Tuesday, April 7, 2009

MINGGU 15

ISNIN – 6 APRIL 2009

Tingkatan

3N (Masa: 12.50 – 2.00)

3D (Masa : 4.35 – 5.45)

Matapelajaran

Pendidikan Moral

Tajuk

Hidup Bermakna Tanpa Aids/ Iktibar Bersama

Tajuk Khas

Fikir dan Jawab/ Iktibar Bersama

Objektif

1. Mengenal pasti punca jangkitan HIV atau AIDS.

2. Menyayangi diri dengan menjauhi gejala yang boleh

menyebabkan HIV dan AIDS.

3. Mengamalkan gaya hidup sihat tanpa AIDS.

4. Melibatkan diri dalam usaha membantu penghidap HIV atau

AIDS.

Prosedur

1. Perbincangan dan soal jawab.

2. Simulasi

3. Refleksi

4. Menyalin nota guru

ABM

Buku Teks, halaman 48-50

Penerapan Nilai

1. Mengetahui punca jangkitan HIV/AIDS dan cara ia merebak serta akibat yang terpaksa dihadapi oleh penghidap HIV/AIDS.

2. Menerapkan nilai menghargai nyawa dengan menjauhkan diri

daripada gejala yang boleh membawa jangkitan HIV /AIDS.

3. Memupuk nilai prihatin terhadap usaha membantu mangsa

AIDS/HIV.

Penilaian

Pelajar dapat menyatakan pendapat dan usaha untuk menjadi individu yang mengamalkan cara hidup sihat dalam kehidupan seharian mereka.

Refleksi

Pelajar dapat menyatakan sikap yang perlu ada pada setiap individu bagi mengelakkan diri daripada perbuatan yang boleh mengakibatkan jangkitan HIV/AIDS.


 

Tingkatan

1I (Masa: 2.00 – 3.10)

Matapelajaran

Bahasa Malaysia

Unit/ Tema

 

Topik

Karangan Jenis Peribahasa

Fokus Utama

12.2 Memilih isi yang bernas dan membina krangka penulisan

Fokus Sampingan

12.4 Menyusun isi dan menggunakan penanda wacana untuk menghasilkan perenggan yang koheren

Objektif Pembelajaran

1. Menulis karangan dengan format yang betul dan ayat yang gramatis.

2. Mendedahkan para pelajar kaitan peribahasa dalam kehidupan masyarakat Melayu dan situasi tertentu.

3. Berbincang dan memberikan maksud beberapa peribahasa yang biasa digunakan kepada pelajar sebagai rujukan.

Aktiviti P&P

1. Pelajar menyalin nota yang dberikan oleh guru (format menulis karangan).

2. Perbincangan ( dengan bimbingan guru)

3. Pelajar mencatat hasil perbincangan.

4. Pelajar menyiapkan latihan yang diberikan oleh guru.

Sistem Bahasa

Kata hubung

Penerapan Nilai

Kasih sayang, budi bahasa,kerajinan

Pendekatan Ilmu

Pendidikan Moral

BBM/ SPP

Buku Rujukan Esensi Bahasa Malaysia Tingkatan 1

Refleksi

Pelajar dengan bimbingan guru dapat memahami cara menulis karangan dengan format yang betul.


 

SELASA-7 APRIL 2009

Tingkatan

3L (Masa : 12.50-2.00)

Matapelajaran

Pendidikan Moral

Tajuk

Hidup Bermakna Tanpa Aids

Tajuk Khas

Fikir dan Jawab/ Iktibar Bersama

Objektif

1. Mengenal pasti punca jangkitan HIV atau AIDS.

2. Menyayangi diri dengan menjauhi gejala yang boleh

menyebabkan HIV dan AIDS.

3. Mengamalkan gaya hidup sihat tanpa AIDS.

4. Melibatkan diri dalam usaha membantu penghidap HIV atau

AIDS.

Prosedur

1. Perbincangan dan soal jawab.

2. Simulasi

3. Refleksi

4. Menyalin nota guru

ABM

Buku Teks, halaman 48-50

Penerapan Nilai

1. Mengetahui punca jangkitan HIV/AIDS dan cara ia merebak serta akibat yang terpaksa dihadapi oleh penghidap HIV/AIDS.

2. Menerapkan nilai menghargai nyawa dengan menjauhkan diri

daripada gejala yang boleh membawa jangkitan HIV /AIDS.

3. Memupuk nilai prihatin terhadap usaha membantu mangsa AIDS/ HIV.

Penilaian

Pelajar dapat menyatakan pendapat dan usaha untuk menjadi individu yang mengamalkan cara hidup sihat dalam kehidupan seharian mereka.

Refleksi

Pelajar dapat menyatakan sikap yang perlu ada pada setiap individu bagi mengelakkan diri daripada perbuatan yang boleh mengakibatkan jangkitan HIV/AIDS.


 

Tingkatan

3J (Masa : 3.25-4.00)

3I/J(Masa : 4.00-4.35)

Matapelajaran

Pendidikan Moral

Tajuk

Hidup Bermakna Tanpa Aids

Tajuk Khas

Latihan Pengukuhan/ Iktibar Bersama

Objektif

1. Mengenal pasti punca jangkitan HIV atau AIDS.

2. Menyayangi diri dengan menjauhi gejala yang boleh

menyebabkan HIV dan AIDS.

3. Mengamalkan gaya hidup sihat tanpa AIDS.

4. Melibatkan diri dalam usaha membantu penghidap HIV atau

AIDS.

Prosedur

1. Perbincangan dan soal jawab.

2. Simulasi

3. Refleksi

4. Menyalin nota guru

ABM

Buku Teks, halaman 50

Penerapan Nilai

Menerapkan nilai menghargai nyawa dengan menjauhkan diri

daripada gejala yang boleh membawa jangkitan HIV /AIDS.

Memupuk nilai prihatin terhadap usaha membantu mangsa

AIDS/HIV.

Penilaian

Pelajar dapat menyatakan pendapat dan usaha untuk menjadi individu yang mengamalkan cara hidup sihat dalam kehidupan seharian mereka.

Refleksi

Pelajar dapat menyatakan sikap yang perlu ada pada setiap individu bagi mengelakkan diri daripada perbuatan yang boleh mengakibatkan jangkitan HIV/AIDS.


 

Tingkatan

1G (Masa: 4.35-5.45)

Matapelajaran

Bahasa Malaysia

Unit/ Tema

 

Topik

Karangan Jenis Peribahasa

Fokus Utama

12.2 Memilih isi yang bernas dan membina krangka penulisan

Fokus Sampingan

12.4 Menyusun isi dan menggunakan penanda wacana untuk menghasilkan perenggan yang koheren

Objektif Pembelajaran

1. Menulis karangan dengan format yang betul dan ayat yang gramatis.

2. Mendedahkan para pelajar kaitan peribahasa dalam kehidupan masyarakat Melayu dan situasi tertentu.

3. Berbincang dan memberikan maksud beberapa peribahasa yang biasa digunakan kepada pelajar sebagai rujukan.

Aktiviti P&P

1. Pelajar menyalin nota yang dberikan oleh guru (format menulis karangan).

2. Perbincangan ( dengan bimbingan guru)

3. Pelajar mencatat hasil perbincangan.

4. Pelajar menyiapkan latihan yang diberikan oleh guru.

Sistem Bahasa

Kata hubung

Penerapan Nilai

Kasih sayang, budi bahasa,kerajinan

Pendekatan Ilmu

Pendidikan Moral

BBM/ SPP

Buku Rujukan Esensi Bahasa Malaysia Tingkatan 1

Refleksi

Pelajar dengan bimbingan guru dapat memahami cara menulis karangan dengan format yang betul.


 

RABU –8 APRIL 2009

Tingkatan

1G (Masa: 12.50 – 2.00)

1I (Masa: 4.00 – 5.10)

Matapelajaran

Bahasa Malaysia

Unit/ Tema

 

Topik

NILAM

Fokus Utama

7.0 Mendapatkan maklumat daripada pelbagai sumber yang dibaca.

Fokus Sampingan

10.0 Memahami dan memberikan respons peribadi tentang karya sastera

Objektif Pembelajaran

1. Menerangkan kepentingan amalan membaca kepada pelajar-pelajar.

2. Memupuk dan menyemai minat membaca melalui pemahaman buku-buku yang dibaca.

Aktiviti P&P

1. Pelajar membaca buku -buku yang diberikan.

2. Pelajar mencatat hasil pembacaan dalam buku latihan

Sistem Bahasa

Kata sendi nama

Penerapan Nilai

Kasih sayang,bertanggungjawab

Pendekatan Ilmu

Pendidikan Moral

BBM/ SPP

Buku-buku cerita

Refleksi

Pelajar dengan bimbingan guru dapat menghasilkan sinopsis cerita yang dibaca.


 

Tingkatan 3D ( Masa : 5.45-6.20)

Matapelajaran

Pendidikan Moral

Tajuk

Hidup Bermakna Tanpa Aids

Tajuk Khas

Renung Bersama/Projek Bersama

Objektif

1. Mengenal pasti punca jangkitan HIV atau AIDS.

2. Menyayangi diri dengan menjauhi gejala yang boleh

menyebabkan HIV dan AIDS.

3. Mengamalkan gaya hidup sihat tanpa AIDS.

4. Melibatkan diri dalam usaha membantu penghidap HIV atau

AIDS.

Prosedur

1. Perbincangan dan soal jawab.

2. Simulasi

3. Refleksi

4. Menyalin nota guru

ABM

Buku Teks, halaman 51-53

Penerapan Nilai

1. Menyedari betapa serius dan bahayanya HIV/AIDS dan langkah

yang berkesan untuk mencegah kanak-kanak daripada dijangkiti

HIV/AIDS.

2. Memupuk kesedaran tentang bahaya AIDS/HIV.

Penilaian

 

Refleksi

 


 

KHAMIS –9 APRIL 2009

Tingkatan

1I (Masa: 12.50 – 2.00)

Matapelajaran

Bahasa Malaysia

Unit/ Tema

Sajak Seorang Guru Tua

Topik

Puisi Moden

Fokus Utama

10.4 Menyatakan jenis, ciri, tema, bahasa, dan unsur bunyi dalam puisi

Fokus Sampingan

10.0 Memahami dan memberikan respon peribadi tentang karya sastera.

10.3 Menyatakan bentuk dan nada puisi.

Objektif Pembelajaran

1. Menyatakan maksud setiap rangkap sajak.

2. Menjelaskan aspek nilai dan pengajaran dalam sajak.

3. Menjawab soalan berkenaan sajak. 

Aktiviti P&P

1. Melafazkan sajak dengan rima yang betul.

2. Menyatakan maksud setiap rangkap sajak.

3. Menjawab soalan pemahaman dengan tepat dan gramatis 

Sistem Bahasa

Kata hubung

Penerapan Nilai

Kasih sayang, berbudi bahasa, mengenang jasa

Pendekatan Ilmu

Pendidikan Moral

BBM/ SPP

Antologi Sehijau Warna Daun, Buku Rujukan Esensi Bahasa Malaysia Tingkatan 1

Refleksi

 


 

Tingkatan

3I/J (Masa: 4.00 – 5.10)

Matapelajaran

Pendidikan Moral

Tajuk

Hidup Bermakna Tanpa Aids

Tajuk Khas

Renung Bersama/Projek Bersama

Objektif

1. Mengenal pasti punca jangkitan HIV atau AIDS.

2. Menyayangi diri dengan menjauhi gejala yang boleh

menyebabkan HIV dan AIDS.

3. Mengamalkan gaya hidup sihat tanpa AIDS.

4. Melibatkan diri dalam usaha membantu penghidap HIV atau

AIDS.

Prosedur

1. Perbincangan dan soal jawab.

2. Simulasi

3. Refleksi

4. Menyalin nota guru

ABM

Buku Teks, halaman 51-53

Penerapan Nilai

1. Menyedari betapa serius dan bahayanya HIV/AIDS dan langkah

yang berkesan untuk mencegah kanak-kanak daripada dijangkiti

HIV/AIDS.

2. Memupuk kesedaran tentang bahaya AIDS/HIV.

Penilaian

 

Refleksi

 


 


 

JUMAAT – 10 APRIL 2009


 

CUTI GOOD FRIDAY

1 comment:

  1. Nice blog.
    Your RPH is up to date.
    Keep up the good work.

    From
    GK Tek. & Vok.
    SMK Serian

    ReplyDelete