16 - 20 MAC 2009
CUTI PERTENGAHAN SEMESTER 1 |
MINGGU 13
ISNIN – 23 MAC 2009
Tingkatan | 3N (Masa: 12.50-2.00) 3D (Masa: 4.35-5.45) |
Matapelajaran | Pendidikan Moral |
Ujian Pertengahan Semester 1 Pendidikan Moral 1 Jam |
Tingkatan | 1I (Masa: 2.00 – 3.10) |
Matapelajaran | Bahasa Malaysia |
Unit/ Tema | Cita-Cita Apabila Dewasa/ Sekolah Saya |
Topik | Dialog/Temuramah/Wawancara |
Fokus Utama | 12.2 Memilih isi yang bernas dan membina krangka penulisan |
Fokus Sampingan | 12.4 Menyusun isi dan menggunakan penanda wacana untuk menghasilkan perenggan yang koheren |
Objektif Pembelajaran | 1. Menulis dialog dengan format yang betul dan ayat yang gramatis. 2. Mengenal pasti dan menyatakan isi-isi penting yang terdapat dalam dialog. |
Aktiviti P&P | 1. Pelajar melihat contoh dialog dalam buku teks. 2. Perbincangan ( dengan bimbingan guru) 3. Pelajar mencatat hasil perbincangan. 4. Pelajar menyiapkan latihan yang diberikan oleh guru. |
Sistem Bahasa | Kata hubung |
Penerapan Nilai | Kasih sayang, |
Pendekatan Ilmu | Pendidikan Moral, Sejarah |
BBM/ SPP | Buku Teks, Buku Rujukan Esensi Bahasa Malaysia Tingkatan 1 |
Refleksi | Pelajar dengan bimbingan guru dapat menulis dialog dengan format yang betul. |
SELASA-24 MAC 2009
Tingkatan | 3L (Masa : 12.50-2.00) 3I/J (Masa: 4.00 – 4.35) |
Matapelajaran | Pendidikan Moral |
Tajuk | Pembetulan/Perbincangan Ujian Pertengahan Semester 1 |
Tajuk Khas | |
Objektif | |
Prosedur | 1. Perbincangan dan soal jawab. 2. Simulasi 3. Refleksi 4. Membuat pembetulan kesalahan dalam buku latihan |
ABM | |
Penerapan Nilai | Mengenal pasti sikap yang perlu ada untuk menjadi usahawan yang berjaya. |
Penilaian | Pelajar dapat menyatakan pendapat dan usaha untuk menjadi usahawan yang berjaya pada masa hadapan. |
Refleksi | Pelajar dapat menyatakan sikap yang perlu ada pada setiap usahawan yang telah berjaya serta nilai-nilai lain yang berkaitan yang turut menbantu kejayaan mereka. |
Tingkatan | 1G (Masa: 4.35-5.45)) |
Matapelajaran | Bahasa Malaysia |
Unit/ Tema | Cita-Cita/ Sekolah Saya |
Topik | Dialog/Temuramah/Wawancara |
Fokus Utama | 12.2 Memilih isi yang bernas dan membina krangka penulisan |
Fokus Sampingan | 12.4 Menyusun isi dan menggunakan penanda wacana untuk menghasilkan perenggan yang koheren |
Objektif Pembelajaran | 1. Menulis dialog dengan format yang betul dan ayat yang gramatis. 2. Mengenal pasti dan menyatakan isi-isi penting yang terdapat dalam dialog. |
Aktiviti P&P | 1. Pelajar melihat contoh dialog dalam buku teks. 2. Perbincangan ( dengan bimbingan guru) 3. Pelajar mencatat hasil perbincangan. 4. Pelajar menyiapkan latihan yang diberikan oleh guru. |
Sistem Bahasa | Kata hubung |
Penerapan Nilai | Kasih sayang, |
Pendekatan Ilmu | Pendidikan Moral, Sejarah |
BBM/ SPP | Buku Teks, Buku Rujukan Esensi Bahasa Malaysia Tingkatan 1 |
Refleksi | Pelajar dengan bimbingan guru dapat menulis dialog dengan format yang betul. |
RABU – 25 MAC 2009
Tingkatan | 1G (Masa: 12.50 – 2.00) 1I (Masa: 4.00 – 5.10) |
Matapelajaran | Bahasa Malaysia |
Perbincangan/Pembetulan Ujian Pertengahan Semester 1 Bahasa Malaysia |
Tingkatan | 3D (Masa: 5.45 – 6.20) |
Matapelajaran | Pendidikan Moral |
Tajuk | Berdikari Tangga Kejayaan |
Tajuk Khas | Renung Bersama/Projek Bersama |
Objektif | 1. Memahami konsep berdikari untuk mencapai kejayaan. 2. Menyedari kepentingan sikap berdikari untuk mencapai kejayaan . 3. Berdikari untuk melaksanakan tugas dengan cemerlang tanpa bantuan orang lain. |
Prosedur | 1. Perbincangan dan soal jawab. 2. Simulasi 3. Refleksi 4. Menyalin nota guru |
ABM | Buku Teks, halaman 39-40 |
Penerapan Nilai | Mengkaji faktor-faktor yang mendorong kejayaan seseorang individu |
Penilaian | Pelajar dapat menyatakan pendapat dan usaha untuk menjadi seorang individu yang berjaya pada masa hadapan. |
Refleksi | Pelajar dapat menyatakan sikap yang perlu ada pada setiap individu yang telah berjaya serta mengenal pasti faktor-faktor yang mendorong kejayaan mereka. |
KHAMIS – 26 MAC 2009
Tingkatan | 1I (Masa: 12.50 – 2.00) |
Matapelajaran | Bahasa Malaysia |
Unit/ Tema | Pembetulan Ujian (KOMSAS)/ Puisi Tradisional |
Topik | Syair Badrul Zaman |
Fokus Utama | 10.4 Menyatakan jenis, ciri, tema, bahasa, dan unsur bunyi dalam puisi |
Fokus Sampingan | 10.0 Memahami dan memberikan respon peribadi tentang karya sastera. 10.3 Menyatakan bentuk dan nada puisi. |
Objektif Pembelajaran | 1. Menyatakan maksud setiap rangkap syair. 2. Menjelaskan aspek nilai dan pengajaran dalam syair. 3. Menjawab soalan berkenaan syair. |
Aktiviti P&P | 1. Melafazkan pantun dengan rima yang betul. 2. Menyatakan maksud setiap rangkap syair. 3. Menjawab soalan pemahaman dengan tepat dan gramatis |
Sistem Bahasa | Kata hubung |
Penerapan Nilai | Kasih sayang, berbudi bahasa, baik hati |
Pendekatan Ilmu | Pendidikan Moral |
BBM/ SPP | Antologi Sehijau Warna Daun, Buku Rujukan Esensi Bahasa Malaysia Tingkatan 1 |
Refleksi | Pelajar dengan bimbingan guru dapat memahami maksud setiap rangkap dan mengetahui ciri-ciri syair. |
Tingkatan | 3I/J (Masa: 4.00 – 5.10) |
Matapelajaran | Pendidikan Moral |
Tajuk | Kerajinan Penentu Kejayaan |
Tajuk Khas | Fikir dan Jawab/ Lima kompenan dalam nilai kerajinan |
Objektif | 1. Mengetahui bahawa kerajinan bolah dicapai melalui usaha yang berterusan. 2.Mencontohi sikap individu yang berjaya. 3. Mengamalkan sikap kerajinan untuk mencapai kejayaan. |
Prosedur | 1. Perbincangan dan soal jawab. 2. Simulasi 3. Refleksi 4. Menyalin nota guru |
ABM | Buku Teks, halaman 42-43 Buku Rujukan |
Penerapan Nilai | Mengetahui kepentingan sikap rajin untuk berjaya dalam pelbagai bidang. Mengambil iktibar daripada orang yang telah berjaya. |
Penilaian | Pelajar dapat menyatakan pendapat dan usaha untuk menjadi seorang individu yang mempunyai nilai kerajianan dalam melakukan sesuatu tugas. |
Refleksi | Pelajar dapat menyatakan kepentingan sikap rajin dalam kejayaan tokoh yang dikaji dan menjadikan kisah tokoh tersebut pengajaran kepada mereka untuk berjaya. |
JUMAAT – 27 MAC 2009
Tingkatan | 3L (Masa:3.10-3.45) 3N (Masa:4.35-5.10) |
Matapelajaran | Pendidikan Moral |
Tajuk | Kerajinan Penentu Kejayaan |
Tajuk Khas | Fikir dan Jawab |
Objektif | 1. Mengetahui bahawa kerajinan bolah dicapai melalui usaha yang berterusan. 2.Mencontohi sikap individu yang berjaya. 3. Mengamalkan sikap kerajinan untuk mencapai kejayaan. |
Prosedur | 1. Perbincangan dan soal jawab. 2. Simulasi 3. Refleksi 4. Menyalin nota guru |
ABM | Buku Teks, halaman 42-43 Buku Rujukan |
Penerapan Nilai | Mengetahui kepentingan sikap rajin untuk berjaya dalam pelbagai bidang. Mengambil iktibar daripada orang yang telah berjaya. |
Penilaian | Pelajar dapat menyatakan pendapat dan usaha untuk menjadi seorang individu yang mempunyai nilai kerajianan dalam melakukan sesuatu tugas. |
Refleksi | Pelajar dapat menyatakan kepentingan sikap rajin dalam kejayaan tokoh yang dikaji dan menjadikan kisah tokoh tersebut pengajaran kepada mereka untuk berjaya. |
Tingkatan | 1G (Masa: 5.10 – 6.00) |
Matapelajaran | Bahasa Malaysia |
Unit/ Tema | Pembetulan Ujian (KOMSAS)/ Puisi Tradisional |
Topik | Syair Badrul Zaman |
Fokus Utama | 10.4 Menyatakan jenis, ciri, tema, bahasa, dan unsur bunyi dalam puisi |
Fokus Sampingan | 10.0 Memahami dan memberikan respon peribadi tentang karya sastera. 10.3 Menyatakan bentuk dan nada puisi. |
Objektif Pembelajaran | 1. Menyatakan maksud setiap rangkap syair. 2. Menjelaskan aspek nilai dan pengajaran dalam syair. 3. Menjawab soalan berkenaan syair. |
Aktiviti P&P | 1. Melafazkan syair dengan rima yang betul. 2. Menyatakan maksud setiap rangkap syair. 3. Menjawab soalan pemahaman dengan tepat dan gramatis |
Sistem Bahasa | Kata hubung |
Penerapan Nilai | Kasih sayang, berbudi bahasa, baik hati |
Pendekatan Ilmu | Pendidikan Moral |
BBM/ SPP | Antologi Sehijau Warna Daun, Buku Rujukan Esensi Bahasa Malaysia Tingkatan 1 |
Refleksi | Pelajar dengan bimbingan guru dapat memahami maksud setiap rangkap syair. |
No comments:
Post a Comment