Tuesday, April 7, 2009

MINGGU 12

16 - 20 MAC 2009


 

CUTI PERTENGAHAN SEMESTER 1


 

MINGGU 13

ISNIN – 23 MAC 2009

Tingkatan

3N (Masa: 12.50-2.00)

3D (Masa: 4.35-5.45)

Matapelajaran

Pendidikan Moral

Ujian Pertengahan Semester 1

Pendidikan Moral

1 Jam


 

Tingkatan

1I (Masa: 2.00 – 3.10)

Matapelajaran

Bahasa Malaysia

Unit/ Tema

Cita-Cita Apabila Dewasa/ Sekolah Saya

Topik

Dialog/Temuramah/Wawancara

Fokus Utama

12.2 Memilih isi yang bernas dan membina krangka penulisan

Fokus Sampingan

12.4 Menyusun isi dan menggunakan penanda wacana untuk menghasilkan perenggan yang koheren

Objektif Pembelajaran

1. Menulis dialog dengan format yang betul dan ayat yang gramatis.

2. Mengenal pasti dan menyatakan isi-isi penting yang terdapat dalam dialog.

Aktiviti P&P

1. Pelajar melihat contoh dialog dalam buku teks.

2. Perbincangan ( dengan bimbingan guru)

3. Pelajar mencatat hasil perbincangan.

4. Pelajar menyiapkan latihan yang diberikan oleh guru.

Sistem Bahasa

Kata hubung

Penerapan Nilai

Kasih sayang,

Pendekatan Ilmu

Pendidikan Moral, Sejarah

BBM/ SPP

Buku Teks, Buku Rujukan Esensi Bahasa Malaysia Tingkatan 1

Refleksi

Pelajar dengan bimbingan guru dapat menulis dialog dengan format yang betul.


 

SELASA-24 MAC 2009

Tingkatan

3L (Masa : 12.50-2.00)

3I/J (Masa: 4.00 – 4.35)

Matapelajaran

Pendidikan Moral

Tajuk

Pembetulan/Perbincangan Ujian Pertengahan Semester 1

Tajuk Khas

 

Objektif

 

Prosedur

1. Perbincangan dan soal jawab.

2. Simulasi

3. Refleksi

4. Membuat pembetulan kesalahan dalam buku latihan

ABM

 

Penerapan Nilai

Mengenal pasti sikap yang perlu ada untuk menjadi usahawan yang

berjaya.

Penilaian

Pelajar dapat menyatakan pendapat dan usaha untuk menjadi usahawan yang berjaya pada masa hadapan.

Refleksi

Pelajar dapat menyatakan sikap yang perlu ada pada setiap usahawan yang telah berjaya serta nilai-nilai lain yang berkaitan yang turut menbantu kejayaan mereka.


 

Tingkatan

1G (Masa: 4.35-5.45))

Matapelajaran

Bahasa Malaysia

Unit/ Tema

Cita-Cita/ Sekolah Saya

Topik

Dialog/Temuramah/Wawancara

Fokus Utama

12.2 Memilih isi yang bernas dan membina krangka penulisan

Fokus Sampingan

12.4 Menyusun isi dan menggunakan penanda wacana untuk menghasilkan perenggan yang koheren

Objektif Pembelajaran

1. Menulis dialog dengan format yang betul dan ayat yang gramatis.

2. Mengenal pasti dan menyatakan isi-isi penting yang terdapat dalam dialog.

Aktiviti P&P

1. Pelajar melihat contoh dialog dalam buku teks.

2. Perbincangan ( dengan bimbingan guru)

3. Pelajar mencatat hasil perbincangan.

4. Pelajar menyiapkan latihan yang diberikan oleh guru.

Sistem Bahasa

Kata hubung

Penerapan Nilai

Kasih sayang,

Pendekatan Ilmu

Pendidikan Moral, Sejarah

BBM/ SPP

Buku Teks, Buku Rujukan Esensi Bahasa Malaysia Tingkatan 1

Refleksi

Pelajar dengan bimbingan guru dapat menulis dialog dengan format yang betul.


 

RABU – 25 MAC 2009

Tingkatan

1G (Masa: 12.50 – 2.00)

1I (Masa: 4.00 – 5.10)

Matapelajaran

Bahasa Malaysia

Perbincangan/Pembetulan Ujian Pertengahan Semester 1

Bahasa Malaysia


 

Tingkatan

3D (Masa: 5.45 – 6.20)

Matapelajaran

Pendidikan Moral

Tajuk

Berdikari Tangga Kejayaan

Tajuk Khas

Renung Bersama/Projek Bersama

Objektif

1. Memahami konsep berdikari untuk mencapai kejayaan.

2. Menyedari kepentingan sikap berdikari untuk mencapai kejayaan .

3. Berdikari untuk melaksanakan tugas dengan cemerlang tanpa bantuan orang lain.

Prosedur

1. Perbincangan dan soal jawab.

2. Simulasi

3. Refleksi

4. Menyalin nota guru

ABM

Buku Teks, halaman 39-40

Penerapan Nilai

Mengkaji faktor-faktor yang mendorong kejayaan seseorang

individu

Penilaian

Pelajar dapat menyatakan pendapat dan usaha untuk menjadi seorang individu yang berjaya pada masa hadapan.

Refleksi

Pelajar dapat menyatakan sikap yang perlu ada pada setiap individu yang telah berjaya serta mengenal pasti faktor-faktor yang mendorong kejayaan mereka.


 

KHAMIS – 26 MAC 2009

Tingkatan

1I (Masa: 12.50 – 2.00)

Matapelajaran

Bahasa Malaysia

Unit/ Tema

Pembetulan Ujian (KOMSAS)/ Puisi Tradisional

Topik

Syair Badrul Zaman

Fokus Utama

10.4 Menyatakan jenis, ciri, tema, bahasa, dan unsur bunyi dalam puisi

Fokus Sampingan

10.0 Memahami dan memberikan respon peribadi tentang karya sastera.

10.3 Menyatakan bentuk dan nada puisi.

Objektif Pembelajaran

1. Menyatakan maksud setiap rangkap syair.

2. Menjelaskan aspek nilai dan pengajaran dalam syair.

3. Menjawab soalan berkenaan syair.

Aktiviti P&P

1. Melafazkan pantun dengan rima yang betul.

2. Menyatakan maksud setiap rangkap syair.

3. Menjawab soalan pemahaman dengan tepat dan gramatis

Sistem Bahasa

Kata hubung

Penerapan Nilai

Kasih sayang, berbudi bahasa, baik hati

Pendekatan Ilmu

Pendidikan Moral

BBM/ SPP

Antologi Sehijau Warna Daun, Buku Rujukan Esensi Bahasa Malaysia Tingkatan 1

Refleksi

Pelajar dengan bimbingan guru dapat memahami maksud setiap rangkap dan mengetahui ciri-ciri syair.


 

Tingkatan

3I/J (Masa: 4.00 – 5.10)

Matapelajaran

Pendidikan Moral

Tajuk

Kerajinan Penentu Kejayaan

Tajuk Khas

Fikir dan Jawab/ Lima kompenan dalam nilai kerajinan

Objektif

1. Mengetahui bahawa kerajinan bolah dicapai melalui usaha yang berterusan.

2.Mencontohi sikap individu yang berjaya.

3. Mengamalkan sikap kerajinan untuk mencapai kejayaan.

Prosedur

1. Perbincangan dan soal jawab.

2. Simulasi

3. Refleksi

4. Menyalin nota guru

ABM

Buku Teks, halaman 42-43

Buku Rujukan

Penerapan Nilai

Mengetahui kepentingan sikap rajin untuk berjaya dalam pelbagai

bidang.

Mengambil iktibar daripada orang yang telah berjaya.

Penilaian

Pelajar dapat menyatakan pendapat dan usaha untuk menjadi seorang individu yang mempunyai nilai kerajianan dalam melakukan sesuatu tugas.

Refleksi

Pelajar dapat menyatakan kepentingan sikap rajin dalam kejayaan tokoh yang dikaji dan menjadikan kisah tokoh tersebut pengajaran kepada mereka untuk berjaya.


 

JUMAAT – 27 MAC 2009

Tingkatan

3L (Masa:3.10-3.45)

3N (Masa:4.35-5.10)

Matapelajaran

Pendidikan Moral

Tajuk

Kerajinan Penentu Kejayaan

Tajuk Khas

Fikir dan Jawab

Objektif

1. Mengetahui bahawa kerajinan bolah dicapai melalui usaha yang berterusan.

2.Mencontohi sikap individu yang berjaya.

3. Mengamalkan sikap kerajinan untuk mencapai kejayaan.

Prosedur

1. Perbincangan dan soal jawab.

2. Simulasi

3. Refleksi

4. Menyalin nota guru

ABM

Buku Teks, halaman 42-43

Buku Rujukan

Penerapan Nilai

Mengetahui kepentingan sikap rajin untuk berjaya dalam pelbagai

bidang.

Mengambil iktibar daripada orang yang telah berjaya.

Penilaian

Pelajar dapat menyatakan pendapat dan usaha untuk menjadi seorang individu yang mempunyai nilai kerajianan dalam melakukan sesuatu tugas.

Refleksi

Pelajar dapat menyatakan kepentingan sikap rajin dalam kejayaan tokoh yang dikaji dan menjadikan kisah tokoh tersebut pengajaran kepada mereka untuk berjaya.


 

Tingkatan

1G (Masa: 5.10 – 6.00)

Matapelajaran

Bahasa Malaysia

Unit/ Tema

Pembetulan Ujian (KOMSAS)/ Puisi Tradisional

Topik

Syair Badrul Zaman

Fokus Utama

10.4 Menyatakan jenis, ciri, tema, bahasa, dan unsur bunyi dalam puisi

Fokus Sampingan

10.0 Memahami dan memberikan respon peribadi tentang karya sastera.

10.3 Menyatakan bentuk dan nada puisi.

Objektif Pembelajaran

1. Menyatakan maksud setiap rangkap syair.

2. Menjelaskan aspek nilai dan pengajaran dalam syair.

3. Menjawab soalan berkenaan syair.

Aktiviti P&P

1. Melafazkan syair dengan rima yang betul.

2. Menyatakan maksud setiap rangkap syair.

3. Menjawab soalan pemahaman dengan tepat dan gramatis

Sistem Bahasa

Kata hubung

Penerapan Nilai

Kasih sayang, berbudi bahasa, baik hati

Pendekatan Ilmu

Pendidikan Moral

BBM/ SPP

Antologi Sehijau Warna Daun, Buku Rujukan Esensi Bahasa Malaysia Tingkatan 1

Refleksi

Pelajar dengan bimbingan guru dapat memahami maksud setiap rangkap syair.

No comments:

Post a Comment