ISNIN – 6 APRIL 2009
Tingkatan | 3N (Masa: 12.50 – 2.00) 3D (Masa : 4.35 – 5.45) |
Matapelajaran | Pendidikan Moral |
Tajuk | Hidup Bermakna Tanpa Aids/ Iktibar Bersama |
Tajuk Khas | Fikir dan Jawab/ Iktibar Bersama |
Objektif | 1. Mengenal pasti punca jangkitan HIV atau AIDS. 2. Menyayangi diri dengan menjauhi gejala yang boleh menyebabkan HIV dan AIDS. 3. Mengamalkan gaya hidup sihat tanpa AIDS. 4. Melibatkan diri dalam usaha membantu penghidap HIV atau AIDS. |
Prosedur | 1. Perbincangan dan soal jawab. 2. Simulasi 3. Refleksi 4. Menyalin nota guru |
ABM | Buku Teks, halaman 48-50 |
Penerapan Nilai | 1. Mengetahui punca jangkitan HIV/AIDS dan cara ia merebak serta akibat yang terpaksa dihadapi oleh penghidap HIV/AIDS. 2. Menerapkan nilai menghargai nyawa dengan menjauhkan diri daripada gejala yang boleh membawa jangkitan HIV /AIDS. 3. Memupuk nilai prihatin terhadap usaha membantu mangsa AIDS/HIV. |
Penilaian | Pelajar dapat menyatakan pendapat dan usaha untuk menjadi individu yang mengamalkan cara hidup sihat dalam kehidupan seharian mereka. |
Refleksi | Pelajar dapat menyatakan sikap yang perlu ada pada setiap individu bagi mengelakkan diri daripada perbuatan yang boleh mengakibatkan jangkitan HIV/AIDS. |
Tingkatan | 1I (Masa: 2.00 – 3.10) |
Matapelajaran | Bahasa Malaysia |
Unit/ Tema | |
Topik | Karangan Jenis Peribahasa |
Fokus Utama | 12.2 Memilih isi yang bernas dan membina krangka penulisan |
Fokus Sampingan | 12.4 Menyusun isi dan menggunakan penanda wacana untuk menghasilkan perenggan yang koheren |
Objektif Pembelajaran | 1. Menulis karangan dengan format yang betul dan ayat yang gramatis. 2. Mendedahkan para pelajar kaitan peribahasa dalam kehidupan masyarakat Melayu dan situasi tertentu. 3. Berbincang dan memberikan maksud beberapa peribahasa yang biasa digunakan kepada pelajar sebagai rujukan. |
Aktiviti P&P | 1. Pelajar menyalin nota yang dberikan oleh guru (format menulis karangan). 2. Perbincangan ( dengan bimbingan guru) 3. Pelajar mencatat hasil perbincangan. 4. Pelajar menyiapkan latihan yang diberikan oleh guru. |
Sistem Bahasa | Kata hubung |
Penerapan Nilai | Kasih sayang, budi bahasa,kerajinan |
Pendekatan Ilmu | Pendidikan Moral |
BBM/ SPP | Buku Rujukan Esensi Bahasa Malaysia Tingkatan 1 |
Refleksi | Pelajar dengan bimbingan guru dapat memahami cara menulis karangan dengan format yang betul. |
SELASA-7 APRIL 2009
Tingkatan | 3L (Masa : 12.50-2.00) |
Matapelajaran | Pendidikan Moral |
Tajuk | Hidup Bermakna Tanpa Aids |
Tajuk Khas | Fikir dan Jawab/ Iktibar Bersama |
Objektif | 1. Mengenal pasti punca jangkitan HIV atau AIDS. 2. Menyayangi diri dengan menjauhi gejala yang boleh menyebabkan HIV dan AIDS. 3. Mengamalkan gaya hidup sihat tanpa AIDS. 4. Melibatkan diri dalam usaha membantu penghidap HIV atau AIDS. |
Prosedur | 1. Perbincangan dan soal jawab. 2. Simulasi 3. Refleksi 4. Menyalin nota guru |
ABM | Buku Teks, halaman 48-50 |
Penerapan Nilai | 1. Mengetahui punca jangkitan HIV/AIDS dan cara ia merebak serta akibat yang terpaksa dihadapi oleh penghidap HIV/AIDS. 2. Menerapkan nilai menghargai nyawa dengan menjauhkan diri daripada gejala yang boleh membawa jangkitan HIV /AIDS. 3. Memupuk nilai prihatin terhadap usaha membantu mangsa AIDS/ HIV. |
Penilaian | Pelajar dapat menyatakan pendapat dan usaha untuk menjadi individu yang mengamalkan cara hidup sihat dalam kehidupan seharian mereka. |
Refleksi | Pelajar dapat menyatakan sikap yang perlu ada pada setiap individu bagi mengelakkan diri daripada perbuatan yang boleh mengakibatkan jangkitan HIV/AIDS. |
Tingkatan | 3J (Masa : 3.25-4.00) 3I/J(Masa : 4.00-4.35) |
Matapelajaran | Pendidikan Moral |
Tajuk | Hidup Bermakna Tanpa Aids |
Tajuk Khas | Latihan Pengukuhan/ Iktibar Bersama |
Objektif | 1. Mengenal pasti punca jangkitan HIV atau AIDS. 2. Menyayangi diri dengan menjauhi gejala yang boleh menyebabkan HIV dan AIDS. 3. Mengamalkan gaya hidup sihat tanpa AIDS. 4. Melibatkan diri dalam usaha membantu penghidap HIV atau AIDS. |
Prosedur | 1. Perbincangan dan soal jawab. 2. Simulasi 3. Refleksi 4. Menyalin nota guru |
ABM | Buku Teks, halaman 50 |
Penerapan Nilai | Menerapkan nilai menghargai nyawa dengan menjauhkan diri daripada gejala yang boleh membawa jangkitan HIV /AIDS. Memupuk nilai prihatin terhadap usaha membantu mangsa AIDS/HIV. |
Penilaian | Pelajar dapat menyatakan pendapat dan usaha untuk menjadi individu yang mengamalkan cara hidup sihat dalam kehidupan seharian mereka. |
Refleksi | Pelajar dapat menyatakan sikap yang perlu ada pada setiap individu bagi mengelakkan diri daripada perbuatan yang boleh mengakibatkan jangkitan HIV/AIDS. |
Tingkatan | 1G (Masa: 4.35-5.45) |
Matapelajaran | Bahasa Malaysia |
Unit/ Tema | |
Topik | Karangan Jenis Peribahasa |
Fokus Utama | 12.2 Memilih isi yang bernas dan membina krangka penulisan |
Fokus Sampingan | 12.4 Menyusun isi dan menggunakan penanda wacana untuk menghasilkan perenggan yang koheren |
Objektif Pembelajaran | 1. Menulis karangan dengan format yang betul dan ayat yang gramatis. 2. Mendedahkan para pelajar kaitan peribahasa dalam kehidupan masyarakat Melayu dan situasi tertentu. 3. Berbincang dan memberikan maksud beberapa peribahasa yang biasa digunakan kepada pelajar sebagai rujukan. |
Aktiviti P&P | 1. Pelajar menyalin nota yang dberikan oleh guru (format menulis karangan). 2. Perbincangan ( dengan bimbingan guru) 3. Pelajar mencatat hasil perbincangan. 4. Pelajar menyiapkan latihan yang diberikan oleh guru. |
Sistem Bahasa | Kata hubung |
Penerapan Nilai | Kasih sayang, budi bahasa,kerajinan |
Pendekatan Ilmu | Pendidikan Moral |
BBM/ SPP | Buku Rujukan Esensi Bahasa Malaysia Tingkatan 1 |
Refleksi | Pelajar dengan bimbingan guru dapat memahami cara menulis karangan dengan format yang betul. |
RABU –8 APRIL 2009
Tingkatan | 1G (Masa: 12.50 – 2.00) 1I (Masa: 4.00 – 5.10) |
Matapelajaran | Bahasa Malaysia |
Unit/ Tema | |
Topik | NILAM |
Fokus Utama | 7.0 Mendapatkan maklumat daripada pelbagai sumber yang dibaca. |
Fokus Sampingan | 10.0 Memahami dan memberikan respons peribadi tentang karya sastera |
Objektif Pembelajaran | 1. Menerangkan kepentingan amalan membaca kepada pelajar-pelajar. 2. Memupuk dan menyemai minat membaca melalui pemahaman buku-buku yang dibaca. |
Aktiviti P&P | 1. Pelajar membaca buku -buku yang diberikan. 2. Pelajar mencatat hasil pembacaan dalam buku latihan |
Sistem Bahasa | Kata sendi nama |
Penerapan Nilai | Kasih sayang,bertanggungjawab |
Pendekatan Ilmu | Pendidikan Moral |
BBM/ SPP | Buku-buku cerita |
Refleksi | Pelajar dengan bimbingan guru dapat menghasilkan sinopsis cerita yang dibaca. |
Tingkatan 3D ( Masa : 5.45-6.20) | |
Matapelajaran | Pendidikan Moral |
Tajuk | Hidup Bermakna Tanpa Aids |
Tajuk Khas | Renung Bersama/Projek Bersama |
Objektif | 1. Mengenal pasti punca jangkitan HIV atau AIDS. 2. Menyayangi diri dengan menjauhi gejala yang boleh menyebabkan HIV dan AIDS. 3. Mengamalkan gaya hidup sihat tanpa AIDS. 4. Melibatkan diri dalam usaha membantu penghidap HIV atau AIDS. |
Prosedur | 1. Perbincangan dan soal jawab. 2. Simulasi 3. Refleksi 4. Menyalin nota guru |
ABM | Buku Teks, halaman 51-53 |
Penerapan Nilai | 1. Menyedari betapa serius dan bahayanya HIV/AIDS dan langkah yang berkesan untuk mencegah kanak-kanak daripada dijangkiti HIV/AIDS. 2. Memupuk kesedaran tentang bahaya AIDS/HIV. |
Penilaian | |
Refleksi |
KHAMIS –9 APRIL 2009
Tingkatan | 1I (Masa: 12.50 – 2.00) |
Matapelajaran | Bahasa Malaysia |
Unit/ Tema | Sajak Seorang Guru Tua |
Topik | Puisi Moden |
Fokus Utama | 10.4 Menyatakan jenis, ciri, tema, bahasa, dan unsur bunyi dalam puisi |
Fokus Sampingan | 10.0 Memahami dan memberikan respon peribadi tentang karya sastera. 10.3 Menyatakan bentuk dan nada puisi. |
Objektif Pembelajaran | 1. Menyatakan maksud setiap rangkap sajak. 2. Menjelaskan aspek nilai dan pengajaran dalam sajak. 3. Menjawab soalan berkenaan sajak. |
Aktiviti P&P | 1. Melafazkan sajak dengan rima yang betul. 2. Menyatakan maksud setiap rangkap sajak. 3. Menjawab soalan pemahaman dengan tepat dan gramatis |
Sistem Bahasa | Kata hubung |
Penerapan Nilai | Kasih sayang, berbudi bahasa, mengenang jasa |
Pendekatan Ilmu | Pendidikan Moral |
BBM/ SPP | Antologi Sehijau Warna Daun, Buku Rujukan Esensi Bahasa Malaysia Tingkatan 1 |
Refleksi |
Tingkatan | 3I/J (Masa: 4.00 – 5.10) |
Matapelajaran | Pendidikan Moral |
Tajuk | Hidup Bermakna Tanpa Aids |
Tajuk Khas | Renung Bersama/Projek Bersama |
Objektif | 1. Mengenal pasti punca jangkitan HIV atau AIDS. 2. Menyayangi diri dengan menjauhi gejala yang boleh menyebabkan HIV dan AIDS. 3. Mengamalkan gaya hidup sihat tanpa AIDS. 4. Melibatkan diri dalam usaha membantu penghidap HIV atau AIDS. |
Prosedur | 1. Perbincangan dan soal jawab. 2. Simulasi 3. Refleksi 4. Menyalin nota guru |
ABM | Buku Teks, halaman 51-53 |
Penerapan Nilai | 1. Menyedari betapa serius dan bahayanya HIV/AIDS dan langkah yang berkesan untuk mencegah kanak-kanak daripada dijangkiti HIV/AIDS. 2. Memupuk kesedaran tentang bahaya AIDS/HIV. |
Penilaian | |
Refleksi |
JUMAAT – 10 APRIL 2009
CUTI GOOD FRIDAY |
Nice blog.
ReplyDeleteYour RPH is up to date.
Keep up the good work.
From
GK Tek. & Vok.
SMK Serian