Tuesday, April 7, 2009

MINGGU 14

ISNIN – 30 MAC 2009

Tingkatan

3N (Masa: 12.50-2.00)

Matapelajaran

Pendidikan Moral

Majlis Tadarus Al –Quran Sekolah-Sekolah Rendah & Menengah Kementerian Pelajaran Malaysia, Peringkat Daerah Serian


 

Tingkatan

1I (Masa: 2.00 – 3.10)

Matapelajaran

Bahasa Malaysia

Unit/ Tema

Unit 7 : Wira Bangsa

Topik

 

Fokus Utama

8.0 Memproses maklumat mengikut keperluan tertentu.

Fokus Sampingan

8.2 Menyaring maklumat mengikut keutamaan.

3.3 Menyatakan pendirian yang jelas dengan mengemukakan

maklumat yang relevan.

Objektif Pembelajaran

1. Mengenal pasti dan menyatakan isi-isi penting yang terdapat dalam petikan.

2. Menjawab soalan kefahaman dengan ayat yang betul dan gramatis.

Aktiviti P&P

1. Pelajar membaca petikan dalam buku teks.

2. Perbincangan ( dengan bimbingan guru)

3. Pelajar mencatat hasil perbincangan.

4. Pelajar menyiapkan latihan yang diberikan oleh guru.

Sistem Bahasa

Kata hubung

Penerapan Nilai

Kasih sayang, tanggungjawab,patriotik

Pendekatan Ilmu

Pendidikan Moral, Sejarah

BBM/ SPP

Buku Teks halaman 47-48

Refleksi

Pelajar dengan bimbingan guru berusaha menjawab soalan-soalan yang diberikan dengan ayat yang betul dan gramatis.


 

Tingkatan

3D (Masa : 4.35 – 5.45)

Matapelajaran

Pendidikan Moral

Tajuk

Kerajinan Penentu Kejayaan

Tajuk Khas

Fikir dan Jawab/ Apakah Tindakan Anda

Objektif

1.Mengetahui bahawa kejayaan boleh dicapai melalui usaha berterusan.

2.Mencontohi sikap individu yang telah berjaya.

3.Mengamalkan sikap kerajinan untuk mencapai kejayaan.

Prosedur

1. Perbincangan dan soal jawab.

2. Simulasi

3. Refleksi

4. Menyalin nota guru dan membuat latihan.

ABM

Buku Teks, halaman 42-44

Penerapan Nilai

Kepentingan sikap rajin untuk berjaya dalam pelbagai bidang.

Penilaian

1.Pelajar dapat mengetahui kepentingan sikap rajin dalam dalam kehidupan seharian.

2.Pelajar dapat mengambil iktibar daripada kisah tokoh-tokoh yang telah berjaya.

Refleksi

Pelajar dapat menyatakan pendapat dan usaha untuk menjadi insan yang mempunyai sikap rajin dalam melakukan sesuatu tugas atau mencapai impian mereka.


 

SELASA-31 MAC 2009

Tingkatan

3L (Masa : 12.50-2.00)

3I/J (Masa: 4.00 – 4.35)

Matapelajaran

Pendidikan Moral

Tajuk

Kerajinan Penentu Kejayaan

Tajuk Khas

Apakah Tindakan Anda/Iktibar Bersama/Renung Bersama

Objektif

1.Mengetahui bahawa kejayaan boleh dicapai melalui usaha berterusan.

2.Mencontohi sikap individu yang telah berjaya.

3.Mengamalkan sikap kerajinan untuk mencapai kejayaan.

Prosedur

1. Perbincangan dan soal jawab.

2. Simulasi

3. Refleksi

4. Menyalin nota guru dan membuat latihan.

ABM

Buku Teks, halaman 44/46-47

Penerapan Nilai

Kepentingan sikap rajin untuk berjaya dalam pelbagai bidang.

Penilaian

1.Pelajar dapat mengetahui kepentingan sikap rajin dalam dalam kehidupan seharian.

2. Mengenal pasti factor-faktor kejayaan seseorang individu.

Refleksi

Pelajar dapat menyatakan pendapat dan usaha untuk menjadi insan yang mempunyai sikap rajin dalam melakukan sesuatu tugas atau mencapai impian mereka.


 

Tingkatan

1G (Masa: 4.35-5.45))

Matapelajaran

Bahasa Malaysia

Unit/ Tema

Unit 7 : Wira Bangsa

Topik

 

Fokus Utama

8.0 Memproses maklumat mengikut keperluan tertentu.

Fokus Sampingan

8.2 Menyaring maklumat mengikut keutamaan.

3.3 Menyatakan pendirian yang jelas dengan mengemukakan

maklumat yang relevan.

Objektif Pembelajaran

1. Mengenal pasti dan menyatakan isi-isi penting yang terdapat dalam petikan.

2. Menjawab soalan kefahaman dengan ayat yang betul dan gramatis.

Aktiviti P&P

1. Pelajar membaca petikan dalam buku teks.

2. Perbincangan ( dengan bimbingan guru)

3. Pelajar mencatat hasil perbincangan.

4. Pelajar menyiapkan latihan yang diberikan oleh guru.

Sistem Bahasa

Kata hubung

Penerapan Nilai

Kasih sayang, tanggungjawab,patriotik

Pendekatan Ilmu

Pendidikan Moral, Sejarah

BBM/ SPP

Buku Teks halaman 47-48

Refleksi

Pelajar dengan bimbingan guru berusaha menjawab soalan-soalan yang diberikan dengan ayat yang betul dan gramatis.


 

RABU – 1 APRIL 2009

Tingkatan

1G (Masa: 12.50 – 2.00)

1I (Masa: 4.00 – 5.10)

Matapelajaran

Bahasa Malaysia

Unit/ Tema

Tatabahasa

Topik

Kata Pemeri

Fokus Utama

4.1 A1 (i) Mengesan dan mengemukakan penggunaan kata, ungkapan dan ayat untuk mengenal pasti kecondongan pendapat.

Fokus Sampingan

2.4 Mengemukakan cadangan yang membina untuk mencapai tujuan perbincangan

12.6 A3(iv) Membetulkan kesalahan pemilihan kata dan binaan ayat dalam teks.

Objektif Pembelajaran

1. Menerangkan jenis-jenis kata pemeri- ialah dan adalah

2. Membina ayat dan mengenalpasti penggunaan Kata Pemeri dalam petikan.

Aktiviti P&P

1. Perbincangan (dengan guru)

2. Memberikan pendapat/ menyalin nota yang diberikan oleh guru.

3. Pelajar memberikan dua contoh ayat yang menggunakan kata pemeri ialah dan adalah secara lisan dan bertulis.

4. Mencatat hasil perbincangan.

Sistem Bahasa

Kata hubung

Penerapan Nilai

Kasih sayang, Bertanggungjawab

Pendekatan Ilmu

Pendidikan Moral

BBM/ SPP

Buku Rujukan Bank Soalan Multiuji Tatabahasa Tingkatan 1, Buku teks halaman

Refleksi

Pelajar dengan bimbingan guru dapat mengenalpasti jenis-jenis kata pemeri dan penggunaan kata pemeri dengan betul dalam ayat.


 


 

Tingkatan

3D (Masa: 5.45 – 6.20)

Matapelajaran

Pendidikan Moral

Perhimpunan Sekolah


 

KHAMIS – 2 APRIL 2009

Tingkatan

1I (Masa: 12.50 – 2.00)

Matapelajaran

Bahasa Malaysia

Unit/ Tema

Syair Badrul Zaman

Topik

Puisi Tradisional

Fokus Utama

10.4 Menyatakan jenis, ciri, tema, bahasa, dan unsur bunyi dalam puisi

Fokus Sampingan

10.0 Memahami dan memberikan respon peribadi tentang karya sastera.

10.3 Menyatakan bentuk dan nada puisi.

Objektif Pembelajaran

1. Menyatakan maksud setiap rangkap dalam syair.

3. Menjawab soalan berkenaan Syair Badrul Zaman.

Aktiviti P&P

1. Melafazkan syair dengan rima yang betul.

2. Menyatakan maksud setiap rangkap syair.

3. Menjawab soalan pemahaman dengan tepat dan gramatis

Sistem Bahasa

Kata hubung

Penerapan Nilai

Kasih sayang, berbudi bahasa, baik hati

Pendekatan Ilmu

Pendidikan Moral

BBM/ SPP

Antologi Sehijau Warna Daun, Buku Rujukan Esensi Bahasa Malaysia Tingkatan 1

Refleksi

Pelajar dengan bimbingan guru dapat memahami maksud setiap rangkap dan dan ciri-ciri syair.


 

Tingkatan

3I/J (Masa: 4.00 – 5.10)

Matapelajaran

Pendidikan Moral

Tajuk

Hidup Bermakna Tanpa Aids

Tajuk Khas

Fikir dan Jawab

Objektif

1. Mengenal pasti punca jangkitan HIV atau AIDS.

2. Menyayangi diri dengan menjauhi gejala yang boleh

menyebabkan HIV dan AIDS.

3. Mengamalkan gaya hidup sihat tanpa AIDS.

4. Melibatkan diri dalam usaha membantu penghidap HIV atau

AIDS.

Prosedur

1. Perbincangan dan soal jawab.

2. Simulasi

3. Refleksi

4. Menyalin nota guru

ABM

Buku Teks, halaman 48-49

Penerapan Nilai

Mengetahui punca jangkitan HIV/AIDS dan cara ia merebak serta

akibat yang terpaksa dihadapi oleh penghidap HIV/AIDS.

Penilaian

Pelajar dapat menyatakan pendapat dan usaha untuk menjadi individu yang mengamalkan cara hidup sihat dalam kehidupan seharian mereka.

Refleksi

Pelajar dapat menyatakan sikap yang perlu ada pada setiap individu bagi mengelakkan diri daripada perbuatan yang boleh mengakibatkan jangkitan HIV/AIDS.


 

JUMAAT – 3 APRIL 2009

Tingkatan

3L (Masa:3.10-3.45)

3N (Masa:4.35-5.10)

Matapelajaran

Pendidikan Moral

Tajuk

Kerajinan Penentu Kejayaan

Tajuk Khas

Iktibar Bersama/Renung Bersama/5 Kompenan Kerajinan

Objektif

1.Mengetahui bahawa kejayaan boleh dicapai melalui usaha berterusan.

2.Mencontohi sikap individu yang telah berjaya.

3.Mengamalkan sikap kerajinan untuk mencapai kejayaan.

Prosedur

1. Perbincangan dan soal jawab.

2. Simulasi

3. Refleksi

4. Menyalin nota guru dan membuat latihan.

ABM

Buku Teks, halaman 46-47

Penerapan Nilai

Kepentingan sikap rajin untuk berjaya dalam pelbagai bidang.

Penilaian

1.Pelajar dapat mengetahui kepentingan sikap rajin dalam dalam kehidupan seharian.

2.Mengenal pasti factor-faktor kejayaan seseorang individu.

Refleksi

Pelajar dapat menyatakan pendapat dan usaha untuk menjadi insan yang mempunyai sikap rajin dalam melakukan sesuatu tugas atau mencapai impian mereka.


 

Tingkatan

1G (Masa: 5.10 – 6.00)

Matapelajaran

Bahasa Malaysia

Unit/ Tema

Syair Badrul Zaman

Topik

Puisi Tradisional

Fokus Utama

10.4 Menyatakan jenis, ciri, tema, bahasa, dan unsur bunyi dalam puisi

Fokus Sampingan

10.0 Memahami dan memberikan respon peribadi tentang karya sastera.

10.3 Menyatakan bentuk dan nada puisi.

Objektif Pembelajaran

1. Menyatakan maksud setiap rangkap dalam syair.

3. Menjawab soalan berkenaan Syair Badrul Zaman.

Aktiviti P&P

1. Melafazkan syair dengan rima yang betul.

2. Menyatakan maksud setiap rangkap syair.

3. Menjawab soalan pemahaman dengan tepat dan gramatis

Sistem Bahasa

Kata hubung

Penerapan Nilai

Kasih sayang, berbudi bahasa, baik hati

Pendekatan Ilmu

Pendidikan Moral

BBM/ SPP

Antologi Sehijau Warna Daun, Buku Rujukan Esensi Bahasa Malaysia Tingkatan 1

Refleksi

Pelajar dengan bimbingan guru dapat memahami maksud setiap rangkap dan dan ciri-ciri syair.

No comments:

Post a Comment