan Bersama Sama.

Objektif

1.Mengetahui kepentingan melibatkan diri dalam program pembangunan negara.

2.Menyokong usaha kerajaan membangunkan negara.

3.Melibatkan diri dalam menjayakan progaram pembangunan.

Prosedur

1. Perbincangan dan soal jawab.

2. Simulasi

3. Refleksi

4. Membuat latihan.

ABM

Buku Teks, halaman 193-197

Penerapan Nilai

1.Mengetahui kepentingan melibatkan diri dalam aktiviti atau program

Gerakan Daya Wawasan.

2.Mengetahui usaha-usaha kerajaan dalam pembangunan Teknologi

Maklumat dan Komunikasi.

3.Mengetahui kepentingan menjayakan projek "Satu Kampung Satu

Produk".

4.Menyedari kepentingan amalan membaca.

Penilaian

Pelajar dapat mengetahui perlunya penglibatan semua pihak dalam menjayakan program-program pembangunan kerajaan demi kepentingan bersama dan usaha-usaha yang boleh dilakukan seperti memberi sokongan dari segi moral dan tenaga.

Refleksi

Pelajar dapat menyatakan pendapat dan usaha untuk memberikan sokongan kepada projek pembangunan yang dilaksanakan oleh kerajaan. Pelajar membuat perbincangan dan menjawab soalan yang diberi dalam buku latihan.


SELASA – 29 SEPTEMBER 2009

Tingkatan

3L ( Masa : 1250-200)

Matapelajaran

Pendidikan Moral

Tajuk

Pendidikan Agama Menjana Kesejahteraan Negara

Tajuk Khas

Fikir dan Jawab/ Anda Prihatin/ Iktibar Bersama

Objektif

1.Mengenal pasti peluang pendidikan agama secara formal dan tidak formal.

2.Menyedari kepentingan kebebasan beragama.

3.Menghargai kebebasan dan peluang mendapat pendidikan agama.

Prosedur

1. Perbincangan dan soal jawab.

2. Simulasi

3. Refleksi

4. Membuat latihan.

ABM

Buku Teks, halaman 187-191

Penerapan Nilai

1.Menyedari kepentingan kebebasan beragama.

2.Mengetahui kebebasan mendapat pendidikan agama seperti yang

terdapat dalam Perlembagaan Malaysia.

3.Mengetahui perayaan keagamaan yang terdapat di Malaysia dan

kepentingan menghormati perayaan agama lain.

Penilaian

Pelajar dapat mengetahui amalan kebebasan beragama di Malaysia. Pelajar juga mengetahui jenis-jenis perayaan keagamaan yang ada dan kepentingan menghormati agama masyarakat lain.

Refleksi

Pelajar dapat menyatakan pendapat dan usaha untuk lebih menghormati agama lain yang ada demi menjamin keamanan dan keharmonian masyarakat berbilang kaum di Malaysia. Pelajar menyalin nota guru dan berbincang untuk menjawab soalan-soalan yang ada dalam buku latihan.


Tingkatan

3J (Masa: 325-435)

3I (Masa: 400-435)

Matapelajaran

Pendidikan Moral

Tajuk

Penglibatan Diri Dalam Pembangunan Negara Tanggungjawab Bersama

Tajuk Khas

Fikir dan Jawab/ Tahukah Anda/ Iktibar Bersama/ Bincangkan Bersama Sama.

Objektif

1.Mengetahui kepentingan melibatkan diri dalam program pembangunan negara.

2.Menyokong usaha kerajaan membangunkan negara.

3.Melibatkan diri dalam menjayakan progaram pembangunan.

Prosedur

1. Perbincangan dan soal jawab.

2. Simulasi

3. Refleksi

4. Membuat latihan.

ABM

Buku Teks, halaman 193-197

Penerapan Nilai

1.Mengetahui kepentingan melibatkan diri dalam aktiviti atau program

Gerakan Daya Wawasan.

2.Mengetahui usaha-usaha kerajaan dalam pembangunan Teknologi

Maklumat dan Komunikasi.

3.Mengetahui kepentingan menjayakan projek "Satu Kampung Satu

Produk".

4.Menyedari kepentingan amalan membaca.

Penilaian

Pelajar dapat mengetahui perlunya penglibatan semua pihak dalam menjayakan program-program pembangunan kerajaan demi kepentingan bersama dan usaha-usaha yang boleh dilakukan seperti memberi sokongan dari segi moral dan tenaga.

Refleksi

Pelajar dapat menyatakan pendapat dan usaha untuk memberikan sokongan kepada projek pembangunan yang dilaksanakan oleh kerajaan. Pelajar membuat perbincangan dan menjawab soalan yang diberi dalam buku latihan.


Tingkatan

1G (Masa : 435-545)

Matapelajaran

Bahasa Malaysia

Unit/ Tema

Karangan Jenis Pemerihalan/ Gambaran

Topik

Pengalaman menarik yang dialami semasa cuti penggal yang lalu.

Fokus Utama

8.0Memproses maklumat untuk keperluan tertentu.

Fokus Sampingan

8.5Mentafsirkan maklumat yang telah dipilih secara rasional untuk membuat inferens.

Objektif Pembelajaran

1.Menghasilkan sebuah karangan pemerihalan 180 patah perkataan pengalaman menarik pelajar semasa cuti penggal yang lalu.

2.Berbincang dan mengenal pasti ciri-ciri penting karangan pemerihalan/ gambaran.

3.Berinteraksi untuk menjalin dan mempereratkan hubungan mesra antara pelajar dengan berkongsi pendapat tentang tajuk yang diberi.

Aktiviti P&P

1.Guru menerangkan cara-cara menulis karangan pemerihalan/gambaran kepada pelajar serta memberikan ciri-ciri karangan tersebut sebagai panduan.

2.Pelajar menyalin nota yang diberi.

3.Guru memberikan tajuk perbincangan iaitu pengalaman menarik yang dialami oleh pelajar semasa cuti penggal yang lalu dan mengadakan sesi perbincangan dengan pelajar tentang tajuk yang diberi.

4.Pelajar membuat latihan dalam buku karangan pengalaman menarik yang dialami semasa cuti penggal yang lalu setelah berbincang dengan guru.

Sistem Bahasa

Kata Ganda/ Kata Banyak Makna

Penerapan Nilai

Kerjasama/ Tolong menolong

Pendekatan Ilmu

Pendidikan Moral/Pengetahuan Am

BBM/ SPP

Buku Esensi Bahasa Malaysia Tingkatan 1, halaman 232

Refleksi

Pelajar berusaha membuat karangan jenis pemerihalan/ gambaran 180 patah perkataan pengalaman menarik yang dialami semasa cuti penggal yang lalu dan pelajar dan berusaha membuat latihan yang diberi.

RABU – 30 SEPTEMBER 2009


CUTI SAKIT


KHAMIS – 1 OKTOBER 2009

Tingkatan

1I (Masa: 1250-200)

Matapelajaran

Bahasa Malaysia

Unit/ Tema

Prosa Moden

Topik

Novel Limpahan Darah Di Sungai Semur

Fokus Utama

10.0 Memahami dan memberikan respon peribadi tentang karya sastera.

Fokus Sampingan

10. 4 Menyatakan jenis, ciri,tema dan persoalan, pemikiran,nilai dan pengajaran.

10.6 Mengulas gaya karya sastera dari aspek watak dan perwatakan, latar ,plot, gaya bahasa dan sudut pandangan.

Objektif Pembelajaran

1.Memahami karya sastera yang dibaca.

2.Menjelaskan aspek-aspek yang menbentuk plot dalam novel.

3.Berbincang soalan-soalan yang berkaitan dengan plot sesuatu cerita.

Aktiviti P&P

1.Guru menerangkan maksud plot dan aspek-aspek yang membentuk plot dalam novel.

2.Guru menceritakan peristiwa penting secara ringkas bagi setiap aspek-aspek yang membentuk plot dalam novel Limpahan Darah Di Sungai Semur secara lisan dan tulisan. Guru memberikan latihan ringkas.

3.Pelajar memberikan pendapat dan menyalin nota guru. Pelajar menjawab soalan yang diberi.

Sistem Bahasa

Kata hubung

Penerapan Nilai

Semangat cintakan Negara

Pendekatan Ilmu

Sejarah dan Pengetahuan Am

BBM/ SPP

Novel Limpahan Darah Di sungai Semur, Buku Ulasan Grafikal Komsas 2 dalam 1

Refleksi

Pelajar berusaha untuk memahami apakah konsep plot, dan berbincang dengan guru untuk penjelasan selanjutnya. Pelajar menyalin nota yang diberi dan menjawab latihan dalam buku.


Tingkatan

3I/J (Masa: 400-510)

Matapelajaran

Pendidikan Moral

Tajuk

Sikap Keterbukaan Membentuk Hubungan yang Harmonis

Tajuk Khas

Fikir dan Jawab/ Apakah Respons Anda?/ Bincangkan Bersama-sama/ Apakah Pendapat Anda/ Renung Bersama

Objektif

1.Menyedari kepentingan bersikap terbuka dalam membuat keputusan dan menyelesaikan masalah.

2.Bersikap terbuka dalam membuat keputusan dan menyelesaikan masalah dalam pelbagai situasi.

Prosedur

1. Perbincangan dan soal jawab.

2. Simulasi

3. Refleksi

4. Membuat latihan.

ABM

Buku Teks, halaman 199-205

Penerapan Nilai

1.Menyedari kepentingan bersikap terbuka dalam membuat keputusan dan menyelesaikan masalah

2.Kesan jika sikap keterbukaan tidak diamalkan dalam menyelesaikan masalah.

3.Mengamalkan sikap terbuka dalam menyelesaikan masalah dan membuat keputusan.

Penilaian

Pelajar dapat mengetahui kepentingan sikap keterbukaan diamalkan dalam kehidupan terutamanya dalam menyelesaikan sesuatu masalah dan membuat keputusan.

Refleksi

Pelajar dapat menyatakan pendapat dan usaha untuk menjadikan sikap keterbukaan sebagai suatu amalan penting dalam kehidupan. Pelajar menyalin nota guru dan berbincang untuk menjawab soalan-soalan yang ada dalam buku latihan.


JUMAAT – 2 OKTOBER 2009

Tingkatan

3L ( Masa : 3 10-345)

3N (Masa : 435-510)

Matapelajaran

Pendidikan Moral

Tajuk

Sikap Keterbukaan Membentuk Hubungan Yang Harmonis

Tajuk Khas

Fikir dan Jawab/ Apakah Respons Anda?/ Bincangkan Bersama-sama/ Apakah Pendapat Anda

Objektif

1.Menyedari kepentingan bersikap terbuka dalam membuat keputusan dan menyelesaikan masalah.

2.Bersikap terbuka dalam membuat keputusan dan menyelesaikan masalah dalam pelbagai situasi.

Prosedur

1. Perbincangan dan soal jawab.

2. Simulasi

3. Refleksi

4. Membuat latihan.

ABM

Buku Teks, halaman 199-203

Penerapan Nilai

1.Menyedari kepentingan bersikap terbuka dalam membuat keputusan dan menyelesaikan masalah

2.Kesan jika sikap keterbukaan tidak diamalkan dalam menyelesaikan masalah.

3.Mengamalkan sikap terbuka dalam menyelesaikan masalah dan membuat keputusan.

Penilaian

Pelajar dapat mengetahui kepentingan sikap keterbukaan diamalkan dalam kehidupan terutamanya dalam menyelesaikan sesuatu masalah dan membuat keputusan.

Refleksi

Pelajar dapat menyatakan pendapat dan usaha untuk menjadikan sikap keterbukaan sebagai suatu amalan penting dalam kehidupan. Pelajar menyalin nota guru dan berbincang untuk menjawab soalan-soalan yang ada dalam buku latihan.


Tingkatan

1G (Masa: 510-620)

Matapelajaran

Bahasa Malaysia

Unit/ Tema

Prosa Moden

Topik

Novel Limpahan Darah Di Sungai Semur

Fokus Utama

10.0 Memahami dan memberikan respon peribadi tentang karya sastera.

Fokus Sampingan

10. 4 Menyatakan jenis, ciri,tema dan persoalan, pemikiran,nilai dan pengajaran.

10.6 Mengulas gaya karya sastera dari aspek watak dan perwatakan, latar ,plot, gaya bahasa dan sudut pandangan.

Objektif Pembelajaran

1.Memahami karya sastera yang dibaca.

2.Menjelaskan aspek-aspek yang menbentuk plot dalam novel.

3.Berbincang soalan-soalan yang berkaitan dengan plot sesuatu cerita.

Aktiviti P&P

1.Guru menerangkan maksud plot dan aspek-aspek yang membentuk plot dalam novel.

2.Guru menceritakan peristiwa penting secara ringkas bagi setiap aspek-aspek yang membentuk plot dalam novel Limpahan Darah Di Sungai Semur secara lisan dan tulisan. Guru memberikan latihan ringkas.

3.Pelajar memberikan pendapat dan menyalin nota guru. Pelajar menjawab soalan yang diberi.

Sistem Bahasa

Kata hubung

Penerapan Nilai

Semangat cintakan Negara

Pendekatan Ilmu

Sejarah dan Pengetahuan Am

BBM/ SPP

Novel Limpahan Darah Di sungai Semur, Buku Ulasan Grafikal Komsas 2 dalam 1 halaman14-18

Refleksi

Pelajar berusaha untuk memahami apakah konsep plot, dan berbincang dengan guru untuk penjelasan selanjutnya. Pelajar menyalin nota yang diberi dan menjawab latihan dalam buku.

No comments:

Post a Comment