MINGGU 39
21 - 27 SEPTEMBER 2009 CUTI HARI RAYA MINGGU 40 ISNIN - 28 SEPTEMBER 2009 Tingkatan 3N ( Masa : 1250-200) Matapelajaran Pendidikan Moral Tajuk Pendidikan Agama Menjana Kesejahteraan Negara Tajuk Khas Fikir dan Jawab/ Anda Prihatin/ Iktibar Bersama Objektif 1.Mengenal pasti peluang pendidikan agama secara formal dan tidak formal. 2.Menyedari kepentingan kebebasan beragama. 3.Menghargai kebebasan dan peluang mendapat pendidikan agama. Prosedur 1. Perbincangan dan soal jawab. 2. Simulasi 3. Refleksi 4. Membuat latihan. ABM Buku Teks, halaman 187-191 Penerapan Nilai 1.Menyedari kepentingan kebebasan beragama. 2.Mengetahui kebebasan mendapat pendidikan agama seperti yang terdapat dalam Perlembagaan Malaysia. 3.Mengetahui perayaan keagamaan yang terdapat di Malaysia dan kepentingan menghormati perayaan agama lain. Penilaian Pelajar dapat mengetahui amalan kebebasan beragama di Malaysia. Pelajar juga mengetahui jenis-jenis perayaan keagamaan yang ada dan kepentingan menghormati agama masyarakat lain. Refleksi Pelajar dapat menyatakan pendapat dan usaha untuk lebih menghormati agama lain yang ada demi menjamin keamanan dan keharmonian masyarakat berbilang kaum di Malaysia. Pelajar menyalin nota guru dan berbincang untuk menjawab soalan-soalan yang ada dalam buku latihan. Tingkatan 1I (Masa: 200 – 3.10) Matapelajaran Bahasa Malaysia Unit/ Tema Topik NILAM Fokus Utama 7.0 Mendapatkan maklumat daripada pelbagai sumber yang dibaca. Fokus Sampingan 10.0 Memahami dan memberikan respons peribadi tentang karya sastera Objektif Pembelajaran 1. Menerangkan kepentingan amalan membaca kepada pelajar-pelajar. 2. Memupuk dan menyemai minat membaca melalui pemahaman buku-buku yang dibaca. Aktiviti P&P 1. Pelajar membaca buku -buku cerita yang diberikan. 2. Pelajar mencatat hasil pembacaan dalam buku latihan Sistem Bahasa Kata sendi nama Penerapan Nilai Kasih sayang,bertanggungjawab Pendekatan Ilmu Pendidikan Moral BBM/ SPP Buku-buku cerita Refleksi Pelajar membuat sinopsis atau ringkasan cerita dalam buku latihan dan mempelajari nilai moral yang dipelajari hasil pembacaan mereka. Tingkatan 3D (Masa: 435-545) Matapelajaran Pendidikan Moral Tajuk Penglibatan Diri Dalam Pembangunan Negara Tanggungjawab Bersama Tajuk Khas Fikir dan Jawab/ Tahukah Anda/ Iktibar Bersama/ Bincangkan Bersama Sama. Objektif 1.Mengetahui kepentingan melibatkan diri dalam program pembangunan negara. 2.Menyokong usaha kerajaan membangunkan negara. 3.Melibatkan diri dalam menjayakan progaram pembangunan. Prosedur 1. Perbincangan dan soal jawab. 2. Simulasi 3. Refleksi 4. Membuat latihan. ABM Buku Teks, halaman 193-197 Penerapan Nilai 1.Mengetahui kepentingan melibatkan diri dalam aktiviti atau program Gerakan Daya Wawasan. 2.Mengetahui usaha-usaha kerajaan dalam pembangunan Teknologi Maklumat dan Komunikasi. 3.Mengetahui kepentingan menjayakan projek "Satu Kampung Satu Produk". 4.Menyedari kepentingan amalan membaca. Penilaian Pelajar dapat mengetahui perlunya penglibatan semua pihak dalam menjayakan program-program pembangunan kerajaan demi kepentingan bersama dan usaha-usaha yang boleh dilakukan seperti memberi sokongan dari segi moral dan tenaga. Refleksi Pelajar dapat menyatakan pendapat dan usaha untuk memberikan sokongan kepada projek pembangunan yang dilaksanakan oleh kerajaan. Pelajar membuat perbincangan dan menjawab soalan yang diberi dalam buku latihan.
SELASA – 29 SEPTEMBER 2009
Tingkatan | 3L ( Masa : 1250-200) |
Matapelajaran | Pendidikan Moral |
Tajuk | Pendidikan Agama Menjana Kesejahteraan Negara |
Tajuk Khas | Fikir dan Jawab/ Anda Prihatin/ Iktibar Bersama |
Objektif | 1.Mengenal pasti peluang pendidikan agama secara formal dan tidak formal. 2.Menyedari kepentingan kebebasan beragama. 3.Menghargai kebebasan dan peluang mendapat pendidikan agama. |
Prosedur | 1. Perbincangan dan soal jawab. 2. Simulasi 3. Refleksi 4. Membuat latihan. |
ABM | Buku Teks, halaman 187-191 |
Penerapan Nilai | 1.Menyedari kepentingan kebebasan beragama. 2.Mengetahui kebebasan mendapat pendidikan agama seperti yang terdapat dalam Perlembagaan Malaysia. 3.Mengetahui perayaan keagamaan yang terdapat di Malaysia dan kepentingan menghormati perayaan agama lain. |
Penilaian | Pelajar dapat mengetahui amalan kebebasan beragama di Malaysia. Pelajar juga mengetahui jenis-jenis perayaan keagamaan yang ada dan kepentingan menghormati agama masyarakat lain. |
Refleksi | Pelajar dapat menyatakan pendapat dan usaha untuk lebih menghormati agama lain yang ada demi menjamin keamanan dan keharmonian masyarakat berbilang kaum di Malaysia. Pelajar menyalin nota guru dan berbincang untuk menjawab soalan-soalan yang ada dalam buku latihan. |
Tingkatan | 3J (Masa: 325-435) 3I (Masa: 400-435) |
Matapelajaran | Pendidikan Moral |
Tajuk | Penglibatan Diri Dalam Pembangunan Negara Tanggungjawab Bersama |
Tajuk Khas | Fikir dan Jawab/ Tahukah Anda/ Iktibar Bersama/ Bincangkan Bersama Sama. |
Objektif | 1.Mengetahui kepentingan melibatkan diri dalam program pembangunan negara. 2.Menyokong usaha kerajaan membangunkan negara. 3.Melibatkan diri dalam menjayakan progaram pembangunan. |
Prosedur | 1. Perbincangan dan soal jawab. 2. Simulasi 3. Refleksi 4. Membuat latihan. |
ABM | Buku Teks, halaman 193-197 |
Penerapan Nilai | 1.Mengetahui kepentingan melibatkan diri dalam aktiviti atau program Gerakan Daya Wawasan. 2.Mengetahui usaha-usaha kerajaan dalam pembangunan Teknologi Maklumat dan Komunikasi. 3.Mengetahui kepentingan menjayakan projek "Satu Kampung Satu Produk". 4.Menyedari kepentingan amalan membaca. |
Penilaian | Pelajar dapat mengetahui perlunya penglibatan semua pihak dalam menjayakan program-program pembangunan kerajaan demi kepentingan bersama dan usaha-usaha yang boleh dilakukan seperti memberi sokongan dari segi moral dan tenaga. |
Refleksi | Pelajar dapat menyatakan pendapat dan usaha untuk memberikan sokongan kepada projek pembangunan yang dilaksanakan oleh kerajaan. Pelajar membuat perbincangan dan menjawab soalan yang diberi dalam buku latihan. |
Tingkatan | 1G (Masa : 435-545) |
Matapelajaran | Bahasa Malaysia |
Unit/ Tema | Karangan Jenis Pemerihalan/ Gambaran |
Topik | Pengalaman menarik yang dialami semasa cuti penggal yang lalu. |
Fokus Utama | 8.0Memproses maklumat untuk keperluan tertentu. |
Fokus Sampingan | 8.5Mentafsirkan maklumat yang telah dipilih secara rasional untuk membuat inferens. |
Objektif Pembelajaran | 1.Menghasilkan sebuah karangan pemerihalan 180 patah perkataan pengalaman menarik pelajar semasa cuti penggal yang lalu. 2.Berbincang dan mengenal pasti ciri-ciri penting karangan pemerihalan/ gambaran. 3.Berinteraksi untuk menjalin dan mempereratkan hubungan mesra antara pelajar dengan berkongsi pendapat tentang tajuk yang diberi. |
Aktiviti P&P | 1.Guru menerangkan cara-cara menulis karangan pemerihalan/gambaran kepada pelajar serta memberikan ciri-ciri karangan tersebut sebagai panduan. 2.Pelajar menyalin nota yang diberi. 3.Guru memberikan tajuk perbincangan iaitu pengalaman menarik yang dialami oleh pelajar semasa cuti penggal yang lalu dan mengadakan sesi perbincangan dengan pelajar tentang tajuk yang diberi. 4.Pelajar membuat latihan dalam buku karangan pengalaman menarik yang dialami semasa cuti penggal yang lalu setelah berbincang dengan guru. |
Sistem Bahasa | Kata Ganda/ Kata Banyak Makna |
Penerapan Nilai | Kerjasama/ Tolong menolong |
Pendekatan Ilmu | Pendidikan Moral/Pengetahuan Am |
BBM/ SPP | Buku Esensi Bahasa Malaysia Tingkatan 1, halaman 232 |
Refleksi | Pelajar berusaha membuat karangan jenis pemerihalan/ gambaran 180 patah perkataan pengalaman menarik yang dialami semasa cuti penggal yang lalu dan pelajar dan berusaha membuat latihan yang diberi. |
RABU – 30 SEPTEMBER 2009 CUTI SAKIT
KHAMIS – 1 OKTOBER 2009
Tingkatan | 1I (Masa: 1250-200) |
Matapelajaran | Bahasa Malaysia |
Unit/ Tema | Prosa Moden |
Topik | Novel Limpahan Darah Di Sungai Semur |
Fokus Utama | 10.0 Memahami dan memberikan respon peribadi tentang karya sastera. |
Fokus Sampingan | 10. 4 Menyatakan jenis, ciri,tema dan persoalan, pemikiran,nilai dan pengajaran. 10.6 Mengulas gaya karya sastera dari aspek watak dan perwatakan, latar ,plot, gaya bahasa dan sudut pandangan. |
Objektif Pembelajaran | 1.Memahami karya sastera yang dibaca. 2.Menjelaskan aspek-aspek yang menbentuk plot dalam novel. 3.Berbincang soalan-soalan yang berkaitan dengan plot sesuatu cerita. |
Aktiviti P&P | 1.Guru menerangkan maksud plot dan aspek-aspek yang membentuk plot dalam novel. 2.Guru menceritakan peristiwa penting secara ringkas bagi setiap aspek-aspek yang membentuk plot dalam novel Limpahan Darah Di Sungai Semur secara lisan dan tulisan. Guru memberikan latihan ringkas. 3.Pelajar memberikan pendapat dan menyalin nota guru. Pelajar menjawab soalan yang diberi. |
Sistem Bahasa | Kata hubung |
Penerapan Nilai | Semangat cintakan Negara |
Pendekatan Ilmu | Sejarah dan Pengetahuan Am |
BBM/ SPP | Novel Limpahan Darah Di sungai Semur, Buku Ulasan Grafikal Komsas 2 dalam 1 |
Refleksi | Pelajar berusaha untuk memahami apakah konsep plot, dan berbincang dengan guru untuk penjelasan selanjutnya. Pelajar menyalin nota yang diberi dan menjawab latihan dalam buku. |
Tingkatan | 3I/J (Masa: 400-510) |
Matapelajaran | Pendidikan Moral |
Tajuk | Sikap Keterbukaan Membentuk Hubungan yang Harmonis |
Tajuk Khas | Fikir dan Jawab/ Apakah Respons Anda?/ Bincangkan Bersama-sama/ Apakah Pendapat Anda/ Renung Bersama |
Objektif | 1.Menyedari kepentingan bersikap terbuka dalam membuat keputusan dan menyelesaikan masalah. 2.Bersikap terbuka dalam membuat keputusan dan menyelesaikan masalah dalam pelbagai situasi. |
Prosedur | 1. Perbincangan dan soal jawab. 2. Simulasi 3. Refleksi 4. Membuat latihan. |
ABM | Buku Teks, halaman 199-205 |
Penerapan Nilai | 1.Menyedari kepentingan bersikap terbuka dalam membuat keputusan dan menyelesaikan masalah 2.Kesan jika sikap keterbukaan tidak diamalkan dalam menyelesaikan masalah. 3.Mengamalkan sikap terbuka dalam menyelesaikan masalah dan membuat keputusan. |
Penilaian | Pelajar dapat mengetahui kepentingan sikap keterbukaan diamalkan dalam kehidupan terutamanya dalam menyelesaikan sesuatu masalah dan membuat keputusan. |
Refleksi | Pelajar dapat menyatakan pendapat dan usaha untuk menjadikan sikap keterbukaan sebagai suatu amalan penting dalam kehidupan. Pelajar menyalin nota guru dan berbincang untuk menjawab soalan-soalan yang ada dalam buku latihan. |
JUMAAT – 2 OKTOBER 2009
Tingkatan | 3L ( Masa : 3 10-345) 3N (Masa : 435-510) |
Matapelajaran | Pendidikan Moral |
Tajuk | Sikap Keterbukaan Membentuk Hubungan Yang Harmonis |
Tajuk Khas | Fikir dan Jawab/ Apakah Respons Anda?/ Bincangkan Bersama-sama/ Apakah Pendapat Anda |
Objektif | 1.Menyedari kepentingan bersikap terbuka dalam membuat keputusan dan menyelesaikan masalah. 2.Bersikap terbuka dalam membuat keputusan dan menyelesaikan masalah dalam pelbagai situasi. |
Prosedur | 1. Perbincangan dan soal jawab. 2. Simulasi 3. Refleksi 4. Membuat latihan. |
ABM | Buku Teks, halaman 199-203 |
Penerapan Nilai | 1.Menyedari kepentingan bersikap terbuka dalam membuat keputusan dan menyelesaikan masalah 2.Kesan jika sikap keterbukaan tidak diamalkan dalam menyelesaikan masalah. 3.Mengamalkan sikap terbuka dalam menyelesaikan masalah dan membuat keputusan. |
Penilaian | Pelajar dapat mengetahui kepentingan sikap keterbukaan diamalkan dalam kehidupan terutamanya dalam menyelesaikan sesuatu masalah dan membuat keputusan. |
Refleksi | Pelajar dapat menyatakan pendapat dan usaha untuk menjadikan sikap keterbukaan sebagai suatu amalan penting dalam kehidupan. Pelajar menyalin nota guru dan berbincang untuk menjawab soalan-soalan yang ada dalam buku latihan. |
Tingkatan | 1G (Masa: 510-620) |
Matapelajaran | Bahasa Malaysia |
Unit/ Tema | Prosa Moden |
Topik | Novel Limpahan Darah Di Sungai Semur |
Fokus Utama | 10.0 Memahami dan memberikan respon peribadi tentang karya sastera. |
Fokus Sampingan | 10. 4 Menyatakan jenis, ciri,tema dan persoalan, pemikiran,nilai dan pengajaran. 10.6 Mengulas gaya karya sastera dari aspek watak dan perwatakan, latar ,plot, gaya bahasa dan sudut pandangan. |
Objektif Pembelajaran | 1.Memahami karya sastera yang dibaca. 2.Menjelaskan aspek-aspek yang menbentuk plot dalam novel. 3.Berbincang soalan-soalan yang berkaitan dengan plot sesuatu cerita. |
Aktiviti P&P | 1.Guru menerangkan maksud plot dan aspek-aspek yang membentuk plot dalam novel. 2.Guru menceritakan peristiwa penting secara ringkas bagi setiap aspek-aspek yang membentuk plot dalam novel Limpahan Darah Di Sungai Semur secara lisan dan tulisan. Guru memberikan latihan ringkas. 3.Pelajar memberikan pendapat dan menyalin nota guru. Pelajar menjawab soalan yang diberi. |
Sistem Bahasa | Kata hubung |
Penerapan Nilai | Semangat cintakan Negara |
Pendekatan Ilmu | Sejarah dan Pengetahuan Am |
BBM/ SPP | Novel Limpahan Darah Di sungai Semur, Buku Ulasan Grafikal Komsas 2 dalam 1 halaman14-18 |
Refleksi | Pelajar berusaha untuk memahami apakah konsep plot, dan berbincang dengan guru untuk penjelasan selanjutnya. Pelajar menyalin nota yang diberi dan menjawab latihan dalam buku. |
No comments:
Post a Comment