ISNIN – 30 MAC 2009
Tingkatan | 3N (Masa: 12.50-2.00) |
Matapelajaran | Pendidikan Moral |
Majlis Tadarus Al –Quran Sekolah-Sekolah Rendah & Menengah Kementerian Pelajaran Malaysia, Peringkat Daerah Serian |
Tingkatan | 1I (Masa: 2.00 – 3.10) |
Matapelajaran | Bahasa Malaysia |
Unit/ Tema | Unit 7 : Wira Bangsa |
Topik | |
Fokus Utama | 8.0 Memproses maklumat mengikut keperluan tertentu. |
Fokus Sampingan | 8.2 Menyaring maklumat mengikut keutamaan. 3.3 Menyatakan pendirian yang jelas dengan mengemukakan maklumat yang relevan. |
Objektif Pembelajaran | 1. Mengenal pasti dan menyatakan isi-isi penting yang terdapat dalam petikan. 2. Menjawab soalan kefahaman dengan ayat yang betul dan gramatis. |
Aktiviti P&P | 1. Pelajar membaca petikan dalam buku teks. 2. Perbincangan ( dengan bimbingan guru) 3. Pelajar mencatat hasil perbincangan. 4. Pelajar menyiapkan latihan yang diberikan oleh guru. |
Sistem Bahasa | Kata hubung |
Penerapan Nilai | Kasih sayang, tanggungjawab,patriotik |
Pendekatan Ilmu | Pendidikan Moral, Sejarah |
BBM/ SPP | Buku Teks halaman 47-48 |
Refleksi | Pelajar dengan bimbingan guru berusaha menjawab soalan-soalan yang diberikan dengan ayat yang betul dan gramatis. |
Tingkatan | 3D (Masa : 4.35 – 5.45) |
Matapelajaran | Pendidikan Moral |
Tajuk | Kerajinan Penentu Kejayaan |
Tajuk Khas | Fikir dan Jawab/ Apakah Tindakan Anda |
Objektif | 1.Mengetahui bahawa kejayaan boleh dicapai melalui usaha berterusan. 2.Mencontohi sikap individu yang telah berjaya. 3.Mengamalkan sikap kerajinan untuk mencapai kejayaan. |
Prosedur | 1. Perbincangan dan soal jawab. 2. Simulasi 3. Refleksi 4. Menyalin nota guru dan membuat latihan. |
ABM | Buku Teks, halaman 42-44 |
Penerapan Nilai | Kepentingan sikap rajin untuk berjaya dalam pelbagai bidang. |
Penilaian | 1.Pelajar dapat mengetahui kepentingan sikap rajin dalam dalam kehidupan seharian. 2.Pelajar dapat mengambil iktibar daripada kisah tokoh-tokoh yang telah berjaya. |
Refleksi | Pelajar dapat menyatakan pendapat dan usaha untuk menjadi insan yang mempunyai sikap rajin dalam melakukan sesuatu tugas atau mencapai impian mereka. |
SELASA-31 MAC 2009
Tingkatan | 3L (Masa : 12.50-2.00) 3I/J (Masa: 4.00 – 4.35) |
Matapelajaran | Pendidikan Moral |
Tajuk | Kerajinan Penentu Kejayaan |
Tajuk Khas | Apakah Tindakan Anda/Iktibar Bersama/Renung Bersama |
Objektif | 1.Mengetahui bahawa kejayaan boleh dicapai melalui usaha berterusan. 2.Mencontohi sikap individu yang telah berjaya. 3.Mengamalkan sikap kerajinan untuk mencapai kejayaan. |
Prosedur | 1. Perbincangan dan soal jawab. 2. Simulasi 3. Refleksi 4. Menyalin nota guru dan membuat latihan. |
ABM | Buku Teks, halaman 44/46-47 |
Penerapan Nilai | Kepentingan sikap rajin untuk berjaya dalam pelbagai bidang. |
Penilaian | 1.Pelajar dapat mengetahui kepentingan sikap rajin dalam dalam kehidupan seharian. 2. Mengenal pasti factor-faktor kejayaan seseorang individu. |
Refleksi | Pelajar dapat menyatakan pendapat dan usaha untuk menjadi insan yang mempunyai sikap rajin dalam melakukan sesuatu tugas atau mencapai impian mereka. |
Tingkatan | 1G (Masa: 4.35-5.45)) |
Matapelajaran | Bahasa Malaysia |
Unit/ Tema | Unit 7 : Wira Bangsa |
Topik | |
Fokus Utama | 8.0 Memproses maklumat mengikut keperluan tertentu. |
Fokus Sampingan | 8.2 Menyaring maklumat mengikut keutamaan. 3.3 Menyatakan pendirian yang jelas dengan mengemukakan maklumat yang relevan. |
Objektif Pembelajaran | 1. Mengenal pasti dan menyatakan isi-isi penting yang terdapat dalam petikan. 2. Menjawab soalan kefahaman dengan ayat yang betul dan gramatis. |
Aktiviti P&P | 1. Pelajar membaca petikan dalam buku teks. 2. Perbincangan ( dengan bimbingan guru) 3. Pelajar mencatat hasil perbincangan. 4. Pelajar menyiapkan latihan yang diberikan oleh guru. |
Sistem Bahasa | Kata hubung |
Penerapan Nilai | Kasih sayang, tanggungjawab,patriotik |
Pendekatan Ilmu | Pendidikan Moral, Sejarah |
BBM/ SPP | Buku Teks halaman 47-48 |
Refleksi | Pelajar dengan bimbingan guru berusaha menjawab soalan-soalan yang diberikan dengan ayat yang betul dan gramatis. |
RABU – 1 APRIL 2009
Tingkatan | 1G (Masa: 12.50 – 2.00) 1I (Masa: 4.00 – 5.10) |
Matapelajaran | Bahasa Malaysia |
Unit/ Tema | Tatabahasa |
Topik | Kata Pemeri |
Fokus Utama | 4.1 A1 (i) Mengesan dan mengemukakan penggunaan kata, ungkapan dan ayat untuk mengenal pasti kecondongan pendapat. |
Fokus Sampingan | 2.4 Mengemukakan cadangan yang membina untuk mencapai tujuan perbincangan 12.6 A3(iv) Membetulkan kesalahan pemilihan kata dan binaan ayat dalam teks. |
Objektif Pembelajaran | 1. Menerangkan jenis-jenis kata pemeri- ialah dan adalah 2. Membina ayat dan mengenalpasti penggunaan Kata Pemeri dalam petikan. |
Aktiviti P&P | 1. Perbincangan (dengan guru) 2. Memberikan pendapat/ menyalin nota yang diberikan oleh guru. 3. Pelajar memberikan dua contoh ayat yang menggunakan kata pemeri ialah dan adalah secara lisan dan bertulis. 4. Mencatat hasil perbincangan. |
Sistem Bahasa | Kata hubung |
Penerapan Nilai | Kasih sayang, Bertanggungjawab |
Pendekatan Ilmu | Pendidikan Moral |
BBM/ SPP | Buku Rujukan Bank Soalan Multiuji Tatabahasa Tingkatan 1, Buku teks halaman |
Refleksi | Pelajar dengan bimbingan guru dapat mengenalpasti jenis-jenis kata pemeri dan penggunaan kata pemeri dengan betul dalam ayat. |
Tingkatan | 3D (Masa: 5.45 – 6.20) |
Matapelajaran | Pendidikan Moral |
Perhimpunan Sekolah |
KHAMIS – 2 APRIL 2009
Tingkatan | 1I (Masa: 12.50 – 2.00) |
Matapelajaran | Bahasa Malaysia |
Unit/ Tema | Syair Badrul Zaman |
Topik | Puisi Tradisional |
Fokus Utama | 10.4 Menyatakan jenis, ciri, tema, bahasa, dan unsur bunyi dalam puisi |
Fokus Sampingan | 10.0 Memahami dan memberikan respon peribadi tentang karya sastera. 10.3 Menyatakan bentuk dan nada puisi. |
Objektif Pembelajaran | 1. Menyatakan maksud setiap rangkap dalam syair. 3. Menjawab soalan berkenaan Syair Badrul Zaman. |
Aktiviti P&P | 1. Melafazkan syair dengan rima yang betul. 2. Menyatakan maksud setiap rangkap syair. 3. Menjawab soalan pemahaman dengan tepat dan gramatis |
Sistem Bahasa | Kata hubung |
Penerapan Nilai | Kasih sayang, berbudi bahasa, baik hati |
Pendekatan Ilmu | Pendidikan Moral |
BBM/ SPP | Antologi Sehijau Warna Daun, Buku Rujukan Esensi Bahasa Malaysia Tingkatan 1 |
Refleksi | Pelajar dengan bimbingan guru dapat memahami maksud setiap rangkap dan dan ciri-ciri syair. |
Tingkatan | 3I/J (Masa: 4.00 – 5.10) |
Matapelajaran | Pendidikan Moral |
Tajuk | Hidup Bermakna Tanpa Aids |
Tajuk Khas | Fikir dan Jawab |
Objektif | 1. Mengenal pasti punca jangkitan HIV atau AIDS. 2. Menyayangi diri dengan menjauhi gejala yang boleh menyebabkan HIV dan AIDS. 3. Mengamalkan gaya hidup sihat tanpa AIDS. 4. Melibatkan diri dalam usaha membantu penghidap HIV atau AIDS. |
Prosedur | 1. Perbincangan dan soal jawab. 2. Simulasi 3. Refleksi 4. Menyalin nota guru |
ABM | Buku Teks, halaman 48-49 |
Penerapan Nilai | Mengetahui punca jangkitan HIV/AIDS dan cara ia merebak serta akibat yang terpaksa dihadapi oleh penghidap HIV/AIDS. |
Penilaian | Pelajar dapat menyatakan pendapat dan usaha untuk menjadi individu yang mengamalkan cara hidup sihat dalam kehidupan seharian mereka. |
Refleksi | Pelajar dapat menyatakan sikap yang perlu ada pada setiap individu bagi mengelakkan diri daripada perbuatan yang boleh mengakibatkan jangkitan HIV/AIDS. |
JUMAAT – 3 APRIL 2009
Tingkatan | 3L (Masa:3.10-3.45) 3N (Masa:4.35-5.10) |
Matapelajaran | Pendidikan Moral |
Tajuk | Kerajinan Penentu Kejayaan |
Tajuk Khas | Iktibar Bersama/Renung Bersama/5 Kompenan Kerajinan |
Objektif | 1.Mengetahui bahawa kejayaan boleh dicapai melalui usaha berterusan. 2.Mencontohi sikap individu yang telah berjaya. 3.Mengamalkan sikap kerajinan untuk mencapai kejayaan. |
Prosedur | 1. Perbincangan dan soal jawab. 2. Simulasi 3. Refleksi 4. Menyalin nota guru dan membuat latihan. |
ABM | Buku Teks, halaman 46-47 |
Penerapan Nilai | Kepentingan sikap rajin untuk berjaya dalam pelbagai bidang. |
Penilaian | 1.Pelajar dapat mengetahui kepentingan sikap rajin dalam dalam kehidupan seharian. 2.Mengenal pasti factor-faktor kejayaan seseorang individu. |
Refleksi | Pelajar dapat menyatakan pendapat dan usaha untuk menjadi insan yang mempunyai sikap rajin dalam melakukan sesuatu tugas atau mencapai impian mereka. |
Tingkatan | 1G (Masa: 5.10 – 6.00) |
Matapelajaran | Bahasa Malaysia |
Unit/ Tema | Syair Badrul Zaman |
Topik | Puisi Tradisional |
Fokus Utama | 10.4 Menyatakan jenis, ciri, tema, bahasa, dan unsur bunyi dalam puisi |
Fokus Sampingan | 10.0 Memahami dan memberikan respon peribadi tentang karya sastera. 10.3 Menyatakan bentuk dan nada puisi. |
Objektif Pembelajaran | 1. Menyatakan maksud setiap rangkap dalam syair. 3. Menjawab soalan berkenaan Syair Badrul Zaman. |
Aktiviti P&P | 1. Melafazkan syair dengan rima yang betul. 2. Menyatakan maksud setiap rangkap syair. 3. Menjawab soalan pemahaman dengan tepat dan gramatis |
Sistem Bahasa | Kata hubung |
Penerapan Nilai | Kasih sayang, berbudi bahasa, baik hati |
Pendekatan Ilmu | Pendidikan Moral |
BBM/ SPP | Antologi Sehijau Warna Daun, Buku Rujukan Esensi Bahasa Malaysia Tingkatan 1 |
Refleksi | Pelajar dengan bimbingan guru dapat memahami maksud setiap rangkap dan dan ciri-ciri syair. |
No comments:
Post a Comment