ISNIN – 13 APRIL 2009
CUTI ESTER MONDAY |
SELASA-14 APRIL 2009
Tingkatan | 3L (Masa : 12.50-2.00) |
Matapelajaran | Pendidikan Moral |
Tajuk | Pembangunan Untuk Semua Menjamin Kemakmuran Negara |
Tajuk Khas | Fikir dan Jawab/ Renung Bersama |
Objektif | 1. Menyedari kepentingan prinsip keadilan demi kesejahteraan negara. 2.Mengenal pasti kemudahan yang disediakan oleh kerajaan. 3. Menghargai kemudahan yang disediakan. |
Prosedur | 1. Perbincangan dan soal jawab. 2. Simulasi 3. Refleksi 4. Menyalin nota guru/ Latihan |
ABM | Buku Teks, halaman 54-57 |
Penerapan Nilai | 1. Mengetahui kepentingan konsep keadilan dalam usaha membangunkan negara. 2.Meramalkan kesan yang akan berlaku jika pembangunan ditumpukan di kawasan bandar sahaja. 3.Memanfaatkan kemudahan program ICT. |
Penilaian | Pelajar dapat menyatakan pendapat dan usaha memahami konsep keadilan yang dilaksanakan kerajaan dan mengetahui jika pembangunan tidak dilaksanakan dengan adil. |
Refleksi | Pelajar berusaha untuk menjawab soalan-soalan latihan berdasarkan petikan yang diberi berhubung nilai keadilan. |
Tingkatan | 3J (Masa : 3.25-4.00) 3I/J(Masa : 4.00-4.35) |
Matapelajaran | Pendidikan Moral |
Tajuk | Pembangunan Untuk Semua Menjamin Kemakmuran Negara |
Tajuk Khas | Fikir dan Jawab/ Tahukah Anda |
Objektif | 1. Menyedari kepentingan prinsip keadilan demi kesejahteraan negara. 2.Mengenal pasti kemudahan yang disediakan oleh kerajaan. 3. Menghargai kemudahan yang disediakan. |
Prosedur | 1. Perbincangan dan soal jawab. 2. Simulasi 3. Refleksi 4. Menyalin nota guru/ Latihan |
ABM | Buku Teks, halaman 54-57 |
Penerapan Nilai | 1. Mengetahui kepentingan konsep keadilan dalam usaha membangunkan negara. 2.Meramalkan kesan yang akan berlaku jika pembangunan ditumpukan di kawasan bandar sahaja. 3.Memanfaatkan kemudahan program ICT. |
Penilaian | Pelajar dapat menyatakan pendapat dan usaha memahami konsep keadilan yang dilaksanakan kerajaan dan kesan mengetahui jika pembangunan tidak dilaksanakan dengan adil. |
Refleksi | Pelajar berusaha untuk menjawab soalan-soalan latihan berdasarkan petikan yang diberi berhubung nilai keadilan. |
Tingkatan | 1G (Masa: 4.35-5.45) |
Matapelajaran | Bahasa Malaysia |
Unit/ Tema | Ceti Haram di Malaysia |
Topik | Ringkasan |
Fokus Utama | 12.2 Memilih isi yang bernas dan membina krangka penulisan |
Fokus Sampingan | 12.4 Menyusun isi dan menggunakan penanda wacana untuk menghasilkan perenggan yang koheren |
Objektif Pembelajaran | 1. Menulis ringkasan dengan format yang betul dan ayat yang gramatis. 2. Berbincang dan mengenal pasti isi-isi yang dikehendaki oleh soalan. (Langkah-langkah untuk mencegah orang ramai meminjam daripada ceti haram) 3. Mendedahkan para pelajar kepada isu-isu semasa. |
Aktiviti P&P | 1. Guru menerangkan format menulis ringkasan. 2. Perbincangan ( dengan bimbingan guru) 3. Pelajar mencatat hasil perbincangan. 4. Pelajar menyiapkan latihan yang diberikan oleh guru. |
Sistem Bahasa | Kata hubung |
Penerapan Nilai | Berjimat cermat, bijak |
Pendekatan Ilmu | Pendidikan Moral |
BBM/ SPP | Buku Rujukan Esensi Bahasa Malaysia Tingkatan 1 |
Refleksi | Pelajar dengan bimbingan guru dapat memahami cara menulis ringkasan 80 patah perkataan dengan format yang betul. |
RABU -15 APRIL 2009
Tingkatan | 1G (Masa: 12.50 – 2.00) 1I (Masa: 4.00 – 5.10) |
Matapelajaran | Bahasa Malaysia |
Unit/ Tema | Tatabahasa |
Topik | Kata Penegas |
Fokus Utama | 4.1 A1 (i) Mengesan dan mengemukakan penggunaan kata, ungkapan dan ayat untuk mengenal pasti kecondongan pendapat. |
Fokus Sampingan | 2.4 Mengemukakan cadangan yang membina untuk mencapai tujuan perbincangan 12.6 A3(iv) Membetulkan kesalahan pemilihan kata dan binaan ayat dalam teks. |
Objektif Pembelajaran | 1. Menerangkan maksud kata penegas dan fungsinya dalam ayat. 2. Membina ayat dan mengenalpasti penggunaan Kata Penegas dalam petikan. |
Aktiviti P&P | 1. Perbincangan (dengan guru) 2. Memberikan pendapat/ menyalin nota yang diberikan oleh guru. 3. Pelajar memberikan dua contoh ayat yang menggunakan kata penegas secara lisan. 4. Pelajar mencatat hasil perbincangan. |
Sistem Bahasa | Kata hubung |
Penerapan Nilai | Kasih sayang, Bertanggungjawab |
Pendekatan Ilmu | Pendidikan Moral |
BBM/ SPP | Buku Rujukan Bank Soalan Multiuji Tatabahasa Tingkatan 1, Buku teks |
Refleksi | Pelajar membuat latihan yang diberikan oleh guru dan berbincang untuk menyemak jawapan. |
Tingkatan | 3D ( Masa : 5.45-6.20) |
Matapelajaran | Pendidikan Moral |
Tajuk | Pembangunan Untuk Semua Menjamin Kemakmuran Negara |
Tajuk Khas | Fikir dan Jawab/ Renung Bersama |
Objektif | 1. Menyedari kepentingan prinsip keadilan demi kesejahteraan negara. 2.Mengenal pasti kemudahan yang disediakan oleh kerajaan. 3. Menghargai kemudahan yang disediakan. |
Prosedur | 1. Perbincangan dan soal jawab. 2. Simulasi 3. Refleksi 4. Menyalin nota guru/ Latihan |
ABM | Buku Teks, halaman 54-57 |
Penerapan Nilai | 1. Mengetahui kepentingan konsep keadilan dalam usaha membangunkan negara. 2.Meramalkan kesan yang akan berlaku jika pembangunan ditumpukan di kawasan bandar sahaja. 3.Memanfaatkan kemudahan program ICT. |
Penilaian | Pelajar dapat menyatakan pendapat dan usaha memahami konsep keadilan yang dilaksanakan kerajaan dan mengetahui kesan jika pembangunan tidak dilaksanakan dengan adil. |
Refleksi | Pelajar berusaha untuk menjawab soalan-soalan latihan berdasarkan petikan yang diberi berhubung nilai keadilan. |
KHAMIS –16 APRIL 2009
Tingkatan | 1I (Masa: 12.50 – 2.00) |
Matapelajaran | Bahasa Malaysia |
Unit/ Tema | Prosa Tradisional |
Topik | Tujuh Puteri Turun Ke Dunia |
Fokus Utama | 10.0 Memahami dan memberikan respon peribadi tentang karya sastera. |
Fokus Sampingan | 10. 4 Menyatakan jenis, ciri,tema dan persoalan, pemikiran,nilai dan pengajaran 10.6 Mengulas gaya karya sastera dari aspek watak dan perwatakan, latar ,plot, gaya bahasa dan sudut pandangan. |
Objektif Pembelajaran | 1. Memahami karya sastera yang dibaca. 2. Menjelaskan aspek watak,latar,plot, gaya bahasa,nilai dan pengajaran dalam prosa Tujuh Puteri Turun Ke Dunia. |
Aktiviti P&P | 1. Membaca prosa Tujuh Puteri Turun Ke Dunia. 2. Membincangkan maksud teks dan menceritakan peristiwa penting secara ringkas. 3. Pelajar memberikan pendapat dan menyalin nota guru. |
Sistem Bahasa | Kata hubung |
Penerapan Nilai | Kasih sayang, baik hati,kesabaran,gigih |
Pendekatan Ilmu | Pendidikan Moral |
BBM/ SPP | Antologi Sehijau Warna Daun, Buku Rujukan Esensi Bahasa Malaysia Tingkatan 1, |
Refleksi | Pelajar dengan bimbingan guru dapat memahami prosa Tujuh Puteri Turun Ke Dunia dan menyatakan nilai dan pengajaran prosa tersebut. |
Tingkatan |
3I/J (Masa: 4.00 – 5.10) |
Matapelajaran | Pendidikan Moral |
Tajuk | Pembangunan Untuk Semua Menjamin Kemakmuran Negara |
Tajuk Khas | Renung Bersama |
Objektif | 1. Menyedari kepentingan prinsip keadilan demi kesejahteraan negara. 2.Mengenal pasti kemudahan yang disediakan oleh kerajaan. 3. Menghargai kemudahan yang disediakan. |
Prosedur | 1. Perbincangan dan soal jawab. 2. Simulasi 3. Refleksi 4. Menyalin nota guru/ Latihan |
ABM | Buku Teks, halaman 57 |
Penerapan Nilai | 1. Menyedari konsep keadilan dapat menjamin pembangunan yang seimbang. 2. Menghargai usaha kerajaan untuk membangunkan kawasan luar Bandar. |
Penilaian | Pelajar dapat menyatakan pendapat dan usaha memahami konsep keadilan yang dilaksanakan kerajaan dan mengetahui kesan jika pembangunan tidak dilaksanakan dengan adil. |
Refleksi | Pelajar dapat menyatakan pendapat dan usaha untuk menghargai usaha kerajaan untuk membangunkan sesuatu kawasan dengan menyediakan pelbagai kemudahan asas. |
JUMAAT – 17 APRIL 2009
Tingkatan | 3L (Masa:3.10-3.45) 3N (Masa:4.35-5.10) |
Matapelajaran | Pendidikan Moral |
Tajuk | Kerajinan Penentu Kejayaan |
Tajuk Khas | Iktibar Bersama/Renung Bersama/5 Kompenan Kerajinan |
Objektif | 1.Mengetahui bahawa kejayaan boleh dicapai melalui usaha berterusan. 2.Mencontohi sikap individu yang telah berjaya. 3.Mengamalkan sikap kerajinan untuk mencapai kejayaan. |
Prosedur | 1. Perbincangan dan soal jawab. 2. Simulasi 3. Refleksi 4. Menyalin nota guru dan membuat latihan. |
ABM | Buku Teks, halaman 46-47 |
Penerapan Nilai | Kepentingan sikap rajin untuk berjaya dalam pelbagai bidang. |
Penilaian | 1.Pelajar dapat mengetahui kepentingan sikap rajin dalam dalam kehidupan seharian. 2.Mengenal pasti factor-faktor kejayaan seseorang individu. |
Refleksi | Pelajar dapat menyatakan pendapat dan usaha untuk menjadi insan yang mempunyai sikap rajin dalam melakukan sesuatu tugas atau mencapai impian mereka. |
Tingkatan | 1G (Masa: 510-620) |
Matapelajaran | Bahasa Malaysia |
Unit/ Tema | Prosa Tradisional |
Topik | Tujuh Puteri Turun Ke Dunia |
Fokus Utama | 10.0 Memahami dan memberikan respon peribadi tentang karya sastera. |
Fokus Sampingan | 10. 4 Menyatakan jenis, ciri,tema dan persoalan, pemikiran,nilai dan pengajaran 10.6 Mengulas gaya karya sastera dari aspek watak dan perwatakan, latar ,plot, gaya bahasa dan sudut pandangan. |
Objektif Pembelajaran | 1. Memahami karya sastera yang dibaca. 2. Menjelaskan aspek watak,latar,plot, gaya bahasa,nilai dan pengajaran dalam prosa Tujuh Puteri Turun Ke Dunia. |
Aktiviti P&P | 1. Membaca prosa Tujuh Puteri Turun Ke Dunia. 2. Membincangkan maksud teks dan menceritakan peristiwa penting secara ringkas. 3. Pelajar memberikan pendapat dan menyalin nota guru. |
Sistem Bahasa | Kata hubung |
Penerapan Nilai | Kasih sayang, baik hati,kesabaran,gigih |
Pendekatan Ilmu | Pendidikan Moral |
BBM/ SPP | Antologi Sehijau Warna Daun, Buku Rujukan Esensi Bahasa Malaysia Tingkatan 1, |
Refleksi | Pelajar dengan bimbingan guru dapat memahami prosa Tujuh Puteri Turun Ke Dunia dan menyatakan nilai dan pengajaran prosa tersebut. |
SABTU-18 APRIL 2009
Tingkatan | 1I (Masa: 12.50 – 2.00) |
Matapelajaran | Bahasa Malaysia |
Unit/ Tema | Ceti Haram di Malaysia |
Topik | Ringkasan |
Fokus Utama | 12.2 Memilih isi yang bernas dan membina krangka penulisan |
Fokus Sampingan | 12.4 Menyusun isi dan menggunakan penanda wacana untuk menghasilkan perenggan yang koheren |
Objektif Pembelajaran | 1. Menulis ringkasan dengan format yang betul dan ayat yang gramatis. 2. Berbincang dan mengenal pasti isi-isi yang dikehendaki oleh soalan. (Langkah-langkah untuk mencegah orang ramai meminjam daripada ceti haram) 3. Mendedahkan para pelajar kepada isu-isu semasa. |
Aktiviti P&P | 1. Guru menerangkan format menulis ringkasan. 2. Perbincangan ( dengan bimbingan guru) 3. Pelajar mencatat hasil perbincangan. 4. Pelajar menyiapkan latihan yang diberikan oleh guru. |
Sistem Bahasa | Kata hubung |
Penerapan Nilai | Berjimat cermat, bijak |
Pendekatan Ilmu | Pendidikan Moral |
BBM/ SPP | Buku Rujukan Esensi Bahasa Malaysia Tingkatan 1 |
Refleksi | Pelajar dengan bimbingan guru dapat memahami cara menulis ringkasan 80 patah perkataan dengan format yang betul. |
Tingkatan | 3I/J (Masa: 4.00 – 5.10) |
Matapelajaran | Pendidikan Moral |
Tajuk | Bijak Bertindak Menjamin Kesejahteraan |
Tajuk Khas | Fikir dan Jawab/Iktibar Bersama |
Objektif | 1.Mengenal pasti gejala sosial yang berlaku dalam masyarakat. 2.Memahami kepentingan mengamalkan sikap rasional. 3.Mengamalkan sikap rasional dalam kehidupan harian. |
Prosedur | 1. Perbincangan dan soal jawab. 2. Simulasi 3. Refleksi 4. Menyalin nota guru dan buat latihan. |
ABM | Buku Teks, halaman 59,60,61 |
Penerapan Nilai | 1. Menyatakan gejala social yang mengancam remaja pada masa kini. 2.Mengenal pasti ciri seorang yang rasional. 3.Mengkaji kesan sekiranya seseorang tidak mempunyai sikap rasional. |
Penilaian | Pelajar dapat menyatakan gejala sosial yang mengancam remaja pada masa kini dan kepentingan nilai rasional dalam membuat tindakan atau keputusan. |
Refleksi | Pelajar dapat menyatakan kepentingan nilai rasional dalam membuat keputusan atau tindakan. |
No comments:
Post a Comment