Monday, October 19, 2009

MINGGU 42

ISNIN – 12 OKTOBER 2009

Tingkatan

1I (Masa : 2.00-3.10)

Matapelajaran

Bahasa Malaysia

Unit/ Tema

Karangan berdasarkan bahan ransangan

Topik

Cara-Cara Memperoleh Kejayaan Dalam Penilaian Menengah Rendah (PMR)

Fokus Utama

12.3 Membina ayat topik dan ayat huraian untuk membina perenggan yang kohensif.

Fokus Sampingan

12.4 Menyusun isi dan menggunakan penanda wacana untuk menghasilkan perenggan yang koheren

Objektif Pembelajaran

1.Menulis huraian pendapat 120 patah perkataan berdasarkan bahan ransangan yang diberi dengan format yang betul dan ayat yang gramatis.

2.Berbincang dan mengenal pasti isi-isi yang dikehendaki oleh soalan (cara-cara memperoleh kejayaan dalam PMR).

3.Menambahkan pengetahuan pelajar tentang sesuatu topik perbincangan.

Aktiviti P&P

1.Guru melukis carta bar di papan tulis dan menerangkan tajuk perbincangan. Guru turut menerangkan format menulis huraian pendapat 120 patah perkataan.

2.Berdasarkan bahan ransangan yang diberi, pelajar memberikan pendapat masing-masing tentang cara-cara memperoleh kejayaan dalam PMR.

3.Guru mengulas pendapat yang diberikan dan membimbing pelajar memahami kehendak soalan. Pelajar mencatat hasil perbincangan.

4.Pelajar berusaha menyiapkan latihan yang diberikan oleh guru.

Sistem Bahasa

Kata Tanya, Kata Hubung

Penerapan Nilai

Kasih-sayang, Menghormati, Bertanggungjawab

Pendekatan Ilmu

Pendidikan Moral

BBM/ SPP

Buku Target 3M Bahasa Malaysia Tingkatan 1,halaman 34

Refleksi

Pelajar dengan bimbingan guru dapat memahami cara menulis karangan huraian pendapat 120 patah perkataan cara-cara memperoleh kejayaan dalam PMR dan membuat latihan yang diberi.


 

SELASA – 13 OKTOBER 2009

Tingkatan

1G (Masa: 435 -545 )

Matapelajaran

Bahasa Malaysia

Unit/ Tema

 

Topik

NILAM

Fokus Utama

7.0 Mendapatkan maklumat daripada pelbagai sumber yang dibaca.

Fokus Sampingan

10.0 Memahami dan memberikan respons peribadi tentang karya sastera

Objektif Pembelajaran

1. Menerangkan kepentingan amalan membaca kepada pelajar-pelajar.

2. Memupuk dan menyemai minat membaca melalui pemahaman buku-buku yang dibaca.

Aktiviti P&P

1. Pelajar membaca buku -buku cerita yang diberikan.

2. Pelajar mencatat hasil pembacaan dalam buku latihan

Sistem Bahasa

Kata sendi nama

Penerapan Nilai

Kasih sayang,bertanggungjawab

Pendekatan Ilmu

Pendidikan Moral

BBM/ SPP

Buku-buku cerita

Refleksi

Pelajar membuat sinopsis atau ringkasan cerita dalam buku latihan dan mempelajari nilai moral yang dipelajari hasil pembacaan mereka.


 


RABU – 14 OKTOBER 2009

Tingkatan

1G (Masa: 1250-200)

Matapelajaran

Bahasa Malaysia

Unit/ Tema

Tatabahasa

Topik

Latihan Ulangkaji (Kata Hubung)

Fokus Utama

8.0 Memproses maklumat untuk keperluan tertentu.

Fokus Sampingan

7.3 Mengemukakan soalan untuk mendapatkan penjelasan lanjut.

Objektif Pembelajaran

1. Menguji tahap pemahaman pelajar tentang fungsi kata hubung dan menambahkan pengetahuan am pelajar.

Aktiviti P&P

1. Guru menerangkan fungsi kata hubung secara ringkas dan meminta pelajar membuat rujukan daripada nota yang telah diberi sebelum ini.

2. Guru mengedarkan kertas soalan dan meminta pelajar menyalin latihan ke dalam buku latihan.

3.Pelajar menyemak jawapan setelah berbincang dengan guru.

Sistem Bahasa

Kata penegas

Penerapan Nilai

Kerjasama

Pendekatan Ilmu

Pengetahuan Am

BBM/ SPP

Buku Esensi Bahasa Malaysia Tingkatan 1 halaman 52-54

Refleksi

Pelajar menyiapkan latihan yang diberi dan membuat semakan jawapan setelah berbincang dengan guru.


 

Tingkatan

1I (Masa: 400-510)

Matapelajaran

Bahasa Malaysia

Unit/ Tema

 

Topik

NILAM

Fokus Utama

7.0 Mendapatkan maklumat daripada pelbagai sumber yang dibaca.

Fokus Sampingan

10.0 Memahami dan memberikan respons peribadi tentang karya sastera

Objektif Pembelajaran

1. Menerangkan kepentingan amalan membaca kepada pelajar-pelajar.

2. Memupuk dan menyemai minat membaca melalui pemahaman buku-buku yang dibaca.

Aktiviti P&P

1. Pelajar membaca buku -buku cerita yang diberikan.

2. Pelajar mencatat hasil pembacaan dalam buku latihan

Sistem Bahasa

Kata sendi nama

Penerapan Nilai

Kasih sayang,bertanggungjawab

Pendekatan Ilmu

Pendidikan Moral

BBM/ SPP

Buku-buku cerita

Refleksi

Pelajar membuat sinopsis atau ringkasan cerita dalam buku latihan dan mempelajari nilai moral yang dipelajari hasil pembacaan mereka.


 

KHAMIS – 15 OKTOBER 2009

Tingkatan

1I (Masa: 1250-200)

Matapelajaran

Bahasa Malaysia

Unit/ Tema

Prosa Moden

Topik

Novel Limpahan Darah Di Sungai Semur

Fokus Utama

10.6 Mengulas gaya karya sastera dari aspek watak dan perwatakan, latar ,plot, gaya bahasa dan sudut pandangan.

Fokus Sampingan

10.0 Memahami dan memberikan respon peribadi tentang karya sastera.

Objektif Pembelajaran

1.Memahami karya sastera yang dibaca.

2.Menjelaskan aspek-aspek gaya bahasa yang digunakan dalam novel.

3.Berbincang soalan-soalan yang berkaitan dengan gaya bahasa novel Limpahan Darah Di Sungai Semur.

Aktiviti P&P

1.Guru menerangkan jenis-jenis gaya bahasa yang digunakan dalam novel dan ciri-ciri yang berkaitan.

2.Guru memberikan beberapa contoh bagi setiap jenis gaya bahasa yang digunakan berdasarkan novel tersebut.

3.Pelajar memberikan pendapat dan menyalin nota guru. Guru berbincang soalan-soalan yang berkaitan dengan aspek-aspek gaya bahasa.

Sistem Bahasa

Kata Tanya

Penerapan Nilai

Semangat cintakan Negara

Pendekatan Ilmu

Sejarah dan Pengetahuan Am

BBM/ SPP

Novel Limpahan Darah Di sungai Semur, Buku Ulasan Grafikal Komsas 2 dalam 1 halaman 30-32

Refleksi

Pelajar berusaha untuk memahami jenis-jenis gaya bahasa yang digunakan dan ciri-cirinya beserta contoh berdasarkan novel. Pelajar menyalin nota yang diberi dan berbincang dengan guru untuk penjelasan selanjutnya.


 

JUMAAT – 16 OKTOBER 2009

Tingkatan

1G (Masa: 510-620)

Matapelajaran

Bahasa Malaysia

Unit/ Tema

Prosa Moden

Topik

Novel Limpahan Darah Di Sungai Semur

Fokus Utama

10.6 Mengulas gaya karya sastera dari aspek watak dan perwatakan, latar ,plot, gaya bahasa dan sudut pandangan.

Fokus Sampingan

10.0 Memahami dan memberikan respon peribadi tentang karya sastera.

Objektif Pembelajaran

1.Memahami karya sastera yang dibaca.

2.Menjelaskan aspek-aspek gaya bahasa yang digunakan dalam novel.

3.Berbincang soalan-soalan yang berkaitan dengan gaya bahasa novel Limpahan Darah Di Sungai Semur.

Aktiviti P&P

1.Guru menerangkan jenis-jenis gaya bahasa yang digunakan dalam novel dan ciri-ciri yang berkaitan.

2.Guru memberikan beberapa contoh bagi setiap jenis gaya bahasa yang digunakan berdasarkan novel tersebut.

3.Pelajar memberikan pendapat dan menyalin nota guru. Guru berbincang soalan-soalan yang berkaitan dengan aspek-aspek gaya bahasa.

Sistem Bahasa

Kata Tanya

Penerapan Nilai

Semangat cintakan Negara

Pendekatan Ilmu

Sejarah dan Pengetahuan Am

BBM/ SPP

Novel Limpahan Darah Di sungai Semur, Buku Ulasan Grafikal Komsas 2 dalam 1 halaman 30-32

Refleksi

Pelajar berusaha untuk memahami jenis-jenis gaya bahasa yang digunakan dan ciri-cirinya beserta contoh berdasarkan novel. Pelajar menyalin nota yang diberi dan berbincang dengan guru untuk penjelasan selanjutnya.

No comments:

Post a Comment