22 -30 OGOS 2009
CUTI PERTENGAHAN SEMESTER 2 |
MINGGU36
ISNIN-31 OGOS 2009 CUTI HARI KEBANGSAAN MALAYSIA KE 52 SELASA – 1 SEPTEMBER 2009 Tingkatan 3L (Masa : 12.15-1.15) 3J (Masa : 2.30-3.30) 3I/J (Masa : 3.00-3.30) Matapelajaran Pendidikan Moral Tajuk Kecacatan Bukan Penghalang Tajuk Khas Fikir dan Jawab/Tahukah Anda/Renung Bersama Objektif 1.Menyedari sumbangan golongan kurang berupaya dalam pelbagai bidang. 2.Memberikan sokongan kepada usaha golongan kurang berupaya dalam pelbagai bidang. Prosedur 1. Perbincangan dan soal jawab. 2. Simulasi 3. Refleksi 4. Membuat latihan. ABM Buku Teks, halaman 160-164 Penerapan Nilai 1.Mengetahui kemampuan golongan kurang upaya dalam pelbagai bidang. 2.Memberikan sokongan kepada usaha golongan kurang upaya. 3.Mengiktiraf sumbangan golongan kurang upaya dalam pelbagai bidang. Penilaian Pelajar lebih menghargai peranan golongan kurang upaya dalam masyarakat dan menerima mereka sebagai dengan seadanya. Pelajar juga lebih menghargai kelebihan diri mereka berbanding golongan kurang upaya, dan mengambil iktibar di atas kejayaan yang dicapai oleh sesetengah golongan kurang upaya yang telah berusaha gigih untuk berjaya. Refleksi Pelajar dapat menyatakan penghargaan mereka kepada golongan kurang upaya dan belajar daripada kegigihan mereka untuk berjaya dalam hidup .Pelajar membuat latihan yang diberi.
Tingkatan | 1G ( Masa : 3.30-4.30) |
Matapelajaran | Bahasa Malaysia |
Unit/ Tema | |
Topik | Pembetulan Ujian BM Pertengahan Semester 2 |
Fokus Utama | 1.4 Bersoal jawab secara bertatasusila tentang sesuatu perkara dengan menggunakan pelbagai soalan. |
Fokus Sampingan | 7.3 Mengemukakan soalan untuk mendapatkan penjelasan lanjut. |
Objektif Pembelajaran | 1.Memberikan jawapan yang tepat bagi kertas ujian secara perbincangan. 2.Berbincang dan memberikan pendapat yang |
Aktiviti P&P | 1.Guru meminta setiap pelajar membacakan soalan dan jawapan mereka secara bergilir-gilir. 2.Guru memberikan jawapan yang tepat dan menerangkan sebab jawapan tersebut dipilih. 3.Melalui perbincangan juga, guru dan pelajar berbincang tentang soalan pemahaman dan jawapan yang sesuai berdasarkan petikan. 4.Pelajar membuat pembetulan dalam buku latihan. |
Sistem Bahasa | Kata Tanya |
Penerapan Nilai | Bekerjasama |
Pendekatan Ilmu | Pendidikan Moral/ Pengetahuan Am |
BBM/ SPP | Kertas Ujian BM Pertengahan Semester 2 |
Refleksi | Pelajar dengan bimbingan guru berusaha untuk memahami cara menjawab soalan-soalan dengan betul serta membuat pembetulan dalam buku latihan setelah perbincangan. |
RABU – 2 September 2009
Tingkatan | 1G (Masa : 12.15-1.15) |
Matapelajaran | Bahasa Malaysia |
Unit/ Tema | Tatabahasa |
Topik | Kata Ganda Penuh |
Fokus Utama | 4.1 A1 (i) Mengesan dan mengemukakan penggunaan kata, ungkapan dan ayat untuk mengenal pasti kecondongan pendapat. |
Fokus Sampingan | 2.4 Mengemukakan cadangan yang membina untuk mencapai tujuan perbincangan 12.6 A3(iv) Membetulkan kesalahan pemilihan kata dan binaan ayat dalam teks. |
Objektif Pembelajaran | 1. Menerangkan jenis-jenis kata ganda. 2. Membina ayat dan mengenalpasti penggunaan kata ganda penuh dalam petikan. |
Aktiviti P&P | 1. Perbincangan (dengan guru). 2. Memberikan pendapat/ menyalin nota yang diberikan oleh guru. 3. Mengenalpasti dan mengetahui jenis-jenis kata ganda yang terdapat dalam Bahasa Malaysia. 4. Mencatat hasil perbincangan. |
Sistem Bahasa | Kata hubung |
Penerapan Nilai | Kasih sayang, Bertanggungjawab |
Pendekatan Ilmu | Pendidikan Moral |
BBM/ SPP | |
Refleksi | Pelajar dengan bimbingan guru dapat mengenalpasti jenis-jenis kata ganda dan penggunaan kata ganda penuh dalam dalam kehidupan seharian.Pelajar membuat latihan yang diberi. |
Tingkatan | 1I (Masa : 3.00-4.00) |
Matapelajaran | Bahasa Malaysia |
Unit/ Tema | |
Topik | Pembetulan Ujian BM Pertengahan Semester 2 |
Fokus Utama | 1.4 Bersoal jawab secara bertatasusila tentang sesuatu perkara dengan menggunakan pelbagai soalan. |
Fokus Sampingan | 7.3 Mengemukakan soalan untuk mendapatkan penjelasan lanjut. |
Objektif Pembelajaran | 1.Memberikan jawapan yang tepat bagi kertas ujian secara perbincangan. 2.Berbincang dan memberikan pendapat yang |
Aktiviti P&P | 1.Guru meminta setiap pelajar membacakan soalan dan jawapan mereka secara bergilir-gilir. 2.Guru memberikan jawapan yang tepat dan menerangkan sebab jawapan tersebut dipilih. 3.Melalui perbincangan juga, guru dan pelajar berbincang tentang soalan pemahaman dan jawapan yang sesuai berdasarkan petikan. 4.Pelajar membuat pembetulan dalam buku latihan. |
Sistem Bahasa | Kata Tanya |
Penerapan Nilai | Bekerjasama |
Pendekatan Ilmu | Pendidikan Moral/ Pengetahuan Am |
BBM/ SPP | Kertas Ujian BM Pertengahan Semester 2 |
Refleksi | Pelajar dengan bimbingan guru berusaha untuk memahami cara menjawab soalan-soalan dengan betul serta membuat pembetulan dalam buku latihan setelah perbincangan. |
3D ( Masa : 4.30 - 5.00) Matapelajaran Pendidikan Moral Tajuk Pekerja: Jasamu Dihargai Hakmu Diiktiraf Tajuk Khas Fikir dan Jawab/ Tahukah Anda/ Bincangkan Bersama-sama/Renung Bersama Objektif 1.Mengenal pasti jenis penghargaan dan ganjaran yang patut diberikan kepada pekerja. 2.Menyedari kepentingan mengiktiraf jasa dan sumbangan pekerja. 3.Melibatkan diri dalam usaha mengiktiraf jasa dan sumbangan pekerja. Prosedur 1. Perbincangan dan soal jawab. 2. Simulasi 3. Refleksi 4. Membuat latihan. ABM Buku Teks, halaman 155-158 Penerapan Nilai 1.Mengetahui kepentingan mengiktiraf jasa dan sumbangan pekerja. 2.Mengenal pasti jenis penghargaan, ganjaran dan anugerah yang diberikan kepada pekerja. 3.Menghargai sumbangan dan jasa seorang pekerja serta hak mereka. Penilaian Pelajar dapat mengetahui sebab golongan pekerja perlu dihormati, dihargai dan diiktiraf berdasarkan sumbangan besar mereka kepada pembangunan Negara. Pelajar juga dapat mengetahui hak-hak seorang pekerja dalam menjalankan tanggungjawab mereka. Refleksi Pelajar dapat menyatakan pendapat dan usaha untuk lebih menghargai dan mengiktiraf golongan pekerja serta membuat latihan yang diberi setelah berbincang dengan guru. KHAMIS – 3 September 2009 Tingkatan 1I (Masa : 12.15-1.15) Matapelajaran Bahasa Malaysia Unit/ Tema Prosa Moden Topik Cerpen Pak Usu Fokus Utama 10.0 Memahami dan memberikan respon peribadi tentang karya sastera. Fokus Sampingan 10. 4 Menyatakan jenis, ciri,tema dan persoalan, pemikiran,nilai dan pengajaran. 10.6 Mengulas gaya karya sastera dari aspek watak dan perwatakan, latar ,plot, gaya bahasa dan sudut pandangan. Objektif Pembelajaran 1. Memahami karya sastera yang dibaca. 2. Menjelaskan aspek watak,latar,plot, gaya bahasa,nilai dan pengajaran dalam Cerpen Pak Usu. Aktiviti P&P 1. Membaca teks Cerpen Pak Usu. 2. Membincangkan maksud teks dan menceritakan peristiwa penting secara ringkas. 3. Memberikan pendapat dan menyalin nota guru. Sistem Bahasa Kata hubung Penerapan Nilai Kasih sayang, Simpati, Kegigihan Pendekatan Ilmu Pendidikan Moral BBM/ SPP Antologi Sehijau Warna Daun halaman 99, Buku Ulasan Grafikal Komsas 2 dalam 1 halaman154-164 Refleksi Pelajar dengan bimbingan guru dapat memahami Cerpen Pak Usu dan menyatakan nilai dan pengajaran cerpen tersebut.
Tingkatan | 3I/J (Masa : 3.00 - 4.00) |
Matapelajaran | Pendidikan Moral |
Tajuk | Kecacatan Bukan Penghalang |
Tajuk Khas | Bincangkan Bersama-sama/Apakah Tindakan Anda? |
Objektif | 1.Menyedari sumbangan golongan kurang berupaya dalam pelbagai bidang. 2.Memberikan sokongan kepada usaha golongan kurang berupaya dalam pelbagai bidang. |
Prosedur | 1. Perbincangan dan soal jawab. 2. Simulasi 3. Refleksi 4. Membuat latihan. |
ABM | Buku Teks, halaman 165-170 |
Penerapan Nilai | 1.Bersikap lebih prihatin terhadap golongan kurang upaya serta tidak menyisihkan mereka. 2.Memberikan sokongan dan peluang kepada golongan kurang upaya supaya mereka dapat memperkembangkan potensi diri dan berjaya dalam bidang yang diceburi. |
Penilaian | Pelajar lebih menghargai peranan golongan kurang upaya dalam kalangan masyarakat dan mencontohi kegigihan mereka untuk berjaya dalam bidang yang diceburi. |
Refleksi | Pelajar dapat menyatakan hak orang kurang upaya dalam mendapatkan pekerjaan yang bersesuaian dengan kelayakan akademik mereka dan menyelar sikap majikan yang mengamalkan diskriminasi. Pelajar menyalin nota dan membuat latihan. |
JUMAAT –4 September 2009
Tingkatan | 3L (Masa : 2.50-3.15) |
Matapelajaran | Pendidikan Moral |
Tajuk | Kecacatan Bukan Penghalang |
Tajuk Khas | Bincangkan Bersama-sama/Apakah Tindakan Anda? |
Objektif | 1.Menyedari sumbangan golongan kurang berupaya dalam pelbagai bidang. 2.Memberikan sokongan kepada usaha golongan kurang berupaya dalam pelbagai bidang. |
Prosedur | 1. Perbincangan dan soal jawab. 2. Simulasi 3. Refleksi 4. Membuat latihan. |
ABM | Buku Teks, halaman 165-170 |
Penerapan Nilai | 1.Bersikap lebih prihatin terhadap golongan kurang upaya serta tidak menyisihkan mereka. 2.Memberikan sokongan dan peluang kepada golongan kurang upaya supaya mereka dapat memperkembangkan potensi diri dan berjaya dalam bidang yang diceburi. |
Penilaian | Pelajar lebih menghargai peranan golongan kurang upaya dalam kalangan masyarakat dan mencontohi kegigihan mereka untuk berjaya dalam bidang yang diceburi. |
Refleksi | Pelajar dapat menyatakan hak orang kurang upaya dalam mendapatkan pekerjaan yang bersesuaian dengan kelayakan akademik mereka dan menyelar sikap majikan yang mengamalkan diskriminasi. Pelajar menyalin nota dan membuat latihan. |
Tingkatan | 3N ( Masa : 3.55 - 4.20) |
Matapelajaran | Pendidikan Moral |
Tajuk | Kecacatan Bukan Penghalang |
Tajuk Khas | Fikir dan Jawab/Tahukah Anda/Renung Bersama |
Objektif | 1.Menyedari sumbangan golongan kurang berupaya dalam pelbagai bidang. 2.Memberikan sokongan kepada usaha golongan kurang berupaya dalam pelbagai bidang. |
Prosedur | 1. Perbincangan dan soal jawab. 2. Simulasi 3. Refleksi 4. Membuat latihan. |
ABM | Buku Teks, halaman 160-164 |
Penerapan Nilai | 1.Mengetahui kemampuan golongan kurang upaya dalam pelbagai bidang. 2.Memberikan sokongan kepada usaha golongan kurang upaya. 3.Mengiktiraf sumbangan golongan kurang upaya dalam pelbagai bidang. |
Penilaian | Pelajar lebih menghargai peranan golongan kurang upaya dalam masyarakat dan menerima mereka sebagai dengan seadanya. Pelajar juga lebih menghargai kelebihan diri mereka berbanding golongan kurang upaya, dan mengambil iktibar di atas kejayaan yang dicapai oleh sesetengah golongan kurang upaya yang telah berusaha gigih untuk berjaya. |
Refleksi | Pelajar dapat menyatakan penghargaan mereka kepada golongan kurang upaya dan belajar daripada kegigihan mereka untuk berjaya dalam hidup .Pelajar membuat latihan yang diberi. |
Tingkatan | 1G (Masa: 4.20-5.10) |
Matapelajaran | Bahasa Malaysia |
Unit/ Tema | Prosa Moden |
Topik | Cerpen Pak Usu |
Fokus Utama | 10.0 Memahami dan memberikan respon peribadi tentang karya sastera. |
Fokus Sampingan | 10. 4 Menyatakan jenis, ciri,tema dan persoalan, pemikiran,nilai dan pengajaran. 10.6 Mengulas gaya karya sastera dari aspek watak dan perwatakan, latar ,plot, gaya bahasa dan sudut pandangan. |
Objektif Pembelajaran | 1. Memahami karya sastera yang dibaca. 2. Menjelaskan aspek watak,latar,plot, gaya bahasa,nilai dan pengajaran dalam Cerpen Pak Usu. |
Aktiviti P&P | 1. Membaca teks Cerpen Pak Usu. 2. Membincangkan maksud teks dan menceritakan peristiwa penting secara ringkas. 3. Memberikan pendapat dan menyalin nota guru. |
Sistem Bahasa | Kata hubung |
Penerapan Nilai | Kasih sayang, Simpati, Kegigihan |
Pendekatan Ilmu | Pendidikan Moral |
BBM/ SPP | Antologi Sehijau Warna Daun halaman 99, Buku Ulasan Grafikal Komsas 2 dalam 1 halaman154-164 |
Refleksi | Pelajar dengan bimbingan guru dapat memahami Cerpen Pak Usu dan menyatakan nilai dan pengajaran cerpen tersebut. |
Terima kasih atas hantaran RPH. Ianya lengkap cuma tarikh untuk minggu 36 didapati lebih awal dari tarikh minggu 34. Lain-lain adalah baik dan teruskan. Selamat berpuasa dan selamat hari raya
ReplyDelete