ISNIN – 20 APRIL 2009
Tingkatan | 3N (Masa: 12.50 – 2.00) |
Matapelajaran | Pendidikan Moral |
Tajuk | Pembangunan Untuk Semua Menjamin Kemakmuran Negara |
Tajuk Khas | Iktibar Bersama/Bincangkan bersama-sama |
Objektif | 1. Menyedari kepentingan prinsip keadilan demi kesejahteraan negara. 2.Mengenalpasti kemudahan yang disediakan oleh kerajaan. 3. Menghargai kemudahan yang disediakan |
Prosedur | 1. Perbincangan dan soal jawab. 2. Simulasi 3. Refleksi 4. Menyalin nota guru dan buat latihan. |
ABM | Buku Teks, halaman 54,55,57,58 |
Penerapan Nilai | 1. Mengetahui kepentingan konsep keadilan dalam usaha membangunkan negara. 2.Meramalkan kesan yang akan berlaku sekiranya pembangunan hanya ditumpukan di kawasan bandar sahaja. 3.Menyedari keprihatinan kerajaan meningkatkan taraf hidup rakyat. |
Penilaian | Pelajar dapat menyatakan pendapat dan usaha berkenaan kepentingan konsep keadilan yang dilaksanakan oleh kerajaan. |
Refleksi | Pelajar dapat menyatakan kepentingan konsep keadilan dalam melaksanakan sesuatu kerja atau tugas. |
Tingkatan | 3D (Masa : 4.35 – 5.45) |
Matapelajaran | Pendidikan Moral |
Tajuk | Bijak Bertindak Menjamin Kesejahteraan |
Tajuk Khas | Fikir dan Jawab/Iktibar Bersama |
Objektif | 1.Mengenal pasti gejala sosial yang berlaku dalam masyarakat. 2.Memahami kepentingan mengamalkan sikap rasional. 3.Mengamalkan sikap rasional dalam kehidupan harian. |
Prosedur | 1. Perbincangan dan soal jawab. 2. Simulasi 3. Refleksi 4. Menyalin nota guru dan buat latihan. |
ABM | Buku Teks, halaman 59,60,61 |
Penerapan Nilai | 1. Menyatakan gejala social yang mengancam remaja pada masa kini. 2.Mengenal pasti ciri seorang yang rasional. 3.Mengkaji kesan sekiranya seseorang tidak mempunyai sikap rasional. |
Penilaian | Pelajar dapat menyatakan gejala sosial yang mengancam remaja pada masa kini dan kepentingan nilai rasional dalam membuat tindakan atau keputusan. |
Refleksi | Pelajar dapat menyatakan kepentingan nilai rasional dalam membuat keputusan atau tindakan. |
Tingkatan | 1I (Masa: 2.00 – 3.10) |
Matapelajaran | Bahasa Malaysia |
Unit/ Tema | Karangan berdasarkan bahan ransangan |
Topik | Penggunaan Komputer Dalam Kehidupan Seharian |
Fokus Utama | 9.0 Menyampaikan maklumat untuk tujuan tertentu |
Fokus Sampingan | 7.1 Mengenal pasti dan menyatakan gambaran keseluruhan, idea utama, isi penting dan isi relevan tentang bahan yang didengar, dibaca dan ditonton. 7.5 Memahami dan meneliti maksud tersurat dan tersirat daripada sesuatu bahan. |
Objektif Pembelajaran | 1. Menghasilkan sebuah huraian berdasarkan gambar yang diberikan yang panjangnya lebih kurang 120 patah perkataan. 2. Mengenal pasti dan menyatakan isi-isi penting yang terdapat dalam jadual. |
Aktiviti P&P |
|
Sistem Bahasa | Kata hubung |
Penerapan Nilai | Kasih sayang |
Pendekatan Ilmu | Pendidikan Moral, ICT |
BBM/ SPP | Buku Rujukan Bahasa Malaysia |
Refleksi | Pelajar dengan bimbingan guru dapat memahami gambar yang diberikan dan berusaha untuk menghasilkan karangan yang panjangnya lebih kurang 120 patah perkataan. |
SELASA-21 APRIL 2009
Tingkatan | 3L (Masa : 12.50-2.00) |
Matapelajaran | Pendidikan Moral |
Tajuk | Bijak Bertindak Menjamin Kesejahteraan |
Tajuk Khas | Fikir dan Jawab/Iktibar Bersama |
Objektif | 1.Mengenal pasti gejala sosial yang berlaku dalam masyarakat. 2.Memahami kepentingan mengamalkan sikap rasional. 3.Mengamalkan sikap rasional dalam kehidupan harian. |
Prosedur | 1. Perbincangan dan soal jawab. 2. Simulasi 3. Refleksi 4. Menyalin nota guru dan buat latihan. |
ABM | Buku Teks, halaman 59,60,61 |
Penerapan Nilai | 1. Menyatakan gejala social yang mengancam remaja pada masa kini. 2.Mengenal pasti ciri seorang yang rasional. 3.Mengkaji kesan sekiranya seseorang tidak mempunyai sikap rasional. |
Penilaian | Pelajar dapat menyatakan gejala sosial yang mengancam remaja pada masa kini dan kepentingan nilai rasional dalam membuat tindakan atau keputusan. |
Refleksi | Pelajar dapat menyatakan kepentingan nilai rasional dalam membuat keputusan atau tindakan. |
Tingkatan | 3J (Masa : 3.25-4.00) 3I/J(Masa : 4.00-4.35) |
Matapelajaran | Pendidikan Moral |
Tajuk | Berhemat Dalam Perbelanjaan |
Tajuk Khas | Fikir dan Jawab |
Objektif | 1.Menyedari kepentingan sikap sederhana semasa berbelanja. 2.Mengamalkan sikap sederhana dalam kehidupan harian. |
Prosedur | 1. Perbincangan dan soal jawab. 2. Simulasi 3. Refleksi 4. Menyalin nota guru/Membust latihan |
ABM | Buku Teks, halaman 65 |
Penerapan Nilai | Pelajar dapat menyedari kepentingan merancang perbelanjaan secara sederhana serta mengutamakan perbelanjaan mengikut keutamaan. |
Penilaian | Pelajar dapat menyatakan pendapat dan usaha untuk tidak bersikap keterlaluan dalam membuat pertimbangan dan tindakan tanpa mengabaikan kepentingan diri dan orang lain. |
Refleksi | Pelajar dapat menyatakan kepentingan sikap sederhana dalam merancang perbelanjaan harian. |
Tingkatan | 1I (Masa: 2.00 – 3.10) |
Matapelajaran | Bahasa Malaysia |
Unit/ Tema | Karangan berdasarkan bahan ransangan |
Topik | Penggunaan Komputer Dalam Kehidupan Seharian |
Fokus Utama | 9.0 Menyampaikan maklumat untuk tujuan tertentu |
Fokus Sampingan | 7.1 Mengenal pasti dan menyatakan gambaran keseluruhan, idea utama, isi penting dan isi relevan tentang bahan yang didengar, dibaca dan ditonton. 7.5 Memahami dan meneliti maksud tersurat dan tersirat daripada sesuatu bahan. |
Objektif Pembelajaran | 1. Menghasilkan sebuah huraian berdasarkan gambar yang diberikan yang panjangnya lebih kurang 120 patah perkataan. 2. Mengenal pasti dan menyatakan isi-isi penting yang terdapat dalam jadual. |
Aktiviti P&P |
|
Sistem Bahasa | Kata hubung |
Penerapan Nilai | Kasih sayang |
Pendekatan Ilmu | Pendidikan Moral, ICT |
BBM/ SPP | Buku Rujukan Bahasa Malaysia |
Refleksi | Pelajar dengan bimbingan guru dapat memahami gambar yang diberikan dan berusaha untuk menghasilkan karangan yang panjangnya lebih kurang 120 patah perkataan. |
RABU –22 APRIL 2009
Tingkatan | 1G (Masa: 12.50 – 2.00) 1I (Masa: 4.00 – 5.10) |
Matapelajaran | Bahasa Malaysia |
Unit/ Tema | Penaksiran Lisan Berasaskan Sekolah (PLBS) |
Topik | Amalan Membaca/ Gejala Sosial Pada Masa Kini |
Fokus Utama | 3.0 Berunding secara santun untuk mendapat persetujuan dan kata sepakat. |
Fokus Sampingan | 3.3 Menyatakan pendirian yang jelas dengan mengemukakan maklumat yang relevan. 8.0 Memproses maklumat mengikut keperluan tertentu. |
Objektif Pembelajaran | Menguji kebolehan para pelajar menjawab soalan secara lisan, sama ada berstruktur dan gramatis. |
Aktiviti P&P | 1. Pelajar-pelajar dikehendaki mencari maklumat berhubung tajuk yang diberi berdasarkan soalan-soalan yang berkaitan melalui perbincangan dengan rakan dalam masa 15 minit. 2.Guru menyuruh pelajar menjawab soalan mengikut giliran secara lisan. |
Sistem Bahasa | Kata sendi nama/kata hubung |
Penerapan Nilai | Kasih sayang,bertanggungjawab,hormat-menghormati |
Pendekatan Ilmu | Pendidikan Moral |
BBM/ SPP | Isu-isu semasa/pendidikan moral |
Refleksi | Hampir semua pelajar yang dipilih menjawab soalan guru dengan ringkas dan tidak memberikan jawapan yang memuaskan. |
Tingkatan 3D ( Masa : 5.45-6.20) | |
Matapelajaran | Pendidikan Moral |
Tajuk | Berhemat Dalam Perbelanjaan |
Tajuk Khas | Fikir dan Jawab |
Objektif | 1.Menyedari kepentingan sikap sederhana semasa berbelanja. 2.Mengamalkan sikap sederhana dalam kehidupan harian. |
Prosedur | 1. Perbincangan dan soal jawab. 2. Simulasi 3. Refleksi 4. Menyalin nota guru/Membust latihan |
ABM | Buku Teks, halaman 65 |
Penerapan Nilai | Pelajar dapat menyedari kepentingan merancang perbelanjaan secara sederhana serta mengutamakan perbelanjaan mengikut keutamaan. |
Penilaian | Pelajar dapat menyatakan pendapat dan usaha untuk tidak bersikap keterlaluan dalam membuat pertimbangan dan tindakan tanpa mengabaikan kepentingan diri dan orang lain. |
Refleksi | Pelajar dapat menyatakan kepentingan sikap sederhana dalam merancang perbelanjaan harian. |
KHAMIS –23 APRIL 2009
Tingkatan | 1I (Masa: 12.50 – 2.00) |
Matapelajaran | Bahasa Malaysia |
Unit/ Tema | Sajak Surat Dari Kampus |
Topik | Puisi Moden |
Fokus Utama | 10.4 Menyatakan jenis, ciri, tema, bahasa, dan unsur bunyi dalam puisi |
Fokus Sampingan | 10.0 Memahami dan memberikan respon peribadi tentang karya sastera. 10.3 Menyatakan bentuk dan nada puisi. |
Objektif Pembelajaran | 1. Menyatakan maksud setiap rangkap sajak. 2. Menjelaskan aspek nilai dan pengajaran dalam sajak. 3. Menjawab soalan berkenaan sajak. |
Aktiviti P&P | 1. Melafazkan sajak dengan rima yang betul. 2. Menyatakan maksud setiap rangkap sajak. 3. Menjawab soalan pemahaman dengan tepat dan gramatis |
Sistem Bahasa | Kata hubung |
Penerapan Nilai | Kepentingan Ilmu, Semangat Setia kawan |
Pendekatan Ilmu | Pendidikan Moral |
BBM/ SPP | Antologi Sehijau Warna Daun, Buku Rujukan |
Refleksi |
Tingkatan | 3I/J (Masa: 4.00 – 5.10) |
Matapelajaran | Pendidikan Moral |
Tajuk | Berhemat Dalam Perbelanjaan |
Tajuk Khas | Praktikkan Bersama-sama/ Iktibar Bersama |
Objektif | 1.Menyedari kepentingan sikap sederhana semasa berbelanja. 2.Mengamalkan sikap sederhana dalam kehidupan harian. |
Prosedur | 1. Perbincangan dan soal jawab. 2. Simulasi 3. Refleksi 4. Menyalin nota guru/Membuat latihan |
ABM | Buku Teks, halaman 66-69 |
Penerapan Nilai | Kepentingan merancang perbelanjaan secara sederhana. Mengetahui kesan buruk akibat berbelanja melebihi kemampuan. |
Penilaian | |
Refleksi |
JUMAAT – 24 APRIL 2009
Tingkatan 3L (Masa:3.10-3.45) | |
Matapelajaran | Pendidikan Moral |
Tajuk | Berhemat Dalam Perbelanjaan |
Tajuk Khas | Fikir dan Jawab |
Objektif | 1.Menyedari kepentingan sikap sederhana semasa berbelanja. 2.Mengamalkan sikap sederhana dalam kehidupan harian. |
Prosedur | 1. Perbincangan dan soal jawab. 2. Simulasi 3. Refleksi 4. Menyalin nota guru/Membust latihan |
ABM | Buku Teks, halaman 65 |
Penerapan Nilai | Pelajar dapat menyedari kepentingan merancang perbelanjaan secara sederhana serta mengutamakan perbelanjaan mengikut keutamaan. |
Penilaian | Pelajar dapat menyatakan pendapat dan usaha untuk tidak bersikap keterlaluan dalam membuat pertimbangan dan tindakan tanpa mengabaikan kepentingan diri dan orang lain. |
Refleksi | Pelajar dapat menyatakan kepentingan sikap sederhana dalam merancang perbelanjaan harian. |
Tingkatan | 3N (Masa:4.35-5.10) |
Matapelajaran | Pendidikan Moral |
Tajuk | Bijak Bertindak Menjamin Kesejahteraan |
Tajuk Khas | Fikir dan Jawab/Iktibar Bersama |
Objektif | 1.Mengenal pasti gejala sosial yang berlaku dalam masyarakat. 2.Memahami kepentingan mengamalkan sikap rasional. 3.Mengamalkan sikap rasional dalam kehidupan harian. |
Prosedur | 1. Perbincangan dan soal jawab. 2. Simulasi 3. Refleksi 4. Menyalin nota guru dan buat latihan. |
ABM | Buku Teks, halaman 59,60,61 |
Penerapan Nilai | 1. Menyatakan gejala social yang mengancam remaja pada masa kini. 2.Mengenal pasti ciri seorang yang rasional. 3.Mengkaji kesan sekiranya seseorang tidak mempunyai sikap rasional. |
Penilaian | |
Refleksi |
Tingkatan | 1G (Masa: 510-620) |
Matapelajaran | Bahasa Malaysia |
Unit/ Tema | Sajak Surat Dari Kampus |
Topik | Puisi Moden |
Fokus Utama | 10.4 Menyatakan jenis, ciri, tema, bahasa, dan unsur bunyi dalam puisi |
Fokus Sampingan | 10.0 Memahami dan memberikan respon peribadi tentang karya sastera. 10.3 Menyatakan bentuk dan nada puisi. |
Objektif Pembelajaran | 1. Menyatakan maksud setiap rangkap sajak. 2. Menjelaskan aspek nilai dan pengajaran dalam sajak. 3. Menjawab soalan berkenaan sajak. |
Aktiviti P&P | 1. Melafazkan sajak dengan rima yang betul. 2. Menyatakan maksud setiap rangkap sajak. 3. Menjawab soalan pemahaman dengan tepat dan gramatis |
Sistem Bahasa | Kata hubung |
Penerapan Nilai | Kepentingan Ilmu, Semangat Setia kawan |
Pendekatan Ilmu | Pendidikan Moral |
BBM/ SPP | Antologi Sehijau Warna Daun, Buku Rujukan |
Refleksi |
No comments:
Post a Comment