ISNIN – 12 OKTOBER 2009
Tingkatan | 1I (Masa : 2.00-3.10) |
Matapelajaran | Bahasa Malaysia |
Unit/ Tema | Karangan berdasarkan bahan ransangan |
Topik | Cara-Cara Memperoleh Kejayaan Dalam Penilaian Menengah Rendah (PMR) |
Fokus Utama | 12.3 Membina ayat topik dan ayat huraian untuk membina perenggan yang kohensif. |
Fokus Sampingan | 12.4 Menyusun isi dan menggunakan penanda wacana untuk menghasilkan perenggan yang koheren |
Objektif Pembelajaran | 1.Menulis huraian pendapat 120 patah perkataan berdasarkan bahan ransangan yang diberi dengan format yang betul dan ayat yang gramatis. 2.Berbincang dan mengenal pasti isi-isi yang dikehendaki oleh soalan (cara-cara memperoleh kejayaan dalam PMR). 3.Menambahkan pengetahuan pelajar tentang sesuatu topik perbincangan. |
Aktiviti P&P | 1.Guru melukis carta bar di papan tulis dan menerangkan tajuk perbincangan. Guru turut menerangkan format menulis huraian pendapat 120 patah perkataan. 2.Berdasarkan bahan ransangan yang diberi, pelajar memberikan pendapat masing-masing tentang cara-cara memperoleh kejayaan dalam PMR. 3.Guru mengulas pendapat yang diberikan dan membimbing pelajar memahami kehendak soalan. Pelajar mencatat hasil perbincangan. 4.Pelajar berusaha menyiapkan latihan yang diberikan oleh guru. |
Sistem Bahasa | Kata Tanya, Kata Hubung |
Penerapan Nilai | Kasih-sayang, Menghormati, Bertanggungjawab |
Pendekatan Ilmu | Pendidikan Moral |
BBM/ SPP | Buku Target 3M Bahasa Malaysia Tingkatan 1,halaman 34 |
Refleksi | Pelajar dengan bimbingan guru dapat memahami cara menulis karangan huraian pendapat 120 patah perkataan cara-cara memperoleh kejayaan dalam PMR dan membuat latihan yang diberi. |
SELASA – 13 OKTOBER 2009
Tingkatan | 1G (Masa: 435 -545 ) |
Matapelajaran | Bahasa Malaysia |
Unit/ Tema | |
Topik | NILAM |
Fokus Utama | 7.0 Mendapatkan maklumat daripada pelbagai sumber yang dibaca. |
Fokus Sampingan | 10.0 Memahami dan memberikan respons peribadi tentang karya sastera |
Objektif Pembelajaran | 1. Menerangkan kepentingan amalan membaca kepada pelajar-pelajar. 2. Memupuk dan menyemai minat membaca melalui pemahaman buku-buku yang dibaca. |
Aktiviti P&P | 1. Pelajar membaca buku -buku cerita yang diberikan. 2. Pelajar mencatat hasil pembacaan dalam buku latihan |
Sistem Bahasa | Kata sendi nama |
Penerapan Nilai | Kasih sayang,bertanggungjawab |
Pendekatan Ilmu | Pendidikan Moral |
BBM/ SPP | Buku-buku cerita |
Refleksi | Pelajar membuat sinopsis atau ringkasan cerita dalam buku latihan dan mempelajari nilai moral yang dipelajari hasil pembacaan mereka. |
RABU – 14 OKTOBER 2009
Tingkatan | 1G (Masa: 1250-200) |
Matapelajaran | Bahasa Malaysia |
Unit/ Tema | Tatabahasa |
Topik | Latihan Ulangkaji (Kata Hubung) |
Fokus Utama | 8.0 Memproses maklumat untuk keperluan tertentu. |
Fokus Sampingan | 7.3 Mengemukakan soalan untuk mendapatkan penjelasan lanjut. |
Objektif Pembelajaran | 1. Menguji tahap pemahaman pelajar tentang fungsi kata hubung dan menambahkan pengetahuan am pelajar. |
Aktiviti P&P | 1. Guru menerangkan fungsi kata hubung secara ringkas dan meminta pelajar membuat rujukan daripada nota yang telah diberi sebelum ini. 2. Guru mengedarkan kertas soalan dan meminta pelajar menyalin latihan ke dalam buku latihan. 3.Pelajar menyemak jawapan setelah berbincang dengan guru. |
Sistem Bahasa | Kata penegas |
Penerapan Nilai | Kerjasama |
Pendekatan Ilmu | Pengetahuan Am |
BBM/ SPP | Buku Esensi Bahasa Malaysia Tingkatan 1 halaman 52-54 |
Refleksi | Pelajar menyiapkan latihan yang diberi dan membuat semakan jawapan setelah berbincang dengan guru. |
Tingkatan | 1I (Masa: 400-510) |
Matapelajaran | Bahasa Malaysia |
Unit/ Tema | |
Topik | NILAM |
Fokus Utama | 7.0 Mendapatkan maklumat daripada pelbagai sumber yang dibaca. |
Fokus Sampingan | 10.0 Memahami dan memberikan respons peribadi tentang karya sastera |
Objektif Pembelajaran | 1. Menerangkan kepentingan amalan membaca kepada pelajar-pelajar. 2. Memupuk dan menyemai minat membaca melalui pemahaman buku-buku yang dibaca. |
Aktiviti P&P | 1. Pelajar membaca buku -buku cerita yang diberikan. 2. Pelajar mencatat hasil pembacaan dalam buku latihan |
Sistem Bahasa | Kata sendi nama |
Penerapan Nilai | Kasih sayang,bertanggungjawab |
Pendekatan Ilmu | Pendidikan Moral |
BBM/ SPP | Buku-buku cerita |
Refleksi | Pelajar membuat sinopsis atau ringkasan cerita dalam buku latihan dan mempelajari nilai moral yang dipelajari hasil pembacaan mereka. |
KHAMIS – 15 OKTOBER 2009
Tingkatan | 1I (Masa: 1250-200) |
Matapelajaran | Bahasa Malaysia |
Unit/ Tema | Prosa Moden |
Topik | Novel Limpahan Darah Di Sungai Semur |
Fokus Utama | 10.6 Mengulas gaya karya sastera dari aspek watak dan perwatakan, latar ,plot, gaya bahasa dan sudut pandangan. |
Fokus Sampingan | 10.0 Memahami dan memberikan respon peribadi tentang karya sastera. |
Objektif Pembelajaran | 1.Memahami karya sastera yang dibaca. 2.Menjelaskan aspek-aspek gaya bahasa yang digunakan dalam novel. 3.Berbincang soalan-soalan yang berkaitan dengan gaya bahasa novel Limpahan Darah Di Sungai Semur. |
Aktiviti P&P | 1.Guru menerangkan jenis-jenis gaya bahasa yang digunakan dalam novel dan ciri-ciri yang berkaitan. 2.Guru memberikan beberapa contoh bagi setiap jenis gaya bahasa yang digunakan berdasarkan novel tersebut. 3.Pelajar memberikan pendapat dan menyalin nota guru. Guru berbincang soalan-soalan yang berkaitan dengan aspek-aspek gaya bahasa. |
Sistem Bahasa | Kata Tanya |
Penerapan Nilai | Semangat cintakan Negara |
Pendekatan Ilmu | Sejarah dan Pengetahuan Am |
BBM/ SPP | Novel Limpahan Darah Di sungai Semur, Buku Ulasan Grafikal Komsas 2 dalam 1 halaman 30-32 |
Refleksi | Pelajar berusaha untuk memahami jenis-jenis gaya bahasa yang digunakan dan ciri-cirinya beserta contoh berdasarkan novel. Pelajar menyalin nota yang diberi dan berbincang dengan guru untuk penjelasan selanjutnya. |
JUMAAT – 16 OKTOBER 2009
Tingkatan | 1G (Masa: 510-620) |
Matapelajaran | Bahasa Malaysia |
Unit/ Tema | Prosa Moden |
Topik | Novel Limpahan Darah Di Sungai Semur |
Fokus Utama | 10.6 Mengulas gaya karya sastera dari aspek watak dan perwatakan, latar ,plot, gaya bahasa dan sudut pandangan. |
Fokus Sampingan | 10.0 Memahami dan memberikan respon peribadi tentang karya sastera. |
Objektif Pembelajaran | 1.Memahami karya sastera yang dibaca. 2.Menjelaskan aspek-aspek gaya bahasa yang digunakan dalam novel. 3.Berbincang soalan-soalan yang berkaitan dengan gaya bahasa novel Limpahan Darah Di Sungai Semur. |
Aktiviti P&P | 1.Guru menerangkan jenis-jenis gaya bahasa yang digunakan dalam novel dan ciri-ciri yang berkaitan. 2.Guru memberikan beberapa contoh bagi setiap jenis gaya bahasa yang digunakan berdasarkan novel tersebut. 3.Pelajar memberikan pendapat dan menyalin nota guru. Guru berbincang soalan-soalan yang berkaitan dengan aspek-aspek gaya bahasa. |
Sistem Bahasa | Kata Tanya |
Penerapan Nilai | Semangat cintakan Negara |
Pendekatan Ilmu | Sejarah dan Pengetahuan Am |
BBM/ SPP | Novel Limpahan Darah Di sungai Semur, Buku Ulasan Grafikal Komsas 2 dalam 1 halaman 30-32 |
Refleksi | Pelajar berusaha untuk memahami jenis-jenis gaya bahasa yang digunakan dan ciri-cirinya beserta contoh berdasarkan novel. Pelajar menyalin nota yang diberi dan berbincang dengan guru untuk penjelasan selanjutnya. |
No comments:
Post a Comment