Wednesday, April 22, 2009

MINGGU 16

ISNIN – 13 APRIL 2009


 

CUTI ESTER MONDAY


 

SELASA-14 APRIL 2009

Tingkatan

3L (Masa : 12.50-2.00)

Matapelajaran

Pendidikan Moral

Tajuk

Pembangunan Untuk Semua Menjamin Kemakmuran Negara

Tajuk Khas

Fikir dan Jawab/ Renung Bersama

Objektif

1. Menyedari kepentingan prinsip keadilan demi kesejahteraan negara.

2.Mengenal pasti kemudahan yang disediakan oleh kerajaan.

3. Menghargai kemudahan yang disediakan.

Prosedur

1. Perbincangan dan soal jawab.

2. Simulasi

3. Refleksi

4. Menyalin nota guru/ Latihan

ABM

Buku Teks, halaman 54-57

Penerapan Nilai

1. Mengetahui kepentingan konsep keadilan dalam usaha

membangunkan negara.

2.Meramalkan kesan yang akan berlaku jika pembangunan ditumpukan di kawasan bandar sahaja.

3.Memanfaatkan kemudahan program ICT.

Penilaian

Pelajar dapat menyatakan pendapat dan usaha memahami konsep keadilan yang dilaksanakan kerajaan dan mengetahui jika pembangunan tidak dilaksanakan dengan adil.

Refleksi

Pelajar berusaha untuk menjawab soalan-soalan latihan berdasarkan petikan yang diberi berhubung nilai keadilan.


 

Tingkatan

3J (Masa : 3.25-4.00)

3I/J(Masa : 4.00-4.35)

Matapelajaran

Pendidikan Moral

Tajuk

Pembangunan Untuk Semua Menjamin Kemakmuran Negara

Tajuk Khas

Fikir dan Jawab/ Tahukah Anda

Objektif

1. Menyedari kepentingan prinsip keadilan demi kesejahteraan negara.

2.Mengenal pasti kemudahan yang disediakan oleh kerajaan.

3. Menghargai kemudahan yang disediakan.

Prosedur

1. Perbincangan dan soal jawab.

2. Simulasi

3. Refleksi

4. Menyalin nota guru/ Latihan

ABM

Buku Teks, halaman 54-57

Penerapan Nilai

1. Mengetahui kepentingan konsep keadilan dalam usaha

membangunkan negara.

2.Meramalkan kesan yang akan berlaku jika pembangunan ditumpukan di kawasan bandar sahaja.

3.Memanfaatkan kemudahan program ICT.

Penilaian

Pelajar dapat menyatakan pendapat dan usaha memahami konsep keadilan yang dilaksanakan kerajaan dan kesan mengetahui jika pembangunan tidak dilaksanakan dengan adil.

Refleksi

Pelajar berusaha untuk menjawab soalan-soalan latihan berdasarkan petikan yang diberi berhubung nilai keadilan.


 

Tingkatan

1G (Masa: 4.35-5.45)

Matapelajaran

Bahasa Malaysia

Unit/ Tema

Ceti Haram di Malaysia

Topik

Ringkasan

Fokus Utama

12.2 Memilih isi yang bernas dan membina krangka penulisan

Fokus Sampingan

12.4 Menyusun isi dan menggunakan penanda wacana untuk menghasilkan perenggan yang koheren

Objektif Pembelajaran

1. Menulis ringkasan dengan format yang betul dan ayat yang gramatis.

2. Berbincang dan mengenal pasti isi-isi yang dikehendaki oleh soalan. (Langkah-langkah untuk mencegah orang ramai meminjam daripada ceti haram)

3. Mendedahkan para pelajar kepada isu-isu semasa.

Aktiviti P&P

1. Guru menerangkan format menulis ringkasan.

2. Perbincangan ( dengan bimbingan guru)

3. Pelajar mencatat hasil perbincangan.

4. Pelajar menyiapkan latihan yang diberikan oleh guru.

Sistem Bahasa

Kata hubung

Penerapan Nilai

Berjimat cermat, bijak

Pendekatan Ilmu

Pendidikan Moral

BBM/ SPP

Buku Rujukan Esensi Bahasa Malaysia Tingkatan 1

Refleksi

Pelajar dengan bimbingan guru dapat memahami cara menulis ringkasan 80 patah perkataan dengan format yang betul.


 

RABU -15 APRIL 2009

Tingkatan

1G (Masa: 12.50 – 2.00)

1I (Masa: 4.00 – 5.10)

Matapelajaran

Bahasa Malaysia

Unit/ Tema

Tatabahasa

Topik

Kata Penegas

Fokus Utama

4.1 A1 (i) Mengesan dan mengemukakan penggunaan kata, ungkapan dan ayat untuk mengenal pasti kecondongan pendapat.

Fokus Sampingan

2.4 Mengemukakan cadangan yang membina untuk mencapai tujuan perbincangan

12.6 A3(iv) Membetulkan kesalahan pemilihan kata dan binaan ayat dalam teks.

Objektif Pembelajaran

1. Menerangkan maksud kata penegas dan fungsinya dalam ayat.

2. Membina ayat dan mengenalpasti penggunaan Kata Penegas dalam petikan.

Aktiviti P&P

1. Perbincangan (dengan guru)

2. Memberikan pendapat/ menyalin nota yang diberikan oleh guru.

3. Pelajar memberikan dua contoh ayat yang menggunakan kata penegas secara lisan.

4. Pelajar mencatat hasil perbincangan.

Sistem Bahasa

Kata hubung

Penerapan Nilai

Kasih sayang, Bertanggungjawab

Pendekatan Ilmu

Pendidikan Moral

BBM/ SPP

Buku Rujukan Bank Soalan Multiuji Tatabahasa Tingkatan 1, Buku teks

Refleksi

Pelajar membuat latihan yang diberikan oleh guru dan berbincang untuk menyemak jawapan.


 

Tingkatan

3D ( Masa : 5.45-6.20)

Matapelajaran

Pendidikan Moral

Tajuk

Pembangunan Untuk Semua Menjamin Kemakmuran Negara

Tajuk Khas

Fikir dan Jawab/ Renung Bersama

Objektif

1. Menyedari kepentingan prinsip keadilan demi kesejahteraan negara.

2.Mengenal pasti kemudahan yang disediakan oleh kerajaan.

3. Menghargai kemudahan yang disediakan.

Prosedur

1. Perbincangan dan soal jawab.

2. Simulasi

3. Refleksi

4. Menyalin nota guru/ Latihan

ABM

Buku Teks, halaman 54-57

Penerapan Nilai

1. Mengetahui kepentingan konsep keadilan dalam usaha

membangunkan negara.

2.Meramalkan kesan yang akan berlaku jika pembangunan ditumpukan di kawasan bandar sahaja.

3.Memanfaatkan kemudahan program ICT.

Penilaian

Pelajar dapat menyatakan pendapat dan usaha memahami konsep keadilan yang dilaksanakan kerajaan dan mengetahui kesan jika pembangunan tidak dilaksanakan dengan adil.

Refleksi

Pelajar berusaha untuk menjawab soalan-soalan latihan berdasarkan petikan yang diberi berhubung nilai keadilan.


 

KHAMIS –16 APRIL 2009

Tingkatan

1I (Masa: 12.50 – 2.00)

Matapelajaran

Bahasa Malaysia

Unit/ Tema

Prosa Tradisional

Topik

Tujuh Puteri Turun Ke Dunia

Fokus Utama

10.0 Memahami dan memberikan respon peribadi tentang karya sastera.

Fokus Sampingan

10. 4 Menyatakan jenis, ciri,tema dan persoalan, pemikiran,nilai dan pengajaran

10.6 Mengulas gaya karya sastera dari aspek watak dan perwatakan, latar ,plot, gaya bahasa dan sudut pandangan.

Objektif Pembelajaran

1. Memahami karya sastera yang dibaca.

2. Menjelaskan aspek watak,latar,plot, gaya bahasa,nilai dan pengajaran dalam prosa Tujuh Puteri Turun Ke Dunia.

Aktiviti P&P

1. Membaca prosa Tujuh Puteri Turun Ke Dunia.

2. Membincangkan maksud teks dan menceritakan peristiwa penting secara ringkas.

3. Pelajar memberikan pendapat dan menyalin nota guru.

Sistem Bahasa

Kata hubung

Penerapan Nilai

Kasih sayang, baik hati,kesabaran,gigih

Pendekatan Ilmu

Pendidikan Moral

BBM/ SPP

Antologi Sehijau Warna Daun, Buku Rujukan Esensi Bahasa Malaysia Tingkatan 1,

Refleksi

Pelajar dengan bimbingan guru dapat memahami prosa Tujuh Puteri Turun Ke Dunia dan menyatakan nilai dan pengajaran prosa tersebut.


 


 

Tingkatan


 

    

3I/J (Masa: 4.00 – 5.10)

Matapelajaran

Pendidikan Moral

Tajuk

Pembangunan Untuk Semua Menjamin Kemakmuran Negara

Tajuk Khas

Renung Bersama

Objektif

1. Menyedari kepentingan prinsip keadilan demi kesejahteraan negara.

2.Mengenal pasti kemudahan yang disediakan oleh kerajaan.

3. Menghargai kemudahan yang disediakan.

Prosedur

1. Perbincangan dan soal jawab.

2. Simulasi

3. Refleksi

4. Menyalin nota guru/ Latihan

ABM

Buku Teks, halaman 57

Penerapan Nilai

1. Menyedari konsep keadilan dapat menjamin pembangunan yang seimbang.

2. Menghargai usaha kerajaan untuk membangunkan kawasan luar Bandar.

Penilaian

Pelajar dapat menyatakan pendapat dan usaha memahami konsep keadilan yang dilaksanakan kerajaan dan mengetahui kesan jika pembangunan tidak dilaksanakan dengan adil.

Refleksi

Pelajar dapat menyatakan pendapat dan usaha untuk menghargai usaha kerajaan untuk membangunkan sesuatu kawasan dengan menyediakan pelbagai kemudahan asas.


 

JUMAAT – 17 APRIL 2009

Tingkatan

3L (Masa:3.10-3.45)

3N (Masa:4.35-5.10)

Matapelajaran

Pendidikan Moral

Tajuk

Kerajinan Penentu Kejayaan

Tajuk Khas

Iktibar Bersama/Renung Bersama/5 Kompenan Kerajinan

Objektif

1.Mengetahui bahawa kejayaan boleh dicapai melalui usaha berterusan.

2.Mencontohi sikap individu yang telah berjaya.

3.Mengamalkan sikap kerajinan untuk mencapai kejayaan.

Prosedur

1. Perbincangan dan soal jawab.

2. Simulasi

3. Refleksi

4. Menyalin nota guru dan membuat latihan.

ABM

Buku Teks, halaman 46-47

Penerapan Nilai

Kepentingan sikap rajin untuk berjaya dalam pelbagai bidang.

Penilaian

1.Pelajar dapat mengetahui kepentingan sikap rajin dalam dalam kehidupan seharian.

2.Mengenal pasti factor-faktor kejayaan seseorang individu.

Refleksi

Pelajar dapat menyatakan pendapat dan usaha untuk menjadi insan yang mempunyai sikap rajin dalam melakukan sesuatu tugas atau mencapai impian mereka.


 

Tingkatan

1G (Masa: 510-620)

Matapelajaran

Bahasa Malaysia

Unit/ Tema

Prosa Tradisional

Topik

Tujuh Puteri Turun Ke Dunia

Fokus Utama

10.0 Memahami dan memberikan respon peribadi tentang karya sastera.

Fokus Sampingan

10. 4 Menyatakan jenis, ciri,tema dan persoalan, pemikiran,nilai dan pengajaran

10.6 Mengulas gaya karya sastera dari aspek watak dan perwatakan, latar ,plot, gaya bahasa dan sudut pandangan.

Objektif Pembelajaran

1. Memahami karya sastera yang dibaca.

2. Menjelaskan aspek watak,latar,plot, gaya bahasa,nilai dan pengajaran dalam prosa Tujuh Puteri Turun Ke Dunia.

Aktiviti P&P

1. Membaca prosa Tujuh Puteri Turun Ke Dunia.

2. Membincangkan maksud teks dan menceritakan peristiwa penting secara ringkas.

3. Pelajar memberikan pendapat dan menyalin nota guru.

Sistem Bahasa

Kata hubung

Penerapan Nilai

Kasih sayang, baik hati,kesabaran,gigih

Pendekatan Ilmu

Pendidikan Moral

BBM/ SPP

Antologi Sehijau Warna Daun, Buku Rujukan Esensi Bahasa Malaysia Tingkatan 1,

Refleksi

Pelajar dengan bimbingan guru dapat memahami prosa Tujuh Puteri Turun Ke Dunia dan menyatakan nilai dan pengajaran prosa tersebut.


 


 

SABTU-18 APRIL 2009

Tingkatan

1I (Masa: 12.50 – 2.00)

Matapelajaran

Bahasa Malaysia

Unit/ Tema

Ceti Haram di Malaysia

Topik

Ringkasan

Fokus Utama

12.2 Memilih isi yang bernas dan membina krangka penulisan

Fokus Sampingan

12.4 Menyusun isi dan menggunakan penanda wacana untuk menghasilkan perenggan yang koheren

Objektif Pembelajaran

1. Menulis ringkasan dengan format yang betul dan ayat yang gramatis.

2. Berbincang dan mengenal pasti isi-isi yang dikehendaki oleh soalan. (Langkah-langkah untuk mencegah orang ramai meminjam daripada ceti haram)

3. Mendedahkan para pelajar kepada isu-isu semasa.

Aktiviti P&P

1. Guru menerangkan format menulis ringkasan.

2. Perbincangan ( dengan bimbingan guru)

3. Pelajar mencatat hasil perbincangan.

4. Pelajar menyiapkan latihan yang diberikan oleh guru.

Sistem Bahasa

Kata hubung

Penerapan Nilai

Berjimat cermat, bijak

Pendekatan Ilmu

Pendidikan Moral

BBM/ SPP

Buku Rujukan Esensi Bahasa Malaysia Tingkatan 1

Refleksi

Pelajar dengan bimbingan guru dapat memahami cara menulis ringkasan 80 patah perkataan dengan format yang betul.


 

Tingkatan

3I/J (Masa: 4.00 – 5.10)

Matapelajaran

Pendidikan Moral

Tajuk

Bijak Bertindak Menjamin Kesejahteraan

Tajuk Khas

Fikir dan Jawab/Iktibar Bersama

Objektif

1.Mengenal pasti gejala sosial yang berlaku dalam masyarakat.

2.Memahami kepentingan mengamalkan sikap rasional.

3.Mengamalkan sikap rasional dalam kehidupan harian.

Prosedur

1. Perbincangan dan soal jawab.

2. Simulasi

3. Refleksi

4. Menyalin nota guru dan buat latihan.

ABM

Buku Teks, halaman 59,60,61

Penerapan Nilai

1. Menyatakan gejala social yang mengancam remaja pada masa

kini.

2.Mengenal pasti ciri seorang yang rasional.

3.Mengkaji kesan sekiranya seseorang tidak mempunyai sikap

rasional.

Penilaian

Pelajar dapat menyatakan gejala sosial yang mengancam remaja pada masa kini dan kepentingan nilai rasional dalam membuat tindakan atau keputusan.

Refleksi

Pelajar dapat menyatakan kepentingan nilai rasional dalam membuat keputusan atau tindakan.


 


 

No comments:

Post a Comment